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A viscoplastic subloading soil model for rate-dependent cyclic anisotropic structured behaviour
This paper presents a new purely viscoplastic soil model based on the subloading surface concept with a mobile centre of homothety, enabling the occurrence of viscoplastic strains inside the yield surface and avoiding the abrupt change in stiffness of the traditional overstress viscoplastic models. This is required for overconsolidated soils. The model is formulated to reproduce the soil rate-dependent behaviour under cyclic loading (changes in loading direction) and incorporates both initial and induced anisotropy, as well as destructuring. The model shows good qualitative response to some imposed three-dimensional stress paths under quasi-inviscid (elastoplastic) behaviour. Some of the main time-dependent aspects of soil behaviour that the model is capable of reproducing were also illustrated. The capability of the model to adequately reproduce the results from an undrained triaxial test performed on stiff overconsolidated clays from the Lisbon region (Formação de Benfica), with an unloading
Year: 2015
Author(s): Maranha, J.; Pereira, C.; Vieira, A.
: International journal for numerical and analitycal methods in geomechanics
Editor: John Wiley & Sons, Ltd.
Keywords: struted soil; cyclic loading; anisotropy; subloading surface; overstress viscoplasticity
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ANCORAGENS EM TERRENO PRÉ-ESFORÇADAS: TECNOLOGIAS, COMPONENTES E CONSTRUÇÃO
RESUMONuma construção pré-esforçada a armadura é uma componente da ancoragem dominante na segurança dos elementos suportados. A armadura pode ser de vários tipos. No mercado existem diversas tecnologias e sistemas, pelo que a armadura deve ser seleccionada em conformidade com as cargas e com o disposto pelos documentos regulamentares e normativos. A sua durabilidade reveste-se de importância vital na longevidade da obra, sendo necessária protecção contra a corrosão. O comportamento do aço de pré-esforço relativamente à corrosão depende: da qualidade das caldas de injecção; do grau de preenchimento das bainhas; do recobrimento da armadura e das cabeças. A função das ancoragens e o tempo de vida da estrutura ancorada têm uma implicação directa na tecnologia a implementar. Construída a ancoragem, verifica-se o seu comportamento mecânico com ensaios de carga, para avaliar e verificar se as exigências de projecto são respeitadas.
Year: 2010
Number Pages:
1747-1756.
Author(s): Carvalho, M. R.; Salgado, F. M.
: 12CNG Congresso nacional de Geotecnia
Editor: Sociedade Portuguesa de Geotecnia
Volume:
1.
Keywords: Componentes; Ancoragens
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ENSAIOS EM ANCORAGENS - MODELAÇÃO SIMPLIFICADA
A avaliação da adequabilidade de uma ancoragem é inferida dos deslocamentos registadosdurante um ensaio de carga incluindo os deslocamentos de fluência que são mobilizados duranteos patamares de carga que são predefinidos para o ensaio. Recentemente, Salgado e Carvalho(2008) e Carvalho (2009) mostram que através da modelação simplificada do ensaio de umancoragem, utilizando o modelo hiperbólico, é possível obter também, destes ensaios,parâmetros representativos do comportamento de tensão - deformação da interface entre o bolbode selagem e o terreno envolvente nomeadamente o módulo máximo de distorção, Gmax e atensão máxima de corte da interface. Neste documento apresenta-se um resumo da metodologiae a sua aplicação a um caso prático
Year: 2010
Number Pages:
943-954.
Author(s): Salgado, F. M.; Carvalho, M. R.
: 12CNG Congresso Nacional de Geotecnia
Editor: Sociedade Portuguesa de Geotecnia
Volume:
1.
Keywords: Modelação; Ensaios de carga; Ancoragens; Comportamento
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Comunicação
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The practice of testing ground nails
The soil nailing construction technique is often used to stabilise a ground mass by installing reinforcing elements (nails). The European Standard EN 14490:2010 defines general principles for execution, supervision, testing and monitoring of soil nailing. This paper presents tests results obtained in several ground nails executed in recent geotechnical works. These tests were carried out in sacrificial nails, before and during the works. As shown in this paper, the execution of the nails, the test system and test procedures affect their results quality. Thus, a critical analysis of the tests results is performed to assess the behaviour of the ground nails, framed by EN 14490:2010, in accordance with the design and contract specifications.
Year: 2024
Number Pages:
4p..
Author(s): Carvalho, M. R.
: Proceedings of the XVIII European Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering
Editor: Proceedings of the XVIII ECSMGE 2024
Keywords: Sacrificial nail; Proof load; Nail; Load test
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Estudo da condutividade térmica dos solos em Lisboa
O projeto de investigação GeoSustained, financiado pela Fundação Portuguesa para a Ciência e a Tecnologia (FCT, PTDC/ECI-CON/1866/2021), visa estudar soluções sustentáveis utilizando sistemas geotérmicos superficiais para climatização de edifícios e infraestruturas, sob as condições climatéricas e geológicas ocorrentes na cidade de Lisboa. No contexto do projeto, serão instalados furos de monitorização contínua datemperatura no terreno em locais selecionados da cidade. Antes da colocação de séries de termopares dispostos em profundidade, serão recolhidas amostras intactas representativas das principais formações geológicas de Lisboa para ensaios laboratoriais, onde serão obtidas as suas características termofísicas, destacando-se a condutividade térmica. Esta propriedade, será também estimada por via de modelos semi-empíricos, através das frações volumétricas das diferentes fases do solo e, ainda, com base em valores, ou gamas de valores, resultantes de compilações de resultados de ensaios realizados em unidades geológicas semelhantes, disponíveis na bibliografia.Os aspetos mais relevantes deste estudo inicial relativo ao estudo das propriedades térmicas dos solos de Lisboa a diferentes escalas, que virá a fornecer importantes elementos para o futuro planeamento da cidade, são aqui descritos e analisados.
Year: 2023
Author(s): Vieira, A.; Pinto, C.; Aljundi, K.; Miguel, I.; Almeida, I. M.; Pereira, C.
Editor: Sociedade Portuguesa de Geotecnia
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Métodos de ensaio para verificação da carga instalada em ancoragens de serviço
As ancoragens no terreno em estruturas de contenção, apresentam-se como
Year: 2023
Number Pages:
10p..
Author(s): Carvalho, M. R.; Juvêncio, E.
: Atas do 18º Congresso Nacional de Geotecnia (18CNG)
Editor: 18CNG
Keywords: lift-off tes; EVT; Ancoragem
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ENSAIOS PARA MEDIÇÃO DE CONDUTIVIDADE TÉRMICA EM AREIAS: ASPETOS DE MODELAÇÃO NUMÉRICA
A avaliação das propriedades térmicas dos solos, em especial da sua condutividade térmica, tem assumido uma importância crescente, sendo essencial para o dimensionamento de sistemas geotérmicos superficiais. Apresentam-se neste trabalho, alguns aspetos de um estudo relativo à medição e modelação de ensaios de condutividade térmica em amostras de solo, conduzidos em regime transitório
Year: 2022
Author(s): Vieira, A.; Pereira, C.; Aljundi, K.; Maranha, J. R.
Editor: Conference proceedings
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Ensaios para medição de condutividade térmica em areias: aspetos de modelação numérica
A avaliação das propriedades térmicas dos solos, em especial da sua condutividade térmica, tem assumido uma importância crescente, sendo essencial para o dimensionamento de sistemas geotérmicos superficiais. Apresentam-se neste trabalho, alguns aspetos de um estudo relativo à medição e modelação de ensaios de condutividade térmica em amostras de solo, conduzidos em regime transitório.
Year: 2022
Author(s): Vieira, A.; Pereira, C.; Aljundi, K.; Maranha, J. R.
Editor: TEST&E 2022
Keywords: modelação numérica; regime transitório; condutividade térmica; ensaios em solos
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A general mathematical framework for modelling soil-water retention behaviour
A new constitutive model to reproduce the soil-water retention behaviour of unsaturated soils is proposed, able to reproduce the main drying and wetting paths, the cyclic retention behaviour and its dependence on the specific volume. The most significant aspect is the inclusion of the evolution, with the specific volume, of the degree of saturation when suction tends to zero in wetting paths considering the presence of entrapped air bubbles. The model is used to reproduce with success the drying/wetting cycles of two Pearl clay samples
Year: 2021
Author(s): Pereira, C.; Maranha, J.; Cardoso, R.
Editor: 3rd Pan-American Conference on Unsaturated Soils
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Advanced laboratory testing of a sand-resin mixture liquefaction mitigation measure
In the framework of a third Tagus River crossing, through an immersed tunnel, a novel liquefaction mitigation measure, namely injection of a duromeric expansive polyurethane resin, was tested on its highly liquefiable foundation sand. Three laboratory injection tests were executed: the first consisted in injecting a central column, inside a specifically designed box filled with Tagus River sand, to characterize the properties of the sand-resin mixture (SRM); the second and third comprised injecting five separate columns each, with different replacement ratios, to measure the effect of the injection on the sand densification between columns. Aninjection rod withdrawal rate (IRWR) of 0.01 m/90 s, 0.01 m/10 s and 0.01 m/15 s was used for the first, second and third tests, respectively. Specimens were core drilled from the injection test
Year: 2021
Number Pages:
6p.
Author(s): Miranda, L.; Caldeira, L.; Bilé Serra, J.; Gomes, R.C.
Editor: 20th International Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering
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DEM analysis of some effects due to capillary forces in sands
In this paper, the Discrete Element Method is used to study the e ect of capillary forces, in equilibrium with the ambient relative humidity, on the response of irregular arrangements of equal-sized spheres, simulating a fine uniformly graded quartz sand. The e ect on the isotropic compression was investigated by applying an increase in total stress under constant relative humidity (wet and dry) and drying under di erentconstant total stress values. The e ect of the capillary forces on the shear strength was evidenced by the simulation of the instability of a cylindrical sand column due to drying.
Year: 2020
Author(s): Pereira, C.; Maranha, J. R.; Cardoso, R.
Editor: E-Unsat 2020 (publicação online)
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Laboratory Testing and Numerical Modelling of the Dynamic Behaviour of Tagus River Sand
In the framework of a third Tagus River crossing, through an immersed tunnel, advancedlaboratory tests were performed on its highly liquefiable foundation sand, namely cyclicundrained torsional tests. The Manzari-Dafalias model, which allows simulating liquefactionon the Tagus River sand and is, therefore, central in the tunnel design, as well as thenumerical work to calibrate the model and identify its most relevant parameters, arepresented. Model parameters, their respective reference values and tests performed todetermine directly most of the parameters, are introduced. A parameter sensitivity analysis,conducted through numerical simulation of triaxial monotonic drained tests and of cyclicundrained torsional tests, implemented both for the pre-liquefaction and liquefaction phases,is described. Finally, some parameters are determined by fitting the model to the laboratoryresults.
Year: 2019
Number Pages:
8.
Author(s): Miranda, L.; Caldeira, L.; Bilé Serra, J.
Editor: ISSMGE
Keywords: immersed tunnel; liquefaction; numerical simulation; constitutive model; advanced laboratory tests
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Sistema de monitorização e de aquisição de temperaturas no solo num sistema geotérmico superficial
O aumento da população mundial e as necessidades de reduzir os impactes negativos da utilização das energias fósseis, têm levado a uma crescente utilização de fontes de energia renovável nas últimas décadas. A energia geotérmica é uma dessas fontes de energia, apresentando diversas vantagens a nível ambiental e económico. Os recursos geotérmicos podem ser distinguindos em recursos de alta ou baixa entalpia. Os recursos de alta entalpia são utilizados para a produção de energia elétrica e os de baixa entalpia, maioritariamente, para climatização. Nestes últimos, estão incluídos os designados sistemas geotérmicos superficiais de muito baixa entalpia, com recurso a bombas de calor (Ground Source Heat Pump systems), que utilizam as camadas superficiais do terreno até 150m de profundidade, para extrair ou injetar calor, respetivamente nos modos de aquecimento ou arrefecimento dos edifícios. Os sistemas geotérmicos superficiais são constituídos por três partes principais, que são: o circuito primário, que é a parte do sistema que permuta calor com o solo, integrando as designadas geoestruturas termoativas, o circuito secundário, que constitui a transmissão térmica do calor no edifício (por condução via estrutura ou por convecção através de equipamentos de água ou ar) e a bomba de calor, que liga os dois circuitos, permitindo as trocas de calor sazonais (Brandl, 2006).
Year: 2019
Number Pages:
4p.
Author(s): Aljundi, K.; Figueiredo, A.; Lapa, J.; Vieira, A.; Miranda, L.
Editor: Soluções Geotécnicas para Problemas Ambientais Inter-Regionais Portugal-Espanha
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Capítulo de Livro
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Influence of ground water level on shallow foundation design. Application of EC7 probabilistic and deterministic methods. Modern Geotechnical Design Codes of Practice
The influence of ground water level on shallow foundation design is presented for the ultimate limit state of the bearing resistance, according to the formulation presented in annex D of EN 1997:2004. Probabilistic and deterministic methods were used and compared. Concerning probabilistic methods, the advanced first-order second-moment method (AFOSM) was applied and the results were validated by Monte Carlo simulations. For the deterministic calculation, the partial factors method recommended by the Eurocode and applied in most practical cases, was implemented. For the assumptions herein made the width B determined by the probabilistic method is always smaller than the one obtained deterministically.
Year: 2013
Author(s): Caldeira, L.; Pereira, C.
: Modern Geotechnical Design Codes of Practice: Implementation, Application and Development
Editor: IOS Press
Keywords: probabilistic methods; partial factor method; bearing resistance; hasofer-lind merthod; shallow foundation
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Tese de Doutoramento
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Formulation of an advanced effective stress based constitutive model for unsaturated soils
The main purpose of the thesis is to show that it is viable the use of a correct effective stress framework to model the behaviour of unsaturated soils, with the development of an adequate effective stress model being an essential factor. One of the main advantages of this methodology is the separation between the solid skeleton mechanical constitutive models, which can be those developed for saturated soils, and the effect of the partial saturation on the behaviour of the soil, being only influenced by the effective stress model. The effective stress framework consists on the solid skeleton mechanical, the soil-water retention and the effective stress models. An isotropic effective stress model is proposed based on the main characteristics of the effective stress evolution in cubic spheres arrangements, incorporating hysteretic behaviour between drying and wetting paths and the dependency of specific volume and temperature, and being a function of the degree of saturation. A soil-water retention model is also proposed incorporating the hysteretic behaviour existent in drying and wetting paths, its dependency of specific volume and the incorporation of unsaturated states with zero suction. A rate-dependent (viscoplastic) and a rate-independent (elastoplastic) mechanical constitutive models, formulated with the subloading concept and the same hardening laws, was presented. The mechanical models can reproduce the cyclic, anisotropic and structured behaviour. Additionally, it is presented their expansion to nonisothermal conditions and the convergence of the response of the viscoplastic model to the elastoplastic model, when dealing with rate-independent soil behaviour (the elastoplastic model being more efficient). A generalised mixed stress-strain control for both viscoplastic and elastoplastic models in non-isothermal conditions is given. The effective stress framework constituted by the proposed mathematical models can reproduce with success diverse and complex unsaturated laboratory tests, reproducing the main aspects of the unsaturated soils behaviour. It is concluded that with an adequate effective stress model, it is not necessary to modify the mechanical constitutive models, previously formulated for saturated soils, introducing dependence of several model parameters on suction, degree of saturation or other similar variables. Also, it is shown that with an adequate evolutionary algorithm, the number of parameters is no longer a relevant issue restraining the use of these complex constitutive models. A newversion of the Differential Evolution method is developed to calibrate constitutive models for the laboratory tests.
Year: 2020
Author(s): Pereira, C.
Keywords: Differential evolution method; Non-isothermal constitutive models; Micromechanical models of spheres; Effective stress model; Unsaturated soils
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Liquefaction mitigation measures: prospective application to immersed tunnel foundations
A state-of-the-art revision of immersed tunnels is done. The selected case-study for this thesis, an immersed tunnel for crossing Tagus River between Algés and Trafaria, is presented. Next, cases of earthquake-induced liquefaction and its associated mechanism are discussed. The most relevant constitutive models for the numerical simulation of the response of soils under cyclic loading are described, including the Manzari-Dafalias model. Subsequently, Tagus River sand is physically characterized and six monotonic drained triaxial tests are analysed, with the goal of characterizing the stress-strain behaviour of the sand and obtain its parameters. Five cyclic undrained torsional tests are also analysed with the goal of characterizing cyclic behaviour of the sand. Then, the calibration framework for the Manzari-Dafalias model is presented, combining results of laboratory tests with numerical sensitivity studies. A parameter sensitivity analysis is carried out to understand the relevance of some chosen model parameters, by using an OpenSees constitutive driver, both through numerical simulation of monotonic drained triaxial tests and of cyclic undrained torsional tests. Some model parameters are calibrated directly from triaxial testing. The remaining parameters are calibrated through numerical simulation and curve fitting of the model to the laboratory results. A new constitutive driver is implemented in MATLAB to clarify some of the Manzari-Dafalias model issues, namely in the liquefaction phase. Finally, multiple liquefaction mitigation measures, and their application in immersed tunnels, are described. Laboratory testing of a mitigation measure, specifically injection of a duromeric expansive polyurethane resin, commercially available, is accomplished. The physical characteristics of both the resin and of the sand-resin mixture are presented. A series of tests, namely high frequency ultrasonic pulse tests, uniaxial compression and tensile tests, and triaxial compression tests, are performed. The modulus of elasticity, the Poisson
Year: 2019
Author(s): Miranda, L.
Keywords: Tagus River sand - expansive polyurethane resin mixture; numerical modelling; advanced laboratory testing; liquefaction; immersed tunnels
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Ancoragens pré-esforçadas em obras geotécnicas - Construção, ensaios e análise comportamental.
Os objectivos deste projecto inserem-se no âmbito dos trabalhos desenvolvidos no Núcleo deFundações, Taludes e Obras de Suporte, do Departamento de Geotecnia do LaboratórioNacional de Engenharia Civil (LNEC/DG/NFTOS), e pretende realizar-se um estudo docomportamento das obras ancoradas, respondendo a solicitações do mercado exterior e poroutro lado analisar um tipo de obras que são uma prática constante e cujo comportamento amédio e longo prazo não se encontra devidamente analisado na literatura da especialidade.Esta dissertação objectiva ser um contributo para o dimensionamento, construção e ensaios deancoragens pré-esforçadas em terreno, isto é, pretende-se com este trabalho elaborar umdocumento de apoio bibliográfico para a indústria nacional associada à construção deancoragens. Pretende ainda permitir compatibilizar e estabelecer procedimentos de projecto econstrutivos em conformidade com as normas e com a finalidade de garantir a qualidadedesejável na construção de ancoragens, para garantir a vida útil prevista das obras deEngenharia. De acordo com o mencionado desenvolvem-se e apresentam-se matériasconsideradas importantes para atingir essas finalidades.Analisa-se a bibliografia relativa à documentação normativa e regulamentar, considerada maisrelevante, com um levantamento generalizado desses elementos, onde é avaliada a relevânciarelativa de cada um dos aspectos tratados, comparando-se e confrontando-se os diferentesdocumentos em assuntos comuns. Abordam-se questões associadas ao dimensionamento ecom os factores de segurança de ancoragens. Para tal considera-se a bibliografia relevante eem vigor.Havendo a preocupação em garantir a durabilidade das obras e sendo a integridade física dasancoragens uma preocupação na garantia da sua vida útil aborda-se a problemática dacorrosão, dos diversos tipos de corrosão e das classes de protecção das ancoragens contra acorrosão. Indicam-se ainda métodos expeditos para avaliar a carga corrosiva do meio e seuefeito na selecção do tipo de protecção a considerar para as ancoragens.Para optimizar os trabalhos associados às ancoragens, desenvolvidos no LNEC, e odesenvolvimento de novas metodologias relacionadas com obras de suporte com ancoragensdefinitivas pretende-se preencher algumas lacunas, nomeadamente no que se refere àviabilização da homologação de tecnologias de ancoragens com a participação do LNEC.Estando disponíveis no mercado diversos sistemas de ancoragens e havendo a possibilidadede recorrer a diversas tecnologias apresenta-se algumas referências nessa área e aborda-sediversos aspectos construtivos e tecnológicos. Sendo corrente o compromisso entre aqualidade final da obra, a mão-de-obra e outros factores construtivos, analisa-se a temática daqualidade das ancoragens e das estruturas ancoradas. Apresenta-se uma referência aos diferentes tipos de ensaios de carga, a realizar nasancoragens, bem como o número e tipo de controlo que a bibliografia recomenda para a suarealização. Indicam-se os critérios de análise e respectivas metodologias.Sendo o factor de fluência, ks, um parâmetro condicionante do comportamento dos solos, amédio e longo prazo, pretende-se calcular o seu valor a partir dos ensaios de carga realizadosnas ancoragens. Face aos problemas associados ao cálculo de ks a partir dos ensaios de carga,desenvolveu-se um modelo capaz de simular todos os aspectos de carga e descarga,integrados no ensaio, incluindo os patamares de fluência, e realizam-se análises com afinalidade de esclarecer esses problemas, propondo-se procedimentos para optimizar asestimativas correspondentes.Consideram-se os ensaios de carga primordiais para a caracterização mecânica das ancoragense para avaliar o comportamento da estrutura de suporte ancorada. Apresenta-se um sistema deensaios automático (SEA) para o controlo dos ensaios de carga de ancoragens in situ, que sedesenvolveu no âmbito deste trabalho. Relativamente a aplicações futuras desse sistema,SEA, apresenta-se a metodologia utilizada pelo LNEC no controlo das blocagens e no cálculoda tracção residual ou efectiva de blocagem.
Year: 2009
Author(s): Carvalho, M.
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Relatório Científico
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Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2023
Author(s): Pinto Pereira, C.; Miranda, L.; Carreto, J.
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Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2023
Author(s): Miranda, L.; Pinto Pereira, C.
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Thermal conductivity of sand under transient conditions - TPSYS02 Thermal Measurement System
The growing concerns about the climate change and the negative environmental impacts of heating andcooling systems operated by fossil fuels, have led the technical and the scientific communities to find out more environmentally and sustainable energy alternatives, such is the case of shallow geothermal sources. Shallow geothermal systems use the ground as a heat reservoir, transferring thermal energy from the ground to a building, or vice-versa, with the help of a heat pump, to provide warmth in winter and cooling in summer. A proper evaluation of the thermal properties of the soil is essential in their design process and for a sustainable system. Thermal conductivity is the most important parameter for this evaluation. Thermal conductivity can be estimated or measured by several methods, namely by means of empirical correlations, and experimentally, either in situ, by means of the well-known Thermal Response Tests (TRT), or in the laboratory, under steady state or transient conditions. This work presents a series of thermal conductivity measurements on dry sand samples obtained by means of a high accuracy system with reference TPSYS02 Hukseflux equipped with Non-Steady-State Probes (NSSP) (TP02 or TP08). The system was acquired in the aim of an FCT research project. The work includes the completion of a guide to procedures to the use of the thermal measurement system. Details of its calibration as well as results from tests in soil samples are also presented.
Year: 2019
Author(s): Aljundi, K.; Vieira, A.
Keywords: Guide to procedures; Calibration; Shallow geothermal energy systems; Thermal needles; Laboratory tests; Soil thermal conductivity
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Implementation of subloading constitutive models in Material Point Methods
This document describes the work developed in the short term scientific mission, STSM, of the COST TU1202, entitled Implementation of subloading constitutive models in material point methods, hosted by Dr. Phil Vardon, in the Technical University of Delft, TU Delft. A dynamic version of the material point method, MPM, in two-dimension was programmed, with the computer language Fortran. An elastoplastic subloading soil model with anisotropy, cyclic behaviour and structure was implemented in the program. The constitutive model was integrated using an explicit algorithm.
Year: 2016
Author(s): Pereira, C.
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Reflexão sobre a qualidade dos dados inclinométricos - Proposta para implementação de um sistema para controlo da qualidade metrológica dos instrumentos de medição angular
N/A
Year: 2011
Number Pages:
133pp.
Author(s): Coimbra, L.
Editor: LNEC
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Cortina de contenção periférica do mosteiro de Santa Clara-a-Velha - Relatório de análise da informação disponível
N/A
Year: 2009
Number Pages:
196pp.
Author(s): Carreto, J.
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Projecto travessia Norte-Sul - Ramal de Alcântara
Este relatório tem como objectivo a apresentação e análise dos resultados obtidos nas campanhas de observação e nas visitas de inspecção realizadas até ao mês de Janeiro de 2007, inclusive. Considera-se, assim, que com a apresentação deste relatório ficam concluídos os planos de trabalhos relativos aos períodos de observação de 2005 e 2006.
Year: 2007
Number Pages:
97p.
Author(s): Sousa, A. G.; Salgado, F. M.
Keywords: Ramal de alcântara; Travessia norte-sul
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Análise distorcional de solos aluvionares lodosos
N/A
Year: 1998
Author(s): Carvalho, M. R.
Keywords: rotura; segurança; distorção; Solos aluvionares
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OBESERVAÇÃO DA BARRAGEM DE MORGAVEL 2º RELATÓRIO
N/A
Year: 1981
Number Pages:
25pp.
Author(s): MELO, FERNANDO GUEDES
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Colaboração no controle do aterro da barragem do Salgueiro
N/A
Year: 1974
Author(s): Melo, F.
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ICT
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Dimensionamento de ancoragens
Esta publicação objectiva ser um contributo para o dimensionamento de ancoragenspré-esforçadas em terreno. Pretende, também, permitir compatibilizar e estabelecerprocedimentos de verificação do dimensionamento de projecto de sistemas ancorados, emconformidade com as normas e com a finalidade de garantir a vida útil prevista das obras desistemas ancorados.Analisa-se a bibliografia relativa à documentação normativa e regulamentar, mais relevante.Avalia-se a importância relativa de cada um dos aspectos tratados, considerando-se abibliografia relevante em vigor, comparando-se os diferentes documentos e abordandoaspectos associados ao dimensionamento e aos coeficientes de segurança de ancoragens.O conceito associado ao sistema constituído por uma estrutura ancorada visa gerar umamassa de solo internamente estável para um nível de carga de serviço adequado. Odimensionamento das obras de suporte realiza-se, na maioria dos casos, pela análise decondições correspondentes a estados limites últimos, aplicando um determinado valor para ocoeficiente de segurança, isto é, para situações correspondentes a equilíbrio limite. No casode obras de suporte ancoradas, há que considerar também os riscos associados às ancoragenspropriamente ditas.Desta forma, na maioria dos casos, impõem-se limites de deslocamentos, do terreno e daestrutura, face às limitações de esforços a que se podem submeter os suportes e as ancoragensnas diversas fases da vida da obra.Por outro lado, no dimensionamento da ancoragem como elemento estrutural, devemconsiderar-se as diversas exigências de cada uma das partes que a constitui, quer ao nível dedesempenho, quer ao nível das acções consideradas.
Year: 2011
Number Pages:
107pp.
Author(s): Carvalho, M. R.; Salgado, F. M.
Editor: LNEC
Keywords: Segurança de estrutura; Estado limite último; Coeficiente de segurança; Estrutura de suporte; Ancoragem em terreno; Ancoragem em betão pré-esforçado
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Outro
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Acompanhamento da Modernização da Linha da Beira Alta, Troço Pampilhosa-Santa Comba Dão
Apresentam-se resultados de ensaio reprocessados pelo LNEC e a respetiva análise, bem como alguns comentários e recomendações para o controlo da execução das ancoragens de obra e dos respetivos ensaios de carga, instrumentação e blocagem das mesmas.
Year: 2024
Author(s): Carvalho, M. R.
Keywords: Projeto de execução; Análise; Ensaio de adequabilidade; Ancoragem
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EMPREITADA DE EXECUÇÃO DOS TUNEIS DE DRENAGEM DA CIDADE DE LISBOA E INTERVENÇÕES ASSOCIADAS. PROJETO P12. Sistema de drenagem de águas residuais da zona baixa da bacia de Santa Apolónia - zona ocident
Por solicitação da EPPGDL, apresenta-se neste documento a apreciação técnica do projeto P12, focando, emparticular, a sua possível interferência com o túnel da Linha Azul do Metropolitano de Lisboa (ML).
Year: 2024
Author(s): Miranda, L.
Keywords: plano de contingência; monitorização; contenção; escavação; túnel do ML; estação elevatória; coletor; caixa; vala; sistema de drenagem de águas residuais
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Obra de descarga do túnel no beato - Troço 2: canal desde a saída do túnel até à zona da APL. Projeto P16 . Análise do campo de ensaios das colunas de brita no tratamento das areias de baixa compacida
Análise dos resultados dos ensaios sobre colunas de brita
Year: 2024
Author(s): Carreto, J.; Bilé Serra, J.
Keywords: Liquefação; Colunas de brita
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Obra de descarga em Santa Apolónia
Apreciação do projeto de execução para o cruzamento to túnel TMSA com o túnel do ML.
Year: 2024
Author(s): Caldeira, L.; Bilé Serra, J.; Carreto, J.
Keywords: Reforço; Escavação; Túnel
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Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2024
Author(s): Pereira, C.; Carreto, J.; Miranda, L.
Info
Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2024
Author(s): Miranda, L.; Carreto, J.; Pereira, C.
Info
Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2024
Author(s): Pereira, C.; Miranda, L.
Info
Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2024
Author(s): Pereira, C.; Carreto, J.; Miranda, L.
Info
Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2024
Author(s): Pereira, C.
Info
Plano de expansão do Metropolitano de Lisboa. Prolongamento das linhas amarela e verde (Rato
N/A
Year: 2024
Author(s): Miranda, L.; Carreto, J.; Pereira, C.
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