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Numerical study of hydrodynamics around an artificial surf reef for São. Pedro do Estoril, Portugal
This paper describes the application of the Boussinesq model (FUNWAVE 2D) to study the wave propagation inthe vicinity of an artificial reef, to be implemented at S. Pedro do Estoril, Cascais, Portugal. First, the model wascalibrated using measurements obtained in the 3D experiments performed at the wave tank of LNEC (scale1:30). Then, an evaluation of the model performance is presented. For that, a comparison between numerical andphysical model results in terms of the free surface elevation and wave heights is done for some incident waveconditions. It is shown that the numerical model predicts wave heights that are comparable to measurements ifthe wave breaking sub-model is properly tuned for dissipation over the artificial reef.Finally, the model was used to evaluate the reef performance in terms of the hydrodynamics around the reef, thewave breaking area and the surfability parameters.The numerical results confirm that the reef alters significantly the wave heights and wave directions in the zone,due refraction and diffraction effects. Best surf conditions (plunging waves with adequate values of the peelangle) occur with the reef for most of the tested conditions.
Year: 2009
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formato electrónico.
Author(s): Mendonça, A.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Artificial surfing reef; Physical model; Numerical model; Funwave; Wave breaking
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Physical and numerical study of
Portugal is one of many countries in the world to suffer from coastal erosion. Conventional ways of protecting acoastline appear to entail some disadvantages. An innovative and interesting way of protecting a local coastalzone by means of multi-functional artificial reefs avoids some of them. A multi-functional artificial reef is asubmerged breakwater which protects the local coastline and may also enhance the surfing possibilities and theenvironmental value of the local area. The structure has several positive side-effects: first, it provides anunimpaired visual amenity; second, it offers tourist and economic benefits by improving the surfing. A physicaland numerical study has been undertaken to investigate the influence of the length and submergence of the reef.Preliminary conclusions on the length of the reef suggest that it should be 0.5 times the wave length at the startof the reef, and regarding the submergence they indicate that a value smaller than the offshore wave height isnecessary to get a surfable wave for a reef slope of 1:10.
Year: 2009
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formato electrónico.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.; Mendonça, A.
Keywords: Surfability; Multifunctional artificial reefs; Coastal protection
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Projecto COMIBBS: Modelação Física da Propagação de Ondas em frente a uma Estrutura Costeira
Nesta comunicação, descreve-se o conjunto de ensaios experimentais, realizados em canalpara simular a propagação de ondas sobre uma praia de inclinação constante (1:20), quetermina numa estrutura de protecção marginal bastante comuns em Portugal Continental.Foram efectuados ensaios com ondas regulares e irregulares, associadas a diferentes alturasde onda e níveis de água, usando diferentes escalas do modelo (1:10 a 1:60). Os resultadosobtidos consistiram nas séries temporais da elevação da superfície livre, da pressão sobre aestrutura, do nível de água atingido sobre a estrutura e do volume galgado na mesma, paradiferentes condições de agitação incidente. Descrevem-se também as análises de dadosrealizadas, quer no domínio temporal, quer no domínio da frequência e apresentam-se osresultados obtidos para um caso de estudo, nas três escalas ensaiadas.Este trabalho pretende contribuir para o desenvolvimento de uma metodologia de modelaçãocombinada proposta no âmbito do projecto CoMIBBS-HYDRALABIII, utilizando em conjuntomodelos numéricos e físicos, para estudos de interacção entre ondas/fundo/estruturas e maisconcretamente no caso do LNEC para avaliar a influência da escala do modelo físico nasimulação da propagação de ondas e evolução morfológica em frente a estruturas deprotecção costeira.
Year: 2009
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formato electrónico.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Lemos, R.; Reis, M. T.; Santos, J. A.; Pinheiro, L.
Keywords: Hydralab iii-comibbs; Modelo físico; Efeitos de escala; Propagação de ondas; Rebentação
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Propagação de ondas no porto de Vila do Porto
N/A
Year: 2009
Number Pages:
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Author(s): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.
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Relações de Haskind na interacção de vários corpos flutuantes com ondas
N/A
Year: 2009
Number Pages:
formato electrónico.
Author(s): Santos, J. A.
Keywords: Wamit; Modelo numérico; Navio
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Simulação numérica da propagação de ondas regulares sobre um baixio esférico
Nesta comunicação são aplicados dois modelos numéricos baseados em equações do tipo Boussinesq, BOUSSiiw (Pinheiro [1]) e COULWAVE (Lynett e Liu [2]), na simulação da propagação de ondas regulares sobre um baixio esférico localizado no fundo de profundidade constante (Chawla [3]). A propagação de ondas ao longo desta topografia envolve diversos fenómenos físicos como, por exemplo, a refracção, a difracção, o empolamento, a dispersão não-linear. Por isso, constitui um óptimo teste para a validação e comparação dos modelos aqui apresentados. Recorrendo a parâmetros estatísticos, é efectuada primeiramente uma análise de sensibilidade dos resultados numéricos em relação à discretização espacial do domínio de cálculo e determinam-se os tempos de processamento correspondentes. Para o modelo COULWAVE, avalia-se também a influência do número de camadas verticais e do número de Courant. Finalmente, a análise das alturas significativas e dos espectros dos resultados numéricos e experimentais permite inferir sobre as potencialidades e limitações de cada modelo.
Year: 2009
Number Pages:
formato electrónico.
Author(s): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Teixeira, P. R. F.
Keywords: Boussiiw; Coulwave; Métodos de diferenças finitas; Modelação numérica; Modelos de boussinesq; Propagação de ondas regulares
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The influence of the geometric scale model on the physical modelling of the wave propagation and breaking in a flume
This paper describes the set of model scale experiments carried out at the National Civil Engineering Laboratory (LNEC) that aims at simulating, using different model scales, the wave propagation along a constant slope bottom that ends on a sea wall coastal defence structure, a common structure employed in the Portuguese coast. This study focuses especially on the complex physical processes involved in the breaking zone and related to wave-structure interaction (such as wave induced pressures at the structure, run-up levels and wave overtopping). The experiments were performed for different incident wave conditions (regular and irregular) and at several different model scales: 1:10, 1:20, 1:30, 1:40 and 1:60. Measurements of the free surface elevation were made on 26 different locations using wave gauges. Moreover, 30 repetitive tests for a selected wave condition were performed to evaluate the error associated to the signal conversion and its propagation on the calculation of derivative variables. A statistical analysis of the free surface elevation data for the different incident wave conditions for the different model scales with regular and irregular waves is presented. That will permit to evaluate the influence of the geometric scale model and the type of waves (regular or irregular) on the physical model results. Moreover, it was performed a statistical analysis to evaluated the variability of the measurements.
Year: 2009
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formato electrónico.
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Gil, L.; Neves, M. G.
Keywords: Comibbs project; Wave breaking; Physical models
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Validação da metodologia utilizada para a previsão da agitação marítima implementada no projecto MOIA
Resumo. A agitação marítima é um factor determinante na segurança das operações einfra-estruturas portuárias. A agitação dentro de um porto pode ser estimada pormodelos numéricos apropriados que utilizam como condições de fronteira previsões daagitação ao largo produzidas por modelos numéricos de escala regional.O projecto MOIA, em curso, tem por objectivo o desenvolvimento de uma ferramentaintegrada para apoio às actividades de gestão portuária levando em conta os efeitos daagitação marítima em infra-estruturas portuárias, na navegação portuária e nasoperações de carga e descarga de navios.Esta comunicação descreve o trabalho realizado até agora no âmbito deste projecto, como objectivo último de avaliar os efeitos da agitação marítima nos navios amarrados nointerior do porto de Praia da Vitória, na ilha Terceira, Açores. Componente fundamentaldeste trabalho, apresentada nesta comunicação, é a validação do procedimento paraprevisão das características da agitação marítima na zona de entrada do porto que sebaseia na utilização do modelo numérico SWAN. Para tal comparam-se os valores dascaracterísticas dos estados de agitação previstos por aquele modelo com valores medidospor uma bóia-ondógrafo instalada nas imediações do referido porto. Dos resultadosobtidos conclui-se ser necessário incluir o efeito do vento na propagação das ondas.
Year: 2009
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formato electrónico.
Author(s): Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Validação; Swan; Previsão; Modelação numérica; Agitação marítima
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Verificação de Fórmulas Para a Evolução da Erosão em Taludes de Quebra-Mares
Os quebra-mares de taludes são estruturas de protecção portuária muito comuns emPortugal e em cujo projecto se assume a necessidade de obras de manutenção ou reparaçãodurante a sua vida útil. Para a avaliação da necessidade de realização das eventuais obras demanutenção ou reparação, é necessária a existência de um programa de acompanhamento daestrutura contemplando a medição de grandezas relevantes para essa avaliação.Uma dessas grandezas é o volume erodido do manto protector por acção da agitaçãomarítima, que pode determinar-se a partir de levantamentos consecutivos da envolvente dostaludes e com o qual se pode definir o dano da estrutura. Melby & Kobayashi (1999)apresentaram uma fórmula para previsão da evolução do dano em quebra-mares de taludescom base nas características da agitação neles incidente. Essas fórmulas, contudo, foramestabelecidas a partir de resultados de ensaios com modelo físico reduzido de um quebra-marcom mantos protectores constituídos por enrocamento, sendo por isso válidas apenas paraaquela geometria.Nesta comunicação apresentar-se-ão os resultados de um trabalho em curso no LNECcujo objectivo é estender a gama de aplicação daquelas fórmulas avaliando a evolução dodano em mantos protectores de declives diferentes do considerado por aqueles autores.Antes de passar a outros declives, começou-se por reproduzir as experiências descritasem Melby & Kobayashi (1999). Tratam-se de ensaios com modelo físico reduzido de longaduração em que sequências de estados de agitação estacionários vão atingindo o mantoprotector e se mede o volume erodido no final da actuação de cada estado de agitação. Umavez que estes ensaios terminam apenas quando fica visível uma porção apreciável do filtro sobo manto protector, a sua duração pode variar entre 9 e 28 horas. A medição do volume erodidono final da actuação de cada estado de agitação é realizada a partir da reconstrução de paresestéreo em que se compensa a refracção induzida pela interface ar-água. Tal significa queaquelas fotografias podem ser tiradas mantendo-se a água no canal.Palavras chave Quebra-mares de talude, Previsão da evolução dos danos no mantoresistente, Ensaios em modelo reduzido, Reconstituição de cenas a partir de pares estéreo,Análise de risco, Estudo probabilístico
Year: 2009
Number Pages:
formato electrónico.
Author(s): Lemos, R.; Santos, J. A.
Keywords: Taludes de quebra-mares; Erosão
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Wave Overtopping of a Porous Structure: Numerical and Physical Modeling
This paper illustrates the application of the new version of a nonlinear shallow water numerical model, AMAZON,to study the mean wave overtopping discharge at a porous breakwater that protects the Portuguese harbor of Póvoade Varzim. The results are compared with two-dimensional physical model data collected at the National CivilEngineering Laboratory, Portugal. The implications of using different porous flow parameters in the Forchheimerequation for stationary turbulent flow within the porous layer of the breakwater are discussed. The maximumvelocity that the water can reach during the exchange between the free-flow and porous layers has been included asan input to AMAZON and its impact on the overtopping results is analyzed. A suitable choice of the values of theporous flow parameters and of the maximum velocity leads to a good agreement between the AMAZON results andthe data. The specified maximum velocity was found to be the parameter which mostly affects the obtained results.
Year: 2009
Number Pages:
formato electrónico.
Author(s): Reis, M. T.; Neves, M. G.; Hu, K.
Keywords: Mean overtopping discharge; Breakwaters; Amazon nonlinear shallow water model; Physical model data
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Comunicação
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Numerical analysis of the influence of chamber sizes and turbine characteristics on an oscillating water column wave energy converter
Nowadays, renewable energy is a topic widely discussed in scientific community. Specifically wave energy attracts attention because it has a high energy potential distributed throughout the planet. Oscillating Water Column (OWC) wave energy converter is one of the most studied devices that have promising perspectives to be installed commercially. This study aims investigating the influence of chamber sizes and turbine characteristics dimensions of an OWC device located at the southern Brazilian coast is carried out. Numerical simulations for incident waves with period T = 7 s and 10 s and height H = 1.5 m, by using the FLUENT® model, based on the finite volume method (VFM) are carried out. Efficiencies for different chamber sizes and Wells turbine characteristic relations (kt) in each incident wave are determined. The highest efficiencies were obtained by a chamber with 5 x 5 m and kt = 530 Pa.s/m³ in the case of an incident wave with T = 7s (52%), and 30 x 30 m and kt = 15 Pa.s/m³ at T = 10s (65%).
Year: 2020
Number Pages:
9p.
Author(s): Wiener G.F.; Teixeira, P. R. F.; Didier, E.
Editor: ABCM - Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering
Keywords: Pneumatic energy; Oscillating water column; Wave energy converter
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Risk forecast system for moored ships
Port terminals downtimes lead to large economic losses and largely affect the port
Year: 2020
Author(s): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Santos, J. A.; Guedes Soares, C.
: Proceedings of virtual Conference on Coastal Engineering, 2020
Editor: University of Southern California, USA
Volume:
No 36v (2020).
Keywords: Azores; Ports; Waves; Moored ships; Forecast system
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Scale model tests of a moored tanker at leixões port with breakwater´s extension
This paper describes the physical model, experimental setup and tests performed to study the motions and forces of a ship moored to the pier A at the Leixões oil terminal, following the breakwater
Year: 2020
Author(s): Pinheiro, L.; Abdelwahab, H.S.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Guedes Soares, C.
: Proceedings of virtual Conference on Coastal Engineering, 2020
Editor: University of Southern California, USA
Volume:
No 36v (2020).
Keywords: Experimental tests; Leixões; Physical scale model; Ports; Waves; Moored ships
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Simulation of hurricane Lorenzo at the port of Lajes das Flores, Azores, by using the HIDRALERTA system
HIDRALERTA is a forecast, early warning and risk assessment system for port and coastal areas that uses measurements and estimates of sea-waves and water levels to evaluate overtopping/flooding events. The calculation of the mean overtopping discharge over a maritime structure is performed through artificial neural network-based tools and/or empirical formulae. The system is developed in open source software, mainly using the Python language. This paper presents the application of HIDRALERTA system to reproduce the hurricane Lorenzo conditions and impacts at Lajes das Flores port on October 2nd 2019, the most affected port in Azores. This hurricane was regarded as the strongest storm to hit Azores in 20 years. The system predicted the expected results for the hurricane wave characteristics, as well as overtopping discharge volumes. Further validation still need to be improved with the collaboration of the local authorities and the use of historical data.
Year: 2020
Number Pages:
376-379pp.
Author(s): SANTOS, M.I.; Reis, M. T. L. G. V.; Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Serrazina, V.; SALVADOR, M.; Azevedo, E. B.; Reis, F.
: Atas das 6.as Jornadas de Engenharia Hidrográfica / 1.as Jornadas Luso-Espanholas de Hidrografia
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Warning system; Overtopping; Lorenzo; Lajes das Flores; Hidralerta
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Testing storm impact modelling at São Pedro de Moel beach
Numerical models are useful tools to predict the effects of storms in coastal areas. The objective of this work was to simulate the effects of storms in São Pedro de Moel beach by using XBeach. The nearshore sea state was obtained by propagating offshore conditions using the SWAN model. The XBeach model was divided into two setups to analyse overtopping events and coastal evolution. Sensibility tests, calibration, and validation, using information from different storms, were performed for the different setups. The results from the overtopping simulation were compared against results from an empirical formula. The comparison showed lower values obtained with the empirical formula. The coastal evolution run point out to the necessity of having better field data before and after storms to improve the model setting and accuracy.
Year: 2020
Number Pages:
97-100pp.
Author(s): Cabrita, P.; Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Ferreira, Ó.; Freire, P.
: Atas das 6.as Jornadas de Engenharia Hidrográfica / 1.as Jornadas Luso-Espanholas de Hidrografia
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: XBeach; Overtopping; Empirical formula; Coastal storms; Coastal evolution
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Three-dimensional survey in scale model tests of rubble-mound breakwaters. Laser scanning and time of flight methodologies
The assessment of damage evolution in scale model tests of rubble-mound breakwaters can be achieved by comparing eroded depths and volumes between consecutive surveys. This paper focuses on damage evolution of a model of a rubble-mound breakwater and on the novelty of the non-intrusive survey methodologies such as laser scanning and Time of Flight (ToF) techniques, based on point clouds, enabling the extraction of profiles and the calculation of eroded depths and eroded volumes. The final objective of this work is to evaluate the applicability of the estimation the number of displaced armour units, using a non-dimensional damage parameter based on the calculated eroded volume.The paper will also describe the experiments conducted under the RODBreak, a project sponsored by the HYDRALAB+ Transnational Access Program, in which a stretch of a rubble-mound breakwater was built at the wave-current basin of the Leibniz University Hannover (LUH) to assess the structure behavior. Four scan surveys were conducted using a Faro Focus 3D laser scan, as well as a ToF sensor. Those surveys were carried out before and after two test series, in order to evaluate the eroded volume and profile evolution.
Year: 2020
Number Pages:
388-391pp.
Author(s): Lemos, R.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Kerpen, N.B.
: Atas das 6.as Jornadas de Engenharia Hidrográfica / 1.as Jornadas Luso-Espanholas de Hidrografia
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Stability; Measuring techniques; Breakwater; 3D surveying
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Validação do protótipo do sistema To-SEAlert para o porto da Ericeira. Depressões Elsa e Fabien
Neste trabalho é efetuada a validação do protótipo To-SEAlert para o porto da Ericeira. Para a validação dos resultados do modelo SWAN foram utilizados os dados de duas boias situadas ao largo da Nazaré e para a validação das previsões do sistema de cálculo do grau de risco foram simuladas as depressões Elsa e Fabien (ocorridas em dezembro de 2019) e que foram responsáveis por fortes danos na cabeça do molhe do porto da Ericeira. Verificou-se uma boa concordância entre os dados das boias e os resultados do modelo SWAN, tendo no entanto o modelo reproduzido melhor a direção média e a altura significativa do que o período de pico. Relativamente aos valores de galgamento, os resultados obtidos na simulação das depressões Elsa e Fabien estiveram em concordância com os valores referidos na literatura como causadores de danos nas estruturas.
Year: 2020
Number Pages:
183-186pp.
Author(s): Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
: Atas das 6.as Jornadas de Engenharia Hidrográfica / 1.as Jornadas Luso-Espanholas de Hidrografia
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: To-SEAlert; Galgamentos; Depressão Faien; Depressão Elsa; Alerta
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Wave energy assessment in Portugal potential locations for OWC installation
This work aims to determine the exploitable wave energy resource at six potential sites, located in the Azores, Madeira and Sines breakwater city harbours. For that purpose, the thirdgeneration wave model SWAN is used to estimate the sea-wave conditions over the last 40 years. Boundary conditions of the sea states and wind fields are provided by the climate reanalysis datasets (ERA5). Using those results as inputs to the SWAN model, the sea-states were propagated shoreward, in order to estimate and analyse the wave climate conditions in the regions of interest. By combining the average energy flux per unit-length of wave front and the probability of occurrence of each sea state, the average exploitable annual energy per unit length of wave crest can be computed. The variability of this energy flux is described, since it is of fundamental importance for the efficiency of the Wave Energy Converters (WEC).
Year: 2020
Number Pages:
396-399pp.
Author(s): Anastas, G.; Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
: Atas das 6.as Jornadas de Engenharia Hidrográfica / 1.as Jornadas Luso-Espanholas de Hidrografia
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Exploitable energy; SWAN; Oscillating water column; Wave energy converter
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Wave run-up and overtopping in rubble-mound breakwaters under oblique wave incidence
Former investigations on wave run-up and overtopping of (impermeable and permeable) coastal structures aimed at quantifying the influence of oblique waves on mean overtopping discharge, water layer thickness and velocities by developing empirical formulas of a reduction factor for wave obliquity,
Year: 2020
Author(s): Reis, M. T. L. G. V.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Carvalho, R.; Pohl, R.; BJORNSCHEIN, A.
Editor: University of Southern California, USA
Volume:
No 36v (2020).
Keywords: Rubble mond breakwaters; Overtopping; Wave runup
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Analysis of the incident sea-waves and of the consequent run-up in the RODBreak experiment
In 2017, the RODBreak experiment was conducted. The experiment aimed at characterizing wave run-up, overtopping and damage in rubble-mound breakwaters. The reason for these experiments was the huge impact that climate can have on maritime structures, particularly in rubble mound breakwaters. In fact, the forecast sea level rise associated with more frequent and severe storms will have consequences either on the increase of wave runup, wave overtopping or on damage on existent structures since they were not design for those extreme values. However, for those climate change scenarios, little is known about the actual failure probability of such structures.Within this framework, a stretch of a rubble-mound breakwater was built in a wave basin. Under extreme wave conditions, with different incident wave angles (from 40° to 90°), a total of 49 tests were performed. Each test had different testing parameters, such as significant wave height (Hs), peak period (Tp) and wave direction. Also, for each test, different types of measurements were considered. Incident sea waves were measured with 3 arrays of 6 acoustic wave probes each as well as with isolated acoustic wave probes and 5 Acoustic Doppler Velocimeters (ADV
Year: 2019
Number Pages:
152-157pp.
Author(s): Spans, J.H.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
Editor: EdiBios
Keywords: Run-up; RODBreak
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
RADE
N/A
Year: 2014
Number Pages:
27p.
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
RADE
N/A
Year: 2014
Number Pages:
56p.
Author(s): Passarinho, A.; Ramos, A.; Simão, J.; Lemos, R.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Relatório do levantamento de perfis morfológicos do sistema praia-duna da Costa da Caparica, entre Cova do Vapor e Ribeira Foz do Rego 29 e 30 de abril de 2014
N/A
Year: 2014
Number Pages:
78p.
Author(s): Poseiro, P.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, S.; Ferreira, J.
Info
Relatório do Trabalho Realizado pelo Bolseiro Pedro Poseiro (Janeiro 2013
N/A
Year: 2014
Number Pages:
6p.
Author(s): Poseiro, P.
Info
Relatório do Trabalho Realizado pelo Bolseiro Rui Reis (Setembro 2012
N/A
Year: 2014
Number Pages:
7p.
Author(s): Reis, R.
Info
Adaptações para Reforçar a Estabilidade de Emissários Submarinos em Terrenos Lodosos
N/A
Year: 2013
Number Pages:
61p.
Author(s): Afonso, C.; Neves, M. G.; Reis, M. T.; Oliveira, J.
Info
Aplicação do modelo SWAN na caracterização da agitação marítima: Praia da Galé
N/A
Year: 2013
Number Pages:
66p.
Author(s): Reis, R.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Caracterização das condições de dinâmica costeira e avaliação dos impactes da construção da Marina Luanda - Estudo III: Análise das condições de agitação marítima no interior da marina e análise da es
N/A
Year: 2013
Number Pages:
160pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.
Editor: LNEC
Info
MODELAÇÃO COMPUTACIONAL EM MATLAB. DOS FUNDAMENTOS ÀS APLICAÇÕES
N/A
Year: 2013
Number Pages:
39p.
Author(s): Lemos, R.
Info
PROCEDIMENTOS PARA A EXECUÇÃO DO SISTEMA HIDRALERTA: Desenvolvimento de aplicações em Python
N/A
Year: 2013
Number Pages:
61p.
Author(s): Poseiro, P.
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Outro
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Relato da missão a Bruxelas (28 a 30 de Outubro de 1998) para participação na 10ª Reunião da Acção Concertada Added Value Services in VTMIS do Programa Comunitário de I&D TRANSPORTS . Relatório efe
N/A
Year: 1998
Number Pages:
3 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Short-term stochastic numerical and physical simulation of sea waves - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI, na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
53 p.
Author(s): Capitão, R.; Pires Silva, A.; Medina, J. R.; Carvalho, M. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não-Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI , na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
50 p.
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
V Programa Quadro da União Europeia. Preparação da discussão dos Programas Específicos. Documento de trabalho da Comissão (COM (97) 553 Final). Grupo de Trabalho 6 Sustainable Mobility and Intermod
N/A
Year: 1998
Number Pages:
2 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Valores extremos da agitação marítima no Algarve - Proposta de Projecto de Investigação apresentado ao Programa de Intervenção nos Laboratórios do Estado (MCT-FCT), sub-projecto Valorização e Protec
N/A
Year: 1998
Number Pages:
11 p.
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Editor: ******
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