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Assessment of stage
The accurate prediction of flood levels and velocities is a prerequisite to any appropriate management ofriver valleys, where the mitigation of environmental, economic or human losses caused by flood eventsis of paramount importance. During these events, rivers frequently acquire a compound channelconfiguration.Due to the 3D nature of compound channel flows, the stage
Year: 2015
Number Pages:
62-67pp.
Author(s): Fernandes, J. N.; Leal, J. B.; Cardoso, A. H.
: Flow Measurement and Instrumentation
Editor: Springer
Volume:
Volume 45.
Keywords: Flow discharge prediction; Momentum transfer; Main channel; Floodplain; Compound channels
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Assessment of water use efficiency in the household using clusteranalysis
Concerns over the efficiency of household water use have been increasing worldwide: water is intensively consumed with high inefficiencies. Detailed methodologies for the assessment of consumers
Year: 2015
Number Pages:
820-827 pp..
Author(s): Jorge, C.; Vieira, P.; Rebelo, M.; Covas, D.
: Procedia Engineering
Editor: Elsevier
Volume:
Volume 119.
Keywords: Socio-demographic variables; Cluster analysis; Domestic consumption; Household; Water use efficiency
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Azulejos históricos - de como a investigação analítica pode apoiar os conservadores-restauradores e os historiadores
O texto apresenta projetos de pesquisa sobre azulejos históricos, atualmente desenvolvidos no LNEC (Laboratório Nacional de Engenharia Civil) em Lisboa-Portugal. Tem como objectivo exemplificar como os resultados analíticos podem auxiliar os restauradores na escolha e adoção de procedimentos mais adequados a cada caso. Apresenta também um estudo de caso onde a análise instrumental ajudou os historiadores a aceitar ou rejeitar hipóteses anteriormente estruturadas.
Year: 2015
Number Pages:
112-123pp..
Author(s): Mimoso, J.
: PÓS:Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/Universidade Federal de Minas Gerais
Editor: Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil
Volume:
Vol.4, Nº8.
Keywords: Degradação de azulejos por ataque alcalino; Estudo analítico de azulejos históricos
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Boosting innovation in the water sector - The role and lessons learned from collaborative projects
A key worldwide challenge in most sectors is to boost the effective adoption of innovation, as underpinned by the new European Union research programme Horizon 2020, which focuses on increasing innovation in Europe from 2014 to 2020. This is particularly relevant in the water sector, often perceived as conservative and averse to change. This paper discusses the role that collaborative knowledge-transfer projects can play in effectively rolling out R&D in the water industry. LNEC (Laboratório Nacional de Engenharia Civil) has designed a structured model based on a phased programme and a network of utilities and researchers. The paper presents the core principles, the rationale, the model and methods used, and the theoretical background, as well as the project
Year: 2015
Number Pages:
1516
Author(s): Alegre, H.; Coelho, S.T.; Feliciano, J.; Matos, R. S.
: Water Science & Technology, 72.9|2015
Editor: IWA Publishing 2015
Keywords: Water utilities; Research rollout; Management processes; Collaborative projects; Capacity building; Boosting innovation
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Características mecânicas de materiais metálicos utilizados nos primórdios da construção metálica
Em Portugal existe ainda um grande número de pontes metálicas antigas, construídas durante o século XIX ou inícios do século XX, que urge manter, pelo seu simbolismo e importância histórica, mas também porque muitas delas fazem ainda parte das infraestruturas nacionais rodoviárias ou ferroviárias, permanecendo assim vitais para a economia nacional.Estas estruturas requerem ocasionalmente intervenções de reparação e/ou de reforço devido a: i) terem de suportar cargas de valor superior às previstas no seu dimensionamento, ii) terem sofrido uma diminuição significativa da sua resistência pela ação de fatores ambientais ou associados à sua utilização, ou, ainda, iii) por se pretender que possam assegurar condições de segurança exigidas pela regulamentação atual, por vezes mais exigentes que as consideradas no projeto inicial.A avaliação estrutural da segurança das pontes antigas requer o conhecimento das características mecânicas dos materiais metálicos utilizados na sua construção. De acordo com a literatura poder-se-á supor que as pontes metálicas construídas até ao final do século XIX serão muito provavelmente de ferro pudelado, tendo-se iniciado a partir desta época a construção de pontes em aço
Year: 2015
Author(s): Baptista, A. M.
: Construção Magazine
Editor: Publindústria
Volume:
69.
Keywords: Estruturas metálicas
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Características químicas e microestruturais de materiais metálicos utilizados nos primórdios da construção metálica
A evolução da construção metálica tem sido,é e será necessariamente condicionada peloprogresso dos processos siderúrgicos e pelaconsequente evolução das características dosmateriais produzidos. O desenvolvimento dosmateriais metálicos, em particular do ferro e dassuas ligas, das respetivas formas de produção ea sua massificação estão na origem da melhoriadas suas propriedades, cujos efeitos se refletemna evolução das técnicas construtivas, nacapacidade de inovação e na competitividadedo setor da construção metálica.
Year: 2015
Number Pages:
2p.
Author(s): Correia, M. J.; Baptista, A. M.
: Construção Magazine
Editor: Publindústria
Volume:
67.
Keywords: Aço; Ferros pudelados; Microestrutura; Composição química
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Consolidation and chromatic reintegration of historical renders with lime-based pozzolanic products
Historical renders are exposed to several degradation processes that can lead to a wide range of anomalies, such as scaling, detachments, and pulverization. Among the common anomalies, the loss of cohesion and of adhesion are usually identified as the most difficult to repair; these anomalies still need to be deeply studied to design compatible, durable, and sustainable conservation treatments. The restitution of render cohesion can be achieved using consolidating products. Nevertheless, repair treatments could induce aesthetic alterations, and, therefore, are usually followed by chromatic reintegration. This work aims to study the effectiveness of mineral products as consolidants for lime-based mortars and simultaneously as chromatic treatments for pigmented renders. The studied consolidating products are prepared by mixing air lime, metakaolin, water, and mineral pigments. The idea of these consolidating and coloring products rises from a traditional lime-based technique, the limewash, widely diffused in southern Europe and in the Mediterranean area. Consolidating products were applied and tested on lime-based mortar specimens with a low binderaggregate ratio and therefore with reduced cohesion. A physico-mechanical, microstructural, and mineralogical characterization was performed on untreated and treated specimens, in order to evaluate the efficacy and durability of the treatments. Accelerated aging tests were also performed to assess consolidant durability, when subjected to aggressive conditions. Results showed that the consolidants tested are compatible, effective, and possess good durability.
Year: 2015
Number Pages:
321-332pp.
Author(s): Pascoal, P.; Borsoi, G.; Veiga, M. R.; Faria, P.; Santos Silva, A.
: Studies in Conservation
Editor: Maney Publishing
Volume:
Volume 60, Issue 5.
Keywords: Air lime; Mineral pigment; Metakaolin; Chromatic reintegration; Compatibility; Consolidating product; Historical render
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Dealing with uncertainty in detailed calibration of traffic simulation models for safety assessment
With the increasing level of detail of traffic simulation models, the need for a consistent understanding of simulators
Year: 2015
Number Pages:
395-412.
Author(s): Lima Azevedo, C.; Ciuffo, B.; Cardoso, J. L.; Ben-Akiva, M.
: Transportation Research Part C: Emerging Technologies
Editor: Elsevier
Volume:
58.
Keywords: Calibration; Uncertainty management; Traffic simulation; Road Safety
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Degradação dos solos e desertificação: Principais ameaças
N/A
Year: 2015
Number Pages:
30-31pp..
Author(s): Roque, A. J.
: Industria e Ambiente
Editor: Engenho e Média, Lda - Grupo Publindústria
Volume:
N.º 93.
Keywords: Ano internacional dos solos; Principais ameaças; Desertificação; Degradação; Solo
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Design and construction of backfills for railway track transition zones
The initial geometry of a railway track continually degrades over its life-cycle. Changes in the track alignment give rise tovariations in the dynamic axle load which accelerate track degradation, with consequences for maintenance and avail-ability of the line. This behaviour is particularly evident at some critical locations that are associated with abrupt changesin the track
Year: 2015
Number Pages:
58-70 (13P).
Author(s): Paixão, A.; Fortunato, E.; Calçada, R.
: Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit
Editor: SAGE Publications on behalf of IMechE
Keywords: Performance-based tests; Track degradation; Vertical stiffness; Backfill design and construction; Railway transition zones; Deformation modulus; Cyclic load triaxial tests
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