Relatórios
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Avaliação intercalar da estratégia e do plano de investigação e inovação do LNEC para 2013-2020
De acordo com o Plano de Ação da E2I (2015), o acompanhamento da E2I deveria incidir sobre duas dimensões essenciais: (i) monitorização regular do cumprimento das metas enunciadas na Parte II da E2I e (ii) análise do alinhamento da E2I com a evolução do contexto (externo e interno). A avaliação da estratégia de Investigação e de Inovação (E2I) procurou centrar-se em eventuais alterações ocorridas nas prioridades nacionais ou europeias em áreas de interesse para a atividade de I&I do LNEC, nomeadamente no presente caso as relativas a Investigação e Inovação e políticas públicas. Nas secções seguintes apresenta-se a avaliação intercalar da E2I, bem como a monitorização do Plano de Investigação e Inovação, concretizando neste último caso a metodologia definida na secção A15 (Monitorização do P2I) do documento E2I. Estratégia de Investigação e Inovação 2013-2020.
Ano: 2018
Autor(es): Fonseca, A. M.; Pereira, E. V.; Viegas, J.; Catarino, J. M.; Saporiti Machado, J.; Couto, P.
Keywords: Plano de ação; Inovação; Estratégia; Investigação
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BI-LNEC: Planeamento do projeto
A situação atual do LNEC, quer do ponto de vista dos sistemas de informação existentes quer do contexto externo, exige uma contínua melhoria dos procedimentos de gestão internos bem como da qualidade da informação que está na base da tomada de decisão. A Operação BI-LNEC pretende completar a atividade desenvolvida anteriormente e desenvolver um sistema de apoio à decisão para o LNEC. Desta forma, os diferentes processos de negócio serão analisados de forma a guiar o desenvolvimento dos quadros de indicadores de decisão, bem como a sua associação com os pontos de medição nos sistemas operacionais. Neste relatório, faz-se o planeamento detalhado da atividade a desenvolver nos próximos dois anos.
Ano: 2018
Autor(es): Santos, M. A.; Barateiro, J.; Couto, P.
Keywords: Indicadores de gestão (KPI); Business Intelligence (BI); Sistema de apoio à decisão
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CoMatFail Técnicas avançadas para modelação numérica de processos de fratura material. Aplicações práticas e desenvolvimento de um programa de elementos finitos - Relatório de progresso do projeto d
Neste relatório apresenta-se, de forma sucinta, a descrição da atividade de investigação realizada no âmbito do projeto CoMatFail até ao final de 2017. É feita a apreciação da atividade desenvolvida, nomeadamente quanto ao grau de cumprimento do plano de trabalhos, bem como dos objetivos específicos e dos indicadores de desempenho propostos na ficha de projeto. São ainda referidas as aplicações dos resultados da investigação em trabalhos contratados ao LNEC e as candidaturas a financiamento externo desenvolvidas no âmbito do projeto. Inclui-se em anexo a ficha do projeto atualizada, que contempla a revisão do plano de trabalhos.
Ano: 2018
Autor(es): Dias, I. M.; Lemos, J. V.; Mata, J.
Keywords: Análise até à rotura; Controlo de segurança; CoMatFail; Barragens de betão; Modelação numérica; Fratura material
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D6.2 Train-the-trainer manua
This manual is meant to support lecturers who wish to incorporate a course on road safety into the curriculum of another educational program. Various professions have linkages with the problems and issues related to road safety. For some of these it is evident: engineering and technology, political and social sciences. In other professions, specific aspects of road safety can hold important input. ? Road safety education requires a place in the training of teachers (primary and secondary schools), since children need to be taught as early as possible how to behave safely on the road. ? Government wanting to set up an effective enforcement plan need to ensure police men have good knowledge of road safety behaviour. ? For new drivers, learning to drive concerns not only traffic rules and handling a car, but also understanding the psychology of a road user and traffic in general. Furthermore, many more professions deal with road safety issues in their job which makes it worthwhile considering implementing aspects of road safety into the existing curriculum. The first part of this manual will focus on the importance of implementing road safety curricula. The first chapter explains the current road safety situation and related problems in Africa. This overview provides arguments for exposing more students to road safety expertise. Chapter two speaks about the most common framework in road safety: the Safe System approach. It provides a definition and broader context on what road safety really constitutes: a systematic and combined approach of all important elements. Road safety is not only a matter of building strong roads it requires various coordinated actions and significant engagement from authorities, stakeholders and road users. On the basis of these two theoretical chapters, examples will be given to provide an indication of which learning outcomes could be of relevance for which profession/curriculum. These examples are not exhaustive, and are primarily intended to inspire the reader for the analysis of their situation. This is vital, since road safety implementation will vary depending on the context of a countrys organisational structure with regard to traffic and road safety. Special attention will be given to the education of road safety auditors and road safety inspectors. The second part of this manual is more didactical. It discusses the main aspects of organising a specific curriculum. Experienced teacher will already have sufficient background in developing a course, however we recommend to pay particular attention to the chapter on learning outcomes. A key error experts make when organising trainings is the attempt to pass on their entire knowledge to their students, even if these students have an entirely different background and profession. Emphasising how students can apply their newly gained road safety knowledge in their profession is crucial in order to ensure engagement during these trainings. The following chapter on Tools and Methodology discusses three interesting road safety case studies. Working with case studies is an effective tool to demonstrate the interlinkages of various road safety elements. Furthermore, we propose leaving the classroom and using live examples as a learning experience drawing on reality is definitely worth the time investment to engage participants. As a third possibility, we discuss the option of working with E-learning tools in combination with a classroom course. The SaferAfrica project has developed various E-learning modules concerning road safety issues that can provide a great general introduction to the subject. In the last chapter we emphasise the importance of evaluations and various techniques thereof. This manual does not provide detailed content for a road safety curriculum. A lot of documentation is already available on the various topics and expertise regarding road safety. A comprehensive list of references for further reading can be found at the end of the course. Additionally, extensive material can also be found on the SaferAfrica website: http://www.saferafrica.eu/ .
Ano: 2018
Autor(es): Sanon, C.; Morris, A.; Vieira Gomes, S.; Kluppels, L.
Keywords: Africa; learning outcomes; Safe System approach; education; curriculum; Road safety
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DamConcrete Caracterização experimental e modelação numérica das propriedades reológicas do betão de barragens - Relatório de progresso 2015-2017 do projeto do P2I/LNEC
Descreve-se a atividade de investigação realizada no projeto DamConcrete até 2017, no âmbito do comportamento reológico do betão de barragens considerando trabalho experimental (laboratorial e in situ), modelos analíticos e modelos de partículas. Os resultados das diferentes atividades são analisados e avaliados, face aos objetivos inicialmente previstos. Propõe-se a extensão do projeto até 2020, para se conseguir uma melhor divulgação dos desenvolvimentos efetuados e para permitir a abordagem de tópicos de muito interesse para a engenharia de barragens, designadamente no que respeita às deformações impostas.
Ano: 2018
Autor(es): Batista, A. L.; Azevedo, N.; Serra, C.
Keywords: Modelação numérica; Trabalho experimental; Betão de barragens; DamConcrete
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Data Repository Rules. Deliverable 10.4
This report is part of HYDRALAB+ Work Package 10, which seeks to strengthen the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken by the HYDRALAB+ partner organisations. It outlines the work carried out by Samui Design & Management Ltd, supported by HR Wallingford, in relation to the development of a data repository structure that can be adopted by participants of the HYDRALAB+ project.
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data from physical modeling; Zenodo; Data repository structure
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Data Storage Report. RECIPE Task 8.2: Overtopping events in breakwaters under climate change scenarios
Reliable prediction of wave run-up/overtopping and structure damage is a key task in the design and safety assessment of coastal and harbor structures. Run-up/overtopping and damage must be below acceptable limits, both in extreme and in normal operating conditions, to guarantee the stability of the structure and the safety of people and assets on and behind the structure. The mean-sea-level rise caused by climate change and its effects on wave climate may increase the number and intensity of run-up/overtopping events and make the existing coastal/harbor structures more vulnerable to damage. Accurate estimates, through physical modelling, of the statistics of overtopping waves for a set of climate change conditions, are needed. The research project HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015) gathers an advanced network of environmental hydraulic institutes in Europe, which provides access to a suite of environmental hydraulic facilities. They play a vital role in the development of climate change adaptation strategies, by allowing the direct testing of adaptation measures and by providing data for numerical model calibration and validation. The use of physical (scale) models allows the simulation of extreme events as they are now, and as they are projected to be under different climate change scenarios. The enclosed dataset refers to the experimental work developed at LNEC within HYDRALAB+ and considers 2D damage and overtopping tests for a rock armor slope, with four different approaches to represent storms. Data of free surface elevation, overtopping and damage is presented.
Ano: 2018
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Capitão, R.
Keywords: Climate change; Overtopping; Data repository
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DEMRock6m Discrete element modelling of rock engineering structures for seismic safety analyses - Relatório de progresso 2016-2017 do projeto do P2I/LNEC
Neste relatório apresenta-se de forma sucinta a descrição da atividade de investigação realizada no âmbito do projeto DEMRock6m no período 2016-2017. Os resultados da atividade são analisados e avaliados em face dos objetivos inicialmente previstos, sendo proposta uma revisão do plano de atividades para os próximos três anos.
Ano: 2018
Autor(es): Muralha, J.; Lemos, J. V.; Espada, M.; Lamas, L.
Keywords: Estruturas de alvenaria; Barragens de betão; DEMRock6m; Mecânica das rochas; Modelos de elementos discretos; Modelos numéricos
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Estudos complementares no âmbito dos processos de reabilitação ambiental relacionados com a utilização da Base das Lajes pelos EUA - Situação dos Sites 2008, 2009, 3005, 3006, 3009 e 3012 em outubro
O LNEC encontra-se a apoiar o Ministério da Defesa Nacional (MDN) num conjunto de questões técnico-ambientais relacionadas com a presença, nos últimos 60 anos, do contingente da Força Aérea Americana (USAFE) na Base das Lajes, ilha Terceira. Nesse contexto, o LNEC procedeu, em 2018, à visita e reanálise de um conjunto de locais nos quais a USAFE realizou ações de reabilitação ou de caracterização adicional em 2017 / 2018, nalguns casos, complementados com amostragem e análises realizadas pelo LNEC. Neste relatório apresentam-se os resultados da visita aos locais 2008, 2009, 3009 e 3012 e efetua-se uma breve análise da situação destes locais e dos Sites 3005 e 3006, para os quais se considera não haver recomendações adicionais.
Ano: 2018
Autor(es): Antunes, M. L.; Leitão, T. E.
Keywords: Encerramento dos processos; Reabilitação; Base das Lajes; Análise do risco; Inventariação; Ambiente
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Estudos complementares no âmbito dos processos de reabilitação ambiental relacionados com a utilização da Base das Lajes pelos EUA - Situação dos sites 2008, 2009, 3009, 3012, 5009 e 3005 em outubro
O LNEC encontra-se a apoiar o Ministério da Defesa Nacional (MDN) num conjunto de questões técnico-ambientais relacionadas com a presença, nos últimos 60 anos, do contingente da Força Aérea Americana (USAFE) na Base das Lajes, ilha Terceira. Nesse contexto, o LNEC procedeu em 2018 à visita e reanálise de um conjunto de locais nos quais a USAFE realizou ações de reabilitação ou de caracterização adicional em 2017 / 2018. Neste relatório apresentam-se os resultados da visita aos locais 2008, 2009, 3009, 3012 e 5009 e efetua-se uma breve análise da situação atual desses locais, bem como do Site 3005.
Ano: 2018
Autor(es): Antunes, M. L.; Leitão, T. E.
Keywords: Encerramento dos processos; Reabilitação; Base das Lajes; Análise do risco; Inventariação; Ambiente
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