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Coastal risk forecast system
The run-up and overtopping by sea waves are two of the main processes that threaten coastal structures, leading to flooding, destruction of both property and the environment, and harm to people. To build early warning systems, the consequences and associated risks in the affected areas must be evaluated. It is also important to understand how these two types of spatial information integrate with sensor data sources and the risk assessment methodology. This paper describes the relationship between consequences and risk maps, their role in risk management and how the HIDRALERTA system integrates both aspects in its risk methodology. It describes a case study for Praia da Vito´ria Port, Terceira Island, Azores, Portugal, showing that the main innovations in this system are twofold: it represents the overtopping flow and consequent flooding, which are critical for coastal and port areas protected by maritime structures, and it works also as a risk assessment tool, extremely important for long-term planning and decision-making. Moreover, the implementation of the system considers possible known variability issues, enabling changes in its behaviour as needs arise. This system has the potential to become a useful tool for the management of coastal and port areas, due to its capacity to effectively issue warnings and assess risks.
Year: 2018
Number Pages:
26p.
Author(s): Sabino, A.; Poseiro, P.; Rodrigues, A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Reis, R.; Araújo, J
: Journal of Geographical Systems
Editor: Springer
Keywords: Software product lines; Geographic information systems; Early warning; Risk management; Coastal flooding; Wave overtopping
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Estudos em modelo reduzido de obras marítimas da Região Autónoma dos Açores
Atendendo ao seu caráter histórico, o presente artigo insere-se num conjunto de ações proposto pelo Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) do Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) com vista à comemoração dos 70 anos da sua existência, efeméride que se comemora durante o presente ano de 2018, e visa a apresentação de uma resenha da atividade desenvolvida no âmbito de estudos em modelos físicos de obras marítimas, pelo DHA desde a sua fundação, e para a Região Autónoma dos Açores (RAA). Pela sua insularidade, as populações da (RAA) estão naturalmente ligadas ao mar, nas suas mais diversas vertentes, muito dependendo a sua qualidade de vida das infraestruturas portuárias existentes em cada ilha, que permitem os indispensáveis movimentos de pessoas e de mercadorias e que muito contribuem para a coesão social e económica do arquipélago.Em virtude do papel decisivo assumido pelos portos na RAA, foi ao longo dos anos dada especial atenção à concepção destes equipamentos infraestruturais, tendo o LNEC desempenhado um papel relevante no capítulo reservado à verificação de projetos de obras marítimas de proteção portuária, especialmente através da realização de estudos em modelo físico reduzido, enquanto ferramenta mais válida para a concretização daquele objetivo, quer no passado, quer também no presente. Desde a fundação do Serviço de Hidráulica do LNEC, em 1948, foram inúmeros os estudos em modelo físico reduzido realizados para obras marítimas da RAA. O primeiro estudo em modelo reduzido de que há registo foi iniciado na segunda metade da década de 50, tendo o respetivo relatório do estudo sido publicado em março de 1958. Tratou-se de um estudo em modelo reduzido tridimensional (3D) com vista à definição do lay-out das obras marítimas de proteção do porto de Vila do Porto (Ilha de Santa Maria), em estrito cumprimento de requisitos que haviam sido estabelecidos, do ponto de vista da agitação marítima no interior da bacia portuária.Desde então, o LNEC foi chamado a intervir com a realização de ensaios em modelo reduzido em múltiplas situações, tendo-se assistido a uma especial concentração de atividade a partir do início da década de 80, coincidindo com o grande desenvolvimento portuário registado na Região.Ao longo dos 70 anos de vida do Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) foram então efetuados, no LNEC e sob a orientação dos seus técnicos, 50 estudos em modelo físico reduzido de obras projetadas para a RAA, para todas as ilhas do arquipélago, com exceção da Ilha do Corvo.
Year: 2018
Number Pages:
24-31pp.
Author(s): Silva, L. G.
: Construção Magazine
Editor: Engenho e Média, Lda
Volume:
85.
Keywords: Portos; Modelação física; Açores
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Foresight study: future developments in physical modelling of climate change impacts
The HYDRALAB+ Project is an advanced network of European research organisations that focus on physical modelling of environmental hydraulics. The aim is to develop and improve the experimental facilities for the investigation of expected climate change impacts to ensure that future management and adaptation measures are effective. An important aspect of this work is to identify new or alternative experimental methods and resources to better support future work in modelling climate change impacts and adaptation strategies.
Year: 2018
Number Pages:
52-55pp.
Author(s): Mendonça, A. C.; Mclelland, S.; Evers, E.; Thom, M.; Rosa-Santos, P.
: Hydrolink
Editor: IAHR
Volume:
Nº 2/2018.
Keywords: Climate change; Physical models; Foresight study
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Numerical analysis of waves attenuation by vegetation in enclosed waters
Numerical simulations using the SWAN-VEG model (Simulating WAves Nearshore, with vegetation module) were performed considering the case of Ilha Solteira (SP) reservoir, a navigable stretch of the Tietê
Year: 2018
Number Pages:
687-691pp.
Author(s): Mattosinho, G.O.; Maciel, G.; Vieira, A.; Fortes, C. J. E. M.
: Progress in Maritime Technology and Engineering
Editor: Taylor & Francis
Keywords: Ilha Solteira; SWAN-VEG; Vegetation
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Probabilistic design and reliability analysis of scour protections for offshore windfarms
Scour protection is an important component of fixed bottom foundations for offshore wind turbines. Depending on the hydrodynamic conditions, they might be indispensable to avoid the structural collapse of the foundation due to scour phenomena. The design of scour protections is typically deterministic, which often results in overestimated mean diameters of the armour layer.Moreover, the design methodologies currently applied do not provide a measure of safety associated with the proposed design. The present research proposes a novel methodology to assess the safety of the protection and to perform the probabilistic design of static and dynamic scour protections. A case study based on Horns Rev. 3 offshore wind farm is used to show how to select the mean stone diameter according to a pre-defined probability of failure of the protection. The results show that a dynamic scour protection could be safely designed with a reduction of the mean stone diameter up to 15 cm, when compared with the statically stable protection.
Year: 2018
Number Pages:
291-305pp.
Author(s): Fazeres-Ferradosa, T.; Taveira-Pinto, F.; Romão, X.; Vanem, E.; Reis, M. T. L. G. V.; Neves, L.
: Engineering Failure Analysis
Editor: Elsevier
Volume:
Vol. 91.
Keywords: Probability of failure; Reliability; Optimisation; Offshore wind turbines; Probabilistic design; Scour protection
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Risk assessment of coastal flood in a site of special scientific interest
The Canary Islands have a long coastline with varying levels of exposure to severe sea conditions. Frequent states of alert and emergency in some parts of their coastline are commonly related to the occurrence of extreme wave conditions. Among the phenomena directly driven by the waves when reaching the shore are the wave run-up and overtopping. Both the study of the flood level, including its variability, and the associated risks are key tools in the planning and management of coastal zones. The aim of this research is to examine the probability of occurrence of run-up events capable of exceeding different topographical levels, for estimating the risk level associated with flooding of the different areas in which the Boca Barranco Beach can be divided, in terms of their nature and use. This beach is located on the island of Gran Canaria, Spain, and is part of the site of scientific interest of Jinámar. A large wave dataset is used as input to a high-resolution numerical model for propagating offshore wave conditions to shallow waters in the study area. Furthermore, the morphology of the study area is reproduced by combining different bathymetric databases. Finally, the probability of occurrence of different levels of run-up and the corresponding levels of consequences are assigned, to assess the flood risk in the different areas of the beach, which are presented in a risk map of flooding in the study area.
Year: 2018
Number Pages:
1157-1166 pp.
Author(s): Clarindo, G.; Reis, M. T. L. G. V.; Fortes, C. J. E. M.; Rodríguez, G.
: Journal of Coastal Conservation
Editor: Springer
Volume:
Volume 22, Issue 6.
Keywords: Canary Islands; Wave climate; Wave run-up; Coastal flooding; Risk assessment
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Rubble mound breakwater damage assessment through stereo photogrammetry in physical scale laboratory tests
Scale-model tests are usually required to evaluate the hydraulic and structural behavior of proposed rubble-mound breakwater designs. In order to speed up and ease the armor layer damage assessment, we developed a technique based on stereo photogrammetry. A key feature of this technique is its ability to compensate for the refraction in the air-water interface, thus producing a survey of the envelope of the armor layer without the need to empty the wave flume or wave basin where the scale model tests are carried out. This article describes this technique and the tests made to establish confidence in it and in the damage evaluation on a breakwater scale model. Results led to an error estimation of only fractions of a centimeter.
Year: 2018
Number Pages:
84-98pp.
Author(s): Lemos, R.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
: Ribagua, Revista Iberoamericana del Agua
Editor: Taylor & Francis
Volume:
Vol. 4.
Keywords: Breakwater; Scale model; Rubble mound; Photogrammetry
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Using 3D modelling techniques for surveys in two dimensional scale model tests of breakwaters
This paper focuses on a study of different methodologies for surveying two-dimensional scale models of rubble mound breakwaters.Tests were conducted in one of the LNEC
Year: 2018
Number Pages:
15-23pp.
Author(s): Lemos, R.; Henriques, M. J.; Muralha, A.; Jónatas, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
: Slovak Journal of Civil Engineering
Editor: De Gruyter
Volume:
Volume 26, No. 2.
Keywords: Photogrammetry; 3D surface models; Damage evolution; Scale model tests; Maritime structures
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Utilização conjunta de ferramentas neuronais e SIG na avaliação da inundação do porto e baía da Praia da Vitória
O HIDRALERTA é um sistema de previsão, alerta e avaliação do risco de galgamentos/inundação em zonas costeiras e portuárias, partindo da utilização de medições/previsões da agitação marítima para calcular o galgamento/inundação nessas zonas. O cálculo dos caudais médios galgados sobre uma estrutura marítima é efetuado através de ferramentas neuronais e/ou fórmulas empíricas, que não permitem definir a distribuição espacial desse caudal atrás da estrutura.Este artigo apresenta a aplicação ao porto/baía da Praia da Vitória, Açores, de um método expedito para modelar essa distribuição espacial, recorrendo a ferramentas SIG. Foi estabelecida uma relação entre a cota de inundação e o volume galgado de água através da utilização de um modelo digital de terreno. Este trabalho representa um primeiro passo na elaboração de um mapa de risco associado ao galgamento costeiro.
Year: 2018
Number Pages:
39-46pp.
Author(s): Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Reis, R.
: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
25 (I).
Keywords: Praia da Vitória; SIG; Inundação; Galgamento; HIDRALERTA
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Variability of wave parameters and Hmax/Hs relationship under storm conditions offshore the Portuguese continental coast
The relevance of long-term wave storm characterization based on in-situ measurements extends from marine ecosystems management to the design of ocean engineering structures. We analyze wave storms recorded over almost three decades (1988
Year: 2018
Number Pages:
10-22pp.
Author(s): Oliveira, T.C.A.; Neves, M. G.; Fidalgo, R.; Esteves, R.
: Ocean Engineering
Editor: Elsevier
Volume:
Volume 153.
Keywords: Directional wave spreading; Hmax/Hs; Portuguese continental coast; Long-term wave storm characterization; Wave storm in-situ measurements
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Comunicação
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Ferramenta de apoio à gestão costeira e portuária: o sistema HIDRALERTA
Nesta comunicação, descreve-se o sistema HIDRALERTA (sistema de previsão e alerta de inundações em zonas costeiras e portuárias), sistema em ambiente SIG que tem como ideia-base a utilização de previsões da agitação marítima (a 180 horas) para calcular os seus efeitos na costa, nomeadamente em termos de galgamentos e inundações. Dos desenvolvimentos mais recentes ou em curso destacam-se: a construção de mapas de risco costeiro, a partir da análise de uma série de 30 anos de dados de agitação marítima; o desenvolvimento e aplicação do sistema de alerta e da plataforma WEB para a zona da praia de São João da Caparica e para o porto e baía da Praia da Vitória (Terceira, Açores); a aplicação, com recurso a ferramentas SIG, de metodologias quantitativas de análise das consequências do galgamento/inundação (por exemplo, o Processo de Análise Hierárquica
Year: 2015
Number Pages:
18p.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.; Santos, J. A.; Garcia, T.; Capitão, R.; Pinheiro, L.; Reis, R.; Craveiro, J.; Lourenço, I.; Lopes, P.; Rodrigues, A.; Sabino, A.; Araújo, J; Ferreira, J.
Editor: Carlos Coelho et al. Associação Portuguesa de Recursos Hídricos, 2015
Keywords: Sistema HIDRALERTA; SIG; Gestão costeira e portuária; Galgamento/inundação; Avaliação de risco; Agitação marítima
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Influence of coastal structures in velocity fields and wave height
The behaviour of a coastal structure depends on the nearshore hydrodynamics which isdependent from waves and their interaction with the structure. The knowledge of the wave transformationand breaking characteristics close to coastal structures becomes crucial for understanding the physicalprocesses that are involved and to the design of those coastal structures. Physical models and laboratoryexperiments are important tools for a better knowledge and characterization of these phenomena. In thiswork, wave flume tests were performed to analyse the wave hydrodynamics in the vicinity of a structure,constructed with a typical slope of a rubble-mound breakwater. We measured the free surface elevationand velocities by means of resistive probes and Acoustic Doppler Velocimetry. The results enable theidentification of complex phenomena in velocity field and several changes in the velocity field and waveheight caused by set-up, reflexion and wave breaking due to the presence of the structure. The increase ofthree-dimensional effects in the vicinity of the structure was also verified. The reliable experimental datacould be used to numerical models data validation.
Year: 2015
Number Pages:
196-206pp.
Author(s): Carvalho, R.; Fortes, C. J. E. M.; Castro, M.
Keywords: Breaking waves; Surf zone; Velocity fields; Wave height; Coastal structure physical models
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Monitoring of the water particle velocity field near the seabed under different wave and tidal scenarios: a real case
Monitoring of water particle velocity on the sea bed is crucial to study morphological shore changes in a coast at intermediate and shallow water depth under progressive surface waves and tidal flow current. Therefore, 3-D particle velocity was monitored continuously at the bottom of Santa Maria del Mar (SMM) beach (SW Spain) by means of a single point current meter during 3 weeks in 2007 since August 28. The current meter was placed at 0.45m above the seabed in order to acquire instantaneous velocity. Wave properties (height and period) were taken from the nearby wave buoy and tidal data were taken from a tidal gauge station. Wave-induced bottom particle velocities were obtained during spring and neap tides at a d/L (depth over wave length) parameter ranging from 0.06 to 0.3. Bottom water particle velocity near the seabed ranges from 0 to ± 0.5 m/sec of which about 82% does not exceed 0.2 m/sec during monitoring. Therefore, only 18% of the surveyed water particle velocities exceed the critical Shield parameter of the beach sand (d50 = 0.23mm) which is about 0.05-0.2 depending on Reynolds number. Results show that maximum horizontal speed is obviously lower during the slack tide (high or low tide) in comparison with flood tide and ebb tide. Moreover, speed is higher during ebb tide in comparison to adjacent flood tide, with steady wave climate. Finally and among other conclusions, the maximum real values of the bottom current surveyed in SMM, as well as the Shield parameter, substantially coincide with the theoretical estimates calculated for a given wave and tidal climate.
Year: 2015
Number Pages:
275-286pp.
Author(s): Khan-Mozahedy, A.B.M.; Muñoz-Perez, J.; Neves, M. G.
Keywords: Shield parameter; Intermediate water depth; Tidal current; Tide; Bottom orbital velocity
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Normas e recomendações em obras portuárias
No domínio específico do projeto e construção de obras marítimas e portuárias, ao contrário de outro tipo de obras de engenharia, não existe normativa de carácter obrigatório. No entanto, embora não haja legislação específica, existem, em diversos países, recomendações nacionais que reúnem os conceitos e critérios necessários ao Projeto, de forma a melhorar a segurança e otimizar obras de grande importância económica. Normalmente as recomendações focam não só o dimensionamento e construção de obras marítimo-portuárias e costeiras, novas ou extensão das existentes, mas também a sua monitorização e manutenção. Esta comunicação resume as recomendações internacionais existentes, já que em Portugal não há normativas nem recomendações nacionais para apoio ao dimensionamento hidráulico/estrutural de obras marítimas, incluindo as específicas para o dimensionamento geotécnico de obras marítimas e uma breve comparação entre elas.
Year: 2015
Number Pages:
4p.
Author(s): Neves, M. G.
Editor: SPG
Keywords: Obras portuárias; Recomendações
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Photogrametric techniques to health monitoring control of breakwater's structure using Scilab
The need for shelter zones in coastal areas leads to the construction ofstructures for shore protection such as breakwaters. Its design is mainly made based insemi-empirical formulas [1] [2] [3] and in the experience of the project designer, being thee ectiveness of the breakwater carried out through physical modelling.The Harbours and Maritime Structures Division of National Laboratory (NPE, portugueseacronym) for Civil Engineering (LNEC, portuguese acronym) have developed several ex-periments in bidimensional and tridimensional models. Through this experiments, thestability of the breakwater is tested and the evaluation of damage is made by counting thearmor units dislocated (movements or displacements).This damage evaluation is currentlydone by visual inspection thus being a subjective method where some relevant movementsmay go unnoticed.
Year: 2015
Number Pages:
9p.
Author(s): Lemos, R.; Loja, M.A.R.; Rodrigues, J.C.L.; Rodrigues, J.A.S.
Editor: ECCOMAS
Keywords: Scilab; Image processing; Breakwater; Health monitoring; Photogrametry
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Rubble-mound breakwater armour units displacement analysis by means of digital images processing methods in scale models
Rubble-mound structures are commonly used for coastal and port protection and needs aproperly design as well as inspection and maintenance during its lifetime. The design of such breakwatersusually requires a physical scale model to be tested under different irregular incident wave and tideconditions in order to evaluate its hydraulic and structural behaviour, namely the stability of the proposeddesign. Armour units displacement and fall analysis in physical models are then a key point in the designverification and usually requires a trained technician. In this work, an algorithm made in Matlab® ispresented, consisting in digital images processing and analysis which allows automatic and precisedisplacement detection as well as its location in time and space. For a selected displacement, it is alsopossible to characterize it.
Year: 2015
Number Pages:
171-184pp.
Author(s): Courela, J.M.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Leandro, J.
Keywords: Armour units displacement; Image-processing; Matlab®; Rubble-mound breakwaters
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A comparison of wave characteristics at Caparica beach, Portugal, using in-situ and transferred wave data
The HIDRALERTA system is current1y being implemented as a novel ear1y warning system to assess the risk of flooding in coastal and port region areas. With forecasted sea wave conditions at coastal and port areas, the system is able to determine the effects of waves in terms of wave overtopping and flooding, to compare those results with pre-specified thresholds, to build alert maps, and, if necessary, to issue alert messages. The system will be applied to two case studies: Praia da Vitória harbor, in Terceira Island, Azores, and Caparica beach, near Lisbon. One of the major inputs of this integrated system is the characterization of sea wave conditions at the site of interest, so that both measured wave data and selected numerical models are used. Numerical models, however, should be calibrated for each area of application. This paper is a contribution to get a better insight of the wave characteristics at one of those case studies, the Caparica beach, to provide adequate calibration of the mentioned numerical models. Therefore, two measurement campaigns were organized at that location, using several instruments. Data was collected and analyzed, then compared with those transferred from the Port of Lisbon wave buoy, by using numerical wave propagation models, which then enabled one to evaluate SWAN's performance and to calibrate some of its parameters. Thus, the paper describes the sea wave characterization using both in-situ data and transferred data from the Port of Lisbon wave buoy, and discusses the SWAN' s strengths and weaknesses to simulate thewave conditions measured at the two above mentioned campaigns.
Year: 2014
Number Pages:
161-170pp.
Author(s): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Poseiro, P.
Keywords: Swan model; Wave characterization; Waming and alert system
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Análise do desempenho do modelo SWAN na zona da Costa da Caparica
O sistema HIDRALERTA é um sistema de previsão e alerta de risco de galgamento e inundações emáreas costeiras e portuárias, atualmente em desenvolvimento. Para obtenção das condições de agitação marítimalocais são utilizados modelos numéricos de propagação de ondas, nomeadamente o modelo SWAN. Este trabalhovisa contribuir para uma melhor compreensão das características da agitação marítima local num dos casos deestudo considerados no projeto: a praia de S. João de Caparica. Assim, utilizaram-se os dados recolhidos em duascampanhas de medição naquela zona, os quais foram depois analisados e comparados com os resultados obtidospelo modelo SWAN para o mesmo local. Foi ainda feita a comparação entre os dados fornecidos pela boia daAPL e o modelo SWAN, no local da boia. Estes procedimentos permitiram avaliar o desempenho do modeloSWAN para este local.
Year: 2014
Number Pages:
183-186pp.
Author(s): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Poseiro, P.; Raposeiro, P.
Keywords: Swan; Agitação marítima; Sistema de previsão e alerta
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Aplicação do modelo numérico SWAN em locais com vegetação na Hidrovia Tiete-Paraná
Este artigo descreve a aplicação do modelo SWAN-VEG para o lago da barragem de Ilha Solteira - São Paulo, Brasil, que faz parte da Hidrovia Tietê-Paraná, a fim de analisar a influência da vegetação sobre a redução da energia das ondas perto das margens do lago. Primeiramente, o modelo é aplicado, considerando uma profundidade constante em todo o reservatório da barragem e uma pequena área de vegetação localizada junto ao paredão da barragem. São testados vários valores de velocidade e direção do vento, bem como diferentes tipos de vegetação. Em seguida, a batimetria real do lago é considerada, bem como vegetação em determinadas zonas nas margens do lago. Várias condições de vento são testadas e comparadas para as situações com e sem vegetação.
Year: 2014
Number Pages:
189-198pp.
Author(s): Vieira, A. S.; Gregório, I.C.; Fortes, C. J. E. M.; Suzuki , T.; Maciel, G.
Keywords: Vegetação; Ilha Solteira; SWAN-VEG
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Aplicação do processo de análise hierárquica (AHP) na avaliação das consequências de galgamento em zonas portuárias
No presente trabalho descreve-se a aplicação de uma metodologia de avaliação do risco de galgamento em zonas costeiras e portuárias ao porto de Ponta Delgada, Açores, dando especial ênfase à avaliação das consequências da ocorrência de galgamentos não admissíveis através de uma análise multicritério (Processo de Análise Hierárquica, AHP).A metodologia de avaliação do risco é efetuada em três fases: Caraterização da agitação incidente nasestruturas do porto; Cálculo do galgamento; Avaliação do risco de galgamento, que inclui a avaliação daprobabilidade de ocorrência de galgamentos (acima de um certo limiar predefinido), assim como a avaliação das consequências dessas ocorrências. Por sua vez, esta avaliação das consequências é efetuada utilizando quer um procedimento simplista de classificação das consequências em termos de graus, quer uma metodologia baseada no AHP.Os resultados da aplicação desta metodologia da avaliação do risco são apresentados sob a forma de mapas de consequências e de risco, ferramentas importantes para o planeamento de operações e de futuras intervenções no porto de Ponta Delgada.
Year: 2014
Number Pages:
421-426pp.
Author(s): Rodrigues, J.; Poseiro, P.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Taveira-Pinto, F.
Keywords: Estruturas marítimas; Portos; Inundação; Galgamento; Risco
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Porto de pesca de S. Miguel - Açores. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos dos perfis do molhe de protecção
N/A
Year: 1992
Author(s): Neves, G.; Silva, L. G.
Info
Valores Extremos da Agitação Marítima. Síntese dos dados de temporais ocorridos em Portugal Continental.
N/A
Year: 1992
Author(s): Capitão, R.; Marcos Rita, M.; Baptista, J. M.; Carvalho, M. M.
Editor: LNEC
Keywords: Agitação marítima; Portugal continental
Info
Valores extremos da agitação marítima. Figueira da Foz - Tratamento local dos dados existentes,
N/A
Year: 1992
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Agitação marítima na costa Portuguesa. Dados de base. Observações efectuadas na Figueira da Foz.
N/A
Year: 1991
Author(s): Santos, J. A.
Info
Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos do perfil de reparação do molhe de abrigo do porto da Baleeira (2.ª Fase).
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos do perfil de reparação do molhe de protecção do porto da Baleeira.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido do molhe do Funchal. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido do molhe do Funchal. Ensaios tridimensionais da cabeça do molhe.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo do reforço do molhe de Vila do Porto. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo em modelo reduzido do reforço do molhe do porto da Horta. Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
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Outro
Info
Relato da missão a Bruxelas (28 a 30 de Outubro de 1998) para participação na 10ª Reunião da Acção Concertada Added Value Services in VTMIS do Programa Comunitário de I&D TRANSPORTS . Relatório efe
N/A
Year: 1998
Number Pages:
3 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Short-term stochastic numerical and physical simulation of sea waves - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI, na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
53 p.
Author(s): Capitão, R.; Pires Silva, A.; Medina, J. R.; Carvalho, M. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não-Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI , na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
50 p.
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
V Programa Quadro da União Europeia. Preparação da discussão dos Programas Específicos. Documento de trabalho da Comissão (COM (97) 553 Final). Grupo de Trabalho 6 Sustainable Mobility and Intermod
N/A
Year: 1998
Number Pages:
2 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Valores extremos da agitação marítima no Algarve - Proposta de Projecto de Investigação apresentado ao Programa de Intervenção nos Laboratórios do Estado (MCT-FCT), sub-projecto Valorização e Protec
N/A
Year: 1998
Number Pages:
11 p.
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Editor: ******
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