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Estimativa do dano no manto resistente de quebra-mares de taludes, baseada no volume erodido. O caso do quebra-mar de Ponta Delgada
Na sequência dos estragos causados pelo furacão Lorenzo no molhe principal do porto de Ponta Delgada, foi elaborado um projeto de reparação do mesmo, tendo havido necessidade derealização de ensaios em modelo físico tridimensional com o objetivo de avaliar a estabilidade da solução projetada.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Luis, L.
Editor: PIANC
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Estimativa do dano no manto resistente de quebra-mares de taludes, baseada no volume erodido. O caso do quebra-mar de Ponta Delgada
Em 2 de outubro de 2019, o furacão Lorenzo atingiu as ilhas do Arquipélago dos Açores, provocando estragos nas infraestruturas portuárias, nomeadamente no molhe principal do porto de Ponta Delgada. No sentido de minorar este problema, foi elaborado um projeto de reparação do molhe (CONSULMAR, 2020), tendo nesse âmbito sido necessária a realização dos ensaios em modelo físico tridimensional com o objetivo de avaliar a estabilidade da solução projetada.Os ensaios foram realizados num tanque de ondas irregulares do LNEC à escala geométrica1:65 e contemplaram 6 séries de ensaios associados a 3 rumos de agitação marítima (WSW, S, SSW) e a dois níveis de maré (baixa-mar e preia-mar) associados a períodos de pico (Tp) entre 12 s e 20 s e alturas de onda significativa (Hs) variando entre 8 m e 15 m, Lemos et al. 2020.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Luis, L.; Mendonça, F.
Editor: PIANC
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EVOLUÇÃO DO DANO EM ENSAIOS EM MODELO FÍSICO DE UM TROÇO DO QUEBRA-MAR DO PORTO DE PENICHE
A avaliação da estabilidade do manto resistente de quebra-mares de taludes requer, na maioria dos casos, a realização de ensaios em modelo físico. Entre os diferentes métodos de avaliação da evolução da estabilidade, destaca-se a medição do volume erodido do manto resistente por ação da agitação marítima. Este volume pode ser determinado a partir de levantamentos consecutivos da envolvente dos taludes. Melby[1] apresentou uma fórmula para previsão da evolução do dano em quebra-mares de taludes com base nas características da agitação neles incidente. No presente estudo pretendeu-se utilizar um programa de ensaiosem modelo físico bidimensional semelhante ao programa que conduziu à referida fórmula aplicado a um caso de estudo correspondente a uma secção do quebra-mar do porto de Peniche.Os ensaios realizados fazem parte do projeto BSafe4Sea que visa desenvolver, testar e comprovar o conceito de previsão do comportamento estrutural de quebra-mares de talude, que constitui a base de um sistema inovador de apoio à decisão. Os ensaios tiverem como objetivo analisar a resposta da estrutura a diferentes estados de agitação incidentes, cujos resultados são fundamentais para o desenvolvimento d e formulações empíricas de previsão da evolução do dano.
Year: 2022
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Mendonça, A. C.
Editor: FCT
Keywords: Formulação empírica; Volume erodido; Modelo físico; Evolução do dano
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Experimental Investigation of Air Bubble Curtain Effects on Water Wave Field
This paper studies the effects of an air bubble curtain on surface water waves. Water particle velocities and free surface elevations were measured simultaneously at two cross-shore sections downstream the air bubble curtain. Measurements were carried out for regular waves regarding different air bubble curtain configurations. Free surface elevations were measured using resistive gauges and the instantaneous velocities were acquired using an Acoustic Doppler Velocimeter (ADV). The characteristics of the free surface elevation, velocity field and turbulence are analyzed and discussed. The free surface elevation was found to be constantly attenuated by the air bubble curtain. The phase-averaged velocity profiles also depict the effect of the air bubbles in the flow field by generating milder longitudinal velocities (u) and by increasing the transverse component of the velocity (w). The increase in the turbulence intensity and the different energy spectrum produced by the air bubble curtain is also analyzed. The experimental results indicate that the thickness of the air bubble curtain and the total air flow rate affects the wave field.
Year: 2022
Author(s): Neves, D. R.; Brito, M.; Pires Silva, A.; Fortes, C. J. E. M.; Matos, J.
Editor: Trans Tech Publications Ltd, Switzerland
Keywords: Air bubble curtain, wave propagation, flow velocities, turbulence, wave flume
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Experiments on the Sinking of Marine Pipelines on Clayey Soils
An experimental study was carried out to investigate seabed-pipeline interactions with regard to soil liquefaction. For a soil with a high proportion (30 to 60%) of fine sediment, four groups of tests were configured to reproduce soil liquefaction around pipelines for different initial pipe depths, pipe densities and wave conditions (wave height and period). The study focused on verifying the theoretically computed areas of soil failure by analyzing the sinking depths of the pipelines. The main findings are that a pipe with a submerged specific weight of less than half that of the soil will move up to the mudline; that the loss of soil loading capacity is more frequently evidenced in a fluid-like behavior of the soil than by an abrupt breaking of the soil matrix; and that the pipes which are totally buried will sink more than half-buried pipes. Moreover, wave action and the specific weight of the pipes seem to play more important roles in the expected behavior of the wave
Year: 2022
Number Pages:
25p.
Author(s): Mendoza, E.; Neves, M. G.; Afonso, C.; Casarín, R.S.; Ramos, A.; Losada, M. A.
: Journal Water
Editor: MDPI
Volume:
14(5), 704.
Keywords: Clayey soils; Pipeline
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HIDRALERTA System. Validation with Elsa and Fabien depressions
In coastal areas, overtopping events and coastal floods, resulting from the occurrence of maritime storms, can cause severe damage to infrastructure, building and equipment, can be responsible for coastal morphology changes (coastal erosion), as well as put in damage human lives, animals or the ecosystem.
Year: 2022
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.; Zózimo, A. C.; Santos, J. A.
Editor: IAHR
Keywords: Portugal; XBeach; Forecast and alert system; Risk assessment; Wave overtopping
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IMPLEMENTATION AND VALIDATION OF SAFEPORT SYSTEM AT SINES HARBOUR
SAFEPORT safety system aims to daily reports to Sines harbour administration, potencial emergency situations regarding ships operation in port areas caused by extreme weather-oceanographic conditions, that may occur in the next three. It consists of a set of numerical models and a qualitative risk assessment and forecasting. It uses forecasts provided offshore of the area under study of sea agitation, wind and tide. The characterization of the response of the free and moored ships at a berth is performed using the numerical modelswhich deals with formulations in the frequency and time domain. The system issue alerts, through danger levels associated with risk levels of exceedance of recommended values for movements and forces imposed on ship mooring systems. SAFEPORT can be adapted to any port. So far, it has been developed and adapted to three terminals of the port of Sines, where three different ships were simulated. This paper presents the developments made to date of the safety system, in terms of its implementation and validation. The numerical models run every day, in real-time mode, in a computer cluster and the system provide forecast results for the next 72 hours. The results are disseminated on a web page and a mobile application in a variety of formats.
Year: 2022
Author(s): Gomes, A.; Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Editor: XXV ENMC, XIII ECTM
Keywords: Risk analysis; MOORNAV; Moored ships; Wave propagation; SWAMS; SAFEPORT
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Implementation of the swash model into HIDRALERTA system
Early warning systems are an important tool for local authorities to detect emergency situations in advance and initiate the necessary safety measure. The To-SEAlert project has the aim of increasing the efficiency, robustness and reliability of the HIDRALERTA coastal hazards early warning system. This study shows a first intent to implement the SWASH numerical model to simulate wave overtopping for the Ericeira prototype. SWASH was implemented for one breakwater profile where overtopping discharge and associated risk levelsare estimated. It was compared to the current approach used in HIDRALERTA, the neuronal network NN_OVERTOPPING2. Finally, both approaches were compared with previously analysed video images of the site. The results showed that SWASH generally overestimates overtopping and is not in good agreement with the NN_OVERTOPPING2 or the video images. A possible reason might be the wave direction, which cannot be included in one-dimensional simulations in SWASH.
Year: 2022
Author(s): Manz, A.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
Editor: XXV ENMC, XIII ECTM, 9º MCSul e IX SEMENGO
Keywords: SWASH model; Risk Reductio; Wave Overtopping; Early Warning System
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Modelação física de um quebra-mar destacado com diferentes ângulos de implantação: Análise comparativa das condições de surfabilidade
No âmbito do
Year: 2022
Author(s): Mendonça, A. C.; Martinez, C.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, R.; Bicudo, P.; Sancho, F. E.
Editor: PIANC
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Mosaic.pt flood risk framework to support management in coastal zones
Extending for more 900 km with diverse geomorphologies and land-use occupation, the Portuguese coastal zone is highly vulnerable to overtopping and flooding.
Year: 2022
Author(s): Freire, P.; Fortunato, A. B.; Tavares, A.; Oliveira, A.; Santos, P.; Nahon, A.; Barros, J.; Rocha, M.; Oliveira , F.; Fortes, C. J. E. M.; Jesus, G.; Azevedo, A.; Oliveira, J. N.; Bortoli, A.; Rilo, A
Editor: MEC
Keywords: Safe communities; Vilnerability; Real-time prediction and monitoring; Critical typologies; Coastal flooding
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Relatório Científico
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Agitação marítima na costa portuguesa. Dados de observações efectuadas em Ericeira e no Cabo da Roca
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
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Agitação marítima na costa portuguesa. Observações efectuada em Cascais, Costa da Caparica e Lagoa de Albufeira
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
Info
Agitação marítima na costa portuguesa. Observações efectuadas no Cabo Carvoeiro e em Ferrel
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.; Carvalho, M. M.; Santos, J. T.; Veloso, E. S.; Damião, A.; Botelho, L.
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Contribuição para o estudo da agitação marítima na baía de Cascais. Diagramas de refracção.
N/A
Year: 1988
Author(s): J.A Covas
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Ensaios de estabilidade do reacondicionamento da cabeça do molhe norte da Póvoa de Varzim.
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.; Silva, L. G.
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Ensaios de galgamentos da reformulação do molhe sul da Praia da Vitória
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.
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Modelo matemático de refracção. Ondas irregulares.
N/A
Year: 1988
Author(s): Covas, J. A.; Pontes, M. T.; Brandão, M. A.
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Observação sistemática do comportamento das obras de abrigo dos portos de Portugal Continental. Porto da Póvoa de Varzim. Estudos de refracção.
N/A
Year: 1988
Author(s): Covas, J. A.
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Saint Quay-Portrieux. Études sur modèles réduits de l'extension du port de pêche et plaisance. Phase 2: Modèle réduit d'ensemble. Doc. 2.1: Modèle d'Agitation
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.
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Saint Quay-Portrieux. Études sur modèles réduits de l'extension du port de pêche et plaisance: Troisième partie: étude de stabilité et franchissements en canal.
N/A
Year: 1988
Author(s): Pita, C. A.; Silva, L. G.
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