Comunicação
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Mechanistic Modelling of Chlorine Decay in Reclaimed Water Containing Ammonia
Keeping an effective disinfectant residual concentration in reclaimed water is still a challenge due to its high levels of ammonia and organic matter when compared with those in drinking water. Particularly, in reclaimed water containing ammonia, chloramines formation is expected. This paper presents a novel mechanistic chlorine decay model, integrating the reaction schemes of monochloramine auto-decomposition with a kinetic mechanism accounting for reactive chlorine species decay in the presence of organic matter. A parallel second order mechanism, where monochloramine reacts both with fast and slow organic matter reactive fractions, was identified as the most suitable and a successful calibration of the model was achieved. Further studies are being conducted to promote the ease of use of the model by correlating the model parameters with quality parameters related to the organic matrix of the waters.
Year: 2023
Number Pages:
2p..
Author(s): Rosa, M. J.; Ferreira, F.; Mesquita, E.; Costa, J.; Viegas, R.M. C.
Editor: IWA
Keywords: Urban water reuse; Reclaimed water disinfection; Monochloramine; Chlorine decay modelling
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Metodologia de Construção de Cenários para Avaliação da Resiliência de Sistemas de Distribuição de Água
Comunicação apresentada no XVI Seminário Ibero-Americano sobre Sistemas de Abastecimento e Drenagem (SEREA 23), 11-13 de julho, Córdoba, Espanha.
Year: 2023
Number Pages:
8p..
Author(s): Covas, D.; Loureiro, D.; Carneiro, J.
Editor: SEREA
Keywords: Resiliência; Avaliação de sistemas; Construção de cenários
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Modelação da energia consumida em tempo de chuva em sistemas de águas residuais.
As infraestruturas de abastecimento e saneamento da água são importantes consumidores de eletricidade, tendo sido feitos esforços nos últimos anos para aumentar a sua eficiência energética. Em tempo de chuva, os aumentos dos caudais de águas residuais afluentes às estações elevatórias (EE) e estações de tratamento de águas residuais (ETAR) pode levar a acréscimos significativos no consumo de energia. Esses aumentos de caudal ocorrem tanto nos sistemas unitários, como em sistemas separativos de águas residuais, devido às afluências indevidas. O controlo da afluência de caudais pluviais ou de infiltração da água do solo no sistema de águas residuais domésticas é um desafio difícil que tem merecido uma atenção crescente nos últimos anos.
Year: 2023
Number Pages:
3p..
Author(s): Oliveira, A.; Ataíde, A.; Silva, O.; Martins, A.; Pinto, A.; David, L. M.
: Viver com a água - Livro de resumos
Editor: APRH
Keywords: Modelo de energia.; Afluências indevidas; Estação elevatória; Saneamento; Consumo de energia
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Modelação física em zonas portuárias Desenvolvimentos recentes no LNEC
Nesta comunicação, descrevem-se os mais recentes desenvolvimentos no LNEC em termos de instalações experimentais, técnicas de construção, equipamentos e metodologias utilizadas nos ensaios em modelo físico, com a apresentação de casos de estudos realizados para as zonas portuárias de Peniche Ponta Delgada, Leixões
Year: 2023
Number Pages:
4p..
Author(s): HILÁRIO, J.; Mendonça, A.C.; Soares, R. E.; Simão, J.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Reis, R.; Pinheiro, L.; Capitão, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: PIANC
Keywords: Navios; Pressões; Estabilidade e Galgamentos; Instalações Experimentais; Modelação física
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NATURELAB approach to nature-based solutions and resilient communities
The NATURELAB project started in June 2023 and has a total of 54 months of duration. It proposes an integrative and innovative approach to contribute to resilient communities with a focus on health and care prevention. The project enhances and expands the green and blue area
Year: 2023
Author(s): Barbosa, A. E.; Rebelo, M.
Editor: ResearchGate
Keywords: urban water management; biodiversity; resilience to climate change; health and care prevention; resilient communities; NATURELAB Project
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Neural networks for optimization of an early warning system for moored ships in harbours
Within the BlueSafePort project, an early warning system (EWS) for moored ships in the port of Sines as developed. In order to improve the reliability and accuracy of the system, two neural networks (NN) were trained,using wave buoys measured datasets. Numerical models results for the wave propagation are djusted and forecasts are improved.The trained neural networks were able to produce more accurate stimates for the significant wave height and mean wave period, at the buoy location, deployed in front of the ines Port. The use of the new NN led to an overall reduction of the root mean square error of around 80% compared with SWAN numerical model simulations, thus reducing potential errors in subsequential alculations and alert levels issued by the system for the moored ships.
Year: 2023
Number Pages:
12p..
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Prior A.F.M.S.P.; Lopes S.P.F.S.; Lopes, N.D.J.; Gomes, A.; Pinheiro, L.
: Coastal Engineering
Editor: Dan Cox
Keywords: Wave modeling; Early warning; Moored ships; Neural networks
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New developments in the praia da Vitória bay and harbour early warning system
Within the LIFE Garachico project, an HIDRALERTA EWS is being extended to include methodologies for creating an effective flexible adaptation strategic framework for coastal area of Praia da Vitória. This strategic framework is based on the definition of acceptable risk levels and specific interventions at the local level, allowing to increase the resilience of coastal urban areas against extreme coastal events (both present and future) consequences of climate change.
Year: 2023
Number Pages:
106-106pp..
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.
Editor: Yildiz Technical University
Keywords: Climate change; Neural networks; Risk; Harbours; Early warning system
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Novo Porto de Dakhla Atlântico. Estudo em modelo físico das pressões induzidas pela agitação marítima em pilares da ponte de acesso ao porto
Esta comunicação descreve os ensaios de pressões efetuados para a caraterização das pressões máximas exercidas nos pilares de secção circular da ponte que liga o porto de Dakhla à costa bem como dos perfis verticais de pressões associadas.
Year: 2023
Number Pages:
4p..
Author(s): CORREA, R.; OLIVEIRA PEDRO, J.; Mendes, D.; FONSECA, D.; Simão, J.; Reis, R.; Costa, C.E.B.C.; Didier, E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Silva, L. G.
Editor: PIANC
Keywords: Modèle physique; Piliers; Dakhla
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Novos carvões ativados produzidos a partir de casca de pinhão
Os requisitos de qualidade da água para consumo humano têm-se tornado mais exigentes a nível europeu e nacional, fruto da evolução do conhecimento, da crescente pressão sobre os meios hídricos e consequente deterioração tendencial da qualidade da água, exacerbada pelas alterações climáticas. A adsorção por carvão ativado (AC) é considerada uma das melhores tecnologias disponíveis para remover contaminantes de interesse emergente, resistentes aos processos convencionais de tratamento de água para consumo humano. A eficácia dos processos de adsorção depende do tipo de carvão ativado utilizado, devendo-se assegurar que este possui características físicas, texturais e químicas adequadas à adsorção dos contaminantes alvo e às características físico-químicas da água a tratar. Nesta comunicação apresenta-se o trabalho desenvolvido no projeto EMPOWER+ que compreendeu a produção de novos AC e teste do seu desempenho. Prepararam-se AC com granulometrias distintas, visando diferentes aplicações em tratamento de água: carvão ativado em pó (PAC), para utilização na etapa coagulação/floculação/sedimentação; PAC fino (Ø < 20 µm), para processos híbridos de adsorção/filtração por membranas; e carvão ativado granulado (GAC), para dispositivos de purificação de água potável no local de utilização (PoU). Os resultados obtidos até agora mostram que estes novos carvões são muito promissores para o controlo de micropoluentes e matéria orgânica, apresentando eficiências de remoção idênticas ou superiores às de carvões ativados comerciais considerados de elevado desempenho.
Year: 2023
Number Pages:
7p..
Author(s): Rosa, M. J.; Carvalho, A. P.; Viegas, R.M. C.; Mestre, A.S.; Costa, H.; Andrade, M. A.; Mesquita, E.
Editor: APDA
Keywords: Tratamento de água; Economia circular; Contaminantes emergentes; Casca de pinhão; Carvão ativado
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Numerical analysis of a full-scale laboratory testing to simulate heavy haul railway tracks
The structural evaluation of heavy haul railroad tracks has always been sought by engineers and researchers to achieve better-performing structures to satisfy the constant need for higher transportation capacity.Physical models are implemented in the laboratory for mechanical behavior assessment of railroad trackcomponents in terms of stresses, strains, and displacements, to assist in the design, maintenance, and rehabilitation procedures. Several computational tools, such as numerical models using Finite Element Method (FEM), can also be used for this purpose. This paper aims to contribute to the development of a layered structure of a full-scale facility to simulate a railroad track in the laboratory. This introductory study was conducted by developing 3D FEM numerical models to evaluate the mechanical behavior of a layered railroad track structure in the field and laboratory. Numerical results are compared with data from field monitoring for calibration, considering a loading scenario of 32 tons/axle. The AREMA load model was applied to calculate the load impact factor to simulate a dynamic load in the numerical model. The results showed that the proposed methodology supports the idealization and development of a full-scale laboratory test to simulate a railroad track structure.
Year: 2023
Number Pages:
419-427pp..
Author(s): Oliveira, L.; Paixão, A.; Fortunato, E.; Bernucci, L.; Motta, R.; Costa, R.; Moura, E.; Castro, G.
: Proceedings of the 12th International Heavy Haul Association Conference
Editor: International Heavy Haul Association (IHHA)
Keywords: full-scale laboratory testing; railway track; heavy haul; Numerical analysis
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