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Prediction of rubble-stone masonry walls response under axial compression using 2D particle modelling
To predict the structural behaviour of ancient stone masonry walls is still a challenging taskdue to their strong heterogeneity. A rubble-stone masonry modeling methodology using a 2D particlemodel (2D-PM), based on the discrete element method is proposed given its ability to predict crackpropagation by taking directly into account the material structure at the grain scale. Rubble-stone(ancient) masonry walls tested experimentally under uniaxial compression loading conditions arenumerically evaluated. The stone masonry numerical models are generated from a close mappingprocess of the stone units and of the mortar surfaces. A calibration procedure for the stone-stoneand mortar-mortar contacts based on experimental data is presented. The numerical studies showthat the 2D-PM wall models can predict the formation and propagation of cracks, the initial stiffnessand the maximum load obtained experimentally in traditional stone masonry walls. To reducethe simulation times, it is shown that the wall lateral numerical model adopting a coarser mortardiscretization is a viable option for these walls. The mortar behaviour under compression with lateralconfinement is identified as an important micro-parameter, that influences the peak strength and theductility of rubble-masonry walls under uniaxial loading.
Year: 2022
Number Pages:
20p.
Author(s): Azevedo, N.; Pinho, F.; Cismasiu, I.; Souza, M.
: Buildings
Editor: MDPI
Keywords: Micro-parameters identification; Uniaxial compression; Prediction; Validation; Particle model; Rubble-stone masonry
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Privacidade e convívio em ambientes residenciais adequados para idosos - versão de trabalho e base bibliográfica # 819 Infohabitar
Neste artigo, dedicado à temática de uma habitação intergeracional participada e naturalmente convivial abordam-se, sequencialmente, as seguintes matérias: a intimidade e a domesticidade em espaços habitacionais adequados a diversos grupos socio-etários; a convivialidade e a intimidade, aspetos essenciais a harmonizar nos espaços privados e comuns habitacionais; e questões associadas às temáticas, desejavelmente conjugadas, da domesticidade, da longevidade e da intergeracionalidade
Year: 2022
Number Pages:
11.
Author(s): Baptista Coelho, A.
: Infohabitar
Editor: GHabitar - Associação Portuguesa para a Promoção da Qualidade Habitacional
Volume:
Ano XVIII, n.º 819.
Keywords: programa de habitação adaptável intergeracional cooperativa a custos controlados; phai3c; intergeracionalidade; habitação
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PROJETO BSAFE4SEA - CONTROLO DA SEGURANÇA DE QUEBRA MARES ATRAVÉS DA ANÁLISE DE UM SISTEMA DE PREVISÃO E APOIO À DECISÃO - METODOLOGIA E RESULTADOS
Neste trabalho apresenta-se o projeto BSafe4Sea - Controlo da Segurança de Quebra-mares através da Análise de um Sistema de Previsão e Apoio à Decisão, que tem como objetivos o desenvolvimento, a aplicação e o teste de metodologias de previsão do comportamento estrutural de quebra-mares de talude. Estas metodologias formarão a base de um sistema inovador de apoio à decisão para o planeamento e priorização de trabalhos de manutenção e reparação, aumentando, assim, a segurança, funcionalidade e resiliência destes quebra-mares. Apresentam-se as atividades do projeto
Year: 2022
Author(s): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Santos, J. A.; Capitão, R.; Pinheiro, L.; Lemos, R.; Andriolo, U.; Soares, F.; Henriques, M.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: INEGI/FEUP
Keywords: apoio à decisão; previsão; dano; quebra-mares de talude; BSafe4Sea
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Projeto BSAFE4SEA - Controlo da segurança de quebra-mares através da análise de um sistema de previsão e apoio à decisão - Metodologia e resultados
Neste trabalho apresenta-se o projeto BSafe4Sea - Controlo da Segurança de Quebra-mares através da Análise de um Sistema de Previsão e Apoio à Decisão, que tem como objetivos o desenvolvimento, a aplicação e o teste de metodologias de previsão do comportamento estrutural de quebra-mares de talude. Estas metodologias formarão a base de um sistema inovador de apoio à decisão para o planeamento e priorização de trabalhos de manutenção e reparação, aumentando, assim, a segurança, funcionalidade e resiliência destes quebra-mares. Apresentam-se as atividades do projeto
Year: 2022
Author(s): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Santos, J. A.; Capitão, R.; Pinheiro, L.; Lemos, R.; Andriolo, U.; Soares, F.; Henriques, M. J.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: INEGI/FEUP
Keywords: apoio à decisão; previsão; dano; quebra-mares de talude; BSafe4Sea
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Projeto TO-SEALERT. Desenvolvimentos recentes
O projeto To-SEAlert tem como objetivo a inclusão de um conjunto de ferramentas/metodologias de modo a tornar o sistema HIDRALERTA (Poseiro, 2019, Fortes et al., 2020, Pinheiro et al., 2020) mais eficiente, fiável e robusto. Essas ferramentas incluem o uso de imagens de satélite e de vídeo, de modelação numérica e física, métodos quantitativos e probabilísticos para a avaliação do risco e planeamento de emergência, para melhorar a eficiência e a confiança no sistema, bem como proporcionar a sua validação. Este projeto tem como objetivo principal a implementação de um sistema que seja capaz de apoiar as autoridades responsáveis na monitorização, prevenção e gestão de situações de emergência. Este artigo apresenta o trabalho desenvolvido recentemente nas diferentes tarefas do projeto, entre o qual se pode destacar o desenvolvimento do protótipo do sistema para a zona costeira da Costa da Caparica, a validação do protótipo do porto da Ericeira com recurso a imagens de vídeo-monitorização, o teste de modelos numéricos para o cálculo do galgamento, e a implementação de metodologias de avaliação quantitativa das consequências do risco.
Year: 2022
Author(s): Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Pinheiro, L.; Lemos, R.; Capitão, R.; Fonseca, A. M.; Roque, D.; Taborda, R.; Silva, A.; Serrazina, V.; Craveiro, J.; Reis, M. T. L. G. V.; Andriolo,
Editor: PIANC
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Proof-of-Principle That Cellular Automata Can Be Used to Predict Infestation Risk by Reticulitermes grassei (Blattodea: Isoptera)
Over the past few decades, species distribution modelling has been increasingly used tomonitor invasive species. Studies herein propose to use Cellular Automata (CA), not only to modelthe distribution of a potentially invasive species but also to infer the potential of the method in riskprediction of Reticulitermes grassei infestation. The test area was mainland Portugal, for which anavailable presence-only dataset was used. This is a typical dataset type, resulting from eitherdistribution studies or infestation reports. Subterranean termite urban distributions in Portugalfrom 1970 to 2001 were simulated, and the results were compared with known records from both2001 (the publication date of the distribution models for R. grassei in Portugal) and 2020. Thereported model was able to predict the widespread presence of R. grassei, showing its potential as aviable prediction tool for R. grassei infestation risk in wooden structures, providing the collection ofappropriate variables. Such a robust simulation tool can prove to be highly valuable in the decisionmakingprocess concerning pest management.
Year: 2022
Author(s): Sequeira, J.; Nobre, T.; Duarte, S.; Jones, D.; Esteves, B.; Lina Nunes
: Forests
Editor: MDPI
Volume:
13, 327.
Keywords: Model; Cellullar automata; Infestation risk; Subterranean termites
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Qualidade de vida e qualidade pormenorizada na habitação para idosos e intergeracional (partes I e II) - versão de trabalho e base bibliográfica # 807 Infohabitar e # 808 Infohabitar
Depois de uma reflexão introdutória sobre o papel e a natureza das condições específicas de habitabilidade e domesticidade numa habitação adequada para pessoas fragilizadas e que privilegie os residentes mais vulneráveis, avança-se para uma abordagem dedicada ao desenvolvimento de soluções residenciais cujo desenho de arquitetura seja capaz de influenciar expressiva e positivamente a satisfação e a qualidade de vida diária e pessoal dos residentes.Desenvolve-se, depois, um pouco mais nesta última matéria desenvolvendo-se aspetos associados a ambientes residenciais que se considerem como positivamente simplificados, e mesmo naturalmente terapêuticos e fortemente humanizados, concluindo-se esta sequência de reflexões com a abordagem de alguns aspetos globais e sistemáticos de uma verdadeira afetivividade, que poderão caraterizar soluções habitacionais intergeracionais e onde, portanto, vive uma significativa parcela de idosos e pessoas fragilizadas.Numa última parte do artigo apontam-se, primeiro, aspetos importantes na conceção de ambientes para pessoas fragilizadas, considerando-se desde projeto à respetiva avaliação pós-ocupação e conclui-se o artigo com uma aproximação a alguns aspetos particularizados, mas estruturantes, na conceção de ambientes residenciais para pessoas fragilizadas e com algumas notas sobre sobre caminhos mais correntes e mais atuais da conceção de ambientes residenciais para essas pessoas.
Year: 2022
Number Pages:
61.
Author(s): Baptista Coelho, A.
: Infohabitar
Editor: GHabitar - Associação Portuguesa para a Promoção da Qualidade Habitacional
Volume:
Ano XVIII, n.º 807 e n.º 808.
Keywords: programa de habitação adaptável intergeracional cooperativa a custos controlados; phai3c; intergeracionalidade; habitação
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Quality assessment of small urban catchments stormwater models: A new approach using old metrics
Small urban catchments pose challenges in applying performance metrics when comparing measured and simulated hydrographs. Indeed, results are hampered by the short peak flows, due to rainfall variability and measurement synchronization errors, and it can be both difficult and inconvenient to remove base flows from the analysis, given their influence on combined sewer overflow (CSO) performance. A new approach, based on the application of metrics to peak flows for a selected set of different durations, is proposed and tested to support model quality assessment and calibration. Its advantages are: avoiding inconveniences arising from lags in peak flows and subjectivity of possible adjustments; favouring the assessment of the influence of base flow variability and flow lamination by CSOs; promoting integrated analysis for a wide range of rainfall events; facilitating bias identification and also guiding calibration. However, this new approach tends to provide results (e.g., for NSE, r2 and PBIAS) closer to optimal values than when applying metrics to compare the measured and simulated values of hydrographs, so the comparison of results with thresholds widely used in the literature should be done with caution. The various case study examples highlight the importance of using a judicious set of different metrics and graphical analyses
Year: 2022
Number Pages:
28 pp..
Author(s): David, L.; Mota, T.
: Hydrology
Editor: MDPI
Volume:
9 (5).
Keywords: Kling-Gupta Efficiency (KGE); Nash
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Railway track support condition assessment-Initial developments on a vehicle-based monitoring solution through modal analysis
Nowadays, there are multiple initiatives showing a renewed interest on railway transport of goods and passengers around the world. Thus, an efficient management of railway infrastructures, both at the operational level and in terms of economic profitability, is not only desirable but also corresponds to an area of ongoing research. In order to contribute to these efforts, an alternative and novel methodology to evaluate railway track support conditions is presented here, based on modal analysis of the characteristic frequencies of the multi-element system composed by a railway infrastructure and an instrumented vehicle moving over it. This methodology belongs to the group of vibration-based structural damage identification methods, and is focused on observing the characteristic frequencies of this multi-element system, which can be correlated with changes in the physical properties of the railway infrastructure under analysis. An important feature of the proposed methodology is that it should enable the collection of information regarding the conditions of the substructure of a railway infrastructure. By performing this assessment of a railway infrastructure over its length, and over time by comparing different rides over the same railway stretch, important information can be gathered regarding the support conditions of the track. This paper presents a complete description on the current stage of development of the proposed methodology, along with the theoretical model that serves as the basis to interpret the collected data. Preliminary verification of this methodology is performed through the analysis of two case studies regarding the passage of an instrumented vehicle over two underpasses. The results obtained so far show that the proposed methodology can provide relevant information regarding the support conditions of railway tracks.
Year: 2022
Author(s): Morais, J.; Morais, P.; Santos, C.; Paixão, A.; Fortunato, E.
: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit
Editor: Institution of Mechanical Engineers
Keywords: Signal processing; Vehicle-based inspection; Vibration-based structural damage identification methods; Modal analysis; Track support conditions; Track monitoring
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Reabilitação Energética de Edifícios Baseada na Metodologia BIM
A reabilitação de edifícios tem crescido nos últimos anos, sendo uma das áreas com maior investimento do setor público e privado. O desafio na reabilitação de edifícios permite reduzir o uso de recursos, tentando reduzir o impacto ambiental e tornando o setor de construção mais eficiente. O principal objetivo da pesquisa desenvolvida é compreender como o uso de ferramentas digitais permite uma abordagem mais eficiente na reabilitação energética de um edifício. Desta forma, e considerando diferentes soluções de reabilitação, é possível realizar uma análise de alternativas, comparando-as com a solução base e assim sendo capaz de compreender quais são os ganhos energéticos, bem como a solução ótima. Os resultados serão apresentados possibilitando a comparação com medidas reais e os parâmetros de referência dos padrões para desempenho térmico. A possibilidade de editar as propriedades térmicas dos materiais de construção considerados, permite a realização de várias simulações com diversas combinações de possíveis melhorias. Os resultados obtidos podem ser parte integrante de uma análise de custo-benefício para apoiar a tomada de decisão
Year: 2022
Number Pages:
52-58pp.
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Pinho, F.; Silva, S.
: Gestão e Gerenciamento
Editor: Gestão e Gerenciamento
Volume:
v. 14, nº 14.
Keywords: Buildings with public interest; Rehabilitation; Building Sustainable; BIM
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