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The EW-COAST contribution to an Early Warning System for coastal risks assessments.
Storms impacting sandy coastal areas produce hazard such as erosion as overwash, in turn, promote risk to life and property damage in occupied areas.
Year: 2022
Author(s): Ferreira, Ó.; Garzon, J.L.; Ferreira, A. M.; Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: MEC
Keywords: Storms; Risk Assessment; Erosin; Overtopping; Overwash
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Validation and Comparisons of Methodologies Implemented in a RANS-VoF Numerical Model for Applications to Coastal Structures
Methodologies to be used in numerical models based on Reynolds-averaged Navier
Year: 2022
Author(s): Didier, E.; Teixeira, P.
Editor: MDPI
Keywords: wave overtopping; wave breaking; porous breakwater; coastal structure; turbulence models; RANS-VoF
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Wave Run-Up and Overtopping Quantification at Different Coastal Structures
With the sea level rise and all the processes associated with wave action.
Year: 2022
Author(s): Mateus, R.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: IAHR2022 Abstract Book
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Análise de eventos de risco através de modelação numérica XBeach. Caso de Estudo - Costa da Caparica
É cada vez mais usual o recurso à modelação numérica para a simulação de eventos de galgamento, inundação e erosão em zonas costeiras. Neste estudo, recorre-se ao acoplamento de dois modelos, SWAN + XBeach (modo surf beat), para a propagação da agitação marítima do largo até à zona de espraio e para reproduzir a evolução morfodinâmica, a fim de avaliar a ocorrência de galgamento e erosão resultantes de eventos meteo-oceanográficos extremos. O local de estudo incide sobre o sector urbano artificializado da Costa da Caparica, que é composto por um campo de esporões e uma estrutura de proteção aderente em toda a extensão, formando seis células de praia arenosa. As simulações cobriram 96 h de forçamentos oceanográficos, representando, assim, a passagem da tempestade Hércules/Christine, entre os dias 3 e 7 de janeiro de 2014. O modelo SWAN propagou com sucesso as condições de agitação marítima para a área de estudo, quando comparado com os dados registados pela boia do Porto de Lisboa. Em relação ao modelo XBeach, este foi capaz de reproduzir alguma da evolução morfodinâmica espectável, contudo a erosão da praia emersa ficou aquém dos relatos documentados, não tendo sido possível avaliar quantitativamente os resultados. O alcance máximo do espraio obtido ao longo deste troço de costa foi inferior ao documentado, o que induz a falhas na previsão de inundações devido ao galgamento. Estes resultados podem ser devidos a uma parametrização inadequada do modelo e/ou à falta de levantamentos topo-batimétricos da praia. Esta abordagem metodológica representa um passo importante para uma melhor estimativa da evolução morfodinâmica na Costa da Caparica devido a eventos de tempestade e significa um importante esforço inicial para melhorar a avaliação dos eventos de galgamento e inundação.
Year: 2021
Number Pages:
51-63pp.
Author(s): Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garzon, J.L.
: Revista Recursos Hidricos
Editor: APRH
Volume:
Volume 41, Nº 2.
Keywords: Tempestade marítima; Espraiamento; Erosão; Inundação; Galgamento; Riscos costeiros
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Aplicação e validação do sistema HIDRALERTA em situações de tempestade
O HIDRALERTA é um sistema de avaliação, previsão e alerta do risco da ocorrência de situações de emergência associadas aos efeitos da agitação marítima (galgamento, inundação e navios amarrados) em zonas costeiras e portuárias. Sendo um sistema de alerta, é fundamental que funcione corretamente, quer em situações correntes (apenas emitindo alertas quando tal se justifique), quer em situações de tempestade. Neste trabalho são apresentados os desenvolvimentos efetuados até à data na validação do sistema em situações de tempestade, com a sua aplicação na simulação do furacão Lorenzo e das depressões Elsa e Fabien. Da análise efetuada pode concluir-se que os alertas emitidos pelo sistema estiveram em oncordância com os danos/ocorrências reportadas localmente, o que contribui para reforçar a confiança no sistema que está a ser desenvolvido. A característica diferenciadora deste trabalho é que a avaliação do risco é efetuada com base nos parâmetros específicos do risco que se pretende prever, como caudais de galgamento ou as forças nas amarrações, e não apenas em parâmetros meteorológicos e oceanográficos.
Year: 2021
Number Pages:
145-167pp.
Author(s): Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; SANTOS, M.I.; Fortes, C. J. E. M.
: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
28 (II).
Keywords: depressões Elsa e Fabien; HIDRALERTA; Furacão Lorenzo; Navios amarrado; Galgamento
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Comparison of existing equations for the design of crown walls: application to the case study of Ericeira breakwater (Portugal)
The correct calculation of forces and moments caused by wave action over crown wallstructures is critical for their design. There are several existing equations for this, some of which are sanctioned in practice as it is the case for Jensen (1984) and Bradbury et al. (1998), Günback and Gökce (1984), Martin et al. (1999), Berenguer and Baonza (2006), and Pedersen (1996) and Nørgaard et al. (2013). These equations are the main tool for the design of breakwater crown walls and their accuracy is crucial to ensure the stability of the crown wall, especially when considering the sea level rise due to climate change and the possible damage of the armor, since both aspects are not usually considered in most original design studies. In a scenario of climate change, it is very important to estimate the possible changes in security factors due to both these aspects, comparing the results with the original design ones. This paper has as main objective to analyze it for the case study of Ericeira rubble mound breakwater in Portugal. For this, a comparison of the results using those equations and different scenarios including the current, considering sea level rise and armor damage, were performed to extract some conclusions: the increase in the sea level in the case study was not significant and therefore its incidence is very small; and the damage to the main armor by losing pieces at the berm is much more important in this case study, so it is essential to carry out the proper maintenance of the design section. On the other hand, horizontal forces are more conservative using Pedersen and Nørgaard equations, obtaining the lowest value with Martin. Regarding uplift pressures, Martin gives the lowest value, while the most conservative values are given by Günbak and Gökce
Year: 2021
Number Pages:
25p.
Author(s): Pereira, F.; Neves, M. G.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; ESTEBAN, M.D.; Negro, V.
: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Volume 9, Issue 3.
Keywords: Ccrown wall; Armor damage; Climate change; Rubble mound breakwater
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Effects of varying the transmission coefficient in SNL-SWAN for a wave farm in Peniche
The effects of a farm of bottom-fixed oscillating flaps on the wave propagation in Almagreira beach (Portugal) are evaluated. The SNL-SWAN (Sandia National Laboratories, Simulating WAves Nearshore) numerical model is validated from 2010 to 2018 against Nazaré wave buoy data and run for 19 years to characterize the wave resource and identify the most common and energetic sea states. By varying number (10 to 100) and configuration of wave energy converters (WECs) an optimal array is identified. Model sensitivity to two methods of determining the transmission coefficient, OBCASEs 1 and 3, is studied by analyzing changes in significant wave height, period and direction. OBCASE 1 overestimates the effects of the farm on the waves and changes result higher in the lee of the array with an increasing number of devices. As a future work OBCASE 2 and 4 will be compared to OBCASE 1 and 3.
Year: 2021
Number Pages:
11-18pp.
Author(s): FANTI; Jacob, J.; Pacheco, A.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.
: Marine Technology and Ocean Engineering Series
Editor: CRC Press
Volume:
Volume 5.
Keywords: SWAN; Modelação numérica; Aguçadora; Energia das ondas
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Experimental and numerical simulations of oblique extreme wave conditions in front of a breakwater
Climate change studies already reported sea level rise as an accepted scenario, which induces changes in nearshore wave conditions. A large range of new experiences including water level, run-up, overtopping, hydrodynamic data for different wave steepnesses and directions was performed in the Leibniz Universität Hannover (LUH) wave basin for a rubble mound breakwater with a slope of 1(V):2(H). This work presents, focusing on oblique extreme wave conditions, numerical simulations of the hydrodynamics in that experiment using OpenFOAM®. Results of the wave generation boundary conditions and their propagation, namely levation of the water level free-surface and velocity data at specific locations are compared and discussed with data from experimental measurements acquired by acoustic wave gauges and acoustic doppler velocimeter (ADV) / Vectrino equipment. Although an exact match between numerical and laboratory values was not reached, an appropriate incident wave angle and a reasonable amplitude of velocities and water depths was achieved and the same happened to the statistics of those values.
Year: 2021
Number Pages:
73-85pp.
Author(s): Carvalho, R.; Santos, J. A.; BARAJAS, G.O.; Beg, Md. N.A.; LOPES, P.M.; Fortes, C. J. E. M.; Lara, J. L.
: Revista de Gestão Costeira Integrada
Editor: APRH
Volume:
Volume 21, Número 2, 73-85.
Keywords: Oblique extreme wave conditions; Scale-model tests; OpenFOAM®; Wave generation; Breakwater
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Marine geohazards: Safeguarding society and the Blue Economy from a hidden threat
Marine geohazards pose a significant threat to the European coastal population and to the development of the Blue Economy. This Position Paper discusses the type (Chapter 2), distribution (Chapter 3) and impact (Chapter 4) of marine geohazards on the European coastal regions and the Blue Economy, as well as what and how novel scientific approaches may broaden our understanding of their trigger mechanisms and drive a risk-mitigating European policy (Chapter 5). This document focuses on short-onset geological hazards and does not deal with long-term processes such as coastal erosion, land subsidence, intrusion of salt water in coastal aquifers; or with hazards associated by atmospheric disturbances such as storm surges and meteo-tsunamis. This document is primarily aimed at local, regional, national and European institutions in charge of managing risk assessments & mitigation, land and sea management, funding research, monitoring and infrastructures, and public awareness of hazards. In addition, this document may also be relevant to the scientific community interested in, or exploring this subject, and to stakeholders outside Europe, in light of the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030).
Year: 2021
Number Pages:
100p.
Author(s): KOPP, H.; CHIOCCI, F.L.; BERNDT, C.; ÇA
: EUROPEAN MARINE BOARD
Editor: European Marine Board IVZW
Volume:
POSITION PAPER 26.
Keywords: Risk; Trigger mechanisms; Blue-economy; Marine geohazards
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Modelação física da resposta à agitação incidente de um trecho do quebra-mar do porto da Ericeira
Para caracterizar a resposta de um trecho do quebra-mar de taludes do porto da Ericeira à agitação marítima nele incidente, realizaram-se no canal de ondas irregulares do LNEC um conjunto de ensaios com um modelo reduzido desse mesmo trecho. Nesta comunicação descreve-se a instalação experimental, incluindo os diversos instrumentos utilizados para medir as séries temporais das várias grandezas de interesse e o programa de ensaios, apresentando-se as grandezas medidas num subconjunto dos ensaios considerado mais interessante. Nestas grandezas incluem-se a elevação da superfície livre associada à agitação incidente, o espraiamento ao longo do talude, o volume de água de água galgado, a pressão em vários pontos da superestrutura e a erosão do manto protetor utilizando um sensor cujo funcionamento se baseia na tecnologia Time of Flight.
Year: 2021
Number Pages:
91-100pp.
Author(s): Santos, J. A.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Pinto, M.; Sanches, C.; Gueifão, J.; Zózimo, A. C.
: Revista Recursos Hídricos
Editor: APRH
Volume:
Vol. 42, N.º 1.
Keywords: Dano; Superestrutura; Galgamento; Espraiamento; Agitação marítima
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Comunicação
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Numerical simulation study on the propagation of waves generated by vessels using a modified version FUNWAVE
This paper compares the results obtained with the introduction of two new pressuredistribution functions in the numerical model FUNWAVE that was modified to simulate wavegeneration by sailing ships. The results obtained by Nascimento (2007) which used thepressure distribution functions of Li and Sclavounos (2002) in the free surface are taken as thereference values. Tests were performed with a ship sailing along the line defined by theintersection of a 1:50 slope with a constant depth bottom and the influence of the maximumpressure value was investigated. Whatever the pressure distribution function, the results showthat in the sloping bottom the crests of waves are bent along the slope and in the constantdepth the standard Kelvin wave patterns can be found.
Year: 2013
Number Pages:
10p.
Author(s): Rodrigues, S.; Nascimento, M.; Fonseca, N.; Santos, J. A.; Neves, C. F.
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Numerical software package SWAMS
Container ships traffic has increased significantly in recent years as well as the ship dimensions,therefore the need for port expansion and construction of new ports. Portugal is no exception to thisglobal phenomenon and there are plans to expand some of the major Portuguese ports (eg Sines andLeixões). These large ships require depths and widths of the entrance channels relatively large and itis inevitable that waves enter the ports. These waves can cause serious problems in port operation as aresult of excessive movement of the ship. The costs associated with berth downtime are enormous.For container ships, horizontal movements must be very small due to crane operation constraints.Excessive movements can also cause ship collisions with berth or with other ships or the breakage ofmooring lines, all with serious economic losses. From the above it becomes clear how important it isthe ability to know the sea conditions that lead to excessive movement of ships. This knowledgewould bring a huge asset to the port operational management and it could point out ways ofmitigating these problems.This paper describes the development of an integrated tool made of several numerical models able tocharacterize the wave climate and its effects in ports, particularly in terms of movements of shipsmoored to a port terminal. The validation of this tool is presented in the form of some simple testcases. Additionally an application to a real harbour situation is also presented. The informationobtained from this tool is a major help in port management and it can significantly increase thecompetitiveness of our ports.
Year: 2013
Number Pages:
17p.
Author(s): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Fernandes, J. L. M.
Keywords: Port activities management; Numerical models; Moored ship behaviour; Ship
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O modelo SWAN como ferramenta útil na previsão de onda em recinto fechado
O reservatório do lago da barragem de Ilha Solteira, que tem uma extensão de 100 km, está localizado no noroeste do estado de São Paulo, Brasil. Devido à sua grande dimensão, ondas geradas por ventos podem causar problemas à segurança de navegação, para a estabilidade das margens do rio, para as infra-estruturas de todo o reservatório, ou mesmo para a segurança pública. Em 2010/2011, uma campanha de dados de campo foi realizada a fim de medir o campo de ventos, de ondas e altura significativa. A batimetria de fundo do lago e a velocidade do vento foram usados no Swan (Simulating Waves Nearshore) para prever a altura significativa das ondas. A partir dos resultados obtidos pode-se dizer que a previsão do modelo numérico apresenta semelhanças com os valores experimentais.
Year: 2013
Number Pages:
8p.
Author(s): Vieira, A.; Maciel, G.; Fortes, C. J. E. M.
Keywords: Sensor de pressão; Swan; Sistemas de previsão de ondas
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O projeto Hidralerta - sistema de previsão e alerta de inundações em zonas costeiras e portuárias
Nesta comunicação descreve-se o projeto HIDRALERTA
Year: 2013
Number Pages:
24p.
Author(s): Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.; Capitão, R.; Santos, J. A.; Pinheiro, L.; Rodrigues, A.; Sabino, A.; Rodrigues, M. C.; Raposeiro, P.; Ferreira, J.; Silva, C. J. R.; Simões, A.; Azevedo,
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Photogrammetric profile survey in scale model tests of rubble-mound breakwaters
Profile surveying in scale model tests of rubble-mound breakwaters, during a test series is,somehow, a time consuming procedure.Aiming to speed up this procedure, a photogrammetric method has been tested, as analternative to the mechanical profiler.This technique makes use of a software package that allows one to correct the refraction oflight at the air-water interface, enabling the realization of surveys without having to empty thecanal. This survey technique was already tested for two-dimensional scale models. The goal ofthe present work is to extend this survey technique to three-dimensional scale models.
Year: 2013
Number Pages:
11p.
Author(s): Lemos, R.; Santos, J. A.
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Physical modelling of bichromatic wave propagation and wave breaking in a wave flume
This paper describes a wide range of wave flume tests which main objective is the study waveshoaling and breaking over a set of different gentle slopes for several incident waves and thusto contribute for a better understand of the hydrodynamics of wave transformation and wavebreaking.For a bichromatic wave resulting from a combination of two regular waves with periodsT=1.1 and 1.5s, with the same wave height H=0.08m, are presented and discussed thefollowing results: free surface elevation at selected sections along the flume; significant waveheight, significant and average periods along the flume; particle velocity components atdifferent locations along the flume; average, maximum and minimum values of thelongitudinal component of the velocity along the flume; free surface elevation and velocitycomponents spectral analysis; two dimensional distribution of the three components of thevelocity; and longitudinal velocity component vertical profiles.
Year: 2013
Number Pages:
10p.
Author(s): Conde, J. M.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.; Lemos, R.; Reis, R.
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Propagação de ondas geradas por embarcações sobre um fundo inclinado
Esta comunicação apresenta os resultados da introdução no modelo numéricoFUNWAVE de duas distribuições de pressão existentes na literatura para simular apropagação de ondas geradas por embarcações em regiões de batimetria variável. Aquelemodelo foi adaptado por Nascimento [1]de forma a incluir uma distribuição de pressõesmóvel nas equações da quantidade de movimento, na posição correspondente ao plano deflutuação do navio, sendo capaz de reproduzir a maioria dos fenómenos envolvidos napropagação da onda em direção à costa. Considerou-se como valores de referência osobtidos com a função de distribuição de Li e Sclavounos [2] implementada por Nascimento[1].
Year: 2013
Number Pages:
1656-1669pp.
Author(s): Rodrigues, S.; Nascimento, M.; Fonseca, N.; Santos, J. A.; Neves, C. F.
Keywords: Modelo numérico funwave; Pressão móvel; Ondas geradas por embarcações; Propagação de ondas
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Propagation over a sloping bottom of waves generated by ships
This paper presents the results for the two additional pressure distribution functionsincluded in the modified model FUNWAVE to simulate the propagation of waves generatedby ships, where the ship is represented by a pressure distribution function. This modifiedmodel was adapted by Nascimento [1] in order to include a specified moving pressure at thefree surface where the most of the phenomena involved in the transformation of the wave arereproduced. The value proposed by Nascimento [1] for the maximum value of the pressuredistribution function of Li and Sclavounos [6] was used as reference in the two new pressuredistribution functions.
Year: 2013
Number Pages:
344-355pp.
Author(s): Rodrigues, S.; Nascimento, M.; Fonseca, N.; Santos, J. A.; Neves, C. F.
Keywords: Pressure distribution; Funwave model; Ship waves
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Rede ARTMAP Nebulosa Aplicada ao Estudo de Agitação Marítima no Porto de Sines/Portugal
Neste trabalho, é descrito a aplicação de umsistema de redes neurais ARTMAP-Fuzzy na previsão deagitação marítima na costa oeste portuguesa e, maisconcretamente, no Porto de Sines. O treinamento desta redeneural é efetuado com dados de medição de boia-ondógrafo aolargo do porto e resultados do modelo numérico de propagaçãode ondas na zona de entrada do porto, de 01/07/2010 a30/06/2012. Posteriormente, avaliou-se o desempenho da redequer para diferentes meses e uma semana selecionadosaleatoriamente no anterior período, quer para um anodesconhecido à rede, o de 2009. Estes testes mostram aspotencialidades e limitações da rede neste tipo de aplicações.
Year: 2013
Number Pages:
6p.
Author(s): Santos, F.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Lotufo, A.; Maciel, G.
Keywords: Agitação marítima; Artmap fuzzy; Redes neurais artificiais
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Resolution refinement technique in a smoothed particle hydrodynamics numerical flume for coastal engineering applications
Numerical modeling of the wave interaction with coastal structures is a challengingissue due to the multi-nonlinear phenomena involved, such as, wave propagation, wavetransformation, interaction among incident and reflected waves, run-up / run-down, wavebreaking and wave overtopping. Numerical models based on a Lagrangian formulation, likeSPH (Smoothed Particle Hydrodynamics), allow simulating complex free surface flows. Thiswork presents the new developments on a SPH numerical model for studies on wave-structureinteraction made at the National Civil Engineering Laboratory (LNEC). A new semiautomaticrefinement technique of particles was applied to reduce the CPU time. Simulationswith a specific geometry, a wave flume with a water chamber, were made regarding theapplication of this technique. An analysis was made on (i) convergence with resolution, i.e.particle dimension and (ii) semi-automatic refinement. Results were compared with thesolution obtained with the finer resolution.
Year: 2013
Number Pages:
12p.
Author(s): Neves, D. R.; Didier, E.; Teixeira, P.; Neves, M. G.
Keywords: Maritime structures; Refinement technique; Wave-structure interaction; Sph
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Capítulo de Livro
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Year: 2009
Number Pages:
153-210 pp.
Author(s): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Tese de Doutoramento
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Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Year: 1999
Number Pages:
159 p.
Author(s): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Year: 1998
Number Pages:
594 p.
Author(s): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Year: 1998
Number Pages:
346 p.
Author(s): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Year: 1973
Author(s): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatório Científico
Info
An integrated harbour navigation control system. NATO Po-Navigation. Adenda ao "Project Plan" proposto ao "Programa Ciência para a Estabilidade. Fase III" da OTAN
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.
Info
Cais da Calheta, Ilha de S. Jorge - Açores. Memorando
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios em modelo reduzido de uma protecção marítima aderente.
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Ensaios tridimensionais de estabilidade e galgamentos do molhe de protecção do porto de recreio náutico do porto de Sines.
N/A
Year: 1994
Author(s): Silva, L. G.
Info
Estudo da localização de um terminal de importação de gás natural liquefeito. Análise das condições do porto de Sines. Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Capitão, R.
Info
Estudo da localização de um terminal de importação de gás natural liquefeito. Selecção de locais viáveis. Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Capitão, R.
Info
Ligação da lagoa de Óbidos ao mar - Estudos de agitação marítima.
N/A
Year: 1994
Author(s): Carvalho, M. M.; Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Covas, J. A.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Coimbra.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.
Info
Modelação por elementos finitos da propagação e deformação de ondas marítimas em zonas costeiras. Missão a Palma de Maiorca.
N/A
Year: 1994
Author(s): Covas, J. A.
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Outro
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Avaliação da Estabilidade do Quebra-Mar Destacado do Porto Inglês (Ilha do Maio
Realização de ensaios em modelo físico reduzido 3D para a avaliação da estabilidade do quebra-mar destacado do Porto Inlgês, Maio, Cabo-Verde
Year: 2023
Author(s): Soares, R. E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Neves, M. G.
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Physical modelling of wave-induced plant drag coefficient
N/A
Year: 2019
Author(s): Reis, R.; Suzuki , T.; LUBBERS, B.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.
Keywords: Flume experiments; Wave propagation; Plant flexibility; Vegetation
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Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment using ANP methodology
Adverse sea conditions can cause emergency situations associated to wave overtopping, which endanger the safety of people and goods, with negative impacts for society, the economy and the environment. Therefore, a methodology to assess the overtopping risk in port and coastal areas is essential for a proper planning and management of these areas.The Portuguese National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) has been developing the HIDRALERTA system, an integrated decision-support tool for port and coastal management, which focus in preventing and supporting the management of emergency situations and the long-term planning of interventions in the study areas. It enables the user to calculate the risk for various port and coastal activities, starting with the characterization of sea-waves, wind field and tide levels at the study regions.HIDRALERTA was already tested at different places in Portugal: Costa da Caparica beach, in Almada, and port of Praia da Vitória, in the Azores. However, in both cases, the evaluation of wave overtopping / flooding consequences was carried out using a quite simple approach. In fact, such consequences were assessed only at a global and qualitative level, based on information provided by the responsible authorities.This paper aims at testing a quantitative methodology to evaluate overtopping consequences: the Analytic Network Process (ANP). This methodology was proposed to solve complex decision-making problems and its objective is to calculate the priorities among decision elements which will define their final weights on the consequences. The ANP approach can produce interdependencies between criteria and compute the respective weight of each criterion. Such a network model with dependence and feedback improves the priorities derived from judgements and makes prediction more accurate. So, the ANP allows comparison among clusters of elements. Furthermore, in this methodology we take into account the impacts of alternatives on the importance of criteria, by normalizing the comparison matrix. Thus, the given alternatives can influence the ranking of criteria.Application of the ANP methodology to the case study of Praia da Vitória port is presented and a consequences level map is obtained.
Year: 2016
Author(s): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Keywords: Praia da Vitória port; Analytic Network Process (ANP); Risk; Wave overtopping
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Sistema de alerta para a navegação em portos
Apresenta-se um novo sistema de alerta para navios amarrados em portos que se encontra em desenvolvimento no Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O sistema SWAMS_ALERTA é um sistema de previsão e alerta baseado na avaliação do risco associado ao comportamento de navios amarrados em zonas portuárias.Os riscos associados a navios amarrados decorrem de movimentos excessivos, quer no plano horizontal, quer no plano vertical. Estes movimentos podem condicionar as atividades portuárias, nomeadamente cargas e descargas, mas em casos extremos podem levar à ocorrência de situações de emergência, tais como rotura de cabos, rotura de cabeços de amarração ou até colisões com o cais. As consequências deste tipo de situações envolvem sempre grandes prejuízos materiais e por vezes humanos.O sistema SWAMS_ALERTA utiliza as medições e previsões de agitação marítima para a determinação dos seus efeitos em termos de movimentos nos seis graus de liberdade e forças nas amarras e defensas quando o navio se encontra estacionado no cais. Para tal, o sistema recorre a uma série de modelos numéricos, interligados entre si. A comparação destes valores com valores máximos admissíveis pré-estabelecidos permite a avaliação, em tempo real, de situações de emergência e a emissão de alertas dirigidos às entidades portuárias.O sistema é constituído por 4 módulos:I
Year: 2016
Author(s): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Keywords: Navios amarrados; Riscos; Sistema de previsão e alerta
CONSTRUÇÃO DA EXPANSÃO DO PORTO DE SAL-REI 1ª FASE (ILHA DA BOAVISTA CABO VERDE) Ensaios bidimensionais em modelo reduzido Parecer Técnico
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Definição da Geometria para um Recife Artificial Multifuncional em Leirosa (Poster)
N/A
Year: 2010
Number Pages:
1.
Author(s): Neves, M. G.; Antunes do Carmo, J.
Editor: Gestão Costeira: Vulnerabilidades e Riscos na Região Centro
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Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual Report of pOST-dOCTORAL rESEARCH
N/A
Year: 2005
Author(s): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
Info
Guidelines and Recommendations for River Information Services - PIANC
N/A
Year: 2004
Author(s): J.A Covas
Editor: ******
Info
Porto Santo Island. Wave Characterization and propagation. poster apresentado ao International Coastal Symposium (ICS 04)
N/A
Year: 2004
Author(s): Fortes, C. J. E. M.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual report of Post-Doctoral Research.
N/A
Year: 2004
Author(s): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
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