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A 3D numerical wave tank for coastal engineering studies
This paper presents the validation of active and passive, made by a dissipation beach, numerical absorbing methods implemented in RANS-VOF FLUENT® code for modelling long time series of wave propagation interacting with coastal structures. Verification of both numerical techniques was performed in 2D
Year: 2017
Number Pages:
1-10pp.
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.; Neves, M. G.
: Defect and Diffusion Forum
Editor: Trans Tech Publications
Volume:
Volume 372.
Keywords: Multiple active absorption wave maker; 3D numerical wave flume; Active absorption wave maker; RANS-VoF model
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An index-based method for coastal-flood risk assessment in low-lying areas (Costa de Caparica, Portugal)
The coastal area of Costa de Caparica is an important territory representing one of the main affected areas by storms such as Hercules in 2013 and 2014. This paper propose a new coastal risk assessment to coastal floods, combining GIS-based inundation analysis over the last 35 years, coastal vulnerability model based on geological and physical variables and, valuation of surface' elements exposed to storms considering territorial and human components. Along with the methodology proposed for local scale, this paper points out strengths and weakness, comparing the results with another simple method to achieve coastal risk by floods. Based on this study, the paper identifies potential directions for future research contributing in management, rescue and safety decisions with local authorities.
Year: 2017
Number Pages:
90-104pp.
Author(s): Silva, S.; Martinho, M.; Capitão, R.; Reis, M. T. L. G. V.; Fortes, C. J. E. M.; Ferreira, J.
: Ocean & Coastal Management
Editor: Elsevier
Volume:
Volume 144.
Keywords: Floods; Index; Hazards; Vulnerability; Coastal risk
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Coastal and port risk forecast and warning platform. HIDRALERTA
In Portugal, emergency situations caused by sea waves are common, and usually have serious consequences for the economy and society. It is thus crucial to implement an early warning system to forecast the occurrence of these situations in relation to wave overtopping and flooding events in coastal/port areas. The European Framework Directive 2007/60/EC of 23 October 2007 recommended the development of risk maps and flood risk management plans, including the establishment of systems for forecasting and early warning. The national and local authorities need to implement short-term/emergency measures to prevent the loss of lives and reduce economic and environmental damage.
Year: 2017
Number Pages:
3p.
Author(s): Rodrigues, A.; Sabino, A.; Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.
: Revista Hydro-International
Editor: Geomares Publishing
Keywords: Coastal and port risk; Warning system; Risk; Hidralerta
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Ensaios em modelo físico de agitação marítima em redor de um navio livre
Nesta comunicação, descrevem-se os ensaios em modelo físico realizados com o objetivo de caracterizar o campo de ondas em torno de um navio livre, quando sujeito a condições de agitação incidente regular e irregular. Estes dados são especialmente importantes para a validação de modelos numéricos de caracterização da resposta de navios à ação da agitação incidente. Assim, para cada condição de agitação incidente, efetuaram-se medições da elevação da superfície livre e das componentes da velocidade em diversos pontos em redor do navio. Apresentam-se as seguintes análises dos dados experimentais: análise temporal e espetral (espetro de energia e wavelets) dos valores de elevação da superfície livre e análise temporal da velocidade das partículas, a meio da coluna de água. A análise temporal e espetral de cada série de medições obtida permitem a caracterização da agitação nos pontos em redor do navio, em termos de alturas, períodos e velocidade. Avalia-se também a influência do navio nas características da agitação.
Year: 2017
Number Pages:
1-8pp.
Author(s): Ramos, A.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
: Revista da Associação Portuguesa de Análise Experimental de Tensões
Editor: Associação Portuguesa de Análise Experimental de Tensões
Volume:
Volume 29.
Keywords: Agitação marítima; Navio; Modelo físico
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Integração de modelagem numérica (SWAN) e dados de campo na determinação do clima de ondas no litoral setentrional do Rio Grande do Norte
Este artigo apresenta os resultados da aplicação do modelo numérico Simulating Waves Nearshore SWAN) com análises comparativas das medidas obtidas a partir dos resultados de modelagem e de edições durante as campanhas de campo em 2010 e 2012 no Litoral Setentrional do Rio Grande do Norte (NE do Brasil). O objetivo principal do presente estudo foi aplicar e validar o modelo numérico SWAN na determinação do clima de ondas, avaliar seus pontos fortes e limitações para a região de interesse. Os dados de campo realizados em dois pontos próximo da costa em profundidades de 3 m (PT_1) e 6 m (PT_2) por meio do uso de dois adcp: AWAC e AQUADOPP. Os dados adquiridos com estes equipamentos foram processados e permitiram a realização de análises espectrais de altura signifi cativa, HS (m), período médio, Tmed (s), e direção média, DIR (º). Para a implementação do modelo SWAN foram empregados para as condições de contorno os dados de agitação a partir do modelo de 3ª geração de escala oceânica Wavewatch III. Para o refi namento e aplicabilidade do modelo, foram introduzidos dados de ventos e maré locais, corrigidos com base no Manual de Engenharia Costeira (CEM), permitindo assim, melhor ajuste dos resultados da modelagem. O domínio de cálculo foi referenciado para as imensões da carta náutica 720, com três malhas regulares de diferentes dimensões e resolução: externa, intermediária e interna, sendo esta última, utilizada para fornecer os parâmetros de propagação da onda ao longo da costa. As confi gurações usadas para o SWAN foram as padrões em modo estacionário, com as formulações KOMEN, a dissipação devido à rebentação induzida pelo fundo com atrito de fundo usando a formulação JONSWAP com coefi ciente de atrito
Year: 2017
Number Pages:
311-328pp.
Author(s): MATOS, M.F.; Scudelari, A. C.; Amaro, V.E.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Brasileira de Geomorfologia
Editor: Revista Brasileira de Geomorfologia - RBG
Volume:
Vol. 18, nº 2 (2017).
Keywords: Nordeste do Brasil; Ventos; ADCP; Ondas
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Numerical evaluation of wave energy potential in the south of Brazil
Wave energy extraction in coastal regions may be an excellent alternative due to the increase in global demand for renewable energy. The viability study of this extraction depends on the evaluation of the wave energy potential that is higher in regions located in high latitudes. Therefore, this study shows evaluation and characterization of wave energy in the south of Brazil. Numerical simulations were carried out by the Mike 21 SW spectral model which was calibrated and validated in the region measurement campaigns. Annual, seasonal and monthly means and the temporal variability of the wave energy potential in a 10-year wave hindcast were analyzed offshore and nearshore. Annual mean fluxes in three points nearshore had similar values; the highest one was 6.7 kW/m, while the wave energy flux offshore was 22.3 kW/m. The refraction and the bottom friction dissipation were responsible for the wave attenuation from offshore to nearshore and, consequently, for the decrease in wave energy. The annual, seasonal and monthly variabilities of wave energy fluxes were moderate offshore and high nearshore. A directional analysis showed that the dominant wave directions were S and NE offshore whereas they were SSE and E nearshore.
Year: 2017
Number Pages:
176-184pp.
Author(s): Lisboa, R. C.; Teixeira, P.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Energy
Editor: Elsevier
Volume:
Volume 121.
Keywords: Spectral model; Numerical simulation; Wave propagation and generation; Wave energy
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O Porto de Ponta Delgada, S. Miguel, Açores: avaliação das consequências de galgamento pelo método AHP
No presente trabalho descreve-se a aplicação de uma metodologia para avaliação das consequências do galgamento no porto de Ponta Delgada, S. Miguel, Açores, recorrendo a uma análise multicritério (Processo de Análise Hierárquica, AHP) do impacto da ocorrência de galgamentos superiores aos limites admissíveis. Esta metodologia permite obter resultados baseados numa análise espacial dos indicadores que caraterizam a zona portuária em estudo, no que diz respeito à sua importância relativa.
Year: 2017
Number Pages:
127-139pp.
Author(s): Rodrigues, J.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Taveira-Pinto, F.
: Territorium 24
Editor: Associação Portuguesa de Riscos, Prevenção e Segurança
Keywords: Ponta Delgada; Portos; Análise multicritério (AHP); Galgamento; Consequências
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Regular and irregular wave propagation analysis in a flume with numerical beach using a Navier-Stokes based model
This paper describes the analysis of the propagation of regular and irregular waves in a flume by using Fluent® model, which is based on the Navier-Stokes (NS) equations and employs the finite volume method and the Volume of Fluid (VoF) technique to deal with two-phase flows (air and water). At the end of the flume, a numerical beach is used to suppress wave reflections. The methodology consists of adding a damping sink term to the momentum equation. In this study, this term is calibrated for three cases of regular incident waves (H = 1 m, T = 5, 7.5, and 12 s) by varying the linear and quadratic damping coefficients of the formulation. In general, while lower values of damping coefficients cause residuals on the free surface elevation due to wave interactions with the outlet boundary, reflection occurs on the numerical beach when higher values are used. A range of optimal damping coefficients are found considering one of them null. In one of these cases, temporal series of free surface elevation are compared with theoretical ones and very good agreement is reached. Afterwards, an irregular wave propagation, characterized by a JONSWAP spectrum, is investigated. Several gauges along the flume are evaluated and good agreement between the spectrum obtained numerically and the ones imposed at beginning of the flume is verified. This study shows the capacity of NS models, such as Fluent®, to simulate adequately regular and irregular wave propagations in a flume with numerical beach to avoid reflections.
Year: 2017
Number Pages:
81-90pp.
Author(s): Lisboa, R. C.; Teixeira, P.; Didier, E.
: Defect and Diffusion Forum
Editor: Trans Tech Publications
Volume:
Volume 372.
Keywords: Fluent model; Irregular waves; Numerical beach; Wave propagation; Numerical simulation
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Rubble mound breakwater damage assessment through stereo photogrammetry in physical scale laboratory tests
Scale-model tests are usually required to evaluate the hydraulic and structural behavior of proposed rubble-mound breakwater designs. In order to speed up and ease the armor layer damage assessment, we developed a technique based on stereo photogrammetry. A key feature of this technique is its ability to compensate for the refraction in the air-water interface, thus producing a survey of the envelope of the armor layer without the need to empty the wave flume or wave basin where the scale model tests are carried out. This article describes this technique and the tests made to establish confidence in it and in the damage evaluation on a breakwater scale model. Results led to an error estimation of only fractions of a centimeter.
Year: 2017
Number Pages:
15p.
Author(s): Lemos, R.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
: Ribagua. Revista Iberoamericana del Agua
Editor: Taylor & Francis Group
Keywords: Scale model; Rubble mound; Photogrammetry; Breakwater
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Ship movements
A set of physical model tests was run in to characterize the ship
Year: 2017
Number Pages:
132-141pp.
Author(s): Pinheiro, L.; Simão, J.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Defect and Diffusion Forum
Editor: Trans Tech Publications
Volume:
Vol. 372.
Keywords: Transfer functions; WAMIT model; Physical model; Ship movements
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Comunicação
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Avaliação do risco de galgamento: O Porto de Ponta Delgada
O fenómeno de galgamento representa uma das maiores preocupações nas zonas costeiras e portuárias na medida em que o seu impacto tem implicações ao nível da segurança das pessoas, bens, equipamentos e infraestruturas localizadas nas zonas protegidas por estruturas marítimas, bem como da segurança e funcionalidade das próprias estruturas, com importância ao nível socioeconómico.Com o presente estudo pretende-se aplicar a metodologia desenvolvida pelo Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) (Reis et al., 2011; Santos et al., 2011; Neves et al., 2012a e Rocha et al., 2013) para a avaliação do risco de galgamento de estruturas portuárias ao porto de Ponta Delgada, nos Açores.Esta avaliação implica uma caraterização adequada dos estados de mar junto das estruturas baseando-se num período de trinta e quatro anos (1979
Year: 2014
Number Pages:
10p.
Author(s): Rodrigues, J.; Poseiro, P.; Reis, M. T. L. G. V.; Fortes, C. J. E. M.; Taveira-Pinto, F.
Editor: FEUP
Keywords: Estruturas marítimas; Portos; Inundação; Galgamento; Risco
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Avaliação do risco de galgamentos e inundação: integração de um método expedito de inundação no sistema HIDRALERTA
O HIDRALERTA é um sistema de previsão, alerta e avaliação do risco associado aos galgamentos e inundação em zonas portuárias, tendo como ideia-base a utilização de medições/previsões da agitação marítima para calcular o galgamento e a inundação nessas zonas. A avaliação do risco associado a estes fenómenos é efetuada através da definição de limiares para os caudais galgados ou para as cotas de inundação admissíveis, e pelo produto do grau da probabilidade de ocorrência de valores desses caudais pelo grau das consequências desses acontecimentos.No sistema, o cálculo dos caudais médios galgados sobre uma estrutura é efetuado com recurso a ferramentas neuronais (NN_OVERTOPPING2) e/ou ferramentas empíricas, que são métodos expeditos e que não fornecem indicação sobre a distribuição espacial desse caudal na zona atrás da estrutura.Nesta comunicação, é apresentada uma metodologia incorporada no HIDRALERTA com o intuito de modelar o galgamento e a inundação na sua distribuição espacial, recorrendo a ferramentas SIG. Essa metodologia consiste na utilização dos resultados da NN_OVERTOPPING2 para o cálculo do caudal médio galgado por metro linear de estrutura, a partir de onde se pode obter o volume de água correspondente e posterior distribuição desse volume no modelo Digital do Terreno da zona em estudo. O caso de estudo localiza-se no porto e baia da Praia da Vitória, na Ilha Terceira, nos Açores.
Year: 2014
Number Pages:
431-436pp.
Author(s): Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.
Keywords: Risco; Inundação; Galgamento; Agitação marítima; Hidralerta
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Base de dados ANOSOM- Análise da observação sistemática de obras marítimas. O caso do porto de Nador
Os quebra-mares de talude são estruturas normalmente utilizadas para proteção costeira e portuária eestão sujeitas durante a sua vida útil a diferentes solicitações (p.e., agitação marítima). A avaliação do seu estadoestrutural e a previsão do seu comportamento ao longo do tempo torna-se um assunto fundamental de modo aevitar significativos prejuízos materiais. É nesse âmbito que se insere o programa de observação sistemática, emcurso no LNEC, desde 1986, para quebra-mares localizados em Portugal Continental, no qual o LaboratórioNacional de Engenharia Civil (LNEC) efetua inspeções periódicas e avalia as condições de segurança de cadaquebra-mar. Para apoio a esse programa desenvolveu-se uma aplicação informática em Microsoft Access
Year: 2014
Number Pages:
335-338pp.
Author(s): Lemos, R.; Silva, L. G.; Fortes, C. J. E. M.; Luis, L.
Keywords: Quebra-mares; Observação sistemática; Base de dados; Obras marítimas
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Coastal risk evolution and changes in coastal systems: case study of north beaches in Costa de Caparica, Portugal
N/A
Year: 2014
Number Pages:
1p.
Author(s): Silva, S.; Ferreira, J.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.; Malvarez, G.; Tenedório, J.; Silva, C.
Keywords: Costa da caparica; Coastal vulnerability; Coastal hazard; Coastal flooding; Risk assessment
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Comparison between time, spectral and wavelet analysis on wave breaking and propagation
The present work focuses on the comparison between three types of data analysis (timeanalysis; Fourier transform spectral analysis; and wavelet transform spectral analysis) appliedto different types of waves (monochromatic, bichromatic and irregular). The main objective isto study experimentally wave shoaling and breaking over a set of different gentle slopes forseveral incident waves.The data and results from time, Fourier and wavelet analysis presented include: free surfaceelevation along the flume and the corresponding amplitude spectra; significant wave height,Hs, and significant wave period, Ts, along the flume.
Year: 2014
Number Pages:
10p.
Author(s): Conde, J. M.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Wave breaking; Wave shoaling; Wavelet analysis; Fourier analysis; Time analysis
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Contribuição para uma automatização da visualização, análise e partilha de ensaios em modelo físico reduzido de estruturas marítimas
No presente trabalho, apresentam-se as metodologias e procedimentos em ensaios emmodelo físico reduzido de estruturas marítimas, destinados a facilitar, agilizar e automatizarquer a análise do dano do manto protetor de quebra mares de taludes, provocado pelaagitação marítima nela incidente, quer o acesso remoto aos ensaios, e à informaçãoassociada à realização destes, proporcionado a clientes/investigadores interessados.Para a avaliação da evolução do dano na estrutura, as metodologias em desenvolvimentono LNEC incluem: a) a utilização de imagens consecutivas, obtidas ao longo de séries deensaios em modelo físico, efetuando-se a comparação através de algoritmos em MATLAB oque possibilita, através da análise de diferenças entre fotografias obtidas em ensaiosconsecutivos, a identificação de áreas de movimentação e/ou quedas de blocos do mantoda estrutura; b) a adoção de técnicas estéreo-fotogramétricas, para levantamento de perfisde secções de modelos físicos.Para o acesso remoto dos ensaios realizados nas instalações experimentais do LNEC, ametodologia em desenvolvimento no LNEC passa pela visualização em tempo real, não sódos ensaios propriamente ditos mas também de outra informação associada aos mesmos,tais como parâmetros característicos, análises, etc. e tem como destinatários potenciaisutilizadores dos ensaios (cliente, projetista, etc.).
Year: 2014
Number Pages:
15p.
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Santos, J. A.; Silva, L. G.
Keywords: Partilha e acesso remoto a dados de ensaios; Fotogrametria; Evolução do dano; Comparação de fotografias
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Definition of Sines port wave regime using an ARTMAP artificial neural network with fuzzy logic
Techniques based on Artificial Neural Networks (ANN) have been increasingly applied topredict natural hazards. In this work, a Fuzzy ARTMAP ANN was trained to predict the waveregime at the entrance and inside the Sines Port, on the Portuguese west coast. In situmeasurements, buoy data and results from numerical modeling were used to train andvalidate the ANN. The wave regime was calculated for different points outside and inside theport. This methodology proved to be able to provide a fast and satisfactory response,especially useful in the scope of forecast and warning systems.
Year: 2014
Number Pages:
10p.
Author(s): Santos, F.; Neves, D. R.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Poseiro, P.
Keywords: Sines port; Wave regime; Fuzzy artmap; Artificial neural network
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Desenvolvimento do Sistema de Previsão e Alerta de Inundações HIDRALERTA: Caso de Estudo da Costa da Caparica
Nesta comunicação faz-se a descrição dos módulos do sistema de previsão e alerta degalgamento/inundações em zonas costeiras e portuárias, HIDRALERTA. Este sistema, que está emdesenvolvimento, efetua previsões de agitação marítima até 180 horas, e calcula os correspondentesgalgamentos/cotas de inundação recorrendo a modelos numéricos, redes neuronais e/ou fórmulasempíricas. Sempre que sejam excedidos limites pré-estabelecidos para os galgamentos/cotas deinundação de cada área da zona de estudo, definidos de acordo com a sua vulnerabilidade, é acionadoo alerta. Ilustra-se a aplicação deste sistema na Costa da Caparica, cujos acontecimentos recentes degalgamento/inundação evidenciam as suas potencialidades.
Year: 2014
Number Pages:
147-150pp.
Author(s): Poseiro, P.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Lopes, E.; Sabino, A.
Keywords: Zonas costeiras e portuárias; Sistema; Inundação; Galgamento; Previsão; Alerta
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Desenvolvimentos recentes do HIDRALERTA - sistema de previsão e alerta de inundações em zonas costeiras e portuárias
Nesta comunicação descrevem-se os desenvolvimentos recentes do sistema HIDRALERTA, de previsão,alerta e avaliação de risco associado ao galgamento e inundação em zonas costeiras e portuárias. O sistema tem comoideia-base a utilização de previsões da agitação marítima para avaliar os efeitos dos galgamentos/inundações,recorrendo à modelação numérica, redes neuronais e/ou fórmulas empíricas. O sistema permite: a avaliação, em temporeal, de situações de emergência e a consequente emissão de alertas às entidades competentes; e a avaliação do risco,produzindo-se mapas de risco para apoio ao processo de tomada de decisão. Trata-se de um sistema modular que está aser desenvolvido em linguagem Python e implementado numa plataforma WebGIS. Neste momento, estão emimplementação dois protótipos deste sistema: o porto da Praia da Vitória e a praia de S. João da Caparica.
Year: 2014
Number Pages:
119-122pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Reis, M. T.; Poseiro, P.; Capitão, R.; Pinheiro, L.; Craveiro, J.; Sabino, A.; Rodrigues, A.; Ferreira, J.; Raposeiro, P.; Silva, S.; Lopes, E.; Silva, C.; Simões,
Keywords: Costa da caparica; Praia da vitória; Galgamentos/inundações; Risco; Alerta; Hidralerta
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Experimental investigation of nonlinear wave interactions, wave turbulence and rogue waves
The aims of this project are to study the wave dynamics, formation mechanisms and statisticalproperties of extreme and rogue waves on the water surface. Bimodal/crossing seas cangenerate extreme and rogue wave events and are relatively common in the open ocean. Aseries of experiments was carried out in the Marintek Ocean Basin in Trondheim underconditions close to those found in the open sea. Rogue waves, i.e. events with crests largerthan or equal to five times the standard deviation or wave heights larger than or equal to twicethe significant wave height, were observed in each test. The mean height of the highest wavesincreased with increasing record length and increasing kurtosis. For the bimodal/crossingconditions there was little difference between the observed values of kurtosis and an empiricalestimate, particularly if the effect of bound waves are included.
Year: 2014
Number Pages:
5p.
Author(s): Luxmoore , J.; Ilic, S.; McClintock, P.; Efimov, V.; Stefanovska, A.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Capitão, R.; Kolmakov, G.; Pakodzi, C.; Stansberg, C.; Nygaard, I; Mori, N.
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Síntese dos dados de agitação marítima existentes no LNEC.
N/A
Year: 1991
Author(s): Capitão, R.
Info
Valores extremos da agitação marítima. Viana do Castelo - Tratamento local dos dados existentes.
N/A
Year: 1991
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. 3 - Estudos de estabilidade. Relatório 3.1 - Ensaios de estabilidade e galgamentos do perfil da obra aderente de protecção ao terminal do aeroporto.
N/A
Year: 1990
Author(s): Silva, L. G.; Reis, M. T.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. 3 - Estudos de estabilidade. Relatório 3.2 - Ensaio de estabilidade e galgamentos do perfil da protecção este do aterro da pista do aeroporto.
N/A
Year: 1990
Author(s): Silva, L. G.; Reis, M. T.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Comentários ao documento do MIAC 'Design water levels and return periods of extreme events'.
N/A
Year: 1990
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Comentários aos documentos anexos aos ofícios do LECM n.º 103 de 90.02.10 e n.º 151 de 90.02.17.
N/A
Year: 1990
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, M. M.; Costa, R. G.; Silva, L. G.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Estudos de agitação marítima. Relatório 2.4 - Considerações suplementares sobre níveis do mar e alturas de onda.
N/A
Year: 1990
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Projecto do modelo físico hidráulico dos estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1990
Author(s): Covas, J. A.; Marcos Rita, M.; Silva, L. G.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Ajustamento gráfico de distribuições.
N/A
Year: 1990
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Info
As Provas de Governo e Manobra do N/T "Bornes". Relatório Final
N/A
Year: 1990
Author(s): Santos, J. A.; Marcos Rita, M.; Baptista, J. M.
Editor: LNEC
Keywords: Bornes
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Outro
Info
Relato da missão a Bruxelas (28 a 30 de Outubro de 1998) para participação na 10ª Reunião da Acção Concertada Added Value Services in VTMIS do Programa Comunitário de I&D TRANSPORTS . Relatório efe
N/A
Year: 1998
Number Pages:
3 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Short-term stochastic numerical and physical simulation of sea waves - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI, na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
53 p.
Author(s): Capitão, R.; Pires Silva, A.; Medina, J. R.; Carvalho, M. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não-Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI , na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
50 p.
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
V Programa Quadro da União Europeia. Preparação da discussão dos Programas Específicos. Documento de trabalho da Comissão (COM (97) 553 Final). Grupo de Trabalho 6 Sustainable Mobility and Intermod
N/A
Year: 1998
Number Pages:
2 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Valores extremos da agitação marítima no Algarve - Proposta de Projecto de Investigação apresentado ao Programa de Intervenção nos Laboratórios do Estado (MCT-FCT), sub-projecto Valorização e Protec
N/A
Year: 1998
Number Pages:
11 p.
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Editor: ******
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