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Estimativa do dano no manto resistente de quebra-mares de taludes, baseada no volume erodido. O caso do quebra-mar de Ponta Delgada
Na sequência dos estragos causados pelo furacão Lorenzo no molhe principal do porto de Ponta Delgada, foi elaborado um projeto de reparação do mesmo, tendo havido necessidade derealização de ensaios em modelo físico tridimensional com o objetivo de avaliar a estabilidade da solução projetada.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Luis, L.
Editor: PIANC
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Estimativa do dano no manto resistente de quebra-mares de taludes, baseada no volume erodido. O caso do quebra-mar de Ponta Delgada
Em 2 de outubro de 2019, o furacão Lorenzo atingiu as ilhas do Arquipélago dos Açores, provocando estragos nas infraestruturas portuárias, nomeadamente no molhe principal do porto de Ponta Delgada. No sentido de minorar este problema, foi elaborado um projeto de reparação do molhe (CONSULMAR, 2020), tendo nesse âmbito sido necessária a realização dos ensaios em modelo físico tridimensional com o objetivo de avaliar a estabilidade da solução projetada.Os ensaios foram realizados num tanque de ondas irregulares do LNEC à escala geométrica1:65 e contemplaram 6 séries de ensaios associados a 3 rumos de agitação marítima (WSW, S, SSW) e a dois níveis de maré (baixa-mar e preia-mar) associados a períodos de pico (Tp) entre 12 s e 20 s e alturas de onda significativa (Hs) variando entre 8 m e 15 m, Lemos et al. 2020.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Luis, L.; Mendonça, F.
Editor: PIANC
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EVOLUÇÃO DO DANO EM ENSAIOS EM MODELO FÍSICO DE UM TROÇO DO QUEBRA-MAR DO PORTO DE PENICHE
A avaliação da estabilidade do manto resistente de quebra-mares de taludes requer, na maioria dos casos, a realização de ensaios em modelo físico. Entre os diferentes métodos de avaliação da evolução da estabilidade, destaca-se a medição do volume erodido do manto resistente por ação da agitação marítima. Este volume pode ser determinado a partir de levantamentos consecutivos da envolvente dos taludes. Melby[1] apresentou uma fórmula para previsão da evolução do dano em quebra-mares de taludes com base nas características da agitação neles incidente. No presente estudo pretendeu-se utilizar um programa de ensaiosem modelo físico bidimensional semelhante ao programa que conduziu à referida fórmula aplicado a um caso de estudo correspondente a uma secção do quebra-mar do porto de Peniche.Os ensaios realizados fazem parte do projeto BSafe4Sea que visa desenvolver, testar e comprovar o conceito de previsão do comportamento estrutural de quebra-mares de talude, que constitui a base de um sistema inovador de apoio à decisão. Os ensaios tiverem como objetivo analisar a resposta da estrutura a diferentes estados de agitação incidentes, cujos resultados são fundamentais para o desenvolvimento d e formulações empíricas de previsão da evolução do dano.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Mendonça, A. C.
Editor: FCT
Keywords: Formulação empírica; Volume erodido; Modelo físico; Evolução do dano
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Experimental Investigation of Air Bubble Curtain Effects on Water Wave Field
This paper studies the effects of an air bubble curtain on surface water waves. Water particle velocities and free surface elevations were measured simultaneously at two cross-shore sections downstream the air bubble curtain. Measurements were carried out for regular waves regarding different air bubble curtain configurations. Free surface elevations were measured using resistive gauges and the instantaneous velocities were acquired using an Acoustic Doppler Velocimeter (ADV). The characteristics of the free surface elevation, velocity field and turbulence are analyzed and discussed. The free surface elevation was found to be constantly attenuated by the air bubble curtain. The phase-averaged velocity profiles also depict the effect of the air bubbles in the flow field by generating milder longitudinal velocities (u) and by increasing the transverse component of the velocity (w). The increase in the turbulence intensity and the different energy spectrum produced by the air bubble curtain is also analyzed. The experimental results indicate that the thickness of the air bubble curtain and the total air flow rate affects the wave field.
Year: 2022
Author(s): Neves, D. R.; Brito, M.; Pires Silva, A.; Fortes, C. J. E. M.; Matos, J.
Editor: Trans Tech Publications Ltd, Switzerland
Keywords: Air bubble curtain, wave propagation, flow velocities, turbulence, wave flume
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Experiments on the Sinking of Marine Pipelines on Clayey Soils
An experimental study was carried out to investigate seabed-pipeline interactions with regard to soil liquefaction. For a soil with a high proportion (30 to 60%) of fine sediment, four groups of tests were configured to reproduce soil liquefaction around pipelines for different initial pipe depths, pipe densities and wave conditions (wave height and period). The study focused on verifying the theoretically computed areas of soil failure by analyzing the sinking depths of the pipelines. The main findings are that a pipe with a submerged specific weight of less than half that of the soil will move up to the mudline; that the loss of soil loading capacity is more frequently evidenced in a fluid-like behavior of the soil than by an abrupt breaking of the soil matrix; and that the pipes which are totally buried will sink more than half-buried pipes. Moreover, wave action and the specific weight of the pipes seem to play more important roles in the expected behavior of the wave
Year: 2022
Number Pages:
25p.
Author(s): Mendoza, E.; Neves, M. G.; Afonso, C.; Casarín, R.S.; Ramos, A.; Losada, M. A.
: Journal Water
Editor: MDPI
Volume:
14(5), 704.
Keywords: Clayey soils; Pipeline
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HIDRALERTA System. Validation with Elsa and Fabien depressions
In coastal areas, overtopping events and coastal floods, resulting from the occurrence of maritime storms, can cause severe damage to infrastructure, building and equipment, can be responsible for coastal morphology changes (coastal erosion), as well as put in damage human lives, animals or the ecosystem.
Year: 2022
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.; Zózimo, A. C.; Santos, J. A.
Editor: IAHR
Keywords: Portugal; XBeach; Forecast and alert system; Risk assessment; Wave overtopping
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IMPLEMENTATION AND VALIDATION OF SAFEPORT SYSTEM AT SINES HARBOUR
SAFEPORT safety system aims to daily reports to Sines harbour administration, potencial emergency situations regarding ships operation in port areas caused by extreme weather-oceanographic conditions, that may occur in the next three. It consists of a set of numerical models and a qualitative risk assessment and forecasting. It uses forecasts provided offshore of the area under study of sea agitation, wind and tide. The characterization of the response of the free and moored ships at a berth is performed using the numerical modelswhich deals with formulations in the frequency and time domain. The system issue alerts, through danger levels associated with risk levels of exceedance of recommended values for movements and forces imposed on ship mooring systems. SAFEPORT can be adapted to any port. So far, it has been developed and adapted to three terminals of the port of Sines, where three different ships were simulated. This paper presents the developments made to date of the safety system, in terms of its implementation and validation. The numerical models run every day, in real-time mode, in a computer cluster and the system provide forecast results for the next 72 hours. The results are disseminated on a web page and a mobile application in a variety of formats.
Year: 2022
Author(s): Gomes, A.; Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: XXV ENMC, XIII ECTM
Keywords: Risk analysis; MOORNAV; Moored ships; Wave propagation; SWAMS; SAFEPORT
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Implementation of the swash model into HIDRALERTA system
Early warning systems are an important tool for local authorities to detect emergency situations in advance and initiate the necessary safety measure. The To-SEAlert project has the aim of increasing the efficiency, robustness and reliability of the HIDRALERTA coastal hazards early warning system. This study shows a first intent to implement the SWASH numerical model to simulate wave overtopping for the Ericeira prototype. SWASH was implemented for one breakwater profile where overtopping discharge and associated risk levelsare estimated. It was compared to the current approach used in HIDRALERTA, the neuronal network NN_OVERTOPPING2. Finally, both approaches were compared with previously analysed video images of the site. The results showed that SWASH generally overestimates overtopping and is not in good agreement with the NN_OVERTOPPING2 or the video images. A possible reason might be the wave direction, which cannot be included in one-dimensional simulations in SWASH.
Year: 2022
Author(s): Manz, A.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
Editor: XXV ENMC, XIII ECTM, 9º MCSul e IX SEMENGO
Keywords: SWASH model; Risk Reductio; Wave Overtopping; Early Warning System
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Modelação física de um quebra-mar destacado com diferentes ângulos de implantação: Análise comparativa das condições de surfabilidade
No âmbito do
Year: 2022
Author(s): Mendonça, A. C.; Martinez, C.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, R.; Bicudo, P.; Sancho, F. E.
Editor: PIANC
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Mosaic.pt flood risk framework to support management in coastal zones
Extending for more 900 km with diverse geomorphologies and land-use occupation, the Portuguese coastal zone is highly vulnerable to overtopping and flooding.
Year: 2022
Author(s): Freire, P.; Fortunato, A. B.; Tavares, A.; Oliveira, A.; Santos, P.; Nahon, A.; Barros, J.; Rocha, M.; Oliveira , F.; Fortes, C. J. E. M.; Jesus, G.; Azevedo, A.; Oliveira, J. N.; Bortoli, A.; Rilo, A
Editor: MEC
Keywords: Safe communities; Vilnerability; Real-time prediction and monitoring; Critical typologies; Coastal flooding
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Comunicação
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Simulation of wave overtopping of a rubble mound breakwater using SWASH
An investigation of the applicability of the SWASH model for wave overtopping estimation of a porous structure with a recurved wall was carried out. The results demonstrate the capability of SWASH to predict with good accuracy the mean overtopping discharges when compared to data from physical model tests. Also, detailed validation of the instantaneous wave overtopping shows a reasonable agreement.Whilst free surface is well represented without considering several parametrizations, even for one-layer mode, wave overtopping is very sensitive to any variation in numerical and physical parameters. Wave overtopping simulations are very sensitive to the non-linear Forchheimer coefficient,
Year: 2017
Number Pages:
13p.
Author(s): Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Suzuki , T.
Editor: Artes Gráficas J. Martínez, S.L
Keywords: Praia da Vitória harbour; Rubble mound breakwaters; SWASH model; Overtopping
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Survey of a two-dimensional scale model of a rubble-mound breakwater using different stereo-photogrammetric techniques
This paper focus on the study of different methodologies for surveying two-dimensional scale models of a rubble mound breakwaters.Tests were conducted in one of the LNEC
Year: 2017
Number Pages:
245-252pp.
Author(s): Lemos, R.; Henriques, M. J.; Muralha, A.; Jónatas, R.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Editor: LNEC
Keywords: Photogrammetry; 3D surface models; Damage evolution; Scale model tests; Maritime structures
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SWAMS ALERT
Este artigo descreve os mais recentes desenvolvimentos do sistema SWAMS ALERT. O sistema consiste em quatro módulos: I - Características da agitação marítima; II - Navegação em áreas portuárias; III - Avaliação de Risco e IV - Sistema de Alerta. O sistema está a ser desenvolvido e implementado numa plataforma web totalmente interativa e amigável.O sistema SWAMS ALERT usa as características da agitação marítima medidas ou previstas para determinar os seus efeitos em termos de movimento vertical excessivo de uma embarcação em manobras que entra ou sai de uma bacia portuária ou em termos de forças em amarras e defensas, bem como de movimentos de um navio amarrado. Para isso, o sistema utiliza um conjunto de modelos numéricos. A comparação dos valores calculados das variáveis relevantes com valores máximos pré-definidos permite a avaliação em tempo real de possíveis situações de emergência ou quando a segurança das operações portuárias estiver em risco e emitir avisos às autoridades competentes; e ainda a construção de mapas de risco, considerando longas séries temporais de ondas de mar medidas ou previstas ou cenários predefinidos associados a alterações climáticas ou eventos extremos.Ilustra-se a aplicação deste sistema ao porto da Praia da Vitória.
Year: 2017
Number Pages:
16p.
Author(s): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: APRH
Keywords: Agitação marítima; Amarrações; Alerta; Previsão; Navios; Risco
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The conundrum of specifying very low wave overtopping discharges
The design of certain seawalls / breakwaters has often been required to achieve very low target overtopping discharges when these structures protect vulnerable infrastructure or activities. The balance between economically viable protection and performance requirements is often difficult to achieve without good knowledge on low overtopping. The paucity of data in this space and the high uncertainties associated with existing methods, increase the challenge. The occurrence of a low number of overtopping waves has the consequence that any test results are substantially more affected by the inherent variation of random waves, therefore more uncertain. The physical model test results presented hereafter were successful in obtaining low to very low overtopping discharge data. For low / very low overtopping, these test data present considerable scatter relative to the latest empirical prediction. A number of repetitions was performed for conditions giving very low overtopping discharges, which illustrated the inherent uncertainty associated with low overtopping.
Year: 2017
Number Pages:
10p.
Author(s): Silva, E.; Allsop, W.; Riva, R.; Rosa-Santos, P.; Taveira-Pinto, F.; Mendonça, A. C.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ICE - Institution of Civil Engineers
Keywords: Physical experiments; Breakwaters; Overtopping
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Towards a mobile monitoring tool for coastal structures inspection: the Ericeira rubble-mound breakwater test case
Rubble mound breakwaters (RMB) are the most common maritime structures in Portugal. Their main goal is to reduce the action of waves on the sheltered area of the structure to achieve safety conditions for ships, people and harbour activities.To account and define the need for maintenance or repair works on such structures, it is necessary to evaluate its evolution along its expected lifetime. To predict damages that may occur in those structures and evaluate its importance in terms of structural safety and functionality, it is therefore of utmost importance to follow a monitoring program on such structures. For that purpose, a monitoring mobile tool to be used onsite by the observer would be very useful, adding in this way more efficiency to the existing traditional monitoring techniques used nowadays at LNEC, where visual, systematic, observations are made to attain relevant qualitative evaluation of those structures.Hence, a responsive WebGIS system was developed (Maia et al., 2017) for assisting the observation campaigns, enabling the introduction of photos and videos, their accurate georeferencing, the automatic evaluation of the current, and evolutive, structural state of the structure, and also the checking of physical characteristics of the structure and materials.Besides briefly describing the monitoring tool, this paper focuses primarily on demonstrating its application to a real case scenario of an inspection campaign to the RMB of Ericeira,Portugal, on the 20th of April 2017.
Year: 2017
Number Pages:
221-228pp.
Author(s): Capitão, R.; Maia, A.; Lemos, R.; Rodrigues, A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: LNEC
Keywords: Risk assessment; Mobile app; WebGIS; Inspection; Monitoring; Breakwaters
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A aplicação ANOSOM_SIG como ferramenta de gestão de risco em estruturas de proteção costeira e portuária
O LNEC tem implementado, desde 1986, um programa designado por OSOM (Observação Sistemática de Obras Marítimas) para quebra-mares de talude localizados em Portugal continental. Para armazenamento, consulta e análise da informação que vai sendo recolhida sobre os diferentes quebramares no programa OSOM, desenvolveu-se no LNEC a aplicação ANOSOM (Análise de Observação Sistemática de Obras Marítimas), a qual tem vindo a ser alvo de diversas atualizações, inclusivamente o manuseamento de nuvens de pontos provenientes de levantamentos dos quebra-mares com sistema de sondador multifeixe e/ou com a ajuda de UAV. Presentemente está em desenvolvimento uma aplicação Web a, ANOSOM_SIG, a qual virá a ser utilizada como interface da base de dados ANOSOM que inclui as funcionalidades de um Sistema de Informação Geográfica (SIG), transformando-se assim, numa ferramenta de gestão de risco em estruturas de proteção costeira e portuária.O objetivo desta comunicação é descrever a aplicação ANOSOM_SIG, bem como as suas funcionalidades até agora implementadas, apresentando alguns exemplos de aplicação.
Year: 2016
Number Pages:
409-412pp.
Author(s): Lemos, R.; Silva, J.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Lopes, P.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: WebSIG; Gestão de risco; Levantamentos; Observação sistemática; Quebra-mares de talude
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A new application of the nonlinear shallow water numerical model AMAZON to study OWC in vertical breakwaters
This paper ilustrates lhe application of a non-linear shallow water numerical model, AMAZON, to study Oscillating Water Column Wave Energy Converters (OWC-WEC) inregrated in vertical breakwaters. This application has been performed within the scope of the research project DITOWEC - Development of an Integrated Tool for Numerical Modelling of Oscillating Water Cohumn Wave Energy Converters Integrated in Vertical Breakwaters. The main objective of DITOWEC is the development of an innovative integrated tool for numerical modeling of wave propagation from offshore to nearshore, of wave-structure interaction and of the complex nonlinear hydrodynamic and aerodynamic phenomena that occur in an OWC-WEC. This development is supported by field data from PICO power plant (Azores) and from two-dimensional experimental data, from physical model tests carried out at LNEC, which are used here for AMAZON calibration/validation. A sensitivity analysis on AMAZON parameters (grid resolution and momentum adjustment factor at vertical barrier) is presented and discussed, centered on wave height obtained near and inside lhe water chamber, amplification factor and phase lag. The obtained AMAZON results are encouraging though more tests are required for different water depths, vertical openings and incoming wave periods, allowing further calibration and validation of the momentum adjustment factor.
Year: 2016
Number Pages:
509-520pp.
Author(s): Reis, M. T. L. G. V.; Mestre, R.; Neves, M. G.; Hu, K.; Dias, J.; Mendonça, A. C.; Didier, E.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: EdiBios
Keywords: Wave energy converter; Vertical breakwater; Numerical modelling; Oscillating water column; Nonlinear shallow water
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Análise de dados de agitação num ponto da costa portuguesa. Implicações para o dimensionamento de quebra-mares verticais
Com base em 10 anos de dados de temporais medidos na boía ondógrafo de Sines entre os anos 2001 e 2010, analisaram-se as características de diversos parâmetros da agitação, entre as quais as alturas de onda (significativa e máxima), o período médio e a direção de agitação. Em particular estudou-se a relação entre alturas de onda máxima e alturas de onda significativa durante condições de temporal, compararam-se as relações encontradas com as propostas na literatura e usualmente aplicadas no dimensionamento de quebra-mares verticais, e analisou-se a sua influência na estabilidade dessas estruturas. Verificou-se que os coeficientes de segurança calculados com base em valores de altura máxima registada são inferiores aos calculados com a relação proposta na literatura.
Year: 2016
Number Pages:
97-100pp.
Author(s): Ferreira, R.; Neves, M. G.; Oliveira, T.; Esteves, R.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Quebra-mar vertical; Sines; Dimensionamento; Boía ondógrafo; Altura de onda significativa; Altura de onda máxima
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Análise numérica do desempenho de dois dispositivos de aproveitamento de energia das ondas de tipo coluna de água oscilante
O dispositivo de aproveitamento de energia das ondas de tipo coluna de água oscilante (CAO) é um sistema que foi desenvolvido há já algumas décadas. Em condições de agitação marítima forte, pode ocorrer entrada de ar na câmara-de-ar do dispositivo, pela abertura submersa, comprometendo assim o seu rendimento. A colocação de uma parede vertical submersa, em frente ao dispositivo (UCAO), permite evitar este problema, mas altera o seu desempenho. Neste artigo, o modelo SPH é utilizado para uma primeira análise comparativa da hidrodinâmica dos dois dispositivos. Verifica-se que o factor de amplificação é fortemente condicionado pela dimensão da abertura submersa, reduzindo-se para uma abertura pequena, particularmente para os períodos de onda mais baixos. A amplitude da cava, na câmara de água e em frente ao dispositivo, é menor na configuração de UCAO que na CAO. É, assim, evidente que a UCAO reduz fortemente o risco de sucção de ar na câmara, embora reduza o factor de amplificação, quando comparada com a CAO.
Year: 2016
Number Pages:
419-422pp.
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.; Neves, M. G.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Smoothed particle hydrodynamics; UCAO; CAO; Energia das ondas
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Application of stereo photogrammetry to physical scale model tests with mobile beds
The phenomenon of scour in the vicinity of coastal and harbour protection structures, wind farms, offshore platforms and marine outfalls is one of the causes associated with its collapse. During the design of such structures, the prediction of the maximum erosion depth located in the vicinity of the structure is of utmost importance, requiring, frequently, a validation by scale-model tests. The objective of this study is to validate the use of stereo photogrammetry in such tests. To accomplish this goal, two sets of tests were conducted: A stereo photogrammetric survey of a well-known shape molded in a sand box was carried out in order to infer on the accuracy of the technique when applied to a sand bed. The second set of tests consisted on the survey of the scour around a pile, using the stereo photogrammetric method as well as a bed profiler in order to compare the results obtained with both methods.
Year: 2016
Number Pages:
12p.
Author(s): Pedro, F.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: LNEC
Keywords: Stereo photogrammetry; Scale model tests; Scour
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Capítulo de Livro
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
An integrated harbour navigation control system. NATO Po-Navigation. Adenda ao "Project Plan" proposto ao "Programa Ciência para a Estabilidade. Fase III" da OTAN
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.
Info
Cais da Calheta, Ilha de S. Jorge - Açores. Memorando
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido de uma protecção marítima aderente.
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos do molhe de protecção do porto de recreio náutico do porto de Sines.
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo da localização de um terminal de importação de gás natural liquefeito. Análise das condições do porto de Sines. Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Capitão, R.
Info
Estudo da localização de um terminal de importação de gás natural liquefeito. Selecção de locais viáveis. Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Capitão, R.
Info
Ligação da lagoa de Óbidos ao mar - Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Covas, J. A.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Coimbra.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Palma de Maiorca.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.
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Outro
Info
Software do Núcleo de Portos e Estruturas Marítimas
N/A
Year: 2003
Author(s): NPE, Núcleo
Editor: ******
Info
River Information Services. PIANC s Technical Brief on vessel traffic and transport management in inland waterways and modern information systems
N/A
Year: 2002
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
Vessel Traffic and Transport Management in the Inland Waterways and Modern Information Systems
N/A
Year: 2002
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
MEDIRES - Ferramentas de Diagóstico e de Inspecção Robotizada de Estruturas Semi-Submersas
N/A
Year: 2001
Author(s): Santos, J. A.; Silvestre, C.
Editor: ******
Info
Observação Sistemática de Obras Marítimas. Súmula da actividade desenvolvida pelo LNEC
N/A
Year: 2001
Author(s): Silva, L. G.; Santos, J. A.; Neves, M. G.; Damião, A. D.
Editor: ******
Info
Protecção da Orla Costeira da Vila das Lajes do Pico. Relatório do Grupo de Trabalho para Definição e Análise de Soluções Alternativas
N/A
Year: 2001
Number Pages:
20 p.
Author(s): Oliveira, J. M. M.; Silva, L. G.; Azevedo, J. M.
Editor: ******
Info
Software do Núcleo de Portos e Praias
N/A
Year: 2001
Author(s): NPE, Núcleo
Editor: ******
Info
Solução Vectorizável e Parelelizável de Sistemas de Equações de Grande Dimensão Proposta para passagem à 2ª fase do projecto, financiado pela FCT, no âmbito dos Programas Operacionais Ciência, Tecnol
N/A
Year: 2001
Author(s): Fernandes, J. L. M.; Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras (2ª Fase). Proposta para passagem à 2ª fase do projecto, financiado pela FCT, no âmbito dos Programas Operacionais Ciência, Tecnologi
N/A
Year: 2001
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Oliveira, F. S. B. F.
Editor: ******
Info
Wave effects on Ships Moored at Figueira da Foz Harbour
N/A
Year: 2001
Author(s): Santos, J. A.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
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