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The EW-COAST contribution to an Early Warning System for coastal risks assessments.
Storms impacting sandy coastal areas produce hazard such as erosion as overwash, in turn, promote risk to life and property damage in occupied areas.
Year: 2022
Author(s): Ferreira, Ó.; Garzon, J.L.; Ferreira, A. M.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: MEC
Keywords: Storms; Risk Assessment; Erosin; Overtopping; Overwash
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Validation and Comparisons of Methodologies Implemented in a RANS-VoF Numerical Model for Applications to Coastal Structures
Methodologies to be used in numerical models based on Reynolds-averaged Navier
Year: 2022
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.
Editor: MDPI
Keywords: wave overtopping; wave breaking; porous breakwater; coastal structure; turbulence models; RANS-VoF
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Wave Run-Up and Overtopping Quantification at Different Coastal Structures
With the sea level rise and all the processes associated with wave action.
Year: 2022
Author(s): Mateus, R.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: IAHR2022 Abstract Book
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Análise de eventos de risco através de modelação numérica XBeach. Caso de Estudo - Costa da Caparica
É cada vez mais usual o recurso à modelação numérica para a simulação de eventos de galgamento, inundação e erosão em zonas costeiras. Neste estudo, recorre-se ao acoplamento de dois modelos, SWAN + XBeach (modo surf beat), para a propagação da agitação marítima do largo até à zona de espraio e para reproduzir a evolução morfodinâmica, a fim de avaliar a ocorrência de galgamento e erosão resultantes de eventos meteo-oceanográficos extremos. O local de estudo incide sobre o sector urbano artificializado da Costa da Caparica, que é composto por um campo de esporões e uma estrutura de proteção aderente em toda a extensão, formando seis células de praia arenosa. As simulações cobriram 96 h de forçamentos oceanográficos, representando, assim, a passagem da tempestade Hércules/Christine, entre os dias 3 e 7 de janeiro de 2014. O modelo SWAN propagou com sucesso as condições de agitação marítima para a área de estudo, quando comparado com os dados registados pela boia do Porto de Lisboa. Em relação ao modelo XBeach, este foi capaz de reproduzir alguma da evolução morfodinâmica espectável, contudo a erosão da praia emersa ficou aquém dos relatos documentados, não tendo sido possível avaliar quantitativamente os resultados. O alcance máximo do espraio obtido ao longo deste troço de costa foi inferior ao documentado, o que induz a falhas na previsão de inundações devido ao galgamento. Estes resultados podem ser devidos a uma parametrização inadequada do modelo e/ou à falta de levantamentos topo-batimétricos da praia. Esta abordagem metodológica representa um passo importante para uma melhor estimativa da evolução morfodinâmica na Costa da Caparica devido a eventos de tempestade e significa um importante esforço inicial para melhorar a avaliação dos eventos de galgamento e inundação.
Year: 2021
Number Pages:
51-63pp.
Author(s): Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garzon, J.L.
: Revista Recursos Hidricos
Editor: APRH
Volume:
Volume 41, Nº 2.
Keywords: Tempestade marítima; Espraiamento; Erosão; Inundação; Galgamento; Riscos costeiros
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Aplicação e validação do sistema HIDRALERTA em situações de tempestade
O HIDRALERTA é um sistema de avaliação, previsão e alerta do risco da ocorrência de situações de emergência associadas aos efeitos da agitação marítima (galgamento, inundação e navios amarrados) em zonas costeiras e portuárias. Sendo um sistema de alerta, é fundamental que funcione corretamente, quer em situações correntes (apenas emitindo alertas quando tal se justifique), quer em situações de tempestade. Neste trabalho são apresentados os desenvolvimentos efetuados até à data na validação do sistema em situações de tempestade, com a sua aplicação na simulação do furacão Lorenzo e das depressões Elsa e Fabien. Da análise efetuada pode concluir-se que os alertas emitidos pelo sistema estiveram em oncordância com os danos/ocorrências reportadas localmente, o que contribui para reforçar a confiança no sistema que está a ser desenvolvido. A característica diferenciadora deste trabalho é que a avaliação do risco é efetuada com base nos parâmetros específicos do risco que se pretende prever, como caudais de galgamento ou as forças nas amarrações, e não apenas em parâmetros meteorológicos e oceanográficos.
Year: 2021
Number Pages:
145-167pp.
Author(s): Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; SANTOS, M.I.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
28 (II).
Keywords: depressões Elsa e Fabien; HIDRALERTA; Furacão Lorenzo; Navios amarrado; Galgamento
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Comparison of existing equations for the design of crown walls: application to the case study of Ericeira breakwater (Portugal)
The correct calculation of forces and moments caused by wave action over crown wallstructures is critical for their design. There are several existing equations for this, some of which are sanctioned in practice as it is the case for Jensen (1984) and Bradbury et al. (1998), Günback and Gökce (1984), Martin et al. (1999), Berenguer and Baonza (2006), and Pedersen (1996) and Nørgaard et al. (2013). These equations are the main tool for the design of breakwater crown walls and their accuracy is crucial to ensure the stability of the crown wall, especially when considering the sea level rise due to climate change and the possible damage of the armor, since both aspects are not usually considered in most original design studies. In a scenario of climate change, it is very important to estimate the possible changes in security factors due to both these aspects, comparing the results with the original design ones. This paper has as main objective to analyze it for the case study of Ericeira rubble mound breakwater in Portugal. For this, a comparison of the results using those equations and different scenarios including the current, considering sea level rise and armor damage, were performed to extract some conclusions: the increase in the sea level in the case study was not significant and therefore its incidence is very small; and the damage to the main armor by losing pieces at the berm is much more important in this case study, so it is essential to carry out the proper maintenance of the design section. On the other hand, horizontal forces are more conservative using Pedersen and Nørgaard equations, obtaining the lowest value with Martin. Regarding uplift pressures, Martin gives the lowest value, while the most conservative values are given by Günbak and Gökce
Year: 2021
Number Pages:
25p.
Author(s): Pereira, F.; Neves, M. G.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; ESTEBAN, M.D.; Negro, V.
: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Volume 9, Issue 3.
Keywords: Ccrown wall; Armor damage; Climate change; Rubble mound breakwater
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Effects of varying the transmission coefficient in SNL-SWAN for a wave farm in Peniche
The effects of a farm of bottom-fixed oscillating flaps on the wave propagation in Almagreira beach (Portugal) are evaluated. The SNL-SWAN (Sandia National Laboratories, Simulating WAves Nearshore) numerical model is validated from 2010 to 2018 against Nazaré wave buoy data and run for 19 years to characterize the wave resource and identify the most common and energetic sea states. By varying number (10 to 100) and configuration of wave energy converters (WECs) an optimal array is identified. Model sensitivity to two methods of determining the transmission coefficient, OBCASEs 1 and 3, is studied by analyzing changes in significant wave height, period and direction. OBCASE 1 overestimates the effects of the farm on the waves and changes result higher in the lee of the array with an increasing number of devices. As a future work OBCASE 2 and 4 will be compared to OBCASE 1 and 3.
Year: 2021
Number Pages:
11-18pp.
Author(s): FANTI; Jacob, J.; Pacheco, A.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.
: Marine Technology and Ocean Engineering Series
Editor: CRC Press
Volume:
Volume 5.
Keywords: SWAN; Modelação numérica; Aguçadora; Energia das ondas
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Experimental and numerical simulations of oblique extreme wave conditions in front of a breakwater
Climate change studies already reported sea level rise as an accepted scenario, which induces changes in nearshore wave conditions. A large range of new experiences including water level, run-up, overtopping, hydrodynamic data for different wave steepnesses and directions was performed in the Leibniz Universität Hannover (LUH) wave basin for a rubble mound breakwater with a slope of 1(V):2(H). This work presents, focusing on oblique extreme wave conditions, numerical simulations of the hydrodynamics in that experiment using OpenFOAM®. Results of the wave generation boundary conditions and their propagation, namely levation of the water level free-surface and velocity data at specific locations are compared and discussed with data from experimental measurements acquired by acoustic wave gauges and acoustic doppler velocimeter (ADV) / Vectrino equipment. Although an exact match between numerical and laboratory values was not reached, an appropriate incident wave angle and a reasonable amplitude of velocities and water depths was achieved and the same happened to the statistics of those values.
Year: 2021
Number Pages:
73-85pp.
Author(s): Carvalho, R.; Santos, J. A.; BARAJAS, G.O.; Beg, Md. N.A.; LOPES, P.M.; Fortes, C. J. E. M.; Lara, J. L.
: Revista de Gestão Costeira Integrada
Editor: APRH
Volume:
Volume 21, Número 2, 73-85.
Keywords: Oblique extreme wave conditions; Scale-model tests; OpenFOAM®; Wave generation; Breakwater
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Marine geohazards: Safeguarding society and the Blue Economy from a hidden threat
Marine geohazards pose a significant threat to the European coastal population and to the development of the Blue Economy. This Position Paper discusses the type (Chapter 2), distribution (Chapter 3) and impact (Chapter 4) of marine geohazards on the European coastal regions and the Blue Economy, as well as what and how novel scientific approaches may broaden our understanding of their trigger mechanisms and drive a risk-mitigating European policy (Chapter 5). This document focuses on short-onset geological hazards and does not deal with long-term processes such as coastal erosion, land subsidence, intrusion of salt water in coastal aquifers; or with hazards associated by atmospheric disturbances such as storm surges and meteo-tsunamis. This document is primarily aimed at local, regional, national and European institutions in charge of managing risk assessments & mitigation, land and sea management, funding research, monitoring and infrastructures, and public awareness of hazards. In addition, this document may also be relevant to the scientific community interested in, or exploring this subject, and to stakeholders outside Europe, in light of the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030).
Year: 2021
Number Pages:
100p.
Author(s): KOPP, H.; CHIOCCI, F.L.; BERNDT, C.; ÇA
: EUROPEAN MARINE BOARD
Editor: European Marine Board IVZW
Volume:
POSITION PAPER 26.
Keywords: Risk; Trigger mechanisms; Blue-economy; Marine geohazards
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Modelação física da resposta à agitação incidente de um trecho do quebra-mar do porto da Ericeira
Para caracterizar a resposta de um trecho do quebra-mar de taludes do porto da Ericeira à agitação marítima nele incidente, realizaram-se no canal de ondas irregulares do LNEC um conjunto de ensaios com um modelo reduzido desse mesmo trecho. Nesta comunicação descreve-se a instalação experimental, incluindo os diversos instrumentos utilizados para medir as séries temporais das várias grandezas de interesse e o programa de ensaios, apresentando-se as grandezas medidas num subconjunto dos ensaios considerado mais interessante. Nestas grandezas incluem-se a elevação da superfície livre associada à agitação incidente, o espraiamento ao longo do talude, o volume de água de água galgado, a pressão em vários pontos da superestrutura e a erosão do manto protetor utilizando um sensor cujo funcionamento se baseia na tecnologia Time of Flight.
Year: 2021
Number Pages:
91-100pp.
Author(s): Santos, J. A.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Pinto, M.; Sanches, C.; Gueifão, J.; Zózimo, A. C.
: Revista Recursos Hídricos
Editor: APRH
Volume:
Vol. 42, N.º 1.
Keywords: Dano; Superestrutura; Galgamento; Espraiamento; Agitação marítima
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Comunicação
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Experimental study of forces on a submarine outfall: influence of incident wave direction of stabilizing concrete weights and pipe distance from the bottom
In order to provide new insight into the flow and forces around a submarine outfall, 3D testswere performed in the DHI Shallow Water Basin with different outfall geometries (with andwithout stabilizing concrete weights), different wave obliquities (90º, 30º and 10º) anddifferent pipe distances from the bottom. The tests were carried out in the subcritical flowregime. The collected data provide new understanding of the importance of the wave obliquityin the forces on the outfall, especially for small values, where there are no available data.Moreover, for the case with the pipe stabilized by concrete weights, where almost noinformation is available, the influence on the forces of the wave obliquity and of the pipedistance from the bottom are analyzed, giving important indications to the design project.
Year: 2014
Number Pages:
8p.
Author(s): Neves, M. G.; Mendonça, A. C.; Didier, E.; Reis, M. T.; Inverno, J.; Figueira, P.; Afonso, C.; Vílchez, M.; Clavero, M.; Ortega-Sánchez, M.; Losada, M. A.
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Experimental study of stability of submarine outfalls in muddy soils
Marine structures built on muddy soils, such as breakwaters and submarine outfalls, are subject to settlement, scour and liquefaction and the mechanics of these processes are still uncertain. The aim of the present experimental study is to investigate stability of submarine outfalls in low quality soil. Physical modeling, carried out in the wave flume at UNAM, Mexico, is described and the results are presented and discussed. Tests were performed for different wave conditions (wave heights and periods), different soil characteristics (several mixtures of kaolinite and sand) and three structural layouts: the pipe resting on the soil, the pipe partially buried and a totally buried pipe.The pore pressure for different positions on the soil and the movements of the pipes were measured, together with surface elevation along the flume.
Year: 2014
Number Pages:
16p.
Author(s): Mendoza, E.; Neves, M. G.; Afonso, C.; Casarín, R.S.; Reis, M. T.; Clavero, M.; Losada, M. A.
Keywords: Waves; Liquefaction; Physical model; Submarine outfalls; Low quality soil
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Experimental wave breaking velocity characterization for monochromatic, bichromatic and irregular waves
The present work focuses on the comparison between different types of data analysis (time analysis; Fourier transform spectral analysis; wavelet transform spectral analysis; and hodograph representation) applied to Acoustic Doppler Velocimetry (ADV) records of wave orbital velocities. Different wave conditions (monochromatic, bichromatic and irregular) have been tested, for the general purpose of experimentally investigating wave shoaling and breaking over a gentle slope. The analysis of the velocity data, through these methodologies, illustrates other relevant phenomena occurring in the wave propagation, which cannot be depicted by the usual wave gauges. Each of these techniques has advantages and drawbacks,and so they should be complementary.
Year: 2014
Number Pages:
87-96pp.
Author(s): Conde, J. M.; Neves, C. F.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.
Keywords: Irregular waves; Bichromatic waves; Regular waves; Wave breaking; Acoustic doppler velocimetry
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Galgamento do quebra-mar poente de Albufeira: Comparação entre o modelo numérico SPH e medições de campo
Os modelos SPH (Smoothed Particle Hydrodynamics), baseados na formulação Lagrangiana dasequações da Dinâmica dos Fluidos, são uma opção atractiva para modelar escoamentos com superfície livre, poisnão necessitam de malha computacional, permitindo modelar fenómenos complexos, como a rebentação de ondase o galgamento. Neste trabalho apresenta-se o modelo numérico SPHyCE em desenvolvimento no LNEC e a suaaplicação à determinação do galgamento no quebra-mar poente do Porto de Pesca de Albufeira (Algarve), no qualforam realizadas as primeiras campanhas de medição de galgamento num quebra-mar em Portugal no âmbito doprojecto SPACE (Desenvolvimento e validação de um modelo SPH para aplicações a estruturas costeiras).Apresenta-se a metodologia de acoplamento dos modelos SWAN, Bouss2D e SPHyCE, para modelar apropagação das ondas do largo até ao quebra-mar, assim como as campanhas de campo. São analisados ecomparados os galgamentos obtidos com o modelo numérico e os medidos.
Year: 2014
Number Pages:
143-146pp.
Author(s): Didier, E.; Ferreira, Ó.; Dias, J.; Neves, D. R.; Carrasco, A. R.; Reis, M. T.; Neves, M. G.
Keywords: Dados de campo; Quebra-mar; Galgamento; Smoothed particle hydrodynamics
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HIDRALERTA Project
This paper describes the recent advances on the research project HIDRALERTA - "Flood Forecast and Early Warning System in Coastal and Port Areas", whose main objective is developing a system for forecasting, warning and assessment of risks associated with wave overtopping and flooding in coastal and port areas, supported by measurements/predictions of waves and water levels in these areas. The case study here presented is the port and bay of Praia da Vitória, at the Terceira Island, Azores. Methodologies and accomplishments of the HIDRALERTA project achieved so far, with the focus on its more relevant results, are herein described.
Year: 2014
Number Pages:
8p.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.; Capitão, R.; Santos, J. A.; Pinheiro, L.; Craveiro, J.; Rodrigues, A.; Sabino, A.; Silva, S.; Ferreira, J.; Raposeiro, P.; Silva, C.; Rodrigues, M. C.; S
Keywords: Risk assessment; Flooding; Wave overtopping; Wave conditions; Warning system
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Influência das correntes no comportamento do modelo SWAN na zona de Diogo Lopes, Brasil
A zona de Diogo Lopes, situada no estado do Rio Grande do Norte, Brasil, foi alvo devários estudos interdisciplinares, que incluíram a caracterização da agitação marítima ao longodesta costa (Ângelo et al. 2012, Matos et al. 2013). Esta é dominada por um regime de alternânciade brisa marítima e terrestre que colocou certas dificuldades. Para obviar a estas, recorre-se,novamente, ao modelo SWAN para a simulação do estado de mar, mas com um domínio decálculo alargado, um campo de ventos, obtido na estação meteorológica de Macau, diferente ecom a introdução da interacção das ondas e correntes. Estas são provenientes do modelohidrodinâmico SISBAHIA desenvolvido na referida Universidade. O forçamento ao largo é obtidorecorrendo ao modelo Wavewatch III. Para a verificação das simulações, utilizaram-se mediçõesde sensores AWAC para o período de 11 a 12 de Dezembro de 2010, em dois pontos distintos damalha computacional.
Year: 2014
Number Pages:
199-202pp.
Author(s): Ramos, A.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.; Scudelari, A. C.
Keywords: Rebentação parcial; Agitação marítima; Sisbahia; Diogo lopes; Ondas-correntes; Swan
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Modelagem numérica e física de um quebra-mar poroso
Os modelos Lagrangianos de tipo Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) apresentam-se como uma alternativa interessante para modelar a interação entre ondas e estruturas costeiras e marítimas. Estes modelos permitem representar corretamente a física dos fenômenos. No entanto, como qualquer modelo numérico, a precisão dos resultados depende fortemente da resolução, i.e. da dimensão das partículas. O estudo de análise da convergência com a resolução, para a elevação da superfície livre e o galgamento, mostra assim que a convergência é obtida para resoluções diferentes em função do tipo de fenômeno analisado e para resoluções mais finas quando a não-linearidade dos fenômenos aumenta. Os resultados numéricos foram comparados com os dados experimentais obtidos em canal de ondas evidenciando a convergência quer da elevação de superfície livre quer do galgamento com a resolução.
Year: 2014
Number Pages:
8p.
Author(s): Didier, E.; Neves, D. R.; Dias, J.; Teixeira, P.; Neves, M. G.
Keywords: Galgamento; Quebra-mar poroso; Smoothed particle hydrodynamics
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Monitoramento de ondas geradas por ventos em recintos fechados utilizando o modelo numérico SWAN e sensor de pressão
A geração e propagação de ondas de vento em lagos de barragens de grande dimensãopode por em causa a segurança da navegação interior bem como contribuir para aocorrência de fenómenos erosivos nas margens desses lagos. É, por isso, muito importantea correta estimação dessas ondas de vento e o desenvolvimento de metodologias eferramentas capazes de promover a sua monitorização e a previsão atempada dessasondas de modo a minimizar as suas consequências do ponto de vista económico eambiental.É, neste âmbito, que se insere o trabalho que está a ser desenvolvido para o lago dabarragem de Ilha Solteira no estado de São Paulo, Brasil, onde um vasto conjunto de dadosin situ (ventos, ondas, correntes e sedimentos) está a ser coletado desde 2007 assim comose iniciaram as aplicações de modelos numéricos de geração e propagação de ondas.Nesta comunicação, apresenta-se a comparação das estimativas produzidas pelo modelonumérico SWAN, utilizando a caracterização do vento obtida a partir do Anemómetro 2Dsônico instalado no lago da barragem de Ilha Solteira, com as medições da elevação dasuperfície livre obtidas com o sensor de pressão instalado a 1 m da superfície e 8 m deprofundidade local para um período de 2 meses (janeiro e fevereiro de 2011).As comparações efectuadas mostram a capacidade do modelo SWAN em reproduzirglobalmente as características de agitação verificadas no lago em função da boaconcordância entre os valores experimentais e os resultados do modelo numérico, onde em97% dos casos se obteve um índice de concordância (IC) de 73%.
Year: 2014
Number Pages:
13p.
Author(s): Vieira, A. S.; Fortes, C. J. E. M.; Maciel, G.
Keywords: Swan; Sensor de pressão; Segurança da navegação; Ondas de vento; Ilha solteira
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Normas e recomendações em obras marítimas
N/A
Year: 2014
Number Pages:
24p.
Author(s): Neves, M. G.
Keywords: Recomendações; Dimensionamento hidráulico-estrutural; Obras marítimas
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Numerical analysis of flow-induced vibration of two circular cylinders in tandem at low Reynolds numbers
Uniform flows over circular cylinders in different arrangements appear in manypractical situations. Analyses of side-by-side, tandem and staggered arrangements have shownsignificant differences among flow parameters and the interaction of the flow and the cylinder,by comparison with single cylinder parameters. This paper describes the study of two circularcylinders in tandem arrangement subject to bi-dimensional uniform laminar flows at lowReynolds numbers from 90 to 140. Cases with distance between cylinders equal to 5.25diameter for both fixed cylinders and for a fixed upstream cylinder and a downstream oneelastically mounted in transversal direction are analysed. The numerical model Ifeinco, whichis based on the finite element method and uses a partitioned scheme that considers two-wayinteraction of fluid flow and structure, is employed in the analysis. The fluid flow model usesa semi-implicit two-step Taylor-Galerkin method to discretize the Navier-Stokes equations andthe arbitrary Lagrangean-Eulerian formulation to follow the cylinder motion. The analysis ofthe cylinder movement is carried out by using one DOF dynamic equation for the transversedirection discretized in time by the implicit Newmark method. For both fixed cylinders,differences in terms of lift and drag coefficients and Strouhal number are found by comparisonwith the ones of the single cylinder. When the downstream cylinder is elastically mounted, alock-in phenomenon is observed in a range of Reynolds numbers, characterized by thediscontinuity of the lift and drag coefficients, vortex vibration and natural frequenciesapproximation and increase in vibration amplitude.
Year: 2014
Number Pages:
2160-2171pp.
Author(s): Teixeira, P.; Didier, E.
Keywords: Wake interference; Tandem arrangement; Circular cylinders; Flow-induced vibration; Finite element method
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
Obras adicionais de protecção do porto de Ká-Hó. Ensaios de agitação em modelo reduzido.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Obras adicionais de protecção do porto de Ká-Hó. Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos.
N/A
Year: 1993
Author(s): Silva, L. G.
Info
Passagem ao largo da agitação marítima adjacente à Figueira da Foz.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, M. M.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Passagem ao largo da agitação marítima em Sines.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, M. M.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
Passagem ao largo da agitação marítima em Viana do Castelo
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Carvalho, R.; Capitão, R.
Info
Plage de Dahomey. Études additionnelles sur modèle mathématique de la réfraction-diffraction de la houle.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Neves, G.; Sancho, F. E.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Plage de Dahomey. Études sur modèle mathématique de la refraction-diffraction de la houle.
N/A
Year: 1993
Author(s): Santos, F. S.
Info
Port de plaisance du Cabo Negro. Études d'agitation sur modèle mathématique.
N/A
Year: 1993
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, G.; Sancho, F. E.
Info
Tradução para inglês do relatório "Nova ponte do Tejo em Lisboa. Condicionamentos hidráulicos e de navegação
N/A
Year: 1993
Author(s): Carvalho, M. M.
Info
Valores extremos da agitação marítima. Missão aos Estados Unidos.
N/A
Year: 1993
Author(s): Carvalho, M. M.; Covas, J. A.
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Outro
Info
A nonlinear finite element method for wave propagation over gently varying depths
N/A
Year: 2000
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.
Editor: ******
Info
Diagnóstico de Obras de Protecção Portuária
N/A
Year: 2000
Number Pages:
50 p.
Author(s): Neves, M. G.; Santos, J. A.; Ferreira, Ó
Editor: ******
Info
Fenómenos de turbulência e correntes geradas pela rebentação de ondas
N/A
Year: 2000
Number Pages:
18 p.
Author(s): Sancho, F. E.; Neves, M. G.; Tomasicchio, G.; Archetti, R.
Editor: ******
Info
Modelação Numérica da Evolução de Praias Estuarinas - Programa PDCTM (FCT)
N/A
Year: 2000
Author(s): Freire, P.; Oliveira, F. S. B. F.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Morfodinâmica de Embocaduras Estuarinas: Análise a médio e longo prazo
Info
Quebra-mares perfurados: da caracterização do processo de interacção ondas-estrutura ao desenvolvimento de modelos de dimensionamento
N/A
Year: 2000
Number Pages:
50 p.
Author(s): Sarmento, A.; Neves, M. G.; Pita, C.; Oliveira, I. M.; Pontes, T.
Editor: ******
Info
BRISA: Breaking waves interaction with sandbars
N/A
Year: 1999
Number Pages:
30 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Funcionalidade e estabilidade de estruturas de abrigo à acção de agitação marítima
N/A
Year: 1999
Number Pages:
16 p.
Author(s): Neves, M. G.; Losada, M. A.
Editor: ******
Morfodinâmica de Embocaduras Estuarinas: Análise a médio e longo prazo
Info
PRIMO: Prediction and impacts of runup and overwashes
N/A
Year: 1999
Number Pages:
33 p.
Author(s): Ferreira, Ó; Sancho, F. E.
Editor: ******
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