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Joint use of data and modeling in coastal wave transformation
In the framework of a research project entitled
Year: 2012
Number Pages:
461
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Ferreira, Ó.; Silva, P. A.; Moura, T.; Capitão, R.; Amante, L.; Vousdoukas, M. I.; Bezerra, M.
: Journal of Coastal Conservation, Planning and Management
Volume:
Vol. 16.
Keywords: Coulwave; Numerical modelling; Field measurements; Surf and swash area; Waves
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Metodologia de avaliação do risco associado ao galgamento de estruturas marítimas. Aplicação ao porto e à baía da Praia da Vitória, Açores, Portugal
Neste trabalho, descreve-se a metodologia desenvolvida para a avaliação do risco associado à ocorrência de galgamentos de estruturas portuárias e costeiras que foi implementada no sistema integrado de apoio à decisão na gestão portuária e costeira, GUIOMAR.Componente básica desta metodologia é a caracterização da agitação marítima incidente no trecho da estrutura em estudo e a estimação dos valores correspondentes do caudal médio galgado por unidade de comprimento do coroamento daquela estrutura. A determinação da agitação marítima é efetuada recorrendo a uma metodologia de acoplamento de modelos numéricos de propagação de ondas, com base em dados de agitação marítima provenientes de bóias ou de modelos regionais de previsão da agitação. O cálculo dos galgamentos é efetuado com recurso a uma ferramenta baseada na análise de redes neuronais.A avaliação simplificada do risco dos galgamentos aqui apresentada resulta da combinação dos valores da probabilidade e das consequências associados à ocorrência de caudais médios galgados que ultrapassam um determinado limiar de caudal galgado. Embora a definição deste limiar dependa das consequências dos galgamentos para a zona em estudo, considera-se apenas um valor para as consequências da ultrapassagem do limiar fixado, sem refletir a expectável variação dos prejuízos com o valor do caudal galgado. A probabilidade de excedência do limiar é determinada calculando o quociente entre o número de estados de agitação marítima incidentes na estrutura em que tal ultrapassagem ocorreu pelo número total de estados de agitação marítima incidentes na zona em estudo.Uma vez obtido o valor do risco é possível representar graficamente o grau de risco e o grau de aceitabilidade desse mesmo risco em cada zona e estrutura estudada. Esta informação é crucial do ponto de vista de planeamento a longo prazo de intervenções em zonas portuárias ou costeiras .Testou-se a metodologia com três trechos distintos de estruturas de proteção costeira ou portuária existentes na baía da Praia da Vitória, Ilha Terceira, Açores, onde se localiza o porto da Praia da Vitória. Os trechos estudados são: a secção do molhe sul do porto que protege diretamente o cais 12, um trecho da proteção marginal da baía diretamente em frente à entrada da baía da Praia da Vitória e o trecho corresponde ao perfil corrente do enraizamento do esporão existente na mesma zona. Em qualquer dos trechos estudados, avaliou-se o risco associado ao galgamento provocado pela agitação marítima incidente, sendo esta caraterizada pelas previsões correspondentes aos anos de 2009 e de 2010.Verificou-se que a metodologia aqui apresentada é simples e eficaz e que pode ser facilmente estendida a outros tipos de risco (navegação, inundação, etc.). Mais ainda, a metodologia agora implementada no sistema GUIOMAR constitui mais um passo e um contributo valioso no sentido de o tornar um sistema mais robusto e eficaz de apoio à gestão portuária e costeira.
Year: 2012
Number Pages:
291-312pp.
Author(s): Neves, D. R.; Santos, J. A.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Simões, A.; Azevedo, E. B.; Rodrigues, M. C.
: Revista da Gestão Costeira Integrada/ Journal of Integrated Coastal Zone Management
Volume:
12(3).
Keywords: Modelos neuronais; Propagação de ondas; Guiomar; Avaliação de risco
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MODELLING OF HYDRODYNAMICS AROUND AN IMPERMEABLE BREAKWATER: COMPARISON BETWEEN PHYSICAL AND SPH NUMERICAL MODELING
This work presents the new developments and the validation of a SmoothedParticle Hydrodynamics (SPH) numerical model used in the NationalLaboratory of Civil Engineering (Laboratório Nacional de Engenharia Civil- LNEC) for studies in coastal engineering processes. Although the modelrequires a high CPU time, it proved to be very promising in the simulationof complex flows, such as the wave-structure interaction and the wavebreaking phenomenon. For the SPH model validation, physical modelingtests were performed in one LNEC
Year: 2012
Number Pages:
68-76pp.
Author(s): Didier, E.; Neves, D. R.; Martins, R.; Neves, M. G.
: Engenharia Térmica (Thermal Engineering)
Volume:
Volume 11, Nº 1-2.
Keywords: Pressure; Wave overtopping; Wave breaking; Breakwater; Sph
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NUMERICAL SIMULATIONS OF LOW REYNOLDS NUMBER FLOWS PAST ELASTICALLY MOUNTED CYLINDER
The vortex-induced vibration (VIV) phenomenon has drawn the attention ofresearchers in Engineering for several decades. An example is the riser usedfor petroleum exploration, in which it is subjected to marine flows that maycause oscillations due to vortex shedding. In this paper, numerical analysesof the phenomena that occur in the interaction among flows at low Reynoldsnumbers and elastically mounted cylinders are presented. The simulation iscarried out by using the numerical model Ifeinco that uses a semi-implicittwo-step Taylor-Galerkin method to discretize the Navier-Stokes equationsand the arbitrary Lagrangean-Eulerian formulation to follow the cylindermotion. The rigid body motion description is calculated by using theNewmark method. Firstly, the characteristics of the vortex generationprocess for the fixed cylinder are analyzed. In this case, the Strouhalnumber, the mean drag and the RMS lift coefficients for Reynolds numbersranging from 90 to 140 are shown. Afterwards, an analysis of a flexiblesupported cylinder (with a spring and a damper) in transverse directionsubject to flows with Reynolds numbers ranging from 90 to 140 is carriedout. The cylinder displacement and the vibration frequencies are studied;the synchronization between the vortex shedding and the vibrationfrequency (lock-in) is analyzed. Similar results to the experimental onesdeveloped by Anagnostopoulos and Bearman (1992) were obtained in thisstudy.
Year: 2012
Number Pages:
61-67pp.
Author(s): Gonçalves, R.; Teixeira, P.; Didier, E.
: Engenharia Térmica (Thermal Engineering)
Volume:
Vol. 11
Keywords: Fluid-structure interaction; Oscillating cylinder; Finite element method
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Operational forecast methodology for submarine outfall management: application to a Portuguese case study
Coastal waters are an integral part of the natural environment. Careful planning and management is needed to protect andconserve them, and to ensure that the water supply is useful for a variety of uses.Submarine outfalls for effluent disposal are used to ensure that the water quality is maintained and that the environmental valuesand water uses are protected.Decision on treatment and disposal is based on objectives set by national and international legislation and on coastal and maritimeuses identification.An operational forecast methodology is proposed for the management of submarine outfalls providing information to deal with themarine environment problems and to satisfy needs at different levels for coastal communities.From a management perspective the forecast methodology will support decision making by predicting where a discharged plume islikely to be transported over a few days from its last known location.Short-term forecasts of maritime climate and hydrological conditions along with foreseen effluent characteristics (depending onseasons and population equivalent) of the studied region are used for an accurate estimation of the effluent plume advection anddiffusion processes near the coastline.The operational forecast methodology, continuously evaluating the plume behavior and its relation with the protection perimeter(identified through a coastal usage map), allows the implementation of a precautionary and adjustable management of thesubmarine outfall. Corrective measures (e.g. increase dilution, increase the number of outlets, increase outflow speed) may avoidpossible operational disruptions and minimize potential water quality impacts.To illustrate the application of the procedure, a submarine outfall case study located in the Portuguese coast is analysed.
Year: 2012
Number Pages:
12p.
Author(s): Mendonça, A. C.; Losada, M. A.; Neves, M. G.; Reis, M. T.
: MWWD & IEMES 2012 - MONTENEGRO
Keywords: Management; Operational forecast methodology; Failure modes; Submarine outfalls
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SIMULAÇÃO NUMÉRICA DA AÇÃO DE ONDAS SOBRE UM DISPOSITIVO DE CAPTAÇÃO DE ENERGIAS DAS ONDAS DO TIPO COLUNA DE ÁGUA OSCILANTE
Neste trabalho é analisado um dispositivo de extração de energia das ondas do tipo coluna de água oscilante sob a ação de ondas regulares de diferentes períodos. São realizadas variações no comprimento submerso da parede frontal e no comprimento da câmara. Para tal é utilizado o código numérico FLUINCO, o qual é baseado nas equações RANS e a discretização é realizada utilizando o método semi-implícito de Taylor-Galerkin de dois passos. Uma formulação lagrangeana-euleriana arbitrária (ALE) é utilizada para permitir a solução de problemas que envolvem movimentos da superfície livre. Alguns resultados são comparados com os obtidos utilizando o programa FLUENT. São apresentados a amplificação (relação entre a altura da onda incidente a e dentro da câmara), distribuição das velocidades e vetores de velocidade.
Year: 2012
Number Pages:
51-71pp.
Author(s): Davyt D.P.; Teixeira, P.; Ramalhais R.; Didier, E.
: Revista de Ciências Exatas e Engenharias
Volume:
v.21, n.1.
Keywords: Fluinco; Método dos elementos finitos; Simulação numérica; Coluna de água oscilante; Energia das ondas
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Wave hydrodynamics around a multifunctional artificial reef, at Leirosa
This paper describes an application of theBoussinesq-type COULWAVE model to study the wavehydrodynamics in the vicinity of a multi-functional artificialreef (MFAR). This reef is under investigation and consists ofa supplementary protection solution for the Leirosa sanddune system located at South of Figueira da Foz, on thePortugueseWest coast. Such installation near the coastline isexpected to contribute to enhance the surfing conditions inthe area, protect the sand dune system in the surroundings ofLeirosa beach, and increase its environmental value.Numerical calculations with the COULWAVE model wereperformed for four test cases, considering two reef geometries(differing in the reef angle) and two incident waveconditions (storm condition and a common wave condition).Comparisons between the results obtained, in terms of waveheights and breaking line positions allow us to assess theinfluence of the reef on the hydrodynamics near the beachand around the reef. Moreover, the reef performance wasanalysed in terms of surfability and coastal protection. Thesurfability parameters (breaker height, Iribarren number andpeel angle) were calculated for each test case using thenumerical wave heights, wave directions and wave breakingpositions. Comparisons of parameters allow characterizingthe most appropriate configuration of the reef to improve thesurfing conditions in the study area. A methodology basedon numerical free surface elevations and horizontal velocitycomponents was developed to calculate wave directions,since this is not a direct output of the COULWAVE model.Concerning coastal protection, analyses of the mean currentsaround the reef were used together with observationsof the velocity cells near the shoreline as an indication of thesediment transport.
Year: 2012
Number Pages:
11p.
Author(s): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Moura, T.; Antunes do Carmo, J.
: Journal of Coastal Conservation Planning and Management
Keywords: Currents; Surfability parameters; Wave breaking; Coulwave model; Numerical modelling; Artificial reefs
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WAVE PROPAGATION ON A FLUME: PHYSICAL MODELLING
The knowledge of wave transformation and breaking characteristics nearcoastline is essential for the nearshore hydrodynamics and the design ofcoastal structures. This paper describes a wide range of wave flume testsperformed at the National Laboratory for Civil Engineering (LNEC),located in Lisbon (Portugal), which main objective was to study waveshoaling and breaking over a set of different gentle slopes for severalincident waves and thus to contribute for a better understand of thehydrodynamics of wave transformation.The experimental conditions, the measurement equipment, the incidentwave characteristics, the type of measurements performed (free surfaceelevation and particle velocity) and the data obtained are described. Timeand spectral analysis based upon the measured data are also performed andpresented. For a regular wave with a period of 1.5s and a height of 0.1m arepresented and discussed the following results: free surface elevation atselected sections along the flume; the spectral analysis; the significant waveheight and average period along the flume; the particle velocity componentsat different locations along the flume; the average, maximum and minimumvalues of the longitudinal component of the velocity along the flume; thetwo dimensional distribution of the three components of the velocity; andlongitudinal velocity component vertical profiles.
Year: 2012
Number Pages:
22-29pp.
Author(s): Conde, J. M.; Reis, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, D. R.
: Engenharia Térmica (Thermal Engineering)
Volume:
Vol. 11
Keywords: Spectral analysis; Time analysis; Wave propagation; Wave flume; Physical modelling
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Análise comparativa entre estimativas do modelo SWAN e medições de agitação marítima efectuadas na Praia da Amoreira, Portugal
Neste trabalho, analisa-se o desempenho do modelo numérico SWAN (Booij et al., 1999) na caracterização da agitação marítima na zona costeira da praia da Amoreira, em Aljezur, Algarve. Para este efeito, efectua-se uma análise comparativa entre as medições de agitação marítima realizadas na Praia da Amoreira e as estimativas produzidas por esse modelo. Assim, partindo dos resultados do modelo regional de previsão da agitação marítima, WAVEWATCH III, Tolman (1999, 2002), para os dias em que foram realizadas as medições in-situ, efectuaram-se cálculos com o modelo SWAN, obtendo-se nos locais de medição valores de altura significativa, período de pico e período médio. A comparação das simulações numéricas com os dados medidos permitiu avaliar o desempenho do modelo numérico e reforçar a confiança que já existia neste modelo na sua utilização em estudos de morfodinâmica e dinâmica costeira.
Year: 2011
Number Pages:
283-296pp.
Author(s): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista da Gestão Costeira Integrada
Volume:
11 (3).
Keywords: Swan; Modelação numérica; Medições in-situ; Ribeira de aljezur (portugal)
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Designing a multifunctional artificial reef: studies on the influence of parameters with most influence in the vertical plane
N/A
Year: 2011
Number Pages:
99-112pp.
Author(s): Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.; Voorde, M.
: Springer Science+Business Media
Editor: Journal of Coastal Conservation
Volume:
15.
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Comunicação
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Estudos de agitação e ressonância no porto de Leixões
Com vista a otimizar a geometria do prolongamento do quebra-mar exterior do Porto de Leixões, bem como avaliar os impactes desse prolongamento nas condições de agitação na praia de Matosinhos, efetuou-se a caraterização da agitação marítima na zona de estudo, considerando várias soluções alternativas para o quebra-mar. A presente comunicação descreve os estudos realizados em modelo numérico para: a) o estabelecimento de regimes de agitação no exterior do porto, b) a caracterização da agitação e ressonância no interior do porto; c) a avaliação dos impactes do prolongamento do quebra-mar nas condições de agitação da praia de Matosinhos.
Year: 2018
Number Pages:
474-477pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Capitão, R.; Lopes, H.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Modelação numérica; Ressonância; Agitação marítima; Porto de Leixões
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Evolução do dano num quebra-mar de taludes em cenários de alterações climáticas
No âmbito do projeto HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015), foi realizado no LNEC um conjunto de ensaios em modelo físico bidimensional (2D) de um perfil de um quebra-mar de talude em enrocamento, construído à escala geométrica 1:30, para diferentes condições de agitação marítima e níveis de maré correspondentes a cenários de alterações climáticas. Estas experiências tinham como objetivo analisar o dano, o espraiamento e o galgamento, nesses cenários.Em paralelo, na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto (FEUP), e em colaboração com Deltares, NL, foram realizados testes com a mesma configuração do quebra-mar, mas utilizando um modelo físico tridimensional (3D), à escala geométrica 1:35. Os resultados obtidos permitiram analisar a evolução do dano no manto resistente do quebra-mar (talude anterior, talude posterior e cabeça), assim como o galgamento, para condições de teste com e sem sobrelevação do nível médio da água do mar, considerando ou não a reconstrução do talude do quebramar entre testes consecutivos de uma mesma série de testes. Foram também realizados testes com ondas multidirecionais.O presente trabalho incide sobre a análise da evolução do dano para as diferentes sequências de tempestade em cenários de alterações climáticas. O dano é avaliado com base no tradicional método de contagem de blocos removidos e ainda com base no parâmetro adimensional do dano, S recorrendo a técnicas estereofotogramétricas.Em termos gerais, concluiu-se que o dano era mais elevado na proximidade do nível de repouso da água e que aumentava com a altura de onda significativa. Os danos foram, em geral, menores nos testes com ondas multidirecionais. Observaram-se, ainda, diferenças significativas entre os testes com danos cumulativos e com reconstrução do quebra-mar após cada teste. Nos ensaios realizados no LNEC com aumento do nível médio do mar e alternância entre dois níveis de maré, verificou-se um ligeiro aumento do dano devido ao aumento faixa onde ocorre erosão do perfil.
Year: 2018
Number Pages:
16p.
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Rosa-Santos, P.; Taveira-Pinto, F.; Almeida, E.; Hofland, B.
Editor: APRH
Keywords: Modelação física; Alterações climáticas; Evolução do dano
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Experimental measurments of movements and mooring forces of a ship under wave action
This paper presents a series of tests on a reduced physical model to reproduce the behavior of a moored oil tanker. The measurement techniques used and all the instrumentation are presented. Data analysis techniques are also presented. The objective of the tests is the characterization of the incident marine agitation and the response of the ship, including the movements according to 6 degrees of freedom and the forces in the mooring system.The tests were carried out in one of the tanks of the Marine Hydraulic Pavilion of the National Laboratory of Civil Engineering, using for the generation of marine agitation a batter capable of generating irregular waves.The vessel used is a scale model of the "Esso Osaka" tanker with a length of 3.43 m, a width of 0.53 m and a maximum draft of 0.23 m and is lying in terminal A of the Port of Leixões. The entire port area was built at 1:80 scale, including bathymetry and port structures. The waves are generated outside the port to the bathymetric of -20m ZHL (zero hydrographic of Leixões). Several sea states were simulated with irregular waves with periods between 10s and 16s and significant wave heights between 2m and 6m.The vessel is instrumented with an optical motion capture system according to the six degrees of freedom, composed of 4 cameras of high resolution that allows to follow the position of several targets placed in the ship and 6 load cells to measure the forces in the moorings and defenses. The measurement of free surface elevation was performed with a set of resistive probes and an ADV.
Year: 2018
Number Pages:
221-222pp.
Author(s): Pinheiro, L.; Pedro, F.; Abdelwahab, H.S.; Hinostroza , M.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: FEUP
Keywords: Movement and force measurement systems; Marine agitation; Ship movements; Physical model
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Galgamento em estruturas de proteção marginal face à subida de nível do mar
O sistema de proteção costeira da Cova-Gala, a sul da Figueira da Foz, inclui defesas longitudinais aderentes datadas de 1975 que têm como objetivo proteger a povoação da ação do mar. Ao longo dos anos têm-se registado eventos de galgamento destas obras que colocam em risco pessoas e bens. Face a uma possível subida do nível do mar na costa oeste portuguesa, é importante analisar a sua influência no agravamento do galgamento destas estruturas. Para tal, calculou-se o galgamento com a fórmula de Mase et al. (2013) utilizando as condições de agitação ao largo e níveis de mar obtidas de modelos de hindcast. Calculou-se ainda o caudal galgado para as mesmas condições de agitação e diferentes projeções de subida do nível do mar. A comparação de resultados permitiu concluir sobre o efeito da subida do nível do mar no galgamento para os valores considerados.
Year: 2018
Number Pages:
455-458pp.
Author(s): Pires, D.; Neves, M. G.; Oliveira, F. S. B. F.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Subida do nível do mar; Estruturas de proteção marginal; Galgamento
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Influence of wave conditions in damages at scale model tests of rubble-mound breakwaters under sea level rising
Usually, physical model tests support the design of breakwaters considering different incident wave conditions, including extreme events. This paper describes two-dimensional physical model tests of a rock armour breakwater, performed at LNEC´s experimental facilities, under the framework of the HYDRALAB+ project. The goal of the present work is to evaluate damage evolution under wave conditions resulting from future climate change scenarios. Test results are presented in terms of the non-dimensional damage parameter (S) and of the percentage of displaced armour units (D). The data analysis is focused on the cumulative damage progression related with wave parameters as Hmax and H2%, for the imposed storm sequences. The use of the stability number (Ns), considering both H=Hs and H=H2% revealed a good agreement in order to characterize its relationship with damage evolution. On the other hand, the use of Hmax revealed a decrease of the linearity on damage evolution.
Year: 2018
Number Pages:
470-473pp..
Author(s): Lemos, R.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Ramos, A.; Capitão, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Storm sequences; Climate change; Damage evolution; Physical model
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Influence of wave conditions in damages at scale model tests of rubble-mound breakwaters under sea level rising
Usually, physical model tests support the design of breakwaters considering different incident wave conditions, including extreme events. This paper describes two-dimensional physical model tests of a rock armour breakwater, performed at LNEC´s experimental facilities, under the framework of the HYDRALAB+ project. The goal of the present work is to evaluate damage evolution under wave conditions resulting from future climate change scenarios. Test results are presented in terms of the non-dimensional damage parameter (S) and of the percentage of displaced armour units (D). The data analysis is focused on the cumulative damage progression related with wave parameters as Hmax and H2%, for the imposed storm sequences. The use of the stability number (Ns), considering both H=Hs and H=H2% revealed a good agreement in order to characterize its relationship with damage evolution. On the other hand, the use of Hmax revealed a decrease of the linearity on damage evolution.
Year: 2018
Number Pages:
470-473pp.
Author(s): Lemos, R.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Ramos, A.; Capitão, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Storm sequences; Climate change; Damage evolution; Physical model
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Modelação física do espraiamento e do galgamento de um quebra-mar de talude em cenários de alterações climáticas
Nesta comunicação descreve-se a análise bidimensional (2D) em modelo físico do espraiamento e galgamento de um quebra-mar de talude, em cenários de alterações climáticas, realizado no âmbito do projeto HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015). Com efeito, a subida do nível médio do mar, bem como o aumento da intensidade e frequência de temporais, previsível em tais cenários, pode dar origem a fenómenos de espraiamento e galgamento das estruturas de proteção costeiras e portuárias, cada vez mais intensos e frequentes, tornando as estruturas mais vulneráveis, bem como as zonas por elas protegidas.Assim, num canal de ondas irregulares do LNEC, foi construído um perfil de um quebra-mar de enrocamento, à escala 1:30, e definido um programa de 15 ensaios, considerando valores de altura de onda significativa, período de pico e níveis de água representativos de condições de agitação incidente extremas, a que se poderão associar os referidos cenários de alterações climáticas.Para cada ensaio, efetuaram-se medições da elevação da superfície livre, do espraiamento e do caudal médio galgado. Os valores experimentais de espraiamento e de galgamento foram comparados com os previstos pelas formulações empíricas do EurOtop, para um dos cenários de alterações climáticas testado.
Year: 2018
Number Pages:
11p.
Author(s): Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: APRH
Keywords: Galgamento; Espraiamento; Fórmulas empíricas; Modelação física; Alterações climáticas
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Observing and monitoring maritime works through the use of the new OSOM+ methodology
This paper describes a programme under the responsibility of LNEC for the systematic observation and monitoring of maritime works, termed OSOM+, that has successfully been applied to an extensive number of maritime structures on the Portuguese mainland coast and abroad.The OSOM+ programme comprises the following four main components for each structure: Periodic visual inspections by a trained technician; Periodic aerial inspections with a UAV/drone; The ANOSOM-GIS database, to store and/or query obtained information, as well as to diagnose present, evolution and risk conditions; A mobile, portable, application, for real-time input and visualization of the database information.This recently updated methodology encompasses a number of tools and functionalities that are illustrated in this paper with applications to a real case scenario, the Ericeira
Year: 2018
Number Pages:
2035-2050pp.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Henriques, M. J.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Silva, L. G.
Editor: FURG
Keywords: Ericeira
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Physical modelling of motions and forces on a moored ship at the Leixões port
This paper describes the physical model, experimental setup and tests performed at the Portuguese Civil Engineering Laboratory (LNEC), to study the motions and forces of a moored ship at the Leixões port, for different sea states in irregular waves. The tests were carried out at one of the wave tanks of LNEC, where the Leixões port layout was implemented at scale 1:80 with the detailed model similar to the prototype bathymetry and surrounding structures. The moored ship is a 3.43 m long scale model of the well-known
Year: 2018
Number Pages:
2501-2517pp.
Author(s): Santos, J. A.; Pinheiro, L.; Abdelwahab, H.S.; Pedro, F.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Hinostroza , M.; Guedes Soares, C.
Editor: FURG
Keywords: Physical modelling; Irregular waves; Fenders; Mooring loads; Ship motions
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Reliability of scour protections with copula-based models
Scour protections are commonly designed according to semi-empiric methodologies, which are based on a deterministic approach. This often results in overestimated dimensions of the protection, namely, regarding the required minimum stone size for offshore engineering. Therefore, excessive costs of the protection are expected, when the deterministic design methodology is used. Moreover, these methodologies do not provide a measure of safety associated to the design of the scour protection. In this paper, one uses copulas theory to model the correlated long-term behaviour of the significant wave height and peak period. The statistical models are then used to address the probability of failure of a case study scour protection. The results show that the copula models influence the safety assessment of the scour protection. The research also includes a brief analysis of physical model tests, which were successfully used to define dynamically and statically stable scour protections for the case study analysed.
Year: 2018
Number Pages:
9p.
Author(s): Fazeres-Ferradosa, T.; Taveira-Pinto, F.; Reis, M. T. L. G. V.; Neves, L.
Editor: IHCantabria
Keywords: Physical modelling; Probability of failure; Scour protection; Copula
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Síntese dos dados de agitação marítima existentes no LNEC.
N/A
Year: 1991
Author(s): Capitão, R.
Info
Valores extremos da agitação marítima. Viana do Castelo - Tratamento local dos dados existentes.
N/A
Year: 1991
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. 3 - Estudos de estabilidade. Relatório 3.1 - Ensaios de estabilidade e galgamentos do perfil da obra aderente de protecção ao terminal do aeroporto.
N/A
Year: 1990
Author(s): Silva, L. G.; Reis, M. T.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. 3 - Estudos de estabilidade. Relatório 3.2 - Ensaio de estabilidade e galgamentos do perfil da protecção este do aterro da pista do aeroporto.
N/A
Year: 1990
Author(s): Silva, L. G.; Reis, M. T.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Comentários ao documento do MIAC 'Design water levels and return periods of extreme events'.
N/A
Year: 1990
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Comentários aos documentos anexos aos ofícios do LECM n.º 103 de 90.02.10 e n.º 151 de 90.02.17.
N/A
Year: 1990
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, M. M.; Costa, R. G.; Silva, L. G.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Estudos de agitação marítima. Relatório 2.4 - Considerações suplementares sobre níveis do mar e alturas de onda.
N/A
Year: 1990
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Aeroporto Internacional de Macau. Projecto do modelo físico hidráulico dos estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1990
Author(s): Covas, J. A.; Marcos Rita, M.; Silva, L. G.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Ajustamento gráfico de distribuições.
N/A
Year: 1990
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Info
As Provas de Governo e Manobra do N/T "Bornes". Relatório Final
N/A
Year: 1990
Author(s): Santos, J. A.; Marcos Rita, M.; Baptista, J. M.
Editor: LNEC
Keywords: Bornes
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Outro
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Relato da missão a Bruxelas (28 a 30 de Outubro de 1998) para participação na 10ª Reunião da Acção Concertada Added Value Services in VTMIS do Programa Comunitário de I&D TRANSPORTS . Relatório efe
N/A
Year: 1998
Number Pages:
3 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
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Short-term stochastic numerical and physical simulation of sea waves - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI, na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
53 p.
Author(s): Capitão, R.; Pires Silva, A.; Medina, J. R.; Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Transformações Não-Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras - Proposta de Projecto de Investigação apresentada ao Programa PRAXIS XXI , na área científica de Engenharia Civil
N/A
Year: 1998
Number Pages:
50 p.
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
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V Programa Quadro da União Europeia. Preparação da discussão dos Programas Específicos. Documento de trabalho da Comissão (COM (97) 553 Final). Grupo de Trabalho 6 Sustainable Mobility and Intermod
N/A
Year: 1998
Number Pages:
2 p.
Author(s): Covas, J. A.
Editor: ******
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Valores extremos da agitação marítima no Algarve - Proposta de Projecto de Investigação apresentado ao Programa de Intervenção nos Laboratórios do Estado (MCT-FCT), sub-projecto Valorização e Protec
N/A
Year: 1998
Number Pages:
11 p.
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.
Editor: ******
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