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The EW-COAST contribution to an Early Warning System for coastal risks assessments.
Storms impacting sandy coastal areas produce hazard such as erosion as overwash, in turn, promote risk to life and property damage in occupied areas.
Year: 2022
Author(s): Ferreira, Ó.; Garzon, J.L.; Ferreira, A. M.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: MEC
Keywords: Storms; Risk Assessment; Erosin; Overtopping; Overwash
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Validation and Comparisons of Methodologies Implemented in a RANS-VoF Numerical Model for Applications to Coastal Structures
Methodologies to be used in numerical models based on Reynolds-averaged Navier
Year: 2022
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.
Editor: MDPI
Keywords: wave overtopping; wave breaking; porous breakwater; coastal structure; turbulence models; RANS-VoF
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Wave Run-Up and Overtopping Quantification at Different Coastal Structures
With the sea level rise and all the processes associated with wave action.
Year: 2022
Author(s): Mateus, R.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: IAHR2022 Abstract Book
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Análise de eventos de risco através de modelação numérica XBeach. Caso de Estudo - Costa da Caparica
É cada vez mais usual o recurso à modelação numérica para a simulação de eventos de galgamento, inundação e erosão em zonas costeiras. Neste estudo, recorre-se ao acoplamento de dois modelos, SWAN + XBeach (modo surf beat), para a propagação da agitação marítima do largo até à zona de espraio e para reproduzir a evolução morfodinâmica, a fim de avaliar a ocorrência de galgamento e erosão resultantes de eventos meteo-oceanográficos extremos. O local de estudo incide sobre o sector urbano artificializado da Costa da Caparica, que é composto por um campo de esporões e uma estrutura de proteção aderente em toda a extensão, formando seis células de praia arenosa. As simulações cobriram 96 h de forçamentos oceanográficos, representando, assim, a passagem da tempestade Hércules/Christine, entre os dias 3 e 7 de janeiro de 2014. O modelo SWAN propagou com sucesso as condições de agitação marítima para a área de estudo, quando comparado com os dados registados pela boia do Porto de Lisboa. Em relação ao modelo XBeach, este foi capaz de reproduzir alguma da evolução morfodinâmica espectável, contudo a erosão da praia emersa ficou aquém dos relatos documentados, não tendo sido possível avaliar quantitativamente os resultados. O alcance máximo do espraio obtido ao longo deste troço de costa foi inferior ao documentado, o que induz a falhas na previsão de inundações devido ao galgamento. Estes resultados podem ser devidos a uma parametrização inadequada do modelo e/ou à falta de levantamentos topo-batimétricos da praia. Esta abordagem metodológica representa um passo importante para uma melhor estimativa da evolução morfodinâmica na Costa da Caparica devido a eventos de tempestade e significa um importante esforço inicial para melhorar a avaliação dos eventos de galgamento e inundação.
Year: 2021
Number Pages:
51-63pp.
Author(s): Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garzon, J.L.
: Revista Recursos Hidricos
Editor: APRH
Volume:
Volume 41, Nº 2.
Keywords: Tempestade marítima; Espraiamento; Erosão; Inundação; Galgamento; Riscos costeiros
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Aplicação e validação do sistema HIDRALERTA em situações de tempestade
O HIDRALERTA é um sistema de avaliação, previsão e alerta do risco da ocorrência de situações de emergência associadas aos efeitos da agitação marítima (galgamento, inundação e navios amarrados) em zonas costeiras e portuárias. Sendo um sistema de alerta, é fundamental que funcione corretamente, quer em situações correntes (apenas emitindo alertas quando tal se justifique), quer em situações de tempestade. Neste trabalho são apresentados os desenvolvimentos efetuados até à data na validação do sistema em situações de tempestade, com a sua aplicação na simulação do furacão Lorenzo e das depressões Elsa e Fabien. Da análise efetuada pode concluir-se que os alertas emitidos pelo sistema estiveram em oncordância com os danos/ocorrências reportadas localmente, o que contribui para reforçar a confiança no sistema que está a ser desenvolvido. A característica diferenciadora deste trabalho é que a avaliação do risco é efetuada com base nos parâmetros específicos do risco que se pretende prever, como caudais de galgamento ou as forças nas amarrações, e não apenas em parâmetros meteorológicos e oceanográficos.
Year: 2021
Number Pages:
145-167pp.
Author(s): Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; SANTOS, M.I.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
28 (II).
Keywords: depressões Elsa e Fabien; HIDRALERTA; Furacão Lorenzo; Navios amarrado; Galgamento
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Comparison of existing equations for the design of crown walls: application to the case study of Ericeira breakwater (Portugal)
The correct calculation of forces and moments caused by wave action over crown wallstructures is critical for their design. There are several existing equations for this, some of which are sanctioned in practice as it is the case for Jensen (1984) and Bradbury et al. (1998), Günback and Gökce (1984), Martin et al. (1999), Berenguer and Baonza (2006), and Pedersen (1996) and Nørgaard et al. (2013). These equations are the main tool for the design of breakwater crown walls and their accuracy is crucial to ensure the stability of the crown wall, especially when considering the sea level rise due to climate change and the possible damage of the armor, since both aspects are not usually considered in most original design studies. In a scenario of climate change, it is very important to estimate the possible changes in security factors due to both these aspects, comparing the results with the original design ones. This paper has as main objective to analyze it for the case study of Ericeira rubble mound breakwater in Portugal. For this, a comparison of the results using those equations and different scenarios including the current, considering sea level rise and armor damage, were performed to extract some conclusions: the increase in the sea level in the case study was not significant and therefore its incidence is very small; and the damage to the main armor by losing pieces at the berm is much more important in this case study, so it is essential to carry out the proper maintenance of the design section. On the other hand, horizontal forces are more conservative using Pedersen and Nørgaard equations, obtaining the lowest value with Martin. Regarding uplift pressures, Martin gives the lowest value, while the most conservative values are given by Günbak and Gökce
Year: 2021
Number Pages:
25p.
Author(s): Pereira, F.; Neves, M. G.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; ESTEBAN, M.D.; Negro, V.
: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Volume 9, Issue 3.
Keywords: Ccrown wall; Armor damage; Climate change; Rubble mound breakwater
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Effects of varying the transmission coefficient in SNL-SWAN for a wave farm in Peniche
The effects of a farm of bottom-fixed oscillating flaps on the wave propagation in Almagreira beach (Portugal) are evaluated. The SNL-SWAN (Sandia National Laboratories, Simulating WAves Nearshore) numerical model is validated from 2010 to 2018 against Nazaré wave buoy data and run for 19 years to characterize the wave resource and identify the most common and energetic sea states. By varying number (10 to 100) and configuration of wave energy converters (WECs) an optimal array is identified. Model sensitivity to two methods of determining the transmission coefficient, OBCASEs 1 and 3, is studied by analyzing changes in significant wave height, period and direction. OBCASE 1 overestimates the effects of the farm on the waves and changes result higher in the lee of the array with an increasing number of devices. As a future work OBCASE 2 and 4 will be compared to OBCASE 1 and 3.
Year: 2021
Number Pages:
11-18pp.
Author(s): FANTI; Jacob, J.; Pacheco, A.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.
: Marine Technology and Ocean Engineering Series
Editor: CRC Press
Volume:
Volume 5.
Keywords: SWAN; Modelação numérica; Aguçadora; Energia das ondas
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Experimental and numerical simulations of oblique extreme wave conditions in front of a breakwater
Climate change studies already reported sea level rise as an accepted scenario, which induces changes in nearshore wave conditions. A large range of new experiences including water level, run-up, overtopping, hydrodynamic data for different wave steepnesses and directions was performed in the Leibniz Universität Hannover (LUH) wave basin for a rubble mound breakwater with a slope of 1(V):2(H). This work presents, focusing on oblique extreme wave conditions, numerical simulations of the hydrodynamics in that experiment using OpenFOAM®. Results of the wave generation boundary conditions and their propagation, namely levation of the water level free-surface and velocity data at specific locations are compared and discussed with data from experimental measurements acquired by acoustic wave gauges and acoustic doppler velocimeter (ADV) / Vectrino equipment. Although an exact match between numerical and laboratory values was not reached, an appropriate incident wave angle and a reasonable amplitude of velocities and water depths was achieved and the same happened to the statistics of those values.
Year: 2021
Number Pages:
73-85pp.
Author(s): Carvalho, R.; Santos, J. A.; BARAJAS, G.O.; Beg, Md. N.A.; LOPES, P.M.; Fortes, C. J. E. M.; Lara, J. L.
: Revista de Gestão Costeira Integrada
Editor: APRH
Volume:
Volume 21, Número 2, 73-85.
Keywords: Oblique extreme wave conditions; Scale-model tests; OpenFOAM®; Wave generation; Breakwater
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Marine geohazards: Safeguarding society and the Blue Economy from a hidden threat
Marine geohazards pose a significant threat to the European coastal population and to the development of the Blue Economy. This Position Paper discusses the type (Chapter 2), distribution (Chapter 3) and impact (Chapter 4) of marine geohazards on the European coastal regions and the Blue Economy, as well as what and how novel scientific approaches may broaden our understanding of their trigger mechanisms and drive a risk-mitigating European policy (Chapter 5). This document focuses on short-onset geological hazards and does not deal with long-term processes such as coastal erosion, land subsidence, intrusion of salt water in coastal aquifers; or with hazards associated by atmospheric disturbances such as storm surges and meteo-tsunamis. This document is primarily aimed at local, regional, national and European institutions in charge of managing risk assessments & mitigation, land and sea management, funding research, monitoring and infrastructures, and public awareness of hazards. In addition, this document may also be relevant to the scientific community interested in, or exploring this subject, and to stakeholders outside Europe, in light of the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030).
Year: 2021
Number Pages:
100p.
Author(s): KOPP, H.; CHIOCCI, F.L.; BERNDT, C.; ÇA
: EUROPEAN MARINE BOARD
Editor: European Marine Board IVZW
Volume:
POSITION PAPER 26.
Keywords: Risk; Trigger mechanisms; Blue-economy; Marine geohazards
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Modelação física da resposta à agitação incidente de um trecho do quebra-mar do porto da Ericeira
Para caracterizar a resposta de um trecho do quebra-mar de taludes do porto da Ericeira à agitação marítima nele incidente, realizaram-se no canal de ondas irregulares do LNEC um conjunto de ensaios com um modelo reduzido desse mesmo trecho. Nesta comunicação descreve-se a instalação experimental, incluindo os diversos instrumentos utilizados para medir as séries temporais das várias grandezas de interesse e o programa de ensaios, apresentando-se as grandezas medidas num subconjunto dos ensaios considerado mais interessante. Nestas grandezas incluem-se a elevação da superfície livre associada à agitação incidente, o espraiamento ao longo do talude, o volume de água de água galgado, a pressão em vários pontos da superestrutura e a erosão do manto protetor utilizando um sensor cujo funcionamento se baseia na tecnologia Time of Flight.
Year: 2021
Number Pages:
91-100pp.
Author(s): Santos, J. A.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Pinto, M.; Sanches, C.; Gueifão, J.; Zózimo, A. C.
: Revista Recursos Hídricos
Editor: APRH
Volume:
Vol. 42, N.º 1.
Keywords: Dano; Superestrutura; Galgamento; Espraiamento; Agitação marítima
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Comunicação
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On pressure disturbance waves
Pressure disturbance waves are computed via a fully nonlinear, unsteady, boundary integral formulation for various Froude numbers. Three moving pressure distributions are introduced in the numerical model to evaluate the produced wave patterns in a channel. For Froude numbers equal to one, classical runaway solitons are obtained on the fore of the moving pressure patch whereas "stern" waves are radiated away. "Step-like" pressure distributions give different responses to the free-surface flow, with upward breaker jets and steeper "stern" waves. For supercritical and subcritical flows, steady solitons and stationary trenches moving at the same speed of the pressure distribution are obtained, respectively. Nonlinear results show that the wave field is significantly affected by the chosen moving pressure distribution, with breaking "bow" waves and steeper "stern" waves when "step-like" pressure functions are used.
Year: 2014
Number Pages:
69-74pp.
Author(s): Moreira, R.M.; Chacaltana, J.T.A.; Santos, J. A.; Rodrigues, S.; Neves, C. F.; Nascimento, M.
Keywords: Ship waves; Free-surface flows; Boundary integral method
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Recife artificial de amplificação das ondas de vento modelação numérica e física
Este artigo refere-se a estudos realizados para o projeto de um recife artificial paraamplificação das ondas de vento de curto período (5 a 8s) a fim de melhorar oaproveitamento energético e as condições de surfe em uma praia cuja rebentação écolapsante na zona costeira do Rio de Janeiro, Brasil.O projeto preliminar deste recife foi desenvolvido através de um estudo em modelo numéricode propagação de ondas regulares, Ref/Dif. Após alguns testes da geometria do recife, estaetapa gerou uma forma final, que foi simulada com o modelo numérico totalmente não-linearCoulwave, e em modelo físico, construído na escala 1:15, para comparação dos resultadose proposição de possíveis alterações na forma da estrutura a fim de aumentar suaeficiência.Pretendeu-se avaliar o desempenho dos modelos numéricos na simulação da hidrodinâmicaem torno do recife pelo que são mostradas comparações entre os resultados obtidos nomodelo físico e nos modelos numéricos. Em relação à altura da onda, a diferença relativaentre os resultados obtidos no Coulwave e no modelo físico foi de 4%, enquanto que noRefDif foi de 5%. Verificou-se que efeitos não lineares como a reflexão das ondas no taludeda estrutura que não apareceram na modelagem com o Ref/Dif se mostraram importantesna modelagem física, e foram bem representados pelo Coulwave.
Year: 2014
Number Pages:
17p.
Author(s): Aguiar, L.; Rosman , P.; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Surfe; Recife; Modelação física; Modelação numérica; Focalização
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Remote access to data and experiments. application to hydraulic laboratory facilities
RADE, acronym for Remote Access to Data and Experiments, is a Joint Research Activity of project HYDRALABIV - More than Water. Its aim is to develop a robust set of information systems to improve access to hydraulic experiments and data through innovative use of modern data management, curation and communication technologies. The objective of the present work is to describe two different methodologies, developed by the National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) and by DELTARES, on remote access to data and experiments applied to hydraulic laboratory facilities.
Year: 2014
Number Pages:
359-367pp.
Author(s): Lemos, R.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Wellens, P.
Keywords: Video streaming; Data sharing; Remate access; Rade
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Risk Management in Maritime Structures
Maritime structures (breakwaters, groynes, ocean wave/wind energyconverters, etc.) are exposed towave attack,which generates common emergency sit-uations with serious environmental and economic consequences. This paper presentsa methodology developed at LNEC for forecasting and early warning of wave over-topping in ports/coastal areas to prevent emergency situations and support theirmanagement and the long-term planning of interventions in the study area. It isimplemented in a risk management tool. The methodology uses numerical models topropagate waves from offshore to port/coastal areas to obtain the required input forovertopping assessmentmethods, such as empirical formulas and artificial neural net-works. The calculated overtopping values are compared with pre-established admis-sible values in order to define the warning levels. These admissible values are derivedfrom general international recommendations and information from local authorities.They depend on the characteristics of the overtopped structure and of the protectedarea, and on the activities developed there. The warning methodology is applied toPraia da Vitória Port (Azores-Portugal) as an illustrative example. Future develop-ments include the use of complex numerical models (e.g. Navier-Stokes equationssolvers; particle methods) to calculate wave overtopping and to extend the method-ology to warn of risks associated with wave energy production failure.
Year: 2014
Number Pages:
1179-1190pp.
Author(s): Reis, M. T.; Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Conde, J. M.; Didier, E.; Sabino, A.; Rodrigues, A.
Keywords: Forecast and warning; Wave overtopping; Ports; Maritime structures; Risk management
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Simulação numérica da interação de ondas com um quebra-mar poroso utilizando o código OPEMFOAM
No presente artigo apresentam-se as simulações numéricas feitas utilizando o código OpenFOAM®, recorrendo à biblioteca porousWaveFoam, para simular a interação de ondas com um quebra-mar poroso. O código numérico resolve as equações VARANS (Volume-Averaged Reynolds-Averaged Navier-Stokes) em regime transitório e utiliza um esquema do tipo VoF (Volume of Fluid) para identificar a superfície livre. O meio poroso é modelado pela equação de Darcy
Year: 2014
Number Pages:
8p.
Author(s): Conde, J. M.; Afonso, D.; Didier, E.
Keywords: Propagação de ondas; Modelo físico; Modelo numérico; Quebra-mares; Openfoam
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SIMULAÇÃO NUMÉRICA DA INTERAÇÃO DE ONDAS COM UM QUEBRA-MAR POROSO UTILIZANDO O CÓDIGO OPENFOAM
No presente artigo apresentam-se as simulações numéricas feitas utilizando o código OpenFOAM®, recorrendo à biblioteca porousWaveFoam, para simular a interação de ondas com um quebra-mar poroso. O código numérico resolve as equações VARANS (Volume-Averaged Reynolds-Averaged Navier-Stokes) em regime transitório e utiliza um esquema do tipo VoF (Volume of Fluid) para identificar a superfície livre. O meio poroso é modelado pela equação de Darcy
Year: 2014
Number Pages:
8.
Author(s): Conde, J. M.; Afonso, D.; Didier, E.
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Simulação numérica da interacção onda-cilindro utilizando o código OpenFOAM
No presente artigo apresentam-se as simulações numéricas feitas, utilizando o código OpenFOAM®,para a interacção de uma onda regular com um cilindro horizontal totalmente submerso, colocado paralelamente àcrista das ondas incidentes, com o seu eixo a 3 raios de profundidade. O código numérico utilizado resolve asequações de Navier-Stokes em regime transitório e utiliza um esquema do tipo VoF (Volume of Fluid) paraidentificar a superfície livre. É estudada a dependência da solução face ao refinamento da malha e feita acomparação dos resultados obtidos com dados experimentais e de outros códigos numéricos. São apresentadas: aelevação da superfície livre nas proximidades do cilindro; perfis de velocidade em localizações seleccionadas aolongo do canal; e o campo de velocidades nas proximidades do cilindro. Constatou-se uma boa correspondênciaentre os resultados obtidos no âmbito deste trabalho com os experimentais e os obtidos por outros códigosnuméricos.
Year: 2014
Number Pages:
159-162pp.
Author(s): Conde, J. M.; Moreira, T.
Keywords: Volume of fluid; Navier-stokes; Openfoam; Simulação numérica; Interacção onda-cilindro
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Simulação numérica da propagação de ondas regulares num canal tridimensional utilizando o código OPEMFOAM
No presente artigo apresentam-se as simulações numéricas feitas utilizando o código OpenFOAM®, recorrendo ao solver waves2Foam, para simular a propagação de ondas regulares sem rebentação num canal tridimensional. O código numérico resolve as equações de Navier-Stokes em regime transitório e utiliza um esquema do tipo VoF (Volume of Fluid) para identificar a superfície livre. Foi considerada uma onda regular incidente com 1,5 s de período e 10 cm de altura. Esta é uma das condições de entre o vasto conjunto de ensaios em canal de ondas realizado no Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) cujo objetivo foi a análise da hidrodinâmica da propagação de onda sobre um fundo de batimetria variável, para várias condições de agitação incidente. São feitas comparações entre os resultados numéricos e os experimentais. Estas comparações incluem: evoluções temporais de sondas de nível em várias localizações ao longo do canal e correspondentes espetros de amplitude; evolução da altura significativa e do período médio das ondas ao longo do canal; evolução temporal das componentes da velocidade em localizações selecionadas no canal e distribuição bidimensional dessas componentes. Constata-se que os resultados numéricos obtidos apresentam valores próximos dos experimentais. As diferenças verificadas são atribuíveis a imprecisões numéricas bem como a diferenças entre a forma de geração de onda entre o numérico e o experimental.
Year: 2014
Number Pages:
150-159pp.
Author(s): Conde, J. M.; Roberto, P.T.S; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Ensaios experimentais; Modelos numéricos; OPENFOAM
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Simulação numérica do comportamento de um navio amarrado no Terminal XXI do Porto de Sines
Este trabalho apresenta a aplicação da ferramenta numérica SWAMS para caracterizar o comportamento de um navio amarrado na bacia do Terminal de Contentores do Porto de Sines. São analisados os movimentos do navio, as forças nas amarras e nas defensas. Analisa-se ainda a influência do vento e da introdução de pré tensionamento nas amarras assim como a resposta do sistema quando sujeito a ondas longas. Os resultados permitem avaliar qual destes fatores tem maior influência sobre os movimentos do navio e a sua segurança.
Year: 2014
Number Pages:
349-357pp..
Author(s): Pinheiro, L.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Ferramenta numérica; Porto de Sines; Navio amarrado
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Simulação numérica integrada do comportamento de um navio amarrado no Terminal XXI do Porto de Sines
Este trabalho apresenta a aplicação da ferramenta numérica SWAMS para caracterizar o comportamento de um navio amarrado na bacia do Terminal de Contentores do Porto de Sines. São analisados os movimentos do navio, as forças nas amarras e nas defensas. Analisa-se ainda a influência do vento e da introdução de pré tensionamento nas amarras assim como a resposta do sistema quando sujeito a ondas longas. Os resultados permitem avaliar qual destes fatores tem maior influência sobre os movimentos do navio e a sua segurança.
Year: 2014
Number Pages:
81-87pp.
Author(s): Pinheiro, L.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.
Keywords: Bas; Ondas longas; Wamit; Bouss-wmh; Navios amarrados; Swams
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Regime geral de extremos da agitação marítima na Costa Oeste de Portugal.
N/A
Year: 1994
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Info
RTIS project. Portuguese contribution to the collection phase of the project. Port management authorities.
N/A
Year: 1994
Author(s): Santos, J. A.; Covas, J. A.
Info
RTIS project. Portuguese contribution to the collection phase of the project. Tug activities in the Portuguese ports.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Santos, J. A.
Info
Valores extremos da agitação marítima. Metodologia para passagem ao largo da agitação marítima local.
N/A
Year: 1994
Author(s): Carvalho, M. M.; Covas, J. A.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
Valores extremos da agitação marítima. Relatório de Progresso de 1993 (3.º ano),
N/A
Year: 1994
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Ensaios em modelo reduzido do perfil-corrente do molhe de protecção do porto de recreio náutico do porto de Sines.
N/A
Year: 1993
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido do porto de pesca de S. Miguel, Açores. Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1993
Author(s): Silva, L. G.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Barcelona
N/A
Year: 1993
Author(s): Fortes, C. J. E. M.
Info
Nova ponte do Tejo em Lisboa. Colaboração na apreciação das propostas à 2.ª fase do concurso, nas áreas de hidráulica, sedimentologia, navegação e segurança da navegação.
N/A
Year: 1993
Author(s): Marcos Rita, M.; Pires Elias, N.; Campos, A. G.; Pinheiro, A. D.; Alves, L. M.
Info
Obras adicionais de protecção do porto de Ká-Hó. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1993
Author(s): Silva, L. G.
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Outro
Info
Relato da missão a Bruxelas (28 a 30 de Outubro de 1998) para participação na 10ª Reunião da Acção Concertada Added Value Services in VTMIS do Programa Comunitário de I&D TRANSPORTS . Relatório efe
N/A
Year: 1998
Number Pages:
3 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Short-term stochastic numerical and physical simulation of sea waves - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI, na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
53 p.
Author(s): Capitão, R.; Pires Silva, A.; Medina, J. R.; Carvalho, M. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não-Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI , na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
50 p.
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
V Programa Quadro da União Europeia. Preparação da discussão dos Programas Específicos. Documento de trabalho da Comissão (COM (97) 553 Final). Grupo de Trabalho 6 Sustainable Mobility and Intermod
N/A
Year: 1998
Number Pages:
2 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Valores extremos da agitação marítima no Algarve - Proposta de Projecto de Investigação apresentado ao Programa de Intervenção nos Laboratórios do Estado (MCT-FCT), sub-projecto Valorização e Protec
N/A
Year: 1998
Number Pages:
11 p.
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Editor: ******
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