Artigos de Revista
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Gestão de ativos na prestação de serviços de água e esgotamento sanitário
A prestação dos serviços de água e esgotamento sanitário depende de infraestruturas constituídas por ativos de longa duração, com elevados custos de investimento, de construção e de reabilitação. Por essa razão, a gestão de ativos, ou seja, a gestão estratégica e racional de infraestruturas, é atualmente reconhecida como indispensável para a eficiência, a eficácia e a sustentabilidade dos serviços. Porém, essa prática ainda não está generalizada, havendo um longo caminho a percorrer. Os reguladores do setor têm uma especial responsabilidade para alterarem a situação, sensibilizando a sociedade e os decisores políticos, contribuindo para uma cultura de gestão que inclua o longo prazo, criando medidas promotoras de gestão de ativos. Este artigo contextualiza o tema e sistematiza medidas de regulação promotoras de uma melhor gestão de ativos.
Ano: 2021
Número Páginas:
76-82pp.
Autor(es): Alegre, H.
Editor: Revista Regulação em Foco
Volume:
Vol.1 | N. 1.
Keywords: Ativos; Gestão
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Public policies as strategic asset management enablers: the case of Portugal
Urban water supply, wastewater and storm water services (globally, water services) are essential to the society. The lack of permanent, safe and respondent services has inevitable consequences on the public health and well-being of the communities, on the economy, and on the environment. Goal 6 of the Sustainable Development Goals (SDGs) recognises this, and failing to meet it necessarily affects the accomplishment of many of the other SDGs. Water service provision depends on expensive and long-lasting physical assets. Managing them strategically (e.g., according to the international standards on asset management, series ISO 55x and to the IWA recommendations) is therefore fundamental for sustainable societies. Countries need to have sound public policies that enable asset management, and Portugal is a paradigmatic case. This paper presents the key elements of an enabling public policy for water, using the case of Portugal to exemplify possible implementation solutions. It elaborates on key goals for governments, on the importance of a coherent public policy to meet them, on the elements a sound public policy should consider, on how this links to asset management, and presents how Portugal implemented this process, addressing challenges to overcome.
Ano: 2019
Número Páginas:
8pp.
Autor(es): Alegre, H.; Amaral, R.; Brito, R.; Baptista, J. M.
Editor: Lesam /PI 2019, IWA
Keywords: Public policies water service, utility, asset management, policy-maker, portugal
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Normas ISO 24500: Um instrumento de apoio à gestão de serviços de abastecimento de água e de águas residuais
As normas ISO 24500 - Actividades relativas aos serviços de abastecimento público de água e de gestão de águas residuais, publicadas em Dezembro de 2007, constituem o primeiro conjunto de normas de serviço publicadas pela ISO - International Organization for Standardization. Surgem em Portugal num contexto especialmente oportuno, marcado pela publicação do novo regime dos serviços municipais de abastecimento de água e de gestão de águas residuais (DL 194/2009) e do alargamento da actividade regulatória destes serviços a todo o território continental do país. O principal objectivo desta série de três normas é fornecer recomendações para a avaliação e para a melhoria do serviço aos utilizadores, assim como para o aperfeiçoamento da gestão das organizações prestadoras do serviço, em articulação com os objectivos gerais estabelecidos pelas autoridades competentes. Estabelecem uma abordagem metodológica para definir objectivos e metas de serviço e avaliar a respectiva execução, bem como metodologias de supervisão e de comparação de desempenho da qualidade de serviço entre operadores. Inserem-se no quadro de responsabilidade social das entidades e adoptam os princípios de melhoria contínua (PDCA Plan-Do-Check-Act). Pretendem contribuir para facilitar o diálogo entre as partes interessadas e promover o desenvolvimento conjunto e articulado de funções e tarefas. Com este artigo pretende-se sensibilizar os diversos agentes do sector interessados nos serviços de abastecimento de água e na gestão de águas residuais para a existência destas normas, apresentando de
Ano: 2010
Número Páginas:
24-35pp.
Autor(es): Alegre, H.; Matos, R. S.
Revista: Águas & Resíduos
Editor: APESB
Volume:
Série III, nº 12.
Keywords: Serviço aos utilizadores; Avaliação de desempenho; Gestão de águas residuais; Abastecimento de água; Normalização; Serviços urbanos de água
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A database for dam safety management, in Almeida, B. A.; Viseu, T. (eds.) - Dams and safety management at downstream valleys
N/A
Ano: 1996
Autor(es): Fernandes, J. P.; Andrade, M. J.
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Comunicações
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Abordagem integrada de escorrências rodoviárias em cenários de alterações climáticas
A gestão da água em cenários de alterações climáticas é uma oportunidade para rever metodologias, criando soluções inovadoras e promotoras de resiliência e sustentabilidade. A concentração de poluentes em massas de água encontra-se associada à integração de variáveis hidrológicas e das origens e características da poluição pontual e difusa. Através de um exemplo concreto aplicado às estradas - uma fonte de poluição difusa - este trabalho pretende alertar para a necessidade de revisitar abordagens da gestão de recursos hídricos. Com base na revisão da literatura e na consulta a especialistas, quatro ferramentas para a previsão de poluentes em escorrências de estradas, estabelecidas nos EUA e na Europa, foram selecionadas e testadas em 22 estradas, de 7 países europeus. Os resultados para as concentrações médias do lugar para os SST, Zn, Cu, Pb e Cd demostraram que nenhuma das ferramentas foi eficaz na previsão das concentrações destes poluentes, exceto para o país onde a dita ferramenta foi calibrada. Mesmo para casos de estudo em regiões ou países com ferramentas de previsão é recomendável a realização de monitorizações periódicas para validação das concentrações. Este exemplo, a experiência dos autores e a revisão da literatura realçam a necessidade de rever expectativas e abordagens de controlo de fontes de poluição, incluindo também a incerteza gerada pelos cenários de alterações climáticas. Ainda há caminho a percorrer para melhorar a gestão de situações críticas, tanto em termos da disponibilidade de informação adequada à tomada de decisão, como à compreensão por parte dos utilizadores dos pressupostos e incertezas destas projeções. A boa comunicação e dinâmica colaborativa entre investigadores, stakeholders e decisores é também fundamental para promover melhorias na gestão de recursos hídricos.
Ano: 2021
Número Páginas:
101-112pp.
Autor(es): Barbosa, A. E.; Fernandes, J. N.
Revista: Revista Recursos Hídricos
Editor: Revista Recursos Hídricos
Volume:
Vol. 42, Nº 1, 101-112, março de 2021..
DOI:
10.5894/rh42n1-cti11
Keywords: Poluição difusa; escorrências rodoviárias; ferramentas de previsão; gestão da qualidade da água; alterações climáticas
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How to assess sustainability of urban water cycle systems (UWCS)
This paper incorporates an extended definition of sustainable development of urban water cycle services combined with a system to measure the progress towards sustainability. Two dimensions of sustainability, namely the values of assets and the practice of governance are added to the three conventional dimensions, social, economic and environmental impact. The metering system further comprises objectives, criteria and metrics. The method implies a definition of risk factors that may compromise a sustainable development and the impact of interventions to compensate this. The concept of metabolism or other LCA (Life Cycle Assessment) methods may be used to analyze the impact of these interventions on the environment as well as the social and economic impact and the effect on the assets and governance. The impact of climate change is considered to become a main aspect in future urban water cycle services and is addressed in particular.
Ano: 2016
Número Páginas:
8 p.
Autor(es): Sægrov, S.; Brattebo, H.; Alegre, H.; Ugarelli, R.
Editor: IWA Publishing
Keywords: TRUST; Sustainability assessment; Urban water services
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Infrastructure asset management - the TRUST approach and professional tools
Strategic asset management (AM) of urban water infrastructures faces the challenge of dealing with expensive and long-lasting assets of a very diverse nature and wide-ranging useful lives and costs. Typically, utility managers inherit an infrastructure with assets in assorted conditions and stages in their lifecycle. They are expected to manage their value in order to ensure adequate service, and make sure that what they pass on to their successors is capable of continuing to do so. Long-term vision is needed, and sound transition paths must be sought in order to ensure that urban water services are sustainable, without jeopardizing the quality of the service provided during the transition. Focusing on the transition to more sustainable services, the TRUST project revisited the concept of sustainability, explored pressures and drivers, and developed and tested a roadmapping methodology to cope with the implementation of disruptive solutions. Leading-edge analysis and assessment methods and tools were developed, multiple technologies were tested, scientific and guidance publications were produced. All of this can be explored and absorbed into a coherent management process. This paper describes the TRUST approach for infrastructure AM, addressing strategic, tactical and operational planning, supported by professional-grade software.
Ano: 2016
Número Páginas:
1122-1131 pp..
Autor(es): Alegre, H.; Coelho, S.T.; Vitorino, D.; Covas, D.
Revista: Water Science & Technology: Water Supply
Editor: IWA Publishing
Volume:
Vol. 1, 14.
Keywords: Management; Asset
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Alterações climáticas e gestão adaptativa da água em meio urbano. O caso de Lisboa no âmbito do projecto PREPARED Enabling Change
As cidades são particularmente vulneráveis a efeitos de alterações climáticas, por concentrarem população, infra-estruturas e actividades económicas. O projecto PREPARED Enabling Change é um projecto em curso em 14 países, co-financiado pelo 7º Quadro Comunitário de Apoio da União Europeia, que tem como objectivo principal desenvolver estratégias integradas, no âmbito do ciclo urbano da água, tendo em vista uma melhor resposta das cidades às alterações climáticas. O projecto envolve proactivamente as entidades gestoras de 14 cidades, das quais 12 europeias, a que se juntam Seattle (EUA) e Melbourne (Austrália), 16 Parceiros de I&DT e 4 empresas tecnológicas. O resultado final deste estudo tem expressão em projectos de demonstração nas 14 cidades, pretendendo-se que elas constituam uma montra das melhores tecnologias e práticas inovadoras de gestão do ciclo da água num contexto de mudança. Em Portugal este projecto é liderado pelo LNEC, como instituição de I&DT, e conta com a parceria da EPAL, empresa responsável pelo abastecimento de água à cidade de Lisboa e arredores, a que se associam o Instituto Superior Técnico, a SIMTEJO, que gere os sistemas de interceptores e de tratamento de águas residuais de Lisboa, e a Câmara Municipal de Lisboa (CML). Com esta comunicação pretende-se divulgar os desenvolvimentos preliminares do projecto PREPARED, com particular incidência nas frentes de demonstração de Lisboa, que envolvem, nomeadamente, o desenvolvimento conceptual, científico e tecnológico e a implementação, a nível piloto, de: ? Plano de Segurança no Ciclo da Água (PSCA); ? Sistema de controlo de desinfecção em tempo real em redes de distribuição de água; ? Sistema de alerta para descargas de águas residuais em meios receptores. É convicção dos autores que os desenvolvimentos deste projecto, para além da mais-valia para uma capital do sul da Europa como é Lisboa, tem um potencial de experiência a partilhar e de amplitude de aplicação, que interessa divulgar no âmbito da comunidade lusófona.
Ano: 2011
Número Páginas:
13p.
Autor(es): Matos, R. S.; Almeida, M. C.; Oliveira, A.; Menaia, J.; David, L. M.; Luis, A.; Rodrigues, A.; Martins, A. V.; Martins, B.; Azevedo, L.; Aprisco, P.; Frazão, A.; Matos, J. S.
Editor: ABRH
Keywords: Alterações climáticas; Gestão em tempo real; Ciclo urbano da água
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Municipal Solid Waste Performance Indicators
Não disponível ainda. (Eduardo Oliveira, 2009-10-16)
Ano: 2009
Número Páginas:
1.
Autor(es): Almeida, M. C.; Neves, E. B.
Editor: Intenational Solid Waste Association (ISWA)
Keywords: Performance indicators; Solid waste
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Paving the way for a sustainable asset management of urban water infrastructures: outcomes of the 5th World Water Forum
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
19-20pp.
Autor(es): Alegre, H.; Matos, R. S.
Volume:
Nº 5.2.
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Definition and Pilot Testing of a Control Panel of Performance Indicators for Sewer Systems Rehabilitation
N/A
Ano: 2004
Autor(es): Matos, R. S.; Cardoso, M. A.; Pinheiro, I.; Almeida, M. C.
Info
Onde, Quando e Como Reabilitar Redes de Águas Residuais A perspectiva europeia e o contributo da investigação portuguesa
N/A
Ano: 2004
Autor(es): Matos, R. S.; Cardoso, M. A.; Pinheiro, I.; Almeida, M. C.
Info
Performance Indicators for Sewer Networks Rehabilitation. the users perception of their relevance and ease of assessment
N/A
Ano: 2004
Autor(es): Cardoso, M. A.; Matos, R. S.; Pinheiro, I.; Almeida, M. C.
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Colaboração ao Plano de Coordenação de Abasticimento de Água às Regiões Pastoris do Sul de Angola
Ano: 1966
Autor(es): Nascimento, U.
Keywords: Angola; Água
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Livros
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Performance indicators for water supply services
The IWA Performance Indicator System for water services is now recognized as a worldwide reference. Since it first appearance in 2000, the system has been widely quoted, adapted and used in a large number of projects both for internal performance assessment and metric benchmarking. Water professionals have benefited from a coherent and flexible system, with precise and detailed definitions that in many cases have become a standard. The system has proven to be adaptable and it has been used in very different contexts for diverse purposes. The Performance Indicator System can be used in any organization regardless of its size, nature (public, private, etc.) or degree of complexity and development.
Ano: 2017
Número Páginas:
372p.
Autor(es): Alegre, H.; Melo Baptista, J.; Cabrera, E.; Cubillo, F.; Duarte, P.; Hirner, W.; Merkel, W.; Parena, R.
Editor: IWA Publishing
Keywords: Water suplly services; Performance indicators
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Transition towards sustainable and liveable urban futures - the strategic research and innovation agenda. JPI Urban Europe
Cities are wonderfully vibrant loci of education, employment and commerce, social encounter and recreation; they are the nerve centres of the modern global economy and as such they continue to attract migrants in search of a better quality of life for themselves and their families. Indeed with the 21st century we have entered the urban age, in which the urban half of the global population is responsible for around 80% of global economic activity. Europe is yet more urbanised (around three quarters) so that our fortune, our position on the global economic stage, is highly concentrated in our urban areas and the technology, commerce and industry and supporting service, retail and leisure sectors accommodated within them. This concentration of economic and social activity is matched by a similar concentration in the metabo¬lism of energy and materials as well as of technology and infrastructure, with consequences for raw materials depletion, greenhouse gas emissions and climate change; likewise a concentration in societal challenges. Increased disparity in income and social inequality can adversely affect social capital and cohesion and in the worst of cases lead to exclusion of access to home ownership, education, welfare and healthcare. But this concentration also brings considerable opportunities. By improving the liveability of Europes towns and cities we can improve the live¬ability of its urban majority; whilst improving their attractiveness to visitors and migrants. By reducing the dependency on non-renewable energy and materials of Europes urban areas and increasing the efficiency with which these resources are metabo¬lised, we can achieve our greenhouse gas emission reduction targets whilst demonstrating our solu¬tions, showcasing our technologies, and maintaining our economic competitiveness in a global market. But of course, understanding how to go about this, for the diversity of Europes cities and in their local contexts, requires an ambitious programme of research, technological development and inno¬vation. It was against this backdrop that the Joint Programming Initiative (JPI) Urban Europe was initiated in 2011. In parallel with launching two pilot research funding calls the process of developing a Strategic Research and Innovation Agenda (SRIA) was initiated, with a view to developing a coherent programme of research through to 2020 to: Enhance capacities and knowledge on transition towards more sustainable, resilient and liveable urban developments. Reduce the fragmentation in funding, research and urban development; to build critical mass to realise urban transitions. Increase the profile of European urban science, technological development and inno¬vation and foster exploitation of European technological, social and economic models and solutions on the global stage. In preparing the SRIA, the following have been reviewed and deliberated upon: results from dedicated stakeholder focus groups; reports relating to the urban research priorities of national research councils (the Dutch NWO, French ANR, German BMBF, Slovenian ARRS, Swedish Vinnova, UK ESRC
) and the EC-funded projects Social Polis, Urban-Nexus and SEiSMiC; responses from national research councils on the Scientific Advisory Boards (SAB) Urban Megatrends report. From these deliberations and continuing from the conclusions of the Urban Megatrends report, it is evident that: There is a common desire to support cities in improving their attractiveness and liveability whilst improving their economic competi¬tiveness as well as their resilience to major disruptions (whether sudden or progressive). Building upon our technological advance¬ments and scientific expertise, the potential of these solutions in the urban context needs to be tested and demonstrated, demands and opportunities for future technological solutions and social innovation have to be identified, and the economic benefit of these achievements has to be exploited. There is a dearth of research relating to the rigorous definition, measurement and model¬ling of complex and interwoven factors influencing urban sustainability in the nexus of technological, economic, social, and environmental issues. Several research programmes have tackled aspects of this research challenge, but none have done so in an integrated and comprehensive way. Urban technologies and infrastructures are often perceived as a problem, rather than a solution to urban needs. Without the capacity to make our European technological prowess a part of the solution, urban infrastructures will fall short of contributing to the resource efficiency, sustainability and liveability of cities. Without the ability to define, measure and model, it is not possible to define ambitious yet realisable context-specific targets for the improvement of cities sustainability and liveability, nor to identify the most promising transition strategies for their achievement. In addition to these general sustainable urban transition challenges, Europes cities also face some specific but closely related challenges in terms of their social, economic and environmental functioning. They are: Highly differentiated in terms of the composition of their economies and of the benefits they enjoy from their local and regional agglomerations. Some are growing, stable or re-growing whilst others are declining; enhanced or exacerbated by in- and out-migration; experiencing varying degrees of social inclusion, capital and cohesion. Facing varying degrees of austerity measures, leading to a declining welfare state and increasing calls on society to fill the void through voluntary efforts. The role of social entrepreneurship, local economy and shared economy is under debate, with frameworks needed to tap the full potential of these opportunities, as well as social innovation. Subject to change due to social, economic and environmental pressures, with a corre¬sponding need to be more resilient and adap¬tive to these internal and external influences. Varied in terms of the accessibility they afford to their citizens to amenities and the connectivity of these amenities; with the less able and less well-off being particularly disadvantaged. Hosts to incredibly creative people who, if suitably empowered, could be a powerfully positive force in creating and implementing innovations to tackle challenges to improve citizens quality of life. Addressing these interrelated urban challenges in earnest requires a joined up approach, in which academic experts from different complementary disciplines work together, in concert with non-academic experts and stakeholders, to tackle them for the first time and/or in more comprehensive and innovative ways than has hitherto been the case. A combination of inter- and transdisciplinary research is called for, addressing the entire research, tech¬nology and innovation lifecycle with the ambition to position our cities as hubs of technological and social leadership and as venues for successful European economy on global markets. Following this principle and to address the above challenges, the SRIA is comprised of two comple¬mentary components: An ambitious longitudinal research programme that is focused on the devel¬opment and application of methodologies supporting the definition and measurement of urban sustainability and the establish¬ment of transition targets and strategies to achieve them. This is chronologically struc¬tured, enabling the methods and outcomes from earlier projects to inform those of later projects. Thematic priorities that are directly relevant to and inform this longitudinal programme, but which are destined to enable research teams to tackle a specific societal urban challenge in detail: Vibrancy in changing economies Welfare and finance Environmental sustainability and resilience Accessibility and connectivity Urban governance and participation Through careful programme management, backed up by investments in shared resources including urban observatories, datasets, models and living labs, this structure will ensure that the whole is greater than the sum of its parts; that outcomes from research projects and the methods employed in realising them are mutually informative. This will be complemented by ongoing alignment with national and institutional research programmes, to build European urban research, technology and innovation capacity, and European solutions to address global urban challenges.
Ano: 2015
Número Páginas:
68p.
Autor(es): Robinson, D.; Bylund, J.; Coutard, O.; Finnveden, G; Hooimeijer, P.; Kabisch, S.; Matos, R. S.; Noll, M.; Ponds, R.; Pronello, C.; Riegler, J.
Editor: JPI Urban Europe
Keywords: Cidades; Futuro
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Indicadores de desempenho para serviços de águas residuais
O LNEC tem vindo a apostar, há mais de uma década, na actividade estratégica de I&D associada à temática da avaliação de desempenho de sistemas de águas de abastecimento e de águas residuais. Mais recentemente, esta actividade expandiu-se à área dos resíduos sólidos urbanos. Consolidou-se, assim, a importância da qualidade do serviço nas suas várias vertentes, e conquistou-se uma importante dimensão de internacionalização, nomeadamente com a publicação, pela International Water Association (IWA), dos Manuais de Boas Práticas de serviços de abastecimento de água e de águas residuais, respectivamente, em 2000 e 2003. Os trabalhos desenvolvidos tiveram como principais finalidades definir uma metodologia de avaliação da qualidade do serviço prestado através de um conjunto de indicadores de desempenho e delinear alguns princípios fundamentais para a sua implementação. A abordagem pretendeu ser abrangente visando diversos tipos de utilizadores tais como entidades gestoras dos sistemas, entidades reguladoras, entidades financiadoras, organizações ambientais ou de defesa do consumidor. Pretendeu-se igualmente que os resultados fossem aplicáveis a entidades de diferente dimensão, nível de desenvolvimento e contextos diferenciados de clima, demografia e características sócio-culturais. É pois com grande satisfação e entusiasmo que vemos concretizada, no âmbito da colaboração protocolada com o IRAR, a edição adaptada para português da publicação Performance Indicators for Wastewater Services Manual of Best Practice, iniciativa que mereceu igualmente o melhor acolhimento por parte da IWA. Refere-se que, durante a elaboração da versão original, decorrida entre 2001 e 2003, se estabeleceu uma estreita articulação com a iniciativa de teste de campo, a nível internacional e nacional, do sistema de indicadores da IWA para serviços de abastecimento de água. Deste teste resultou um conjunto de sugestões incorporadas na versão relativa às águas residuais, que contém ainda alguma informação adicional considerada relevante no contexto português. Estamos certos de que esta iniciativa vai contribuir para a divulgação do trabalho já realizado e para o incentivo à sua aplicação. Naturalmente que o sucesso e os benefícios da sua implementação vão depender da motivação e do empenhamento dos operadores, mas a adesão crescente a que pudemos assistir em Portugal nos últimos anos é, desde já, assim o cremos, um indicador da sua aplicabilidade e interesse prático no País.
Ano: 2004
Número Páginas:
283p.
Autor(es): Matos, R. S.; Cardoso, M. A.; Ashley, R. ?; Duarte, P.; Molinari, A.; Schulz, A.
Editor: IRAR / LNEC
Volume:
Série Guias Técnicos.
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Capítulos de Livros
Info
Institutional Framework for Water Resources in Portugal
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
pp 449-536.
Autor(es): Correia, F. N.; Neves, E. B.; Santos, M. A.; Silva, J. E.
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Relatórios
Info
La erosion: caracterizacion y control. Caracterización de la erosión en la Isla de Porto Santo
N/A
Ano: 1979
Número Páginas:
92pp.
Autor(es): Amaya, C. H.
Info
Estabelecimento de critérios de definição de curvas de vazão em leitos aluvionares. Síntese dos conhecimentos existentes. Relatório de Estágio
N/A
Ano: 1977
Número Páginas:
145pp.
Autor(es): Cagnin, J. U.
Info
Modelos matemáticos para o estudo da propagação e deformação das ondas de gravidade. O cálculo automático de diagramas de refracção. Nota relativa a custo de utilização do programa REFRA1
N/A
Ano: 1977
Autor(es): entidade LNEC
Info
Aperfeiçoamento dos aparelhos "Miniflo" utilizados para a medição da velocidade da água em modelos reduzidos
N/A
Ano: 1974
Número Páginas:
9 pp.
Autor(es): Silva, G. V.
Info
Estudo de um sistema de medição de níveis lentamente variáveis
N/A
Ano: 1973
Número Páginas:
28 pp.
Autor(es): Silva, G.
Info
Estudo preliminar sobre a possibilidade de aperfeiçoamento do aparelho "pilhoto de marés". Estimativas de preços e prazos de entrega
N/A
Ano: 1973
Número Páginas:
11 pp.
Autor(es): Silva, G.
Info
Gerador para o novo canal de vagas
N/A
Ano: 1973
Número Páginas:
10 pp.
Autor(es): SILVA, J.
Info
Medidor de vagas com sondas de condutância
N/A
Ano: 1973
Número Páginas:
27 pp.
Autor(es): Silva, G.
Info
Stage at hidraulic department of the Laboratório Nacional de Engenharia Civil in Lisbon
N/A
Ano: 1973
Número Páginas:
11pp.
Autor(es): Blom, P. H.
Info
Telecomando de limnígrafos e avisador de marés
N/A
Ano: 1973
Autor(es): Silva, G.
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Memórias
Info
Ondas na rebentação
N/A
Ano: 1961
Autor(es): Cruz, D.
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Outros
Info
Improving infrastructure management
N/A
Ano: 2009
Autor(es): Alegre, H.; Matos, R. S.
Info
Sistema de avaliação da qualidade dos serviços de águas e resíduos prestados aos utilizadores. 1ª Geração do sistema de indicadores de qualidade de serviço
N/A
Ano: 2009
Autor(es): Alegre, H.; Matos, R. S.; Neces, E. B.; Cardoso, M. A.; Duarte, P.; Baptista, J. M.; Pássaro, D.; Santos, R.; Pires, J. S.; Fernandes, T.; Almeida, J.; Escudeiro, M. H.; Lobo, F.; Nunes, M.; Silva, J.
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