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Estimativa do dano no manto resistente de quebra-mares de taludes, baseada no volume erodido. O caso do quebra-mar de Ponta Delgada
Na sequência dos estragos causados pelo furacão Lorenzo no molhe principal do porto de Ponta Delgada, foi elaborado um projeto de reparação do mesmo, tendo havido necessidade derealização de ensaios em modelo físico tridimensional com o objetivo de avaliar a estabilidade da solução projetada.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Luis, L.
Editor: PIANC
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Estimativa do dano no manto resistente de quebra-mares de taludes, baseada no volume erodido. O caso do quebra-mar de Ponta Delgada
Em 2 de outubro de 2019, o furacão Lorenzo atingiu as ilhas do Arquipélago dos Açores, provocando estragos nas infraestruturas portuárias, nomeadamente no molhe principal do porto de Ponta Delgada. No sentido de minorar este problema, foi elaborado um projeto de reparação do molhe (CONSULMAR, 2020), tendo nesse âmbito sido necessária a realização dos ensaios em modelo físico tridimensional com o objetivo de avaliar a estabilidade da solução projetada.Os ensaios foram realizados num tanque de ondas irregulares do LNEC à escala geométrica1:65 e contemplaram 6 séries de ensaios associados a 3 rumos de agitação marítima (WSW, S, SSW) e a dois níveis de maré (baixa-mar e preia-mar) associados a períodos de pico (Tp) entre 12 s e 20 s e alturas de onda significativa (Hs) variando entre 8 m e 15 m, Lemos et al. 2020.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Luis, L.; Mendonça, F.
Editor: PIANC
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EVOLUÇÃO DO DANO EM ENSAIOS EM MODELO FÍSICO DE UM TROÇO DO QUEBRA-MAR DO PORTO DE PENICHE
A avaliação da estabilidade do manto resistente de quebra-mares de taludes requer, na maioria dos casos, a realização de ensaios em modelo físico. Entre os diferentes métodos de avaliação da evolução da estabilidade, destaca-se a medição do volume erodido do manto resistente por ação da agitação marítima. Este volume pode ser determinado a partir de levantamentos consecutivos da envolvente dos taludes. Melby[1] apresentou uma fórmula para previsão da evolução do dano em quebra-mares de taludes com base nas características da agitação neles incidente. No presente estudo pretendeu-se utilizar um programa de ensaiosem modelo físico bidimensional semelhante ao programa que conduziu à referida fórmula aplicado a um caso de estudo correspondente a uma secção do quebra-mar do porto de Peniche.Os ensaios realizados fazem parte do projeto BSafe4Sea que visa desenvolver, testar e comprovar o conceito de previsão do comportamento estrutural de quebra-mares de talude, que constitui a base de um sistema inovador de apoio à decisão. Os ensaios tiverem como objetivo analisar a resposta da estrutura a diferentes estados de agitação incidentes, cujos resultados são fundamentais para o desenvolvimento d e formulações empíricas de previsão da evolução do dano.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Mendonça, A. C.
Editor: FCT
Keywords: Formulação empírica; Volume erodido; Modelo físico; Evolução do dano
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Experimental Investigation of Air Bubble Curtain Effects on Water Wave Field
This paper studies the effects of an air bubble curtain on surface water waves. Water particle velocities and free surface elevations were measured simultaneously at two cross-shore sections downstream the air bubble curtain. Measurements were carried out for regular waves regarding different air bubble curtain configurations. Free surface elevations were measured using resistive gauges and the instantaneous velocities were acquired using an Acoustic Doppler Velocimeter (ADV). The characteristics of the free surface elevation, velocity field and turbulence are analyzed and discussed. The free surface elevation was found to be constantly attenuated by the air bubble curtain. The phase-averaged velocity profiles also depict the effect of the air bubbles in the flow field by generating milder longitudinal velocities (u) and by increasing the transverse component of the velocity (w). The increase in the turbulence intensity and the different energy spectrum produced by the air bubble curtain is also analyzed. The experimental results indicate that the thickness of the air bubble curtain and the total air flow rate affects the wave field.
Year: 2022
Author(s): Neves, D. R.; Brito, M.; Pires Silva, A.; Fortes, C. J. E. M.; Matos, J.
Editor: Trans Tech Publications Ltd, Switzerland
Keywords: Air bubble curtain, wave propagation, flow velocities, turbulence, wave flume
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Experiments on the Sinking of Marine Pipelines on Clayey Soils
An experimental study was carried out to investigate seabed-pipeline interactions with regard to soil liquefaction. For a soil with a high proportion (30 to 60%) of fine sediment, four groups of tests were configured to reproduce soil liquefaction around pipelines for different initial pipe depths, pipe densities and wave conditions (wave height and period). The study focused on verifying the theoretically computed areas of soil failure by analyzing the sinking depths of the pipelines. The main findings are that a pipe with a submerged specific weight of less than half that of the soil will move up to the mudline; that the loss of soil loading capacity is more frequently evidenced in a fluid-like behavior of the soil than by an abrupt breaking of the soil matrix; and that the pipes which are totally buried will sink more than half-buried pipes. Moreover, wave action and the specific weight of the pipes seem to play more important roles in the expected behavior of the wave
Year: 2022
Number Pages:
25p.
Author(s): Mendoza, E.; Neves, M. G.; Afonso, C.; Casarín, R.S.; Ramos, A.; Losada, M. A.
: Journal Water
Editor: MDPI
Volume:
14(5), 704.
Keywords: Clayey soils; Pipeline
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HIDRALERTA System. Validation with Elsa and Fabien depressions
In coastal areas, overtopping events and coastal floods, resulting from the occurrence of maritime storms, can cause severe damage to infrastructure, building and equipment, can be responsible for coastal morphology changes (coastal erosion), as well as put in damage human lives, animals or the ecosystem.
Year: 2022
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.; Zózimo, A. C.; Santos, J. A.
Editor: IAHR
Keywords: Portugal; XBeach; Forecast and alert system; Risk assessment; Wave overtopping
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IMPLEMENTATION AND VALIDATION OF SAFEPORT SYSTEM AT SINES HARBOUR
SAFEPORT safety system aims to daily reports to Sines harbour administration, potencial emergency situations regarding ships operation in port areas caused by extreme weather-oceanographic conditions, that may occur in the next three. It consists of a set of numerical models and a qualitative risk assessment and forecasting. It uses forecasts provided offshore of the area under study of sea agitation, wind and tide. The characterization of the response of the free and moored ships at a berth is performed using the numerical modelswhich deals with formulations in the frequency and time domain. The system issue alerts, through danger levels associated with risk levels of exceedance of recommended values for movements and forces imposed on ship mooring systems. SAFEPORT can be adapted to any port. So far, it has been developed and adapted to three terminals of the port of Sines, where three different ships were simulated. This paper presents the developments made to date of the safety system, in terms of its implementation and validation. The numerical models run every day, in real-time mode, in a computer cluster and the system provide forecast results for the next 72 hours. The results are disseminated on a web page and a mobile application in a variety of formats.
Year: 2022
Author(s): Gomes, A.; Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: XXV ENMC, XIII ECTM
Keywords: Risk analysis; MOORNAV; Moored ships; Wave propagation; SWAMS; SAFEPORT
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Implementation of the swash model into HIDRALERTA system
Early warning systems are an important tool for local authorities to detect emergency situations in advance and initiate the necessary safety measure. The To-SEAlert project has the aim of increasing the efficiency, robustness and reliability of the HIDRALERTA coastal hazards early warning system. This study shows a first intent to implement the SWASH numerical model to simulate wave overtopping for the Ericeira prototype. SWASH was implemented for one breakwater profile where overtopping discharge and associated risk levelsare estimated. It was compared to the current approach used in HIDRALERTA, the neuronal network NN_OVERTOPPING2. Finally, both approaches were compared with previously analysed video images of the site. The results showed that SWASH generally overestimates overtopping and is not in good agreement with the NN_OVERTOPPING2 or the video images. A possible reason might be the wave direction, which cannot be included in one-dimensional simulations in SWASH.
Year: 2022
Author(s): Manz, A.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
Editor: XXV ENMC, XIII ECTM, 9º MCSul e IX SEMENGO
Keywords: SWASH model; Risk Reductio; Wave Overtopping; Early Warning System
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Modelação física de um quebra-mar destacado com diferentes ângulos de implantação: Análise comparativa das condições de surfabilidade
No âmbito do
Year: 2022
Author(s): Mendonça, A. C.; Martinez, C.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, R.; Bicudo, P.; Sancho, F. E.
Editor: PIANC
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Mosaic.pt flood risk framework to support management in coastal zones
Extending for more 900 km with diverse geomorphologies and land-use occupation, the Portuguese coastal zone is highly vulnerable to overtopping and flooding.
Year: 2022
Author(s): Freire, P.; Fortunato, A. B.; Tavares, A.; Oliveira, A.; Santos, P.; Nahon, A.; Barros, J.; Rocha, M.; Oliveira , F.; Fortes, C. J. E. M.; Jesus, G.; Azevedo, A.; Oliveira, J. N.; Bortoli, A.; Rilo, A
Editor: MEC
Keywords: Safe communities; Vilnerability; Real-time prediction and monitoring; Critical typologies; Coastal flooding
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Comunicação
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Application of URANS-VOF models in hydrodynamic study of oscillating water column
This paper presents a comparison of two URANS models based on the VoF approach, FLUENT (Fluent, 2006) and IH2VOF (Lara et al., 2011), to perform a detaiied analysis of the hydrodynamic phenomena outside and inside an open Oscillating Water Coiumn (OWC) device. This analysis is important to determine the ability of each solver in accurate modelling the complex non-linear phenomena which occur in the wave-fluid-structure interaction, in order to use it in the deveiopment of an innovative integrated tool at prototype scale. Numerical results of free surface elevation, oscillating free surface inside the water chamber, amplification factor and phase lag are analysed and compared with experimental data for several incident wave conditions. For an OWC with a fuliy open chamber, good agreement was achieved between experimental data and numerical results obtained with two modeis with different numerical methodologies.
Year: 2016
Number Pages:
209-220pp.
Author(s): Dias, J.; Mendonça, A. C.; Didier, E.; Neves, M. G.; Conde, J. M.; Teixeira, P.
Editor: EdiBios
Keywords: Amplification factor; Oscillating water column; URANS-VOF
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Design of scour protections and structural reliability techniques
In order to account for scour problems, protection systems are usually employed around the foundations, i.e. Arklow Bank OWF and Scroby Sands OWF (Whitehouse et al., 2011). Their design is main-ly of semi empiric nature (De Vos et al., 2011) and probabilistic approaches haven
Year: 2016
Number Pages:
527
Author(s): Fazeres-Ferradosa, T.; Taveira-Pinto, F.; Neves, L.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: CRC Press
Keywords: Structural reliability; Monopile foundations; Protections systems; Scour
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Design optimization of an oscillating water column wave energy converter: analytical and numerical modeling
An analytical model is applied to a schematic case of an oscillating water column (OWC), without head loss, to obtain a first estimation of the chamber hydraulic efficiency. The IH2VOF numerical model of wave-structure interations is applied to perform an investigation, useful to complement and verify the analytical approach and analyses the flow characteristics on the OWC, including nonlinear effects. The numerical model was validated against physical model tests on a schematic OWC stucture at the National Laboratory of Civil Engineering, presenting god agreement.A significant difference of amplification factor parameter was observed between lhe analytical results and numerical results and experimental data, which may be attributed to the absence of head loss in the analytical model.
Year: 2016
Number Pages:
221-232pp.
Author(s): Mendonça, A. C.; Jalon, M.L.; Correia, R.; Dias, J.; Neves, M. G.; Didier, E.
Editor: EdiBios
Keywords: Numerical modelling; Analytical modelling; Oscillating water column
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Ensaios em modelo físico de agitação marítima em redor de um navio livre
Nesta comunicação, descrevem-se os ensaios em modelo físico realizados com o objetivo de caracterizar o campo de ondas em torno de um navio livre, quando sujeito a condições de agitação incidente regular e irregular. Estes dados são especialmente importantes para a validação de modelos numéricos de caracterização da resposta de navios à ação da agitação incidente. Assim, para cada condição de agitação incidente, efetuaram-se medições da elevação da superfície livre e das componentes da velocidade em diversos pontos em redor do navio. Apresentam-se as seguintes análises dos dados experimentais: análise temporal e espetral (espetro de energia e wavelets) dos valores de elevação da superfície livre e análise temporal da velocidade das partículas, a meio da coluna de água. A análise temporal e espetral de cada série de medições obtida permite a caracterização da agitação nos pontos em redor do navio, em termos de alturas, períodos e velocidade. Avalia-se também a influência do navio nas características da agitação.
Year: 2016
Number Pages:
12p.
Author(s): Ramos, A.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
Editor: LNEC
Keywords: Análise espetral; Análise temporal; Velocidade; Elevação da superfície livre
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Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment. The case study of Praia da Vitória harbour (Azores, Portugal)
This paper aims at presenting two diíferent methodologies to evaluale wave overtopping consequences: the Analytic Hierarchy Process (AHP) and the Analytic Network Process (ANP). The AHP is based on lhe comparison of successive and paired information that was selecled and quantified having in mind its hierarchic prioritization by taking into account lhe estimated relevance of each considered criterion or indicator. The ANP provides a general framework lo deal with decisions without making assumplions about the independence of higher level elements from lower level eiements and about the independence of the elements within a levei. In fact, the ANP uses a network without the need lo specify leveis as in a hierarchy structure iike lhe AHP. Influence is a central concept in the ANP. Applicalion of the AHP and the ANP melhodologies to lhe case study of Praia da Vitória harbour (Azores, Porlugal) is presenied. With the AHP, a consequences level map is obtained.
Year: 2016
Number Pages:
411-422pp.
Author(s): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garcia, T.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Editor: EdiBios
Keywords: Analytic Network Process (ANP); Analytic Hierarchy Process (AHP); Risk assessment; Consequences overtopping; Wave overtopping
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Investigating the use of a video technique for wave run-up measurements on a breakwater in a laboratory flume
Wave run-up parameters are key factors in studying coastal flooding. An experiment was performed at LNEC to study wave run-up and overtopping on a breakwater.This work investigates the possibility of measuring wave run-up by using a video-monitoring technique.Water level oscillations were identified on the breakwater slope over time. Wave run-up was marked on each timestack image produced for each test.Run-up events were identified and related to the surf similarity parameter. Properties of wave run-up derived from video imagery were analysed and compared to data from a wave gauge placed over the breakwater cross-section. Results confirmed that the video imagery technique is an alternative technique for measuring run-up in physical model experiments.
Year: 2016
Number Pages:
478-480pp.
Author(s): Andriolo, U.; Poseiro, P.; Reis, M. T.; Bastos, A.P.; Fortes, C. J. E. M.; Garcia, T.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Timestack; Image processing; Physical model; Overtopping; Run-up; Hydrodynamics
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Metodologia de análise e correção de medições de componentes de velocidade por ADV para propagação de ondas
Neste artigo apresenta-se uma metodologia que visa minimizar os erros associados à medição por ADV (Acoustic Doppler Velocimetry). Estes erros podem ter duas causas: insuficiência de partículas em suspensão na coluna de água; e desalinhamento dos eixos do ADV com os eixos coordenados do problema. Seguindo esta metodologia, aplica-se primeiramente um filtro digital para eliminar as frequências elevadas fisicamente irrealistas e, em seguida, aplica-se uma transformação de coordenadas para alinhar as componentes de velocidade medidas com o sistema de coordenadas do problema, sendo possível identificar o desalinhamento do ADV face a esse sistema de coordenadas.Apresenta-se a aplicação desta metodologia na propagação de ondas regulares num canal.
Year: 2016
Number Pages:
101-104pp.
Author(s): Conde, J. M.; Neves, C. F.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Canal de ondas; Ondas regulares; Transformação de coordenadas; Filtro digital; ADV
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Modelação física em canal da propagação de ondas na Praia da Galé, Algarve
Para a praia da Galé, Algarve, foram efetuados um conjunto de ensaios em modelo físico (canal de ondas) com o principal objetivo de analisar a hidrodinâmica da propagação de ondas sobre um fundo rochoso, para várias condições de agitação regular e irregular incidente. Efetuaram-se medições da elevação da superfície livre com sondas resistivas ao longo do canal e das componentes da velocidade com ADV, a meio da coluna de água em várias secções ao longo do canal. A evolução dos resultados ao longo do canal permite um melhor conhecimento do processo de propagação e contribui com dados para a validação de modelos numéricos.
Year: 2016
Number Pages:
463-466pp.
Author(s): Ramos, A.; Fortes, C. J. E. M.; Conde, J. M.; Gabriel. S.; Reis, R.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Análise espectral; Análise temporal; Canal de ondas; Praia da Galé; Modelação física
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Numerical simulation of the motions and forces of a moored ship in Leixões harbour
Ships berthed inside sheltered basins can experience excessive movements due to waves. The paper presents an integrated numerical tool that interconnects several numerical models to reproduce the most relevant physical phenomena associated to wave action on a moored ship, the resulting ship movements and the forces on mooring lines and fenders. A new methodology was developed to determine the hydrodynamic forces on the ship.A non-linear phase resolving Boussinesq model is used to propagate waves from outside the harbour to wherever desired location inside the harbour. A modified version of a 3D panel method model computes the hydrodynamic coefficients of the ship, whereas the Haskind relations determine the wave forces on the ship. The time series of the moored ship motions and forces on moorings are obtained with another numerical model. This new methodology is used to replicate the scale model tests of a moored tanker inside Leixões Harbour.
Year: 2016
Number Pages:
217-223pp.
Author(s): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Rosa-Santos, P.
Editor: Taylor & Francis Group
Keywords: Harbour; Leixões; Forces on mooring lines; Wave propagation; Moored ship
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O papel da modelação física no apoio aos estudos de engenharia costeira e portuária. Desafios e oportunidades
Neste artigo, apresenta-se uma descrição do papel da modelação física no apoio aos estudos de Engenharia Costeira e Portuária, ilustrando-se as suas potencialidades com exemplos de casos de estudo.Referem-se os contributos inovadores em conceitos, equipamentos, técnicas e procedimentos experimentais que têm sido desenvolvidos nos recentes anos. Assim, apresentam-se metodologias a explorar no futuro, tais como procedimentos destinados a facilitar, agilizar e automatizar as análises de estabilidade e galgamentos de quebra-mares, assim como dos danos no manto protetor, provocados pela agitação marítima nele incidente, e o acesso remoto a ensaios experimentais, e à informação associada à realização destes, a clientes/investigadores interessados.Por fim, são apontados cenários de desenvolvimento para a modelação física de modo a lidar com as consequências das alterações climáticas, e que incorporem: a) sequências de eventos de temporal, incluindo efeitos cumulativos, b) a subida do nível médio do mar; c) técnicas de medição não intrusivas que permitam obter a análise de fenómenos complexos, com características de grande variabilidade temporal e espacial, sem interferir nos mesmos ou no próprio sistema modelado.
Year: 2016
Number Pages:
13p.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: LNEC
Keywords: Engenharia costeira e portuária; Desafios e oportunidades; Casos de estudo; Modelação física
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Capítulo de Livro
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Porto de pesca de S. Miguel - Açores. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos dos perfis do molhe de protecção
N/A
Year: 1992
Author(s): Neves, G.; Silva, L. G.
Info
Valores Extremos da Agitação Marítima. Síntese dos dados de temporais ocorridos em Portugal Continental.
N/A
Year: 1992
Author(s): Capitão, R.; Marcos Rita, M.; Baptista, J. M.; Carvalho, M. M.
Editor: LNEC
Keywords: Agitação marítima; Portugal continental
Info
Valores extremos da agitação marítima. Figueira da Foz - Tratamento local dos dados existentes,
N/A
Year: 1992
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Agitação marítima na costa Portuguesa. Dados de base. Observações efectuadas na Figueira da Foz.
N/A
Year: 1991
Author(s): Santos, J. A.
Info
Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos do perfil de reparação do molhe de abrigo do porto da Baleeira (2.ª Fase).
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos do perfil de reparação do molhe de protecção do porto da Baleeira.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido do molhe do Funchal. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido do molhe do Funchal. Ensaios tridimensionais da cabeça do molhe.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo do reforço do molhe de Vila do Porto. Ensaios bidimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo em modelo reduzido do reforço do molhe do porto da Horta. Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1991
Author(s): Silva, L. G.
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Outro
Info
Software do Núcleo de Portos e Estruturas Marítimas
N/A
Year: 2003
Author(s): NPE, Núcleo
Editor: ******
Info
River Information Services. PIANC s Technical Brief on vessel traffic and transport management in inland waterways and modern information systems
N/A
Year: 2002
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
Vessel Traffic and Transport Management in the Inland Waterways and Modern Information Systems
N/A
Year: 2002
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
MEDIRES - Ferramentas de Diagóstico e de Inspecção Robotizada de Estruturas Semi-Submersas
N/A
Year: 2001
Author(s): Santos, J. A.; Silvestre, C.
Editor: ******
Info
Observação Sistemática de Obras Marítimas. Súmula da actividade desenvolvida pelo LNEC
N/A
Year: 2001
Author(s): Silva, L. G.; Santos, J. A.; Neves, M. G.; Damião, A. D.
Editor: ******
Info
Protecção da Orla Costeira da Vila das Lajes do Pico. Relatório do Grupo de Trabalho para Definição e Análise de Soluções Alternativas
N/A
Year: 2001
Number Pages:
20 p.
Author(s): Oliveira, J. M. M.; Silva, L. G.; Azevedo, J. M.
Editor: ******
Info
Software do Núcleo de Portos e Praias
N/A
Year: 2001
Author(s): NPE, Núcleo
Editor: ******
Info
Solução Vectorizável e Parelelizável de Sistemas de Equações de Grande Dimensão Proposta para passagem à 2ª fase do projecto, financiado pela FCT, no âmbito dos Programas Operacionais Ciência, Tecnol
N/A
Year: 2001
Author(s): Fernandes, J. L. M.; Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
Transformações Não Lineares de Ondas Marítimas em Zonas Costeiras (2ª Fase). Proposta para passagem à 2ª fase do projecto, financiado pela FCT, no âmbito dos Programas Operacionais Ciência, Tecnologi
N/A
Year: 2001
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Oliveira, F. S. B. F.
Editor: ******
Info
Wave effects on Ships Moored at Figueira da Foz Harbour
N/A
Year: 2001
Author(s): Santos, J. A.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
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