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Study of the turbine power output of an oscillating water column device by using a hydrodynamic - aerodynamic coupled model
The availability of clean energy of wind waves is enough to meet current demand of the world, attracting researches to find devices with good performance to extract this type of energy. The oscillating water column converter is a type of device that has been extensively studied for this purpose. This paper describes a numerical analysis of an onshore oscillating water column device taking into account hydrodynamic and aerodynamic coupling, performance curves of the turbine and air pressure control by a relief valve. The numerical analyses are carried out by the Fluinco model, based on slightly compressible flow method to solve the Navier-Stokes equations, and employing the two-step semi-implicit Taylor-Galerkin method. The aerodynamic model is based on the first law of thermodynamics applied to the air column inside the chamber and on turbines similar to Pico
Year: 2016
Number Pages:
147
Author(s): Torres, F.; Teixeira, P.; Didier, E.
Editor: Elsevier
Volume:
125.
Keywords: Air pressure control; Turbine model; Oscillating water column; Wave energy; Finite element method
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Força de impacto num quebra-mar vertical: comparação entre um modelo numérico SPH e formulações empiricas
O conhecimento dos esforços resultantes da interacção de uma onda com um quebra-mar verticaltorna-se essencial no dimensionamento deste tipo de estruturas. No presente trabalho, o modelo numérico SPHyCE, baseado numa metodologia de tipo SPH - Smoothed Particle Hydrodynamics, é utilizado para o cálculo das forças num quebra-mar vertical. Para analisar a evolução das forças de impacto foram consideradas várias condições de profundidade no pé da estrutura e de altura de onda incidente abrangendo diferentes regimes de forças. A comparação dos resultados do modelo numérico com os das formulações empíricas permitiu verificar que as forças previstas são semelhantes para os casos de regime de onda parcialmente estacionária. No entanto, para o regime de forças de impacto, existem diferenças que se devem a diversos factores: i) a rebentação da onda no modelo SPHyCE pode não corresponder necessariamente à forma de rebentação prevista nas formulações empíricas; ii) no caso da rebentação com aprisionamento de ar, cuja influência no valor das forças é relevante, o modelo numérico atinge o seu limite de aplicação, pois não integra o ar e não existem formulações aplicáveis; iii) as formulações empíricas aplicáveis com rebentação dão valores claramente por excesso.
Year: 2015
Number Pages:
3-26pp.
Author(s): Didier, E.; Rodrigues, A.; Neves, M. G.; Neves, D. R.; Dias, J.
: Revista Iberoamericana de Ingeniería Mecánica
Editor: UNED
Volume:
Vol. 19, N.º 2.
Keywords: Formulações empíricas; Interacção onda-estrutura; Modelação numérica; Quebra-mar vertical; Smoothed Particle Hydrodynamics; Forças de impacto
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Physical modelling as a fundamental tool for the design of harbours and maritime structures
In this paper, a brief description of the role of physical modelling to support the design of harbours and maritime structures is presented, followed by an example of the tests carried out for the studies of the expansion of Rabo de Peixe fi shing harbour, at São Miguel
Year: 2015
Number Pages:
135-145pp.
Author(s): Reis, M. T.; Silva, L. G.; Neves, M. G.; Lemos, R.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.
: PIANC Yearbook 2014
Keywords: Rabo de peixe harbour; Maritime structures; Harbours; Physical modelling
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Propuesta de estudio de la morfología determinada por el oleaje en playas fluviales. "La Concordia" en el río Uruguay, un caso práctico
Tanto el perfil como la forma en planta de las playas fluviales vienen establecidos por numerosos factoresentre los que cabría destacar las características del sedimento y la dirección y módulo de la velocidad de la corriente en el río. Sin embargo, en ciertos casos, lejos incluso de su estuario o desembocadura, esta morfología puede estar determinada principalmente por la incidencia del oleaje pese a no tratarse de un entorno marítimo.Se presenta aquí una metodología cualitativa que nos permitirá reconocer los aspectos que influyen en la existencia de este tipo de morfologías. Para ello, se estudiará un caso particular, el de la playa de La Concordia ubicada en la margen izquierda del río Uruguay a 70 km de su desembocadura en el estuario del Rio de la Plata. Asimismo se analizará la forma en planta y se verificará que la misma está determinada por la acción del oleaje.
Year: 2015
Number Pages:
49
Author(s): Muñoz-Perez, J.; Solari, S.; Teixeira, L; Alonso, R.; Neves, M. G.
: Geo-temas
Volume:
15.
Keywords: Oleaje; Difracción; Refracción; Playas fluviales
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Sinking of concrete modules into a sandy seabed: a case study
Three submerged coastal structures on the sandy seabed at SantaMaria delMar (SMM) Beach in Southwest Spain were monitored during the sixmonths after installation, starting inNovember of 2005. The monitoring evaluated the self-burial phenomenon of the 40 precast modular concrete elements of the three structures. Assessment included scouring around the structures, their vertical movement, the sinking velocity of the modules and the resulting beach profiles. Pressure sensors and precision topographies permitted continuous monitoring of the self-burial process for the first time in a full-scale case. Comparison of two bathymetries (one performed immediately prior to installation and another performed six months after installation) indicated slight accretion of the seabed,whereas intermediate topographic surveys indicated extensive scouring around the structures. The three structures began sinking into the sandy bottomplatform immediately after placement and continued until they reached the rocky bottom. This study implemented a new methodology using pressure sensors attached to the concrete modules to monitor the structural sinking. Unexpectedly, the average sinking speed was extremely rapid at approximately 3
Year: 2015
Number Pages:
26
Author(s): Muñoz-Perez, J.; Khan-Mozahedy, A.B.M.; Neves, M. G.; Tejedor, B.; Gomez-Pina, G.; Campo, J.; Negro, V.
: Coastal Engineering
Volume:
99.
Keywords: Self-buried; Low crested breakwaters; Liquefaction; Scouring; Sandy seabed
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Stability formula and failure probability analysis of wave-dissipating blocks considering wave breaking
The effects ofwave steepness andwave breaking on the stability of wave-dissipating blocks placed on caisson breakwaters are examined by hydraulic experiments under conditions with and without wave breaking. It is confirmed that there is a clear dependence of the block stability on the wave steepness through the wave-breaking type, such as plunging and spilling breakers. The stability parameter in thespilling breaker case is larger than that in the plunging breaker case. For non-breaking wave conditions, there is no effect of the wave steepness. An empirical stability formula is proposed taking into account the effects of the wave steepness and the wave-breaking type. Finally, by using the stability formula, failure probabilities of the wave-dissipating blocks having a nominal diameter are evaluated by the first-orderreliability method of the Level II reliability analysis.
Year: 2015
Number Pages:
45-54pp.
Author(s): Mase, H.; Yasuda, T.; Reis, M. T.; Karunarathna , H.; Yang , J.
: Journal of Ocean Engineering and Marine Energy
Editor: Springer
Volume:
Vol. 1(1).
Keywords: Failure probability; Reliability analysis; Wave-breaking effect; Stability formula; Wave-dissipating block stability
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Tools for forecasting and evaluation of structural risk on maritime works
This paper describes recent advances on maritime structures
Year: 2015
Number Pages:
146-158pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Reis, M. T.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Silva, L. G.; Poseiro, P.
: PIANC Yearbook 2014
Editor: PIANC
Keywords: ANOSOM; Maritime inspections; Warning system; Risk evaluation; Maritime structures
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Wave propagation on a flume: numerical simulation
This paper presents the numerical simulations done by using the waves2Foam, an OpenFOAM® library, to simulate the propagation of regular waves without breaking in a three-dimensional flume. The numerical code solves the unsteady Navier-Stokes equations and uses a Volume-of-Fluid (VoF) method to identify the free surface. A regular incident wave with a 1.5s period and 0.1m wave height, was considered. This is one of the conditions from the wide range of wave flume tests conducted at the National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) whose objective was to analyze the hydrodynamics of wave transformation and wave breaking for different incident conditions over a variable bathymetry. Comparisons are made between the numerical and the experimental results. These comparisons include time-series of wave-gauges records at several locations along the flume and the corresponding amplitude spectra; significant wave height and average period evolution along the flume; time-series of the velocity components at one section of the flume, measured at the middle of the water column; and hodograph representation of the velocity components, in the middle of the water column, in the xy, xz, and yz planes along the flume. It was found that the numerical results obtained are close to the experimental data. The observed differences are attributable to numerical inaccuracies as well as the differences between the wave generation method in the numerical and experimental tests.
Year: 2015
Number Pages:
95-102pp.
Author(s): Conde, J. M.; Roberto, P.T.S; Fortes, C. J. E. M.
: Engenharia Térmica (Thermal Engineering)
Volume:
Vol 14 - nº 1.
Keywords: Wave propagation; Free-surface; OpenFOAM; Navier
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A modelação física no apoio ao projeto de obras marítimas
Neste artigo, apresenta-se uma breve descrição do papel da modelação física no apoio ao projeto de obras marítimas, seguida de um exemplo de ensaios realizados no âmbito da ampliação do porto de pesca de Rabo de Peixe, São Miguel
Year: 2014
Number Pages:
26-30pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Neves, M. G.; Silva, L. G.; Capitão, R.; Lemos, R.
: Construção Magazine
Volume:
Nº 62.
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Avaliação da probabilidade de ocorrência de galgamentos não admissíveis no posto 2 do Terminal de granéis líquidos do porto de Sines
Descrevem-se os procedimentos para avaliar o caudal médio galgado sobre um trecho de um quebra-mar de taludesa partir das caraterísticas da agitação marítima incidente no mesmo trecho. Apresenta-se uma metodologia paraestimação de valores extremos daquele caudal, partindo das séries temporais da mesma variável, e ilustram-se essesprocedimentos num trecho do molhe oeste do porto de Sines que protege o posto 2 do terminal de granéis líquidos daação da agitação marítima. Este regime de extremos do caudal médio galgado é fundamental para a avaliação do riscode ocorrência de galgamentos não admissíveis no posto 2.
Year: 2014
Number Pages:
95-113pp.
Author(s): Reis, M. T.; Santos, J. A.; Capitão, R.; Neves, D. R.; Fortes, C. J. E. M.
: Territorium
Volume:
21.
Keywords: Porto de sines; Caudais médios extremos; Redes neuronais; Galgamento
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Comunicação
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Simulation of wave overtopping of a rubble mound breakwater using SWASH
An investigation of the applicability of the SWASH model for wave overtopping estimation of a porous structure with a recurved wall was carried out. The results demonstrate the capability of SWASH to predict with good accuracy the mean overtopping discharges when compared to data from physical model tests. Also, detailed validation of the instantaneous wave overtopping shows a reasonable agreement.Whilst free surface is well represented without considering several parametrizations, even for one-layer mode, wave overtopping is very sensitive to any variation in numerical and physical parameters. Wave overtopping simulations are very sensitive to the non-linear Forchheimer coefficient,
Year: 2017
Number Pages:
13p.
Author(s): Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Suzuki , T.
Editor: Artes Gráficas J. Martínez, S.L
Keywords: Praia da Vitória harbour; Rubble mound breakwaters; SWASH model; Overtopping
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Survey of a two-dimensional scale model of a rubble-mound breakwater using different stereo-photogrammetric techniques
This paper focus on the study of different methodologies for surveying two-dimensional scale models of a rubble mound breakwaters.Tests were conducted in one of the LNEC
Year: 2017
Number Pages:
245-252pp.
Author(s): Lemos, R.; Henriques, M. J.; Muralha, A.; Jónatas, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Editor: LNEC
Keywords: Photogrammetry; 3D surface models; Damage evolution; Scale model tests; Maritime structures
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SWAMS ALERT
Este artigo descreve os mais recentes desenvolvimentos do sistema SWAMS ALERT. O sistema consiste em quatro módulos: I - Características da agitação marítima; II - Navegação em áreas portuárias; III - Avaliação de Risco e IV - Sistema de Alerta. O sistema está a ser desenvolvido e implementado numa plataforma web totalmente interativa e amigável.O sistema SWAMS ALERT usa as características da agitação marítima medidas ou previstas para determinar os seus efeitos em termos de movimento vertical excessivo de uma embarcação em manobras que entra ou sai de uma bacia portuária ou em termos de forças em amarras e defensas, bem como de movimentos de um navio amarrado. Para isso, o sistema utiliza um conjunto de modelos numéricos. A comparação dos valores calculados das variáveis relevantes com valores máximos pré-definidos permite a avaliação em tempo real de possíveis situações de emergência ou quando a segurança das operações portuárias estiver em risco e emitir avisos às autoridades competentes; e ainda a construção de mapas de risco, considerando longas séries temporais de ondas de mar medidas ou previstas ou cenários predefinidos associados a alterações climáticas ou eventos extremos.Ilustra-se a aplicação deste sistema ao porto da Praia da Vitória.
Year: 2017
Number Pages:
16p.
Author(s): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: APRH
Keywords: Agitação marítima; Amarrações; Alerta; Previsão; Navios; Risco
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The conundrum of specifying very low wave overtopping discharges
The design of certain seawalls / breakwaters has often been required to achieve very low target overtopping discharges when these structures protect vulnerable infrastructure or activities. The balance between economically viable protection and performance requirements is often difficult to achieve without good knowledge on low overtopping. The paucity of data in this space and the high uncertainties associated with existing methods, increase the challenge. The occurrence of a low number of overtopping waves has the consequence that any test results are substantially more affected by the inherent variation of random waves, therefore more uncertain. The physical model test results presented hereafter were successful in obtaining low to very low overtopping discharge data. For low / very low overtopping, these test data present considerable scatter relative to the latest empirical prediction. A number of repetitions was performed for conditions giving very low overtopping discharges, which illustrated the inherent uncertainty associated with low overtopping.
Year: 2017
Number Pages:
10p.
Author(s): Silva, E.; Allsop, W.; Riva, R.; Rosa-Santos, P.; Taveira-Pinto, F.; Mendonça, A. C.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ICE - Institution of Civil Engineers
Keywords: Physical experiments; Breakwaters; Overtopping
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Towards a mobile monitoring tool for coastal structures inspection: the Ericeira rubble-mound breakwater test case
Rubble mound breakwaters (RMB) are the most common maritime structures in Portugal. Their main goal is to reduce the action of waves on the sheltered area of the structure to achieve safety conditions for ships, people and harbour activities.To account and define the need for maintenance or repair works on such structures, it is necessary to evaluate its evolution along its expected lifetime. To predict damages that may occur in those structures and evaluate its importance in terms of structural safety and functionality, it is therefore of utmost importance to follow a monitoring program on such structures. For that purpose, a monitoring mobile tool to be used onsite by the observer would be very useful, adding in this way more efficiency to the existing traditional monitoring techniques used nowadays at LNEC, where visual, systematic, observations are made to attain relevant qualitative evaluation of those structures.Hence, a responsive WebGIS system was developed (Maia et al., 2017) for assisting the observation campaigns, enabling the introduction of photos and videos, their accurate georeferencing, the automatic evaluation of the current, and evolutive, structural state of the structure, and also the checking of physical characteristics of the structure and materials.Besides briefly describing the monitoring tool, this paper focuses primarily on demonstrating its application to a real case scenario of an inspection campaign to the RMB of Ericeira,Portugal, on the 20th of April 2017.
Year: 2017
Number Pages:
221-228pp.
Author(s): Capitão, R.; Maia, A.; Lemos, R.; Rodrigues, A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: LNEC
Keywords: Risk assessment; Mobile app; WebGIS; Inspection; Monitoring; Breakwaters
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A aplicação ANOSOM_SIG como ferramenta de gestão de risco em estruturas de proteção costeira e portuária
O LNEC tem implementado, desde 1986, um programa designado por OSOM (Observação Sistemática de Obras Marítimas) para quebra-mares de talude localizados em Portugal continental. Para armazenamento, consulta e análise da informação que vai sendo recolhida sobre os diferentes quebramares no programa OSOM, desenvolveu-se no LNEC a aplicação ANOSOM (Análise de Observação Sistemática de Obras Marítimas), a qual tem vindo a ser alvo de diversas atualizações, inclusivamente o manuseamento de nuvens de pontos provenientes de levantamentos dos quebra-mares com sistema de sondador multifeixe e/ou com a ajuda de UAV. Presentemente está em desenvolvimento uma aplicação Web a, ANOSOM_SIG, a qual virá a ser utilizada como interface da base de dados ANOSOM que inclui as funcionalidades de um Sistema de Informação Geográfica (SIG), transformando-se assim, numa ferramenta de gestão de risco em estruturas de proteção costeira e portuária.O objetivo desta comunicação é descrever a aplicação ANOSOM_SIG, bem como as suas funcionalidades até agora implementadas, apresentando alguns exemplos de aplicação.
Year: 2016
Number Pages:
409-412pp.
Author(s): Lemos, R.; Silva, J.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Lopes, P.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: WebSIG; Gestão de risco; Levantamentos; Observação sistemática; Quebra-mares de talude
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A new application of the nonlinear shallow water numerical model AMAZON to study OWC in vertical breakwaters
This paper ilustrates lhe application of a non-linear shallow water numerical model, AMAZON, to study Oscillating Water Column Wave Energy Converters (OWC-WEC) inregrated in vertical breakwaters. This application has been performed within the scope of the research project DITOWEC - Development of an Integrated Tool for Numerical Modelling of Oscillating Water Cohumn Wave Energy Converters Integrated in Vertical Breakwaters. The main objective of DITOWEC is the development of an innovative integrated tool for numerical modeling of wave propagation from offshore to nearshore, of wave-structure interaction and of the complex nonlinear hydrodynamic and aerodynamic phenomena that occur in an OWC-WEC. This development is supported by field data from PICO power plant (Azores) and from two-dimensional experimental data, from physical model tests carried out at LNEC, which are used here for AMAZON calibration/validation. A sensitivity analysis on AMAZON parameters (grid resolution and momentum adjustment factor at vertical barrier) is presented and discussed, centered on wave height obtained near and inside lhe water chamber, amplification factor and phase lag. The obtained AMAZON results are encouraging though more tests are required for different water depths, vertical openings and incoming wave periods, allowing further calibration and validation of the momentum adjustment factor.
Year: 2016
Number Pages:
509-520pp.
Author(s): Reis, M. T. L. G. V.; Mestre, R.; Neves, M. G.; Hu, K.; Dias, J.; Mendonça, A. C.; Didier, E.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: EdiBios
Keywords: Wave energy converter; Vertical breakwater; Numerical modelling; Oscillating water column; Nonlinear shallow water
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Análise de dados de agitação num ponto da costa portuguesa. Implicações para o dimensionamento de quebra-mares verticais
Com base em 10 anos de dados de temporais medidos na boía ondógrafo de Sines entre os anos 2001 e 2010, analisaram-se as características de diversos parâmetros da agitação, entre as quais as alturas de onda (significativa e máxima), o período médio e a direção de agitação. Em particular estudou-se a relação entre alturas de onda máxima e alturas de onda significativa durante condições de temporal, compararam-se as relações encontradas com as propostas na literatura e usualmente aplicadas no dimensionamento de quebra-mares verticais, e analisou-se a sua influência na estabilidade dessas estruturas. Verificou-se que os coeficientes de segurança calculados com base em valores de altura máxima registada são inferiores aos calculados com a relação proposta na literatura.
Year: 2016
Number Pages:
97-100pp.
Author(s): Ferreira, R.; Neves, M. G.; Oliveira, T.; Esteves, R.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Quebra-mar vertical; Sines; Dimensionamento; Boía ondógrafo; Altura de onda significativa; Altura de onda máxima
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Análise numérica do desempenho de dois dispositivos de aproveitamento de energia das ondas de tipo coluna de água oscilante
O dispositivo de aproveitamento de energia das ondas de tipo coluna de água oscilante (CAO) é um sistema que foi desenvolvido há já algumas décadas. Em condições de agitação marítima forte, pode ocorrer entrada de ar na câmara-de-ar do dispositivo, pela abertura submersa, comprometendo assim o seu rendimento. A colocação de uma parede vertical submersa, em frente ao dispositivo (UCAO), permite evitar este problema, mas altera o seu desempenho. Neste artigo, o modelo SPH é utilizado para uma primeira análise comparativa da hidrodinâmica dos dois dispositivos. Verifica-se que o factor de amplificação é fortemente condicionado pela dimensão da abertura submersa, reduzindo-se para uma abertura pequena, particularmente para os períodos de onda mais baixos. A amplitude da cava, na câmara de água e em frente ao dispositivo, é menor na configuração de UCAO que na CAO. É, assim, evidente que a UCAO reduz fortemente o risco de sucção de ar na câmara, embora reduza o factor de amplificação, quando comparada com a CAO.
Year: 2016
Number Pages:
419-422pp.
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.; Neves, M. G.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Smoothed particle hydrodynamics; UCAO; CAO; Energia das ondas
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Application of stereo photogrammetry to physical scale model tests with mobile beds
The phenomenon of scour in the vicinity of coastal and harbour protection structures, wind farms, offshore platforms and marine outfalls is one of the causes associated with its collapse. During the design of such structures, the prediction of the maximum erosion depth located in the vicinity of the structure is of utmost importance, requiring, frequently, a validation by scale-model tests. The objective of this study is to validate the use of stereo photogrammetry in such tests. To accomplish this goal, two sets of tests were conducted: A stereo photogrammetric survey of a well-known shape molded in a sand box was carried out in order to infer on the accuracy of the technique when applied to a sand bed. The second set of tests consisted on the survey of the scour around a pile, using the stereo photogrammetric method as well as a bed profiler in order to compare the results obtained with both methods.
Year: 2016
Number Pages:
12p.
Author(s): Pedro, F.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: LNEC
Keywords: Stereo photogrammetry; Scale model tests; Scour
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Capítulo de Livro
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Agitação marítima na costa portuguesa. Base de dados de temporais.
N/A
Year: 1987
Author(s): Santos, L. M.; Pinto, B. G.; Figueira, P.
Info
Agitação marítima na Costa Portuguesa. Dados de base. Observações efectuadas em Viana do Castelo. Relatório DGP
N/A
Year: 1987
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. M. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
Info
Agitação marítima na Costa Portuguesa. Dados de base. Observações efectuadas na Figueira da Foz
N/A
Year: 1987
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. M. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
Info
Agitação marítima na Costa Portuguesa. Dados de base. Observações efectuadas na Póvoa de Varzim e Leixões
N/A
Year: 1987
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. M. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
Info
Agitação marítima na Costa Portuguesa. Dados de base. Temporais.
N/A
Year: 1987
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. M. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
Info
Deslocação à Ilha do Pico (Açores) ao abrigo do convénio LNEC-SRES
N/A
Year: 1987
Author(s): Pita, C. A.
Info
Diagramas de refracção para as zonas marítimas adjacentes a Caminha e Viana do Castelo.
N/A
Year: 1987
Author(s): Covas, J. A.
Info
Ensaio em modelo reduzido do molhe de Vila do Porto
N/A
Year: 1987
Author(s): Silva, L. G.; Pita, C. A.
Info
Ensaios de agitação do porto de abrigo do Porto Santo
N/A
Year: 1987
Author(s): Pita, C. A.
Info
Modelo de refracção. Ondas irregulares.
N/A
Year: 1987
Author(s): Covas, J. A.; Pontes, M. T.; Brandão, M. A.
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Outro
Info
Relato da missão a Bruxelas (28 a 30 de Outubro de 1998) para participação na 10ª Reunião da Acção Concertada Added Value Services in VTMIS do Programa Comunitário de I&D TRANSPORTS . Relatório efe
N/A
Year: 1998
Number Pages:
3 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Short-term stochastic numerical and physical simulation of sea waves - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI, na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
53 p.
Author(s): Capitão, R.; Pires Silva, A.; Medina, J. R.; Carvalho, M. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não-Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI , na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
50 p.
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
V Programa Quadro da União Europeia. Preparação da discussão dos Programas Específicos. Documento de trabalho da Comissão (COM (97) 553 Final). Grupo de Trabalho 6 Sustainable Mobility and Intermod
N/A
Year: 1998
Number Pages:
2 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
Info
Valores extremos da agitação marítima no Algarve - Proposta de Projecto de Investigação apresentado ao Programa de Intervenção nos Laboratórios do Estado (MCT-FCT), sub-projecto Valorização e Protec
N/A
Year: 1998
Number Pages:
11 p.
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Editor: ******
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