Relatório Científico
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E2I - Estratégia de Investigação e Inovação 2013-2020 parte III
Tendo em vista enquadrar e orientar a atividade de Investigação e Inovação do LNEC foi desenvolvida uma agenda estratégica abrangendo um período alargado, compreendido entre 2013 e 2020, consubstanciada num documento designado Estratégia de Investigação e Inovação (E2I) 2013-2020. Nas Partes I e II do documento apresenta-se uma breve análise do contexto em que se irá desenvolver a atividade de Investigação, Desenvolvimento e Inovação (I&D&I) (Parte I) e estabelece-se o conceito estratégico, a visão e os princípios, os eixos estruturantes e as temáticas prioritárias que irão orientar essa atividade (Parte II).O presente Plano de Ação reúne e sistematiza as principais ações necessárias à implementação da agenda estratégica do LNEC, constituindo a Parte III.
Year: 2015
Author(s): Pina, C.; Antunes, M. L.; Santos, M. A.
Keywords: Plano de ação; Inovação; Investigação; Estratégia
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Estação meteorológica do LNEC - Compilação de dados Ano de 2014 Edifício Principal Terraço da Ala Nascente
No presente relatório apresentam-se os dados meteorológicos do ano de 2014 recolhidos na estação meteorológica existente no Núcleo de Materiais Orgânicos dom Departamento de Materiais do LNEC, em Lisboa
Year: 2015
Author(s): Cabral-Fonseca, S.
Keywords: Ano 2014; LNEC; Dados meteorológicos
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Estratégia de I&D&I 2013-2020 do Departamento de Estruturas do LNEC
Este relatório apresenta a estratégia de I&D&I adotada pela Comissão Científica Departamental (CCD) do Departamento de Estruturas do LNEC (DE), em coerência com a estratégia de investigação e inovação (E2I) estabelecida pelo LNEC para o período 2013-2020 e respondendo ao Plano de Ação da E2I sobre o aprofundamento da E2I nas unidades departamentais do LNEC. Esta estratégia do DE enquadra nove linhas prioritárias de investigação, caracterizando-as em termos de conteúdos e de previsões de projetos, de participação de investigadores do DE, de outras unidades departamentais do LNEC e de parceiros externos.
Year: 2015
Author(s): Catarino, J. M.; Cruz, H.; Mun, M.; Baptista, A. M.; Pipa, M.; Silveira, A. P. C. da; Oliveira Santos, L.; Campos Costa, A.; Coelho, E.; Bairrão, R.; Saporiti Machado, J.; Lina Nunes; Oliveira Santos,
Keywords: Investigação e desenvolvimento; Inovação; Infraestruturas; Estruturas
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Estratégia e programa de ID&I 2013-2020 do Departamento de Transportes do LNEC
No presente relatório apresenta-se o programa de ID&I, adotado pela Comissão Científica Departamental do Departamento de Transportes do LNEC, que dá corpo à estratégia de investigação estabelecida para o período 2013-2020 nas áreas de atividade desta unidade departamental. O referido programa enquadra, através da identificação de grandes temas a abordar e de linhas prioritárias de investigação a prosseguir no respetivo âmbito, o conjunto de projetos a desenvolver sob a responsabilidade dos investigadores do DT, inseridos no Plano de Investigação e Inovação do LNEC.
Year: 2015
Author(s): Macedo, A. L.
Keywords: Programa; Inovação; Investigação e desenvolvimento; Infraestruturas; Transportes
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Evolução costeira do Douro ao Cabo Mondego - Proposta de uma metodologia de estudo
Apresenta-se uma metodologia de estudo de desequilíbrios morfológicos costeiros de grande envergadura. Esta metodologia, baseada na modelação numérica, foi utilizada para: analisar as evoluções sofridas pela linha de costa em toda a extensão espacial e temporal, do Douro ao Cabo Mondego, desde 1950 até ao presente; e antever a evolução nas próximas décadas face a intervenções alternativas de mitigação e controlo do processo erosivo. Usaram-se os dados disponíveis, que, embora apresentando algumas falhas, permitiram confirmar a viabilidade e potencial da metodologia. Em síntese, a metodologia que se propõe baseia-se numa interpretação global dos fenómenos em curso, quantificada através de balanços sedimentares e da aplicação de um modelo numérico de evolução de linha de costa. Recomenda-se a análise de possíveis intervenções considerando um comprimento de costa e um período de tempo adequados aos processos de evolução morfológica em curso.
Year: 2015
Author(s): Vicente, C.; Clímaco, M.
Keywords: Douro; Cabo Mondego; Proteção costeira; Erosão; Evolução morfológica
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GNSS and accelerometers data fusion in large structures monitoring
The monitoring systems have two main objectives: (i) to evaluate the safety conditions and durability of the infrastructures and to develop a better understanding about their day-to-day behaviour; (ii) to detect the occurrence of special events that might jeopardize the safety of the structure. To reach the first objective it is mandatory to create a database as most extensive as possible to support an analysis of the structural behaviour. Regarding the second objective near real-time automatic systems must be created in order to analyse the recorded data and establish limits of alert with alarm warnings when those limits are exceeded. This R&D project aims to develop a measurement system, based on GNSS (Global Navigation Satellite Systems), suitable to monitor large scale civil engineering structures and infrastructures, particularly bridges and dams. This monitoring system final objective is to measure the displacements of some selected points of the structures. These points should be the most important ones to characterize the general behaviour of the monitored structure. The advantages of using a GNSS system are undeniable: this equipment is robust, operates under all weather conditions, does not require intervisibility between the monitored points and the reference points, uses an external tridimensional reference systems, and provides an extremely accurate time-reference frame. The GNSS positioning is affected by a numerous set of errors due to natural and artificial phenomena. These errors should be reduced as much as possible, in order to obtain good estimated distances between the observed satellites and the antenna of the receivers. There are well known observation and observation combination techniques (phase differences measurements, relative positioning and Precise Point Positioning - PPP) that allow to strongly reduce, or sometimes even eliminate, most of the errors. Using carefully selected observation and processing techniques it is possible to obtain high-precision GNSS positioning. The RTK (Real Time Kinematics) is the more recent high-precision positioning GNSS technique. It allows us to obtain high quality coordinates in almost real-time. When used in conjunction with top grade receivers (able to do observations at high frequencies) the RTK seems to be able to monitor high frequencies displacements of structures. Unfortunately the positioning precision is only at the centimetre level. To reduce this uncertainty it will be used short baselines and processing techniques based on the use of various filters and methodologies for multi-sensor observations fusion. It is precisely in the development of these techniques that the actual research project is focused. After the monitoring system specification, several techniques will be developed and tested in order to be included in a reliable measurement system that will meet the specified requirements. To define the monitoring system demands the following items have been addressed: - Requirements of the monitoring system in view of the behaviour of the selected structures; - Acquisition of know-how on data acquisition systems and in-site monitoring equipment; - Identification, characterization and analysis of software available for data processing.
Year: 2015
Author(s): Lima, J. N.; Oliveira, S.; Henriques, M.
Keywords: Data fusion; Large structure monitoring; Accelerometers; GNSS
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Groundwater protection and preservation - Results from a survey to Portuguese farmers
This report presents a descriptive analysis of the responses to a survey about protection and preservation of groundwater conducted with a sample of Portuguese farmers of the Algarve region. This survey was developed in the context of the project MARSOL
Year: 2015
Author(s): Rebelo, M.; Pereira, A.
Keywords: Willingness to pay; Preservation; Protection; Groundwater
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LIFE Hymemb Progress Report
This is a mandatory delivery in the scope of European Union LIFE programme, consisting on the second activity report from LIFE Hymemb project and covering the period between August 1st 2014 and August 31st 2015. LIFE Hymemb general objective was to demonstrate the feasibility and sustainability of advanced membrane processes for the treatment of drinking water, in order to provide a safer and more resilient barrier against emerging contaminants, with lower environmental impacts. The project relied on long-term demonstration of the powdered activated carbon/ceramic microfiltration (PAC/MF) technology in Alcantarilha Water Treatment Plant. This report contains 7 chapters, including the executive summary, administrative part, technical part (actions reporting), financial part and annexes.
Year: 2015
Author(s): Rosa, M. J.; Campinas, M.
Keywords: Benchmarking; Activated carbon; Conventional treatment; PAC/ceramic MF; Emerging contaminants; Membrane treatment; Drinking water
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Monitorização da hidrodinâmica da abertura e aprofundamento dos canais da zona inferior da Lagoa de Óbidos - Relatório 1
Apresentam-se e discutem-se os resultados do Programa de Monitorização na fase pré-obra, referente ao estudo Monitorização da Hidrodinâmica da Abertura e Aprofundamento dos Canais da Zona Inferior da Lagoa de Óbidos, com vista à caracterização da situação inicial. Os dados adquiridos incluem um levantamento topo-hidrográfico e um ortofotomapa, dados de agitação marítima, níveis do mar na zona da Lagoa e níveis no seu interior. Os resultados evidenciam forte assoreamento da zona inferior da Lagoa, traduzido num claro predomínio das áreas situadas acima do Zero Hidrográfico. O canal de embocadura, situado no terço central da Lagoa, reflete a intervenção recente com vista à sua abertura, apresentando-se pouco desenvolvido. Este assoreamento traduz-se em amplitudes de maré muito reduzidas no interior da laguna (cerca de 10% da amplitude no mar), em que as principais variações de níveis ocorrem numa escala de tempo quinzenal. Simultaneamente, a Lagoa de Óbidos apresenta-se muito dominada pela enchente.
Year: 2015
Author(s): Freire, P.; Fortunato, A. B.; Portela, L. I.; Azevedo, A.
Keywords: Dominância de enchente; Evolução morfológica; Assoreamento; Hidrodinâmica
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Preliminary report on energy efficiency and carbon intensity based on investigation across modes and domains
This report is a deliverable of USE-iT (Users, Safety, Security and Energy in Transport Infrastructure); a Horizon 2020 Coordination and Support Action (CSA) project managed by the Forum of European Highway Research Laboratories (FEHRL). The aim of USE-iT is to better understand the common challenges facing transport modes and in conjunction with stakeholders to produce a multi-modal research roadmap to develop technologies and approaches to addressing these challenges. In addition to a work package on management (WP1) and a work package on dissemination activities (WP5), USE-iT is divided into three technical Work Packages addressing important challenges facing all modes; providing better customer information (WP2); improving safety and safety (WP3) and reducing carbon emissions and energy consumption (WP4). This report relates to Work Package 4; reducing the carbon emissions and energy consumption associated with the transport sector.Transport is one of the largest contributors to global greenhouse gas emissions (GHG), and user of energy
Year: 2015
Author(s): Peeling, J.; Reeves, S.; Lamb, M.; Arsénio, E.; Bidnenko, N.; Leal, D.; Saleh, P.; Spicka, L.; Warner, H.; Zofka, E.
Keywords: Asset management; Alternative fuels; Low carbon; Transport infrastructures; Greenhouse gas emissions; Energy efficiency; Climate change; Transport technology
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