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Coastal risk forecast system
The run-up and overtopping by sea waves are two of the main processes that threaten coastal structures, leading to flooding, destruction of both property and the environment, and harm to people. To build early warning systems, the consequences and associated risks in the affected areas must be evaluated. It is also important to understand how these two types of spatial information integrate with sensor data sources and the risk assessment methodology. This paper describes the relationship between consequences and risk maps, their role in risk management and how the HIDRALERTA system integrates both aspects in its risk methodology. It describes a case study for Praia da Vito´ria Port, Terceira Island, Azores, Portugal, showing that the main innovations in this system are twofold: it represents the overtopping flow and consequent flooding, which are critical for coastal and port areas protected by maritime structures, and it works also as a risk assessment tool, extremely important for long-term planning and decision-making. Moreover, the implementation of the system considers possible known variability issues, enabling changes in its behaviour as needs arise. This system has the potential to become a useful tool for the management of coastal and port areas, due to its capacity to effectively issue warnings and assess risks.
Year: 2018
Number Pages:
26p.
Author(s): Sabino, A.; Poseiro, P.; Rodrigues, A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Reis, R.; Araújo, J
: Journal of Geographical Systems
Editor: Springer
Keywords: Software product lines; Geographic information systems; Early warning; Risk management; Coastal flooding; Wave overtopping
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Estudos em modelo reduzido de obras marítimas da Região Autónoma dos Açores
Atendendo ao seu caráter histórico, o presente artigo insere-se num conjunto de ações proposto pelo Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) do Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) com vista à comemoração dos 70 anos da sua existência, efeméride que se comemora durante o presente ano de 2018, e visa a apresentação de uma resenha da atividade desenvolvida no âmbito de estudos em modelos físicos de obras marítimas, pelo DHA desde a sua fundação, e para a Região Autónoma dos Açores (RAA). Pela sua insularidade, as populações da (RAA) estão naturalmente ligadas ao mar, nas suas mais diversas vertentes, muito dependendo a sua qualidade de vida das infraestruturas portuárias existentes em cada ilha, que permitem os indispensáveis movimentos de pessoas e de mercadorias e que muito contribuem para a coesão social e económica do arquipélago.Em virtude do papel decisivo assumido pelos portos na RAA, foi ao longo dos anos dada especial atenção à concepção destes equipamentos infraestruturais, tendo o LNEC desempenhado um papel relevante no capítulo reservado à verificação de projetos de obras marítimas de proteção portuária, especialmente através da realização de estudos em modelo físico reduzido, enquanto ferramenta mais válida para a concretização daquele objetivo, quer no passado, quer também no presente. Desde a fundação do Serviço de Hidráulica do LNEC, em 1948, foram inúmeros os estudos em modelo físico reduzido realizados para obras marítimas da RAA. O primeiro estudo em modelo reduzido de que há registo foi iniciado na segunda metade da década de 50, tendo o respetivo relatório do estudo sido publicado em março de 1958. Tratou-se de um estudo em modelo reduzido tridimensional (3D) com vista à definição do lay-out das obras marítimas de proteção do porto de Vila do Porto (Ilha de Santa Maria), em estrito cumprimento de requisitos que haviam sido estabelecidos, do ponto de vista da agitação marítima no interior da bacia portuária.Desde então, o LNEC foi chamado a intervir com a realização de ensaios em modelo reduzido em múltiplas situações, tendo-se assistido a uma especial concentração de atividade a partir do início da década de 80, coincidindo com o grande desenvolvimento portuário registado na Região.Ao longo dos 70 anos de vida do Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) foram então efetuados, no LNEC e sob a orientação dos seus técnicos, 50 estudos em modelo físico reduzido de obras projetadas para a RAA, para todas as ilhas do arquipélago, com exceção da Ilha do Corvo.
Year: 2018
Number Pages:
24-31pp.
Author(s): Silva, L. G.
: Construção Magazine
Editor: Engenho e Média, Lda
Volume:
85.
Keywords: Portos; Modelação física; Açores
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Foresight study: future developments in physical modelling of climate change impacts
The HYDRALAB+ Project is an advanced network of European research organisations that focus on physical modelling of environmental hydraulics. The aim is to develop and improve the experimental facilities for the investigation of expected climate change impacts to ensure that future management and adaptation measures are effective. An important aspect of this work is to identify new or alternative experimental methods and resources to better support future work in modelling climate change impacts and adaptation strategies.
Year: 2018
Number Pages:
52-55pp.
Author(s): Mendonça, A. C.; Mclelland, S.; Evers, E.; Thom, M.; Rosa-Santos, P.
: Hydrolink
Editor: IAHR
Volume:
Nº 2/2018.
Keywords: Climate change; Physical models; Foresight study
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Numerical analysis of waves attenuation by vegetation in enclosed waters
Numerical simulations using the SWAN-VEG model (Simulating WAves Nearshore, with vegetation module) were performed considering the case of Ilha Solteira (SP) reservoir, a navigable stretch of the Tietê
Year: 2018
Number Pages:
687-691pp.
Author(s): Mattosinho, G.O.; Maciel, G.; Vieira, A.; Fortes, C. J. E. M.
: Progress in Maritime Technology and Engineering
Editor: Taylor & Francis
Keywords: Ilha Solteira; SWAN-VEG; Vegetation
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Probabilistic design and reliability analysis of scour protections for offshore windfarms
Scour protection is an important component of fixed bottom foundations for offshore wind turbines. Depending on the hydrodynamic conditions, they might be indispensable to avoid the structural collapse of the foundation due to scour phenomena. The design of scour protections is typically deterministic, which often results in overestimated mean diameters of the armour layer.Moreover, the design methodologies currently applied do not provide a measure of safety associated with the proposed design. The present research proposes a novel methodology to assess the safety of the protection and to perform the probabilistic design of static and dynamic scour protections. A case study based on Horns Rev. 3 offshore wind farm is used to show how to select the mean stone diameter according to a pre-defined probability of failure of the protection. The results show that a dynamic scour protection could be safely designed with a reduction of the mean stone diameter up to 15 cm, when compared with the statically stable protection.
Year: 2018
Number Pages:
291-305pp.
Author(s): Fazeres-Ferradosa, T.; Taveira-Pinto, F.; Romão, X.; Vanem, E.; Reis, M. T. L. G. V.; Neves, L.
: Engineering Failure Analysis
Editor: Elsevier
Volume:
Vol. 91.
Keywords: Probability of failure; Reliability; Optimisation; Offshore wind turbines; Probabilistic design; Scour protection
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Risk assessment of coastal flood in a site of special scientific interest
The Canary Islands have a long coastline with varying levels of exposure to severe sea conditions. Frequent states of alert and emergency in some parts of their coastline are commonly related to the occurrence of extreme wave conditions. Among the phenomena directly driven by the waves when reaching the shore are the wave run-up and overtopping. Both the study of the flood level, including its variability, and the associated risks are key tools in the planning and management of coastal zones. The aim of this research is to examine the probability of occurrence of run-up events capable of exceeding different topographical levels, for estimating the risk level associated with flooding of the different areas in which the Boca Barranco Beach can be divided, in terms of their nature and use. This beach is located on the island of Gran Canaria, Spain, and is part of the site of scientific interest of Jinámar. A large wave dataset is used as input to a high-resolution numerical model for propagating offshore wave conditions to shallow waters in the study area. Furthermore, the morphology of the study area is reproduced by combining different bathymetric databases. Finally, the probability of occurrence of different levels of run-up and the corresponding levels of consequences are assigned, to assess the flood risk in the different areas of the beach, which are presented in a risk map of flooding in the study area.
Year: 2018
Number Pages:
1157-1166 pp.
Author(s): Clarindo, G.; Reis, M. T. L. G. V.; Fortes, C. J. E. M.; Rodríguez, G.
: Journal of Coastal Conservation
Editor: Springer
Volume:
Volume 22, Issue 6.
Keywords: Canary Islands; Wave climate; Wave run-up; Coastal flooding; Risk assessment
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Rubble mound breakwater damage assessment through stereo photogrammetry in physical scale laboratory tests
Scale-model tests are usually required to evaluate the hydraulic and structural behavior of proposed rubble-mound breakwater designs. In order to speed up and ease the armor layer damage assessment, we developed a technique based on stereo photogrammetry. A key feature of this technique is its ability to compensate for the refraction in the air-water interface, thus producing a survey of the envelope of the armor layer without the need to empty the wave flume or wave basin where the scale model tests are carried out. This article describes this technique and the tests made to establish confidence in it and in the damage evaluation on a breakwater scale model. Results led to an error estimation of only fractions of a centimeter.
Year: 2018
Number Pages:
84-98pp.
Author(s): Lemos, R.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
: Ribagua, Revista Iberoamericana del Agua
Editor: Taylor & Francis
Volume:
Vol. 4.
Keywords: Breakwater; Scale model; Rubble mound; Photogrammetry
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Using 3D modelling techniques for surveys in two dimensional scale model tests of breakwaters
This paper focuses on a study of different methodologies for surveying two-dimensional scale models of rubble mound breakwaters.Tests were conducted in one of the LNEC
Year: 2018
Number Pages:
15-23pp.
Author(s): Lemos, R.; Henriques, M. J.; Muralha, A.; Jónatas, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
: Slovak Journal of Civil Engineering
Editor: De Gruyter
Volume:
Volume 26, No. 2.
Keywords: Photogrammetry; 3D surface models; Damage evolution; Scale model tests; Maritime structures
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Utilização conjunta de ferramentas neuronais e SIG na avaliação da inundação do porto e baía da Praia da Vitória
O HIDRALERTA é um sistema de previsão, alerta e avaliação do risco de galgamentos/inundação em zonas costeiras e portuárias, partindo da utilização de medições/previsões da agitação marítima para calcular o galgamento/inundação nessas zonas. O cálculo dos caudais médios galgados sobre uma estrutura marítima é efetuado através de ferramentas neuronais e/ou fórmulas empíricas, que não permitem definir a distribuição espacial desse caudal atrás da estrutura.Este artigo apresenta a aplicação ao porto/baía da Praia da Vitória, Açores, de um método expedito para modelar essa distribuição espacial, recorrendo a ferramentas SIG. Foi estabelecida uma relação entre a cota de inundação e o volume galgado de água através da utilização de um modelo digital de terreno. Este trabalho representa um primeiro passo na elaboração de um mapa de risco associado ao galgamento costeiro.
Year: 2018
Number Pages:
39-46pp.
Author(s): Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Reis, R.
: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
25 (I).
Keywords: Praia da Vitória; SIG; Inundação; Galgamento; HIDRALERTA
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Variability of wave parameters and Hmax/Hs relationship under storm conditions offshore the Portuguese continental coast
The relevance of long-term wave storm characterization based on in-situ measurements extends from marine ecosystems management to the design of ocean engineering structures. We analyze wave storms recorded over almost three decades (1988
Year: 2018
Number Pages:
10-22pp.
Author(s): Oliveira, T.C.A.; Neves, M. G.; Fidalgo, R.; Esteves, R.
: Ocean Engineering
Editor: Elsevier
Volume:
Volume 153.
Keywords: Directional wave spreading; Hmax/Hs; Portuguese continental coast; Long-term wave storm characterization; Wave storm in-situ measurements
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Comunicação
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Análise das forças num emissário submarino utilizando um modelo numérico 3D RANS-VoF
O conhecimento das forças devido à acção das ondas que atuam nos emissários submarinos, compostos por uma conduta e anéis de estabilização de betão, para agitação com direcção de propagação próxima da direcção do emissário, é essencial para o seu dimensionamento. Esta é uma configuração complexa, para a qual a modelação numérica, utilizando modelos 3D de tipo RANSVoF (Reynolds-Average-Navier-Stokes Volume-of-Fluid), é especialmente adequada para obter uma estimativa das forças na conduta e nos anéis. O presente estudo consiste na simulação de um emissário submarino com anéis de estabilização à escala 1:15 que foi ensaiado num tanque de ondas tridimensional, nas instalações do Danish Hydraulics Institute, para estudar a influência da direcção da agitação incidente e da distância da conduta ao fundo nas forças que atuam no emissário. Os resultados numéricos são comparados aos experimentais: obtém-se uma boa concordância nas forças de arrasto, mas as forças de sustentação são subestimadas numericamente.
Year: 2018
Number Pages:
447-450pp.
Author(s): Didier, E.; Neves, M. G.; Teixeira, P. R. F.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Tanque de ondas numérico; RANS-VoF; Forças; Emissários submarinos
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Análise multicritério para apoio à decisão em intervenções de obras marítimo-portuárias: estudo de quebra-mares de talude
Os quebra-mares de talude estão entre as obras de proteção marítimo-portuárias mais frequentes em Portugal. Devido ao ambiente marítimo agressivo a que estão sujeitos, requerem obras de manutenção periódicas que garantam o seu funcionamento adequado.O elevado valor associado às reparações e/ou reabilitações e às grandes dimensões dos quebra-mares, muitas vezes inviabilizam que intervenções em estruturas desta natureza sejam realizadas de forma completa.Realizou-se um estudo de análise multicritério, com objetivo de propor critérios a serem utilizados na metodologia Measuring Attractiveness by a Category Based Evaluation Technique (MACBETH), acrescida de informações técnicas da base de dados da aplicação de Análise de Observação Sistemática de Obras Marítimas (ANOSOM), com a intenção de otimizar o impacto dos investimentos e auxiliar a tomada de decisões quanto a priorização de intervenções diretamente relacionadas com a maximização da vida útil dos quebra-mares e o seu correto funcionamento. Os casos de estudo são os quebra-mares de Vilamoura, Quarteira e Faro-Olhão.
Year: 2018
Number Pages:
408-411pp.
Author(s): Giollo, R; Falcão Silva, M. J.; Lemos, R.; Couto, P.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Marítimo-portuárias; Obras de proteção; Quebra-mares de talude; Análise multicritério
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Análise multicritério para apoio à decisão em intervenções de obras marítimo-portuárias: Estudo de quebra-mares de talude de blocos de betão e enrocamento
A geografia marítima nem sempre proporciona à costa um ambiente seguro para a instalação e manutenção de portos. Com este propósito, constroem-se obstáculos estruturais capazes de proteger o porto contra a agitação marítima, permitindo que as embarcações executem com segurança e eficiência as operações portuárias.Os quebra-mares de talude são as estruturas de proteção marítimo-portuárias mais frequentes em Portugal e estão sujeitos à ação de intempéries e agitação marítima intensa, requerendo obras de manutenção periódicas que garantam o seu funcionamento adequado. No entanto, devido ao elevado valor associado às reparações e/ou reabilitações e à envergadura deste tipo de obras, nem sempre é possível que as intervenções sejam realizadas de forma completa.As informações técnicas, relativas às intervenções em quebra-mares de talude, estão registadas na base de dados de Análise de Observação Sistemática de Obras Marítimas (ANOSOM), uma ferramenta de diagnóstico de estruturas marítimas de proteção portuária e de embocaduras, desenvolvida em MS ACESS pelo Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC), a qual mantém uma ampla biblioteca de registos originados em observações regulares de obras marítimas portuguesas, desde o ano de 1995 até à atualidade.As metodologias de análise de multicritério contribuem de forma significativa para a maximização do impacto dos investimentos, proporcionando a tomada de decisões de forma eficiente, no que tange a priorização das intervenções diretamente relacionadas com a vida útil da estrutura e com o seu correto funcionamento.O estudo contido na presente comunicação tem por objetivo propor a utilização de metodologias de análise multicritério para apoio à decisão, através do levantamento de diversos critérios, submetidos a avaliação de especialistas neste tipo de infraestruturas.
Year: 2018
Number Pages:
10p.
Author(s): Giollo, R; Falcão Silva, M. J.; Lemos, R.; Couto, P.
Editor: GPBE/ IST
Keywords: Quebra-mares de talude; Obras de proteção marítimo-portuárias; Análise multicritério
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Application of scanning techniques for damage analysis in rubble mound breakwaters
Damage evolution in rubble mound breakwaters is one of the key issues in coastal engineering, in particular their design, linked to maintenance and preventive strategies. One of the major challenges is to determine how the lower parts of the breakwaters evolve under sea states. The settlements and movements in this area are responsible of the evolution in the medium and upper parts, in particular the active zone, that are finally the areas where the initial damage and destruction are produced. To analyze these zones, scanning methodologies are increasing their application, specially to determine more precisely the initial movements of the pieces, porosity evolution and damage.This paper presents the application of a scanning device, a Kinect® system, both to analyze a rock armour and Antifer protection in 2D tests conducted in two facilities: LNEC (Portugal) and CITEEC (University of A Coruña, Spain). The analysis presents the initial approach to the validation process and calibration errors, and comparison with existing formulae. The comparison was done only in the initial and final steps, so no water was present in the flume when scanning. Further work is actually developed with intermediate steps (and water), and 3D tests including a roundhead (RODBreak project, Hydralab+, H2020-INFRAIA-2014-2015. Project ID: 654110).
Year: 2018
Number Pages:
9p.
Author(s): Sande, J.; Laiño, E.; Peña, E.; Neves, M. G.; Lemos, R.; Figuero, A.; Reis, M. T. L. G. V.; Alvarellos, A.; Rabuñal, J. R.
Editor: IHCantabria
Keywords: Errors; Validation; Scanning; Damage; Breakwaters
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Avaliação do risco de galgamento no Porto de Leixões
Esta comunicação apresenta uma avaliação do risco de galgamento das estruturas de defesa marítima do Porto de Leixões, nomeadamente o quebra-mar norte e o quebra-mar sul.Recorrendo a previsões de agitação marítima em águas profundas fornecidas pelo modelo WAM, é feita a sua propagação com os modelos numéricos SWAN e DREAMS de modo a obter-se a caracterização da agitação marítima incidente nestas estruturas. Este trabalho assenta na utilização de dados de agitação marítima que cobrem um período de 38 anos (1979
Year: 2018
Number Pages:
15p.
Author(s): Costa, J.; Fortes, C. J. E. M.; Ferreira, J.; Pinheiro, L.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.
Editor: APRH
Keywords: Mapa de risco; Avaliação do risco; Galgamentos; Porto de Leixões
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Costa da Caparica: aplicação do modelo numérico XBEACH à avaliação do risco costeiro
Nesta comunicação descreve uma aplicação do modelo numérico XBEACH no cálculo do espraiamento, galgamento e consequente inundação de sete praias da zona da Costa da Caparica, concelho de Almada, recorrendo à metodologia desenvolvida no âmbito do projeto de investigação HIDRALERTA.Com base nos dados de 2007 a 2016 de agitação marítima ao largo, fornecidos pelo modelo de previsão da agitação marítima WAVEWATCH III, procede-se à transferência destes dados para locais em frente a cada uma das praias da Costa da Caparica, utilizando o modelo numérico SWAN, de modo a caraterizar o regime de agitação marítima nesses locais. De seguida, para o cálculo do espraiamento, galgamento e inundação, recorre-se ao modelo XBEACH, de previsão do efeito de tempestades marítimas na erosão e inundação de zonas costeiras. Os resultados numéricos obtidos para um conjunto de 4 tempestades e para as várias praias são comparados com valores calculados com base em fórmulas empíricas.Os resultados numéricos e das fórmulas empíricas apresentam uma concordância razoável em termos do nível máximo de inundação para a zona norte da Praia de São João da Caparica, o mesmo não se verificando nas zonas também protegidas por estruturas de defesa costeira.
Year: 2018
Number Pages:
14p.
Author(s): Pires, B.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Ferreira, J.; Poseiro, P.
Editor: APRH
Keywords: Fórmulas empíricas; XBEACH; Inundação; Galgamento; Espraiamento; Costa da Caparica
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Damage progression in rubble-mound breakwaters scale model tests under different storm sequences
This paper describes the 2D physical model tests performed for a rock armour breakwater at LNEC´s facilities, under the framework of the HYDRALAB+ project. The aim of the present work was to evaluate damage evolution under different approaches of storm sequences, corresponding to different climate change scenarios. The tested wave conditions intended to simulate different sequences of water levels (low water and high water), significant wave heights and peak periods. Damage evaluation was based on the traditional visual method and on stereo-photogrammetric techniques. Results in terms of the non-dimensional damage parameter, the non-dimensional damage depth and the percentage of displaced armour units are compared for the different storm sequences.
Year: 2018
Number Pages:
10p.
Author(s): Lemos, R.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Capitão, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: 7th International conference on the application of physical modelling in coastal and port engineering and science
Keywords: Storm sequences; Climate change; Damage evolution; Physical model
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Damage progression in rubble-mound breakwaters scale model tests under different storm sequences
This paper describes the 2D physical model tests performed for a rock armour breakwater at LNEC´s facilities, under the framework of the HYDRALAB+ project. The aim of the present work was to evaluate damage evolution under different approaches of storm sequences, corresponding to different climate change scenarios. The tested wave conditions intended to simulate different sequences of water levels (low water and high water), significant wave heights and peak periods. Damage evaluation was based on the traditional visual method and on stereo-photogrammetric techniques. Results in terms of the non-dimensional damage parameter, the non-dimensional damage depth and the percentage of displaced armour units are compared for the different storm sequences.
Year: 2018
Number Pages:
10p.
Author(s): Lemos, R.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Capitão, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: IHCantabria
Keywords: Storm sequences; Climate change; Damage evolution; Physical model
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Damage progression in rubble-mound breakwaters scale model tests, under a climate change storm sequence
Understanding damage progression under future climate changes is of utmost importance for effective management of coastal defenses. Significant wave height, wave period, storm direction and water level have been considered the main design variables for coastal structures. Usually, physical model tests support the design of breakwaters considering different incident wave conditions that include also extreme events.This paper describes the two-dimensional (2D) physical model tests of a rock armor breakwater, performed at LNEC´s experimental facilities, under the framework of the HYDRALAB+ project. The aim of the present work was to evaluate damage evolution under future climate change scenarios, by using different damage evaluation techniques. The tested wave conditions simulated a storm sequence where two water levels (low water and high water) were considered, as well as an increase of the wave height. The water levels and the wave heights were chosen to simulate extreme events forecasted on climate change scenarios.Damage evaluation was based on the traditional counting method and on stereophotogrammetric techniques. Test results are presented in terms of the damage parameter S (Broderick & Ahrens, 1982) and in terms of the percentage of removed armor units. The analysis is focused on the damage progression during the scale model tests, for the imposed storm sequence.The damage presents an oscillating behavior with two main damage areas corresponding to the active zones for each level, due to the variation of the water level between low-water and highwater. This behavior differs significantly from that found for the common storm sequences usually tested, where the water level does not change.Both measuring techniques lead to an intermediate damage of the cross-section breakwater. However, the damage parameter assessment with the stereo-photogrammetric technique allows a more versatile evaluation, since it is possible to characterize damage in representative zones of the cross-section.
Year: 2018
Number Pages:
1855-1870pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Mendonça, A. C.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: FURG
Keywords: Stereophotogrammetric techniques; Climate change; Rubble-mound breakwaters; Damage progression
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Effect of speed and depth variation on the interaction between two ships
This paper analyses the influence of water depth and speed variation in the hydrodynamic interaction between a navigating ship and a stationary one, using physical and numerical modelling. The passing ship is a self-propelled scale model of the
Year: 2018
Number Pages:
91-94pp.
Author(s): Pedro, F.; Santos, J. A.; Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Hinostroza , M.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Ship motion; Ship interaction; Numerical model; Physical model; Wake waves
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Obras adicionais de protecção do porto de Ká-Hó. Ensaios de agitação em modelo reduzido.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Obras adicionais de protecção do porto de Ká-Hó. Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1993
Author(s): Silva, L. G.
Info
Passagem ao largo da agitação marítima adjacente à Figueira da Foz.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, M. M.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Passagem ao largo da agitação marítima em Sines.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, M. M.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
Passagem ao largo da agitação marítima em Viana do Castelo
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, R.; Capitão, R.
Info
Plage de Dahomey. Études additionnelles sur modèle mathématique de la réfraction-diffraction de la houle.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Neves, G.; Sancho, F. E.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Plage de Dahomey. Études sur modèle mathématique de la refraction-diffraction de la houle.
N/A
Year: 1993
Author(s): Santos, F. S.
Info
Port de plaisance du Cabo Negro. Études d'agitation sur modèle mathématique.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, G.; Sancho, F. E.
Info
Tradução para inglês do relatório "Nova ponte do Tejo em Lisboa. Condicionamentos hidráulicos e de navegação
N/A
Year: 1993
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Valores extremos da agitação marítima. Missão aos Estados Unidos.
N/A
Year: 1993
Author(s): Carvalho, M. M.; Covas, J. A.
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Outro
Info
Software do Núcleo de Portos e Estruturas Marítimas
N/A
Year: 2003
Author(s): NPE, Núcleo
Editor: ******
Info
River Information Services. PIANC s Technical Brief on vessel traffic and transport management in inland waterways and modern information systems
N/A
Year: 2002
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
Vessel Traffic and Transport Management in the Inland Waterways and Modern Information Systems
N/A
Year: 2002
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
MEDIRES - Ferramentas de Diagóstico e de Inspecção Robotizada de Estruturas Semi-Submersas
N/A
Year: 2001
Author(s): Santos, J. A.; Silvestre, C.
Editor: ******
Info
Observação Sistemática de Obras Marítimas. Súmula da actividade desenvolvida pelo LNEC
N/A
Year: 2001
Author(s): Silva, L. G.; Santos, J. A.; Neves, M. G.; Damião, A. D.
Editor: ******
Info
Protecção da Orla Costeira da Vila das Lajes do Pico. Relatório do Grupo de Trabalho para Definição e Análise de Soluções Alternativas
N/A
Year: 2001
Number Pages:
20 p.
Author(s): Oliveira, J. M. M.; Silva, L. G.; Azevedo, J. M.
Editor: ******
Info
Software do Núcleo de Portos e Praias
N/A
Year: 2001
Author(s): NPE, Núcleo
Editor: ******
Info
Solução Vectorizável e Parelelizável de Sistemas de Equações de Grande Dimensão Proposta para passagem à 2ª fase do projecto, financiado pela FCT, no âmbito dos Programas Operacionais Ciência, Tecnol
N/A
Year: 2001
Author(s): Fernandes, J. L. M.; Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras (2ª Fase). Proposta para passagem à 2ª fase do projecto, financiado pela FCT, no âmbito dos Programas Operacionais Ciência, Tecnologi
N/A
Year: 2001
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Oliveira, F. S. B. F.
Editor: ******
Info
Wave effects on Ships Moored at Figueira da Foz Harbour
N/A
Year: 2001
Author(s): Santos, J. A.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
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