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The EW-COAST contribution to an Early Warning System for coastal risks assessments.
Storms impacting sandy coastal areas produce hazard such as erosion as overwash, in turn, promote risk to life and property damage in occupied areas.
Year: 2022
Author(s): Ferreira, Ó.; Garzon, J.L.; Ferreira, A. M.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: MEC
Keywords: Storms; Risk Assessment; Erosin; Overtopping; Overwash
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Validation and Comparisons of Methodologies Implemented in a RANS-VoF Numerical Model for Applications to Coastal Structures
Methodologies to be used in numerical models based on Reynolds-averaged Navier
Year: 2022
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.
Editor: MDPI
Keywords: wave overtopping; wave breaking; porous breakwater; coastal structure; turbulence models; RANS-VoF
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Wave Run-Up and Overtopping Quantification at Different Coastal Structures
With the sea level rise and all the processes associated with wave action.
Year: 2022
Author(s): Mateus, R.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: IAHR2022 Abstract Book
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Análise de eventos de risco através de modelação numérica XBeach. Caso de Estudo - Costa da Caparica
É cada vez mais usual o recurso à modelação numérica para a simulação de eventos de galgamento, inundação e erosão em zonas costeiras. Neste estudo, recorre-se ao acoplamento de dois modelos, SWAN + XBeach (modo surf beat), para a propagação da agitação marítima do largo até à zona de espraio e para reproduzir a evolução morfodinâmica, a fim de avaliar a ocorrência de galgamento e erosão resultantes de eventos meteo-oceanográficos extremos. O local de estudo incide sobre o sector urbano artificializado da Costa da Caparica, que é composto por um campo de esporões e uma estrutura de proteção aderente em toda a extensão, formando seis células de praia arenosa. As simulações cobriram 96 h de forçamentos oceanográficos, representando, assim, a passagem da tempestade Hércules/Christine, entre os dias 3 e 7 de janeiro de 2014. O modelo SWAN propagou com sucesso as condições de agitação marítima para a área de estudo, quando comparado com os dados registados pela boia do Porto de Lisboa. Em relação ao modelo XBeach, este foi capaz de reproduzir alguma da evolução morfodinâmica espectável, contudo a erosão da praia emersa ficou aquém dos relatos documentados, não tendo sido possível avaliar quantitativamente os resultados. O alcance máximo do espraio obtido ao longo deste troço de costa foi inferior ao documentado, o que induz a falhas na previsão de inundações devido ao galgamento. Estes resultados podem ser devidos a uma parametrização inadequada do modelo e/ou à falta de levantamentos topo-batimétricos da praia. Esta abordagem metodológica representa um passo importante para uma melhor estimativa da evolução morfodinâmica na Costa da Caparica devido a eventos de tempestade e significa um importante esforço inicial para melhorar a avaliação dos eventos de galgamento e inundação.
Year: 2021
Number Pages:
51-63pp.
Author(s): Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garzon, J.L.
: Revista Recursos Hidricos
Editor: APRH
Volume:
Volume 41, Nº 2.
Keywords: Tempestade marítima; Espraiamento; Erosão; Inundação; Galgamento; Riscos costeiros
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Aplicação e validação do sistema HIDRALERTA em situações de tempestade
O HIDRALERTA é um sistema de avaliação, previsão e alerta do risco da ocorrência de situações de emergência associadas aos efeitos da agitação marítima (galgamento, inundação e navios amarrados) em zonas costeiras e portuárias. Sendo um sistema de alerta, é fundamental que funcione corretamente, quer em situações correntes (apenas emitindo alertas quando tal se justifique), quer em situações de tempestade. Neste trabalho são apresentados os desenvolvimentos efetuados até à data na validação do sistema em situações de tempestade, com a sua aplicação na simulação do furacão Lorenzo e das depressões Elsa e Fabien. Da análise efetuada pode concluir-se que os alertas emitidos pelo sistema estiveram em oncordância com os danos/ocorrências reportadas localmente, o que contribui para reforçar a confiança no sistema que está a ser desenvolvido. A característica diferenciadora deste trabalho é que a avaliação do risco é efetuada com base nos parâmetros específicos do risco que se pretende prever, como caudais de galgamento ou as forças nas amarrações, e não apenas em parâmetros meteorológicos e oceanográficos.
Year: 2021
Number Pages:
145-167pp.
Author(s): Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; SANTOS, M.I.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
28 (II).
Keywords: depressões Elsa e Fabien; HIDRALERTA; Furacão Lorenzo; Navios amarrado; Galgamento
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Comparison of existing equations for the design of crown walls: application to the case study of Ericeira breakwater (Portugal)
The correct calculation of forces and moments caused by wave action over crown wallstructures is critical for their design. There are several existing equations for this, some of which are sanctioned in practice as it is the case for Jensen (1984) and Bradbury et al. (1998), Günback and Gökce (1984), Martin et al. (1999), Berenguer and Baonza (2006), and Pedersen (1996) and Nørgaard et al. (2013). These equations are the main tool for the design of breakwater crown walls and their accuracy is crucial to ensure the stability of the crown wall, especially when considering the sea level rise due to climate change and the possible damage of the armor, since both aspects are not usually considered in most original design studies. In a scenario of climate change, it is very important to estimate the possible changes in security factors due to both these aspects, comparing the results with the original design ones. This paper has as main objective to analyze it for the case study of Ericeira rubble mound breakwater in Portugal. For this, a comparison of the results using those equations and different scenarios including the current, considering sea level rise and armor damage, were performed to extract some conclusions: the increase in the sea level in the case study was not significant and therefore its incidence is very small; and the damage to the main armor by losing pieces at the berm is much more important in this case study, so it is essential to carry out the proper maintenance of the design section. On the other hand, horizontal forces are more conservative using Pedersen and Nørgaard equations, obtaining the lowest value with Martin. Regarding uplift pressures, Martin gives the lowest value, while the most conservative values are given by Günbak and Gökce
Year: 2021
Number Pages:
25p.
Author(s): Pereira, F.; Neves, M. G.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; ESTEBAN, M.D.; Negro, V.
: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Volume 9, Issue 3.
Keywords: Ccrown wall; Armor damage; Climate change; Rubble mound breakwater
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Effects of varying the transmission coefficient in SNL-SWAN for a wave farm in Peniche
The effects of a farm of bottom-fixed oscillating flaps on the wave propagation in Almagreira beach (Portugal) are evaluated. The SNL-SWAN (Sandia National Laboratories, Simulating WAves Nearshore) numerical model is validated from 2010 to 2018 against Nazaré wave buoy data and run for 19 years to characterize the wave resource and identify the most common and energetic sea states. By varying number (10 to 100) and configuration of wave energy converters (WECs) an optimal array is identified. Model sensitivity to two methods of determining the transmission coefficient, OBCASEs 1 and 3, is studied by analyzing changes in significant wave height, period and direction. OBCASE 1 overestimates the effects of the farm on the waves and changes result higher in the lee of the array with an increasing number of devices. As a future work OBCASE 2 and 4 will be compared to OBCASE 1 and 3.
Year: 2021
Number Pages:
11-18pp.
Author(s): FANTI; Jacob, J.; Pacheco, A.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.
: Marine Technology and Ocean Engineering Series
Editor: CRC Press
Volume:
Volume 5.
Keywords: SWAN; Modelação numérica; Aguçadora; Energia das ondas
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Experimental and numerical simulations of oblique extreme wave conditions in front of a breakwater
Climate change studies already reported sea level rise as an accepted scenario, which induces changes in nearshore wave conditions. A large range of new experiences including water level, run-up, overtopping, hydrodynamic data for different wave steepnesses and directions was performed in the Leibniz Universität Hannover (LUH) wave basin for a rubble mound breakwater with a slope of 1(V):2(H). This work presents, focusing on oblique extreme wave conditions, numerical simulations of the hydrodynamics in that experiment using OpenFOAM®. Results of the wave generation boundary conditions and their propagation, namely levation of the water level free-surface and velocity data at specific locations are compared and discussed with data from experimental measurements acquired by acoustic wave gauges and acoustic doppler velocimeter (ADV) / Vectrino equipment. Although an exact match between numerical and laboratory values was not reached, an appropriate incident wave angle and a reasonable amplitude of velocities and water depths was achieved and the same happened to the statistics of those values.
Year: 2021
Number Pages:
73-85pp.
Author(s): Carvalho, R.; Santos, J. A.; BARAJAS, G.O.; Beg, Md. N.A.; LOPES, P.M.; Fortes, C. J. E. M.; Lara, J. L.
: Revista de Gestão Costeira Integrada
Editor: APRH
Volume:
Volume 21, Número 2, 73-85.
Keywords: Oblique extreme wave conditions; Scale-model tests; OpenFOAM®; Wave generation; Breakwater
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Marine geohazards: Safeguarding society and the Blue Economy from a hidden threat
Marine geohazards pose a significant threat to the European coastal population and to the development of the Blue Economy. This Position Paper discusses the type (Chapter 2), distribution (Chapter 3) and impact (Chapter 4) of marine geohazards on the European coastal regions and the Blue Economy, as well as what and how novel scientific approaches may broaden our understanding of their trigger mechanisms and drive a risk-mitigating European policy (Chapter 5). This document focuses on short-onset geological hazards and does not deal with long-term processes such as coastal erosion, land subsidence, intrusion of salt water in coastal aquifers; or with hazards associated by atmospheric disturbances such as storm surges and meteo-tsunamis. This document is primarily aimed at local, regional, national and European institutions in charge of managing risk assessments & mitigation, land and sea management, funding research, monitoring and infrastructures, and public awareness of hazards. In addition, this document may also be relevant to the scientific community interested in, or exploring this subject, and to stakeholders outside Europe, in light of the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030).
Year: 2021
Number Pages:
100p.
Author(s): KOPP, H.; CHIOCCI, F.L.; BERNDT, C.; ÇA
: EUROPEAN MARINE BOARD
Editor: European Marine Board IVZW
Volume:
POSITION PAPER 26.
Keywords: Risk; Trigger mechanisms; Blue-economy; Marine geohazards
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Modelação física da resposta à agitação incidente de um trecho do quebra-mar do porto da Ericeira
Para caracterizar a resposta de um trecho do quebra-mar de taludes do porto da Ericeira à agitação marítima nele incidente, realizaram-se no canal de ondas irregulares do LNEC um conjunto de ensaios com um modelo reduzido desse mesmo trecho. Nesta comunicação descreve-se a instalação experimental, incluindo os diversos instrumentos utilizados para medir as séries temporais das várias grandezas de interesse e o programa de ensaios, apresentando-se as grandezas medidas num subconjunto dos ensaios considerado mais interessante. Nestas grandezas incluem-se a elevação da superfície livre associada à agitação incidente, o espraiamento ao longo do talude, o volume de água de água galgado, a pressão em vários pontos da superestrutura e a erosão do manto protetor utilizando um sensor cujo funcionamento se baseia na tecnologia Time of Flight.
Year: 2021
Number Pages:
91-100pp.
Author(s): Santos, J. A.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Pinto, M.; Sanches, C.; Gueifão, J.; Zózimo, A. C.
: Revista Recursos Hídricos
Editor: APRH
Volume:
Vol. 42, N.º 1.
Keywords: Dano; Superestrutura; Galgamento; Espraiamento; Agitação marítima
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Comunicação
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Extensão do modelo de galgamentos de Hedges & Reis a estruturas marítimas verticais
Esta comunicação analisa a aplicabilidade a estruturas marítimas verticais do modelo degalgamentos de Hedges & Reis (H&R), originalmente desenvolvido, calibrado e validado paraestruturas em talude (Hedges & Reis, 1998, 2004; Reis et al., 2008). Apresenta a comparaçãodos resultados deste modelo e de outras formulações empíricas (Pullen et al., 2007; Goda, 2008)com os dados existentes na base de dados do projeto europeu CLASH para estruturas marítimasverticais. Este estudo enquadra-se na extensão da aplicabilidade do modelo a estruturas verticais(Reis et al., 2013) e tem vindo a ser realizado por solicitação da Royal HaskoningDHV que, desde1998, tem desenvolvido sistemas de previsão e alerta de inundações nas Ilhas Britânicas,utilizando este modelo (Lane et al., 2008; Naysmith et al., 2013). Os resultados da aplicabilidadea estruturas verticais do modelo H&R existente são bastante animadores, sugerindo que a suacalibração e validação para estruturas verticais possa originar melhores estimativas dogalgamento.
Year: 2013
Number Pages:
18p.
Author(s): Reis, M. T.; Neves, S.; Hedges, T.; Neves, M. G.; Hu, K.; Mase, H.
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Ferramenta para a otimização e gestão de riscos nos projectos de emissários submarinos: aplicação a um caso de estudo em Portugal
Neste estudo apresenta-se uma metodologia de avaliação de riscos para estados limitesoperativos no projecto de emissários submarinos que considera: a natureza intrínseca daestrutura, a legislação ambiental Europeia em vigor, os agentes climáticos característicos dazona costeira e a previsão do comportamento da pluma a longo-prazo.Pretende-se ainda identificar alguns padrões principais do comportamento da pluma e a suarelação com os agentes forçadores locais: vento e maré. Esses padrões são obtidos para aregião de Albufeira, onde se encontra o emissário de Vale de Faro, utilizando o método dasfunções ortogonais empíricas. A probabilidade de falha operativa ou paragem é considerada nodimensionamento probabilístico da estrutura.Com o presente estudo pretende-se estabelecer uma metodologia consistente para aoptimização e gestão de riscos no projecto de emissários submarinos com base nasRecomendações Espanholas para Estruturas Marítimas, ROM, actualmente de aplicaçãoessencialmente a portos e estruturas costeiras (Puertos del Estado, 2002). Esta metodologiapermite avaliar a segurança e operatividade de emissários submarinos e será parte integranteda ferramenta, em desenvolvimento, para a optimização e gestão de riscos nos projectos deemissários submarinos.
Year: 2013
Number Pages:
13p.
Author(s): Mendonça, A. C.; Solari, S.; Losada, M. A.; Neves, M. G.; Reis, M. T.
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Força de impacto num quebra-mar misto obtidas com um modelo numérico SPH e formulações empiricas
O conhecimento dos esforços resultantes da interacção de uma onda com um quebra-marmisto torna-se essencial no dimensionamento destas estruturas. No presente trabalho, omodelo numérico SPHyCE, baseado numa metodologia de tipo SPH - Smoothed ParticleHydrodynamics, é utilizado para o cálculo das forças num quebra-mar misto. Para analisar aevolução da força de impacto, foram consideradas várias condições de profundidade no pé daestrutura e de altura de onda incidente abrangendo diferentes regimes de força.A comparação dos resultados do modelo numérico com os das formulações empíricas permitiuverificar que as forças previstas são semelhantes para os casos de regime de ondaparcialmente estacionária. No entanto, para o regime de força de impacto, existem diferençasque se devem a vários factores: i) a rebentação não ocorre sempre da forma prevista nasformulações empíricas; ii) no caso da rebentação com ar aprisionado, cuja influência no valordas forças é relevante, o modelo numérico atinge a seu limite de aplicação, pois não integra oar.
Year: 2013
Number Pages:
19p.
Author(s): Didier, E.; Rodrigues, A.; Neves, M. G.; Neves, D. R.
Keywords: Formulação empíricas; Forças de impacto; Quebra-mar misto; Smoothed particle hydrodynamics; Modelação numérica
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Laboratory techniques
This work is part of the DESTAQ project (Development of advanced techniques to measure thevelocities and study the interaction between detached breakwaters and harbour structures)and aims to analyse the hydrodynamic behaviour of a detached structure as a protectionelement of a main rubble mound breakwater using laboratory tools and techniques.The hydrodynamic analysis that is presented includes image processing tools, and the use ofthe numerical model IH-2VOF. A comparison between the results obtained with bothtechniques is made.
Year: 2013
Number Pages:
10p.
Author(s): Lopes, H. -; Pinto, F.; Gomes, F.V.; China, R.; Cabral, J.; Gadelho, J.; Neves, M. G.; Reis, M. T.
Info
LNEC experience in maritime hydraulic studies. Scale model tests and recent damage assessment techniques
N/A
Year: 2013
Number Pages:
23p.
Author(s): Lemos, R.; Silva, L. G.
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MODELAÇÃO NUMÉRICA À ESCALA DO PROTÓTIPO DE UM QUEBRA-MAR DE TALUDE COM O CÓDIGO SPHyCE
O modelo numérico SPHyCE, baseado nas equações de Navier-Stokes na forma Lagrangianae numa metodologia de tipo SPH - Smoothed Particle Hydrodynamics, tem sido desenvolvidono LNEC desde 2007. Este modelo, inspirado no código SPHysics (Monaghan, 1994), integravárias opções para aplicações específicas à engenharia costeira e foi objecto de numerosasanálises de sensibilidades com vários parâmetros, estudos de convergência com a resolução evalidações com dados de ensaios experimentais realizados nas instalações do LNEC. Estesestudos foram realizados à escala reduzida dos modelos físicos testados para validação domodelo numérico. No entanto, o modelo, na sua versão actual, não foi ainda aplicado à escalado protótipo.No presente trabalho o modelo numérico SPHyCE é aplicado ao molhe Oeste do Porto deAlbufeira, no Algarve. Esta primeira aplicação tem dois objectivos:- Analisar o comportamento do modelo numérico quando aplicado a um quebra-mar à escalareal;- Aplicar uma metodologia de acoplamento entre o modelo de propagação Bouss-2D, utilizadopara propagar a onda incidente do largo até às proximidades da estrutura, e o modeloSPHyCE.Esta aplicação integra-se no projecto SPACE
Year: 2013
Number Pages:
21p.
Author(s): Dias, J.; Didier, E.; Neves, D. R.; Neves, M. G.
Keywords: Galgamento; Acoplamento; Smoothed particle hydrodynamics; Modelação numérica; Efeito de escala
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Novas ferramentas para exploração de ensaios em modelo físico
Embora os procedimentos para o projeto e operação de ensaios com modelo físico reduzido deestruturas marítimas estejam já consolidados há muito tempo, continuam a existir apossibilidade e a necessidade de aperfeiçoamento de procedimentos relacionados com aexploração desta fonte de informação sobre a resposta destas estruturas à agitação marítimanelas incidente.No presente trabalho, descrevem-se metodologias recentes, implementadas no LNEC, paramelhorar os procedimentos de caracterização da envolvente do manto protetor dequebra-mares de taludes - dando-lhes um caráter mais quantitativo
Year: 2013
Number Pages:
16p.
Author(s): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Capitão, R.; Jalles, B.
Info
Numerical simulation of the behaviour of a moored ship inside an open coast harbour
A set of procedures to evaluate the time series of the diffraction forces on a moored ship insidea harbor basin is presented. Nonlinear wave propagation is obtained using a Boussinesq finiteelement numerical model, BOUSS-WMH. Determination of hydrodynamic forces acting on theship is achieved using a modified version of the WAMIT model. Finally, time series of the waveforces on the ship and of the inherent moored ship motions are obtained using BAS numericalmodel. The main focuses of this work are: the coupling of these three models and themodification of the method used in WAMIT to determine diffraction forces. Some simple andpractical applications of this procedure are presented as well.
Year: 2013
Number Pages:
12p.
Author(s): Pinheiro, L.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Numerical simulation of the behaviour of a moored ship inside an open coast harbour
Sea waves inside harbors can affect scheduled port operations. Hence it isimportant to correctly predict and characterize the wave field inside ports and to describe themovements of the ship and forces acting upon it. A classical approach is to assume that shipwaveinteraction is linear, [1]. Then it is possible to decompose it in the so-called radiationand diffraction problems. Numerical models that solve such problems have been developedand used by the offshore industry for quite a while, [2], to study the interaction of sea-waveswith floating objects. However, these models cannot be used to solve the diffraction problemof ships inside harbor basins where nearby reflecting boundaries and shallow depths createvery complex nonlinear wave fields.A new set of procedures using coupled models is proposed in this work. First, a Boussinesqtypefinite element wave propagation model is used to determine the wave field in thenumerical domain containing the harbor. Then the velocity potentials are evaluated at theship
Year: 2013
Number Pages:
12p.
Author(s): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Fernandes, J. L. M.
Keywords: Panel method; Finite elements method; Ship
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Numerical simulation of wave interacting with a submarine outfall using IH-2VOF
IH-2VOF numerical model is applied to study wave interacting with a circular cylinder with adiameter of 0.02 m in a water depth of 0.27 m, with a wave period of 1.08 s and a wave heightof 0.047 m. The study includes analyses of convergence with the mesh discretization. Theconvergence of forces, velocities and Keulengan-Carpenter number was obtained when 32cells were used to define the cylinder.The influence of the wall proximity on the forces was also analyzed and 15 different ratiosbetween the pipe distance from the bottom and the pipe diameter were simulated, varying from0.0625 to 1.5. Results of lift, drag and inertia coefficients are compared with the experimentalresults of the experimental study of Jarno-Druaux et al. (1995) and the same trend in thevariation with the gap between the cylinder and the bottom was obtained with the modelgiving slightly larger values.
Year: 2013
Number Pages:
10p.
Author(s): Inverno, J.; Neves, M. G.; Didier, E.
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Capítulo de Livro
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
An integrated harbour navigation control system. NATO Po-Navigation. Adenda ao "Project Plan" proposto ao "Programa Ciência para a Estabilidade. Fase III" da OTAN
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.
Info
Cais da Calheta, Ilha de S. Jorge - Açores. Memorando
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido de uma protecção marítima aderente.
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos do molhe de protecção do porto de recreio náutico do porto de Sines.
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo da localização de um terminal de importação de gás natural liquefeito. Análise das condições do porto de Sines. Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Capitão, R.
Info
Estudo da localização de um terminal de importação de gás natural liquefeito. Selecção de locais viáveis. Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Capitão, R.
Info
Ligação da lagoa de Óbidos ao mar - Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Covas, J. A.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Coimbra.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Palma de Maiorca.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.
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Outro
Info
A nonlinear finite element method for wave propagation over gently varying depths
N/A
Year: 2000
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.
Editor: ******
Info
Diagnóstico de Obras de Protecção Portuária
N/A
Year: 2000
Number Pages:
50 p.
Author(s): Neves, M. G.; Santos, J. A.; Ferreira, Ó
Editor: ******
Info
Fenómenos de turbulência e correntes geradas pela rebentação de ondas
N/A
Year: 2000
Number Pages:
18 p.
Author(s): Sancho, F. E.; Neves, M. G.; Tomasicchio, G.; Archetti, R.
Editor: ******
Info
Modelação Numérica da Evolução de Praias Estuarinas - Programa PDCTM (FCT)
N/A
Year: 2000
Author(s): Freire, P.; Oliveira, F. S. B. F.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Morfodinâmica de Embocaduras Estuarinas: Análise a médio e longo prazo
Info
Quebra-mares perfurados: da caracterização do processo de interacção ondas-estrutura ao desenvolvimento de modelos de dimensionamento
N/A
Year: 2000
Number Pages:
50 p.
Author(s): Sarmento, A.; Neves, M. G.; Pita, C.; Oliveira, I. M.; Pontes, T.
Editor: ******
Info
BRISA: Breaking waves interaction with sandbars
N/A
Year: 1999
Number Pages:
30 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Funcionalidade e estabilidade de estruturas de abrigo à acção de agitação marítima
N/A
Year: 1999
Number Pages:
16 p.
Author(s): Neves, M. G.; Losada, M. A.
Editor: ******
Morfodinâmica de Embocaduras Estuarinas: Análise a médio e longo prazo
Info
PRIMO: Prediction and impacts of runup and overwashes
N/A
Year: 1999
Number Pages:
33 p.
Author(s): Ferreira, Ó; Sancho, F. E.
Editor: ******
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