Papers
Info
Aspectos condicionantes da vida útil de ancoragens de cavilhas plásticas aplicadas em elementos de betão e de alvenaria de edifícios e sujeitas a tracção e corte
Pretende-se analisar aspectos condicionantes da vida útil de ancoragenscom base em cavilhas plásticas, com parafusos metálicos, aplicadas em edifíciosrecentes designadamente, em elementos de betão e de alvenaria de blocosmaciços de betão ou cerâmicos. Abordam-se, em particular, os casos deancoragens sujeitas a cargas de tracção e/ou de corte induzidas por elementosnão-estruturais fixados por essas ancoragens.
Year: 2009
Number Pages:
6.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: Universidade do Porto
Keywords: Alvenaria; Betão; Ancoragens; Cavilhas plásticas
Info
Cracking due to shear in masonry mortar joints and around the interface between masonry walls and reinforced concrete beams
N/A
Year: 2007
Number Pages:
12.
Author(s): Miranda Dias, J.
: Construction and Building Materials
Editor: Elsevier
Volume:
21.
Keywords: Buildings; Masonry walls
|
Comunicação
Info
Avaliação das deformações da zona em redor de juntas de argamassa de paredes de alvenaria sujeitas a fendilhação devido a acções de compressão vertical
N/A
Year: 2005
Number Pages:
12.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: Associação Portuguesa de Fabricantes de Argamassas de Construção - APFAC
Keywords: Blocos de betão leve; Paredes de alvenaria
Info
Susceptibility for cracking of masonry mortar joints when subjected to compression
N/A
Year: 2005
Number Pages:
13.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: University of Calgary
Keywords: Buildings; Masonry walls
Info
Cavilhas e componentes auxiliares para alvenarias
N/A
Year: 2004
Number Pages:
6.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: FEUP - Universidade do Porto
Keywords: Cavilhas de fixação e componentes auxiliares; Paredes de alvenaria
Info
Cracking around the interface joint between masonry panels and their supporting reinforced concrete beams in buildings
N/A
Year: 2003
Number Pages:
8.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: Sweets & Zeitlinger, Lisse
Keywords: Reinforced concrete beams; Masonry walls
Info
Fendilhação de paredes de alvenaria da fachada de edifícios associada à infiltração de água da chuva
N/A
Year: 2003
Number Pages:
10.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: LNEC
Keywords: Patologia; Paredes de alvenaria
Info
Aprovação Técnica Europeia de Cavilhas de Fixação
N/A
Year: 2002
Number Pages:
10.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: LNEC
Keywords: Betão; Cavilhas de fixação
Info
Control of thermal and moisture deformations in building masonry walls and confining reinforced concrete elements
N/A
Year: 2002
Number Pages:
7.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: Universidade de Coimbra
Keywords: Masonry walls; Buildings
Info
Movement in masonry walls caused by temperature and moisture changes
N/A
Year: 2002
Number Pages:
11.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: British Masonry Society
Info
Fissuração de paredes de alvenaria devida ao movimento dos elementos de suporte
Na presente comunicação aborda-se o tema da deformabilidade excessiva dos elementos de suporte de paredes de alvenaria e os fenómenos de fissuração associados, com vista a uma formulação adequada das medidas de conservação dos edifícios onde tal tipo de anomalias ocorre. São analisados os aspetos característicos do comportamento das paredes de alvenaria e dos seus elementos de suporte, assim como da sua ação composta. Apresentam-se algumas manifestações de patologia relacionadas com a fissuração de paredes de alvenaria e devidas essencialmente a situações de deformabilidade excessiva dos seus suportes. Divulgam-se os resultados e conclusões de diversos estudos experimentais realizados por instituições científicas internacionais e que consistiram no ensaio de paredes assentes sobre vigas de suporte. No final são feitas considerações sobre a limitação das flechas do suporte e analisadas algumas das recomendações constantes da regulamentação nacional e internacional.
Year: 1994
Number Pages:
12p.
Author(s): Miranda Dias, J.
Editor: LNEC
Volume:
Volume II.
Keywords: Patologia; Paredes
Info
Estudos de apoio para a manutenção da qualidade dos Mercados Municipais de Lisboa
Nesta comunicação pretende-se descrever os resultados dos estudos desenvolvidos, em particular decorrentes das visitas de observação efetuadas a 26 Mercados Municipais de Lisboa, que permitiram agrupá-los, identificando-os por aspetos comuns da sua tipologia construtiva, grau de conservação, tipo de utilização, e qualidade dos serviços prestados. Referem-se, igualmente, as operações de manutenção, conservação e reabilitação em curso à data da visita.
Year: 1990
Number Pages:
13p.
Author(s): Miranda Dias, J.; Faria Rodrigues, P.
: Comunicações do 2º Encontro Nacional sobre Qualidade na Construção
Editor: LNEC
Keywords: Mercados municipais; Manutenção
|
Books
Info
Informação sobre custos - Fichas de atualização - Dez 2012
N/A
Year: 2013
Number Pages:
494pp.
Author(s): Manso, A.
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Elemento de construção; Preço composto; Custo de construção
|
Capítulo de Livro
Info
Decision Systems to Support Cost-Benefit Analysis Toward Railway Infrastructures Sustainable Rehabilitation
The role of public transport in sustainable urban development is recognized and promoted to mitigate climate change and improve mobility. The railway infrastructure has specific constraints that lead to the need of maximizing of the availability of infrastructure, with high levels of safety and quality, associated with an optimized cost. Following EU decisions, it is urgent to carry studies to support investment projects in different areas. The use of methodologies based on cost-benefit analysis (CBA) contribute positively to support decisions. The expansion of light-rail transit (LRT) systems in recent decades is due, among numerous factors, the fact that they are non-polluting systems, benefiting the urban environment, as they are safe and reliable and, through channel segregation, guarantee fast urban routes, avoiding congestion. The LRT can be a fundamental tool in a movement to revalue the centers and may represent an important element for the urban regeneration. The analysis presented in the paper highlights the need to take advantage of the high transport capacity ensured by the railway service essentially in commuting to Lisbon in view of the existing quadruplication of the railway line between Póvoa and Lisbon, based in a cost-benefit analysis (CBA). The solution presented aims to promote the most sustainable mobility patterns
Year: 2023
Number Pages:
32p..
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Salvado, A.; Fontul, S.
: Automation in Construction through Resilience: Robotics, Smart Materials & Intelligent Systems
Editor: CRC Press (Taylor & Francis)
Volume:
chp 13.
Keywords: railway; LRT; EU decisions; optimized cost; urban development; sustainable; Public tranports
Info
Disaster risk mitigation through capital investment in enhanced building resilience
The recognition of the high costs of the vulnerabilities of cities and communities due to various types of disaster risks have helped build the business case for investments improving the quality and resilience of buildings and civil engineering works. This important issue has attracted the attention of several stakeholders, including engineering professionals from different fields, scientists, standardization bodies, investors and financial institutions, regulatory agencies, user groups of several, as well as administrative services at national and regional level. This research work discusses the application of a resilience rating system to show the impacts of capital investment in building refurbishment and renewal. It highlights aspects in building renovation programs that efficiently and quickly increase their resilience in face of extreme events. The work presented builds on previous discussions on ways to measure the resilience of built assets, namely based on a rating system composed by different dimensions, several indicators, and parameters. It covers not only the building's intrinsic qualities, but also its interdependence with the community, surroundings, and users in the post-disaster context.
Year: 2023
Number Pages:
645-656pp..
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Almeida, N.; Salvado, F.
: Value Centered and Intelligent Asset Management in the 4th Industrial Revolution Era. Lecture Notes in Mechanical Engineering
Editor: Springer Nature
Volume:
Q4 Scopus.
Keywords: Cities; vulnerabilities; high costs; disaster risks
Info
Resilience assessment of public treasury elementary school buildings in Lisbon Municipaly
The resilience of buildings and civil engineering infrastructures has increasingly attracted the attention of different stakeholders, including engineering professionals from different areas, scientists, standardization bodies, investors and financial institutions, regulatory agencies, different user groups, as well as national and regional administrative services. This interest has motivated the development of methods for classifying the resilience of built assets, to identify aspects that can be improved and establish investment priorities, to increase their resilience when facing extreme events or other types of risks. The paper presents contributions to improve a system for classifying the resilience of built assets organized in dimensions, indicators and parameters that cover not only the intrinsic characteristics of buildings, but also their exposure to natural and man-made hazards, with the community and with the users. The paper specifically focuses on the resilience of public treasury buildings elementary schools in the municipality of Lisbon, some of which have been object, throughout their life cycle, of different interventions carried out within the scope of different public investment programs.
Year: 2023
Author(s): Garcia, J.; Rezvan, S.; Falcão Silva, M. J.; Almeida, N.; Pinto, C.; Gomes, R.; Ferreira, M.; Ribeiro, F.; Salvado, F.; Oliveira, C.
: Value-Centered and Intelligent Asset Management in the 4th Industrial Revolution Era. Lecture Notes in Mechanical Engineering.
Editor: Springer Nature
Volume:
Q4 Scopus.
Keywords: Lisbon; public buildings; elementary schools; extreme events; civil engineering infrastructures; resilience of buildings
Info
Structural Performance evaluation system for improved building resilience and reliability
The practical implementation of the performance-based building philosophy still depends on the resolution of inconsistencies of different natures, despite being a concept that has been under discussion for several decades. It highlights the difficulties in objectively measuring expectations on the
Year: 2021
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Salvado, A.; Almeida, N.; Rodrigues, H.
: Reliability-Based Analysis and Design of Structures and Infrastructure,
Editor: CRC Press (Taylor & Francis),
Keywords: RELIABILITY; BUILDING RESILIENCE; STRUCTURAL PERFORMANCE EVALUATION SYSTEM
Info
BIM Applications to Pavements and Railways. Integration of Numerical Parameters,
Transport infrastructures such as roads, railways and runways are under increased traffic loading and their rehabilitation has to be performed in an efficient way, structurally and financially. In this process, monitoring of structural and functional capacity of transport infrastructures using non-destructive tests is performed in a systematic way. It is important to take the advantages of these measurements in order to plan a future rehabilitation. In this paper, four case studies of Building Information Modelling applied to transport infrastructures are presented. In case of road and airport pavements, the integration of structural capacity in the modelling was studied. Regarding the railways, a construction of a transition zone was addressed, as well as its behaviour during the first three years after entering in service. For both roads and railways, rehabilitation of existing infrastructures was modelled using BIM. In this way, it is possible to obtain a model that has information regarding the structural condition resulting from the continuous inspections. The BIM, being a relatively recent and innovative methodology, it is an important tool, with great potential when applied to transport infrastructures study. The main troubleshooting and consideration reached so far are presented herein, identifying the advantages of this approach.
Year: 2020
Number Pages:
69-74pp.
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Fontul, S.; Couto, P.
: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 10.
Keywords: BIM; rehabilitation; roads, railways and runways; Transport infrastructures
Info
Building functional rehabilitation based on BIM methodology
The Architecture, Engineering, Construction, and Operations (AECO) sector has innovated in the design and construction methods using new technologies, with emphasis on the Building Information Modeling (BIM) methodology. However, it is still necessary to explore how this methodology can be applied to rehabilitation, in general, and to functional rehabilitation. BIM has as its main advantage, the possibility of an accurate representation of the geometry of the elements, integrating the information in several dimensions. The use of digital models is very important, since it allows optimizing the visualization and detail of these elements and their constructive processes, being a collaborative methodology. The present work intends to frame the BIM theme in the building
Year: 2020
Number Pages:
45-49pp.
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Pinho, F.; Gomes, J. L.
: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 7.
Keywords: rehabilitation; Architecture, Engineering, Construction, and Operations (AECO); BIM
Info
Energetic Rehabilitation of Building Toward BIM Methodology,
The rehabilitation of buildings has been growing in the last few years, being one of the areas with greater investment by the public and private sectors. The challenge on the rehabilitation of buildings allows reducing the use of resources, trying to reduce the environmental impact and making the construction sector more efficient. The energy rehabilitation of buildings is an important aspect of building rehabilitation, assuming particular importance among this type of interventions, trying to integrate economical and rational measures. The adoption of BIM methodology is associated with project planning, cost or energy analysis of the construction and project deliveries of the building and constructed structures; as a result, nowadays there is a greater demand to adapt these tools in the early stages of existing building lifecycle. The emergence of BIM software that can combine the modeling with the energy assessments allows the designer to make more conscious, accurate and informed decisions about the projects under development. The main objective of the research study developed is to understand how the use of digital tools allows a more efficient approach in the energetic rehabilitation of a building. In this way, and considering different rehabilitation solutions, it is possible to perform an analysis of alternatives, comparing them with the base solution and thus being able to understand which are the energetic gains, as well as the optimal solution. The results will be presented making possible their comparison with real measurements and the standards reference parameters for thermal performance. The possibility of editing the thermal properties of the building materials considered allows the realization of various simulations with several combinations of possible improvements. The results obtained can be an integrant part of a cost
Year: 2020
Number Pages:
capitulo 13.
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Pinho, F.; Silva, S.
: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Keywords: Buildings with public interest; Sustainable rehabilitation; Building rehabilitation; BIM
Info
Facility and Asset Management on BIM Methodology
The use of Building Information Modelling (BIM) is growing in the Architecture, Engineering, Construction and Operation (AECO) sector. BIM is an innovative methodology that enables a new approach to construction information management, based on the design of a virtual information model, and which presupposes a new paradigm in the way information exchange processes are treated among the various stakeholders throughout the asset
Year: 2020
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.
: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 11.
Keywords: COBie; Asset management; Facility management; BIM
Info
Interoperability Between BIM Objects and ProNIC: Application to Different Building Design Specifications
Over the last few decades, the architecture, engineering, construction and operation (AECO) sector did not follow the technological evolution observed in other sectors. Although there have been technological innovations, which include BIM and the Protocol for Standardization of Technical Construction Information (ProNIC
Year: 2020
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Salvado, A.
: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 12.
Keywords: Redes prediais; Arquitetura; Interoperabilidade; ProNIC; BIM
Info
Sustainability and Automation in Smart Constructions
Building Information Modeling (BIM) stands out as a vector of innovation encouraging a revolution in modern Civil Engineering. This methodology congregates process, politics, and technology enabling a collaborative construction in virtual space. BIM implementation in buildings and infrastructures has been advantageous when compared to traditional process, allowing error and rework reductions as well as improving costs and time previsions. One of BIM
Year: 2020
Number Pages:
pp 29-35.
Author(s): Luedy, L.; Couto, P.; Falcão Silva, M. J.; Hormigo, J.
: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 5.
Keywords: 3D models; Level of information needed; Standards; Information requirements; BIM
|
|
|
Relatório Científico
Info
Estruturação da informação económica do ciclo de vida de edifícios - Desenvolvimentos concetuais para definição de custos e indicadores de desempenho
O setor da Arquitetura, Engenharia, Construção e Operação (AECO) representa uma atividade que, por natureza, envolve a execução de muitos trabalhos com diversos custos associados, tornando complexo o processo de estimativa do custo do ciclo de vida de um empreendimento de construção. Para apoio da utilização de metodologias de custo do ciclo de vida (CCV) têm sido publicadas normas internacionais, guias, regulamentações e relatórios que visam incentivar a sua utilização. Mais recentemente surge o conceito de sustentabilidade dos edifícios e de obras de engenharia. Cada vez mais os intervenientes no processo de decisão estão a estabelecer metas para melhorar o desempenho de sustentabilidade de um empreendimento de construção ao longo do seu ciclo de vida. Do mesmo modo, as recentes normas internacionais relacionadas com a Gestão de Ativos Físicos realçam também a importância da abordagem ao CCV, sendo essencial para a realização do valor do ativo, bem como a diretiva europeia da contratação pública considera uma abordagem custo eficácia com base no CCV para identificação da proposta economicamente mais vantajosa. Como tal, verifica-se que a avaliação económica de trabalhos de construção civil ao longo do ciclo de vida de um empreendimento de construção é considerada um tema de grande atualidade e relevância para o meio técnico-científico. O presente relatório apresenta os desenvolvimentos concetuais para a definição de custos e indicadores de desempenho, através da estruturação da informação económica de edifícios ao longo do seu ciclo de vida.
Year: 2021
Author(s): Salvado, F.; Vale e Azevedo, A.; Couto, P.
Keywords: Custo do Ciclo de Vida; Indicadores de desempenho; Edifícios; Informação económica
Info
Normas e Sistemas de Classificação da Informação da Construção
O setor AECO (Arquitetura, Engenharia, Construção e Operação) é um dos mais exigentes globalmente em termos da utilização de recursos naturais. Este setor tem uma participação de 10% na economia portuguesa e um consumo dos recursos naturais e da produção nacional de energia da ordem de 50% e 40%, respetivamente. Esta desproporção está relacionada com um modelo de produção linear, onde existe elevado desperdício de matéria-prima e pouca orientação para a reutilização e reciclagem. Um desafio é então imposto a todos os envolvidos nesta área: desenvolver modelos de produção que antecipem a reparação, reutilização, remanufactura e reciclagem de materiais e produtos existentes, permitindo alargar, assim, o seu ciclo de vida (Instituto Nacional de Estatística, 2019).A resposta a este desafio, que está francamente alinhado com os Objetivos do Desenvolvimento Sustentável (ODS) das Nações Unidas (ONU), é suportada pela transição para metodologias de projeto digitais suportadas pela metodologia BIM (Building Information Modelling). Nesta metodologia, o crescente volume de informação torna os Sistemas de Classificação de Informação da Construção (CICS) ainda mais relevantes na organização, tratamento e recuperação da informação. Porém, o estudo pormenorizado da estrutura dos CICS mostra que estes necessitam de adaptações e alterações que lhes permitam, de maneira mais eficiente, classificar a informação com base em conceitos de sustentabilidade e de economia circular, que não só apoiem no processo de tomada de decisão, mas também sensibilizem o setor AECO para a escolha de materiais, produtos e processos economicamente e ecologicamente mais vantajosos.
Year: 2021
Author(s): Lima, R.; Couto, P.; Falcão Silva, M. J.; Salvado, A; Resende, R.; Parece, S.
Keywords: Economia Circular; Sustentabilidade; Normalização; Building Information Modeling (BIM); Sistemas de Classificação; AECO
Info
Pavimentos de elementos prefabricados de betão pré-esforçado - Critérios para o cálculo das tensões na armadura devidas ao pré-esforço
Os estudos de avaliação estrutural de sistemas de pavimentos prefabricados de betão pré-esforçado, tendo em vista a emissão, primeiramente, de Documentos de Homologação (DH) e, posteriormente, de Documentos de Aplicação (DA), têm-se baseado, na regulamentação estrutural em vigor no nosso País(RSA e REBAP). Com a publicação do Decreto-Lei n.º 95/2019, de 18 de julho, em que aqueles regulamentos são revogados, e a publicação do Despacho Normativo n.º 21/2019, de 17 de setembro,que aprova as condições para a utilização dos Eurocódigos nos projetos de estruturas de edifícios, passam a ser estas as normas a observar em substituição dos referidos regulamentos. Neste relatório apresentam-se: i) os documentos regulamentares e normativos aplicáveis na apreciação estrutural dos pavimentos de elementos prefabricados de betão; ii) aspetos do fabrico dos elementos prefabricados de betão pré-esforçado; e iii) os critérios a satisfazer, de acordo com o Eurocódigo 2, tornado obrigatório pela legislação em vigor, para o cálculo dos esforços que se podem verificar nos elementos prefabricados de betão por ação do pré-esforço aplicado por pré-tensão na armadura desses elementos.
Year: 2021
Author(s): Baião, M.
Keywords: Perdas de pré-esforço; Pré-tensão; Betão pré-esforçado; Pavimentos prefabricados
Info
Pavimentos de lajes mistas de aço-betão - Aspetos relativos à segurança estrutural
Este relatório, constituindo uma parte de um trabalho mais alargado relativo ao comportamento global depavimentos de lajes mistas de aço-betão, inclui aspetos particulares do método de cálculo exposto noEurocódigo 4 relativo ao funcionamento das lajes mistas em fase de serviço (fase mista) e no Eurocódigo 3relativo ao funcionamento das chapas perfiladas em fase de construção ou em fase de cofragem. Referemseem particular os aspetos da análise numérica que é necessário realizar a fim de determinar as características mecânicas das lajes mistas de aço-betão, com base nas quais é possível verificar a suasegurança estrutural em relação aos estados limites últimos (ELU) e aos estados limites de utilização ou deserviço (ELS), quer na fase de construção (FC) quer na fase de serviço ou mista (FM) dessas lajes. Nos capítulos que se seguem é efetuada uma descrição das lajes no que se refere à sua geometria, aoselementos constituintes e ao campo de aplicação (capítulo 2), são apresentados os critérios adotados nadeterminação das características mecânicas das lajes e na verificação da segurança estrutural nas duasfases referidas (capítulo 3) e, a concluir, fazem-se algumas considerações sobre o prosseguimento dotrabalho (capítulo 4).
Year: 2021
Author(s): Baião, M.
Keywords: Segurança estrutural; Características mecânicas; Chapas perfiladas; Lajes mistas
Info
Programa Ambiente, Alterações Climáticas e Economia de Baixo Carbono
O projeto SECClasS pretende facilitar a Economia Circular na Construção introduzindo um Sistema de Classificação de Informações sobre Construção optimizador para a Sustentabilidade. Este sistema será orientado para a metodologia BIM e servirá não só a componente de sustentabilidade, mas também os restantes usos BIM, como a gestão do processo BIM, quantificação (quantity takeoff, ou medição a partir do modelo), compatibilização de especialidades (clash detection) ou planeamento de obra, e todas as fases do ciclo de vida.Este sistema vai ser usado por profissionais de projeto, construção e responsáveis pela gestão e manutenção de edifícios. Permitirá unificar a terminologia a todas as escalas, facilitando a comunicação, seleção de materiais e componentes, bem como uma avaliação precisa dos impactos dos edifícios ao longo do seu ciclo de vida.O objetivo último consiste na melhoria do desempenho dos edifícios e redução dos resíduos através de ferramentas digitais de gestão e seleção informada dos elementos construtivos.
Year: 2021
Author(s): Lima, R.; Couto, P.; Falcão Silva, M. J.; Salvado, A.; Resende, R.; Parece, S.
Keywords: Sustentabilidade; Classificação de Informações; BIM; Economia Circular na Construção
Info
Programa Ambiente, Alterações Climáticas e Economia de Baixo Carbono
O projeto SECClasS pretende facilitar a Economia Circular na Construção introduzindo um Sistema de Classificação de Informações sobre Construção optimizador para a Sustentabilidade. Este sistema será orientado para a metodologia BIM e servirá não só a componente de sustentabilidade, mas também os restantes usos BIM, como a gestão do processo BIM, quantificação (quantity takeoff, ou medição a partir do modelo), compatibilização de especialidades (clash detection) ou planeamento de obra, e todas as fases do ciclo de vida.Este sistema vai ser usado por profissionais de projeto, construção e responsáveis pela gestão e manutenção de edifícios. Permitirá unificar a terminologia a todas as escalas, facilitando a comunicação, seleção de materiais e componentes, bem como uma avaliação precisa dos impactos dos edifícios ao longo do seu ciclo de vida.O objetivo último consiste na melhoria do desempenho dos edifícios e redução dos resíduos através de ferramentas digitais de gestão e seleção informada dos elementos construtivos.
Year: 2021
Author(s): Lima, R.; Couto, P.; Falcão Silva, M. J.; Salvado, A.; Resende, R.; Parece, S.
Keywords: metodologia BIM; Sistema de Classificação de Informações; Economia Circular; SECClasS
Info
Aplicabilidade da metodologia de análise custo-benefício. Identificação e proposta de avaliação de externalidades na reabilitação de edifícios
A decisão de reabilitar edifícios existentes é complexa, uma vez que os custos associados exigem apreciação a diferentes níveis, dada a sua relevância para todas as partes interessadas no processo de decisão, e nem sempre são facilmente quantificáveis. Na sequência de decisões recentes da União Europeia, torna-se essencial e urgente a realização de estudos de base económica para fundamentar as estratégias de reabilitação a adotar. A utilização de metodologias com base em Análises Custo-Benefício (ACB) pode contribuir positivamente para fundamentar decisões relativas a projetos de investimento em reabilitação de edifícios. A ACB permite estudar a viabilidade de projetos e avaliar os seus impactos com base na comparação dos custos e dos benefícios num determinado horizonte temporal. No presente relatório foram identificados os principais impactes da reabilitação de edifícios, nomeadamente os impactes ambientais, demográficos, económicos, socioeconómicos e socioculturais que conduzem a externalidades negativas e positivas. Dada a importância de contabilizar estas externalidades numa ACB de projetos de investimento em reabilitação de edifícios é efetuada uma proposta de avaliação e de quantificação do valor destas externalidades.
Year: 2016
Author(s): Salvado, F.; Falcão Silva, M. J.
Keywords: Externalidades; Reabilitação; Análise custo-benefício
Info
Análise custo-benefício - Metodologia para apoio à decisão em intervenções de arquitetura, engenharia e construção
A análise dos custos e benefícios (ACB) dos projetos de investimento é explicitamente exigida pelos novos regulamentos da União Europeia que regem os Fundos estruturais (Regulamento 1260/1999), o Fundo de Coesão (Regulamento 1264/1999 e 1164/94) e o Instrumento Estrutural de Pré-Adesão (Regulamento 1267/1999) no caso de projetos de investimento cujos orçamentos excedam, respetivamente, 50, 10 e 5 milhões de euros. Sendo os Estados-Membros responsáveis pela apreciação dos projetos propostos, compete à Comissão avaliar a qualidade desta apreciação antes de aprovar e de determinar a respetiva taxa de cofinanciamento. Neste âmbito, o presente relatório técnico tem por objetivo apresentar uma metodologia que integre a evolução das políticas comunitárias, dos instrumentos financeiros, da ACB e visa disponibilizar apoio técnico, contribuindo para o apoio à decisão em projetos de Arquitetura, Engenharia e Construção (ACE).
Year: 2015
Author(s): Falcão Silva, M. J.; Salvado, F.
Keywords: Arquitetura, engenharia e construção; Análise custo-benefício; Políticas comunitárias
Info
Pavimentos aligeirados de pranchas prefabricadas de betão pré-esforçado - Ficha de caracterização da produção. Parte 1
Apresenta-se neste relatório a
Year: 2011
Number Pages:
32pp.
Author(s): Baião, M.; Mera Marques, A.; Figueiredo Pereira, J.
Editor: LNEC
Info
Pavimentos de lajes maciças executadas a partir de prelajes de betão pré-esforçado - Ficha de caracterização da produção. Parte 1
Apresenta-se neste relatório a
Year: 2011
Number Pages:
32pp.
Author(s): Baião, M.; Mera Marques, A.; Figueiredo Pereira, J.
Editor: LNEC
|
ICT
Info
Habitação e arquitetura - Contributos para um habitar e um espaço urbano com mais qualidade
O que se procura realizar no presente estudo/livro é uma reflexão prática e sistematizada sobre um extenso quadro de qualificação residencial, que harmonize sistematicamente e na medida do que se considera ser possível, a perspetiva da satisfação dos habitantes com os aspetos associados à qualificação da própria conceção arquitetónica, considerando nesta os respetivos aspetos de desenho urbano. Visam-se, assim, neste livro ideias e caminhos de investigação sobre a relação profunda que existe entre a qualidade da Habitação
Year: 2012
Number Pages:
295pp.
Author(s): Baptista Coelho, A.
Editor: LNEC
Keywords: Sociologia da habitação; Desenho urbano; Qualidade de vida; Área residencial; Espaço urbano; Habitação urbana; Qualidade arquitetónica; Arquitetura urbana
|
|
Outro
Info
LEIRIVIGA - Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2012
Number Pages:
40pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Documento de aplicação; Pavimento de edifício; Betão préesforçado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas; Pavimento prefabricado aligeirado
Info
Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas - Vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado. Conceção, cálculo, fabrico e ensaios
N/A
Year: 2012
Number Pages:
12pp.
Author(s): DED/NTC
Keywords: Especificação; Pavimento de edifício; Betão pré-esforçado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas; Pavimento prefabricado aligeirado
Info
PRESDOURO - Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2012
Number Pages:
48pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Documento de aplicação; Pavimento de edifício; Betão pré-esforçado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas; Pavimento prefabricado aligeirado
Info
DOUROVIGA - Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2010
Number Pages:
16pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Documento de homologação; Pavimento de betão; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento com vigotas
Info
Império (Braga) - Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2009
Number Pages:
24pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Documento de homologação; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas
Info
Paviprel: Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2009
Number Pages:
24pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Documento de homologação; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas
Info
Premotal: Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2009
Number Pages:
24pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Documento de homologação; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas
Info
PREVICON: Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2009
Number Pages:
20pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Documento de homologação; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas; Pt
Info
Ricel - Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2009
Number Pages:
24pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Documento de homologação; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas
Info
SOPREF - Pavimentos aligeirados de vigotas prefabricadas de betão pré-esforçado
N/A
Year: 2009
Number Pages:
28pp.
Author(s): DED/NTC
Editor: LNEC
Keywords: Pt; Documento de homologação; Pavimento prefabricado aligeirado; Pavimento de betão; Pavimento com vigotas
|