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CHARACTERIZATION OF THE FOULED BALLAST LAYER IN THE SUBSTRUCTURE OF A 19TH CENTURY RAILWAY TRACK UNDER RENEWAL
The purpose of these field and lab studies undertaken during rehabilitation work being done on an ancient railway line was to characterize a layer of ballast fouled with soil found in the track substructure. The field studies included the characterization of the thickness, grain size distribution and void ratio of the fouled ballast layer, as well as a large number of plate load tests, both on the fouled ballast layer and on the subgrade. The resilient behaviour of the fouled ballast was evaluated in the lab by cyclic triaxial tests on large size reconstituted specimens with distinct fouling indexes (different grain size distribution) and distinct humidity states (dry or wet). The results obtained were used as support for the decision to maintain the fouled ballast layer under the new sub-ballast in a number of stretches of the renewed line.
Year: 2010
Number Pages:
55-65.
Author(s): Fortunato, E.
: SOILS AND FOUNDATIONS
Editor: The Japanese Geotechnical Society
Volume:
50.
Keywords: Resilient modulus; Plate load tests; Fouled ballast; Cyclic triaxial tests
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Aplicação do Equipamento Radar de Prospecção na Avaliação Estrutural de Pavimentos
Nas últimas décadas, a importância da aplicação de ensaios não-destrutivos em diversas áreas da engenharia civil tem vindo a aumentar, principalmente no que concerne os métodos baseados na propagação de energia electromagnética de alta frequência, geralmente designada como Radar de Prospecção (RP) ou Ground Penetrating Radar-GPR (na literatura em Inglês). O Radar de Prospecção é uma ferramenta de levantamento geofísico que pode ser usada em vários domínios, como a geologia, engenharia civil, minas e meio ambiente.Sua aplicação consiste na detecção e localização de estruturas do subsolo, através da detecção de variações nas propriedades electromagnéticas do meio, que dependem da composição do material, (solo, rocha, betão, etc.), do teor em água e da densidade do material. No sector das infra-estruturas de transportes, como pavimentos rodoviários e aeroportuários, o conhecimento do tipo de estrutura e da espessura das camadas que constitui o pavimento é essencial para a avaliação da capacidade de carga, como um complemento aos resultados dos ensaios de carga. Neste contexto, o Radar de Prospecção (RP) é particularmente útil, pois é capaz de fornecer informações de forma contínua.Vários estudos sobre avaliação de pavimentos rodoviários e aeroportuários com o RP com antenas suspensas foram realizados pelo Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) de Portugal, na última década. A experiência acumulada pelo LNEC no domínio da aplicação deste equipamento mostrou que, apesar do RP ser uma ferramenta valiosa, tem algumas limitações.A fim de optimizar a aplicação deste equipamento, é importante conhecer essas limitações e adaptar as metodologias de ensaio e de análise dos resultados às condições específicas do estudo a realizar.No presente artigo descreve-se a metodologia adoptada nesses estudos, apresentam-se alguns casos de estudo da aplicação do equipamento de radar de prospecção, e referem-se algumas das dificuldades inerentes à utilização do radar, juntamente com recomendações visando a optimização da sua utilização.
Year: 2009
Number Pages:
74-85pp.
Author(s): Fontul, S.
Editor: Revista Infra-estruturas Africa
Volume:
Nº 1.
Keywords: Constantes dielectricas; Medição de espessuras; Avaliação de pavimentos; Radar de prospecção
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Comportamento estrutural de barragens portuguesas de enrocamento com cortina a montante
Portugal, embora possuindo um reduzido número de barragens, tem uma vasta experiênciano projecto, construção e avaliação da segurança de barragens, em particular devido ao contributo dosestudos realizados no Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC). Neste país existem 7 barragensde enrocamento com cortina a montante, 4 delas construídas nos últimos 15 anos. Os autores do artigotêm desenvolvido vários estudos de investigação para todas estas barragens, nomeadamente no âmbito daobservação e análise do comportamento estrutural e da avaliação da segurança. Apresenta-se alguma daexperiência que o LNEC detém sobre este tipo de barragens de enrocamento com cortina a montante,incluindo uma breve descrição das barragens e alguns dos resultados mais relevantes da observação,nomeadamente no que diz respeito às deformações.
Year: 2006
Number Pages:
53-68pp..
Author(s): Santayana, F.; Fortunato, E.; Veiga Pinto, A.
: Geotecnia
Editor: SPG
Volume:
107.
Keywords: Observação do comportamento; Segurança estrutural; Barragens de aterro
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Mosteiro de Santa Clara-a-Velha de Coimbra. Cortina de contenção hidráulica
Neste trabalho apresentam-se alguns aspetos do projeto e construção das obras realizadas com vista a colocar a seco o Mosteiro de Santa Clara-a-Velha de Coimbra .
Year: 2002
Number Pages:
84-91pp..
Author(s): Fortunato, E.
: Património Estudos
Editor: IPPAR
Volume:
3.
Keywords: Cortina de contenção hidráulica; Mosteiro de Santa Clara-a-Velha de Coimbra
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Uma perspectiva sobre o efeito de arco em escavações em maciços de solos argilosos moles
O trabalho apresenta o estudo de uma escavação escorada num maciço de argila mole simulada numericamente com recurso a um modelo de cálculo elastoplástico baseado no método dos elementos finitos. Na análise dos resultados são postas em destaque as redistribuições de tensões por efeito de arco no maciço interessado pela escavação e identificados os parâmetros que contribuem para tal fenómeno. É proposta uma analogia estrutural simples para interpretar a interacção solo-estrutura.
Year: 1996
Number Pages:
5-24pp..
Author(s): Fortunato, E.; Fernandes, M. M.; Cardoso, A.
: Geotecnia
Editor: SPG
Volume:
78.
Keywords: Simulação numérica; Argila mole; Efeito de arco; Escavações escoradas
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Comunicação
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Análise da variabilidade do IRI obtido por vários perfilómetros
A irregularidade longitudinal, caracterizada habitualmente pelo Índice Internacional deIrregularidade (IRI
Year: 2009
Number Pages:
8 pp.
Author(s): Freitas, E.; Pereira, P.; Antunes, M. L.; Domingues, P.
Editor: XV CILA
Keywords: Iri; Perfilometro
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Análise estrutural de via-férrea com recurso a um modelo numérico tridimensional
O actual panorama competitivo de sistemas de transporte e as crescentes exigências impostas à via férrea, especialmente no que diz respeito a questões de segurança, de qualidade de operação e de aumento da eficiência do transporte ferroviário, têm contribuído inevitavelmente para a optimização dos sistemas que integram a infra estrutura ferroviária. Desse ponto de vista e tendo em conta o presente paradigma de desenvolvimento sustentável, a optimização da concepção da via férrea e a redução do custo do seu ciclo de vida apresentam se como temas de grande relevância.Nesse âmbito, a utilização de modelos numéricos de equilíbrio tridimensional podem contribuir para uma melhor compreensão do comportamento da via e, consequentemente, para a optimização do dimensionamento de soluções estruturais, relativamente às características mecânicas e geométricas a adoptar na substrutura.O estudo agora desenvolvido centra se na modelação numérica tridimensional de diferentes soluções estruturais de via férrea. Para tal, recorre se a leis constitutivas lineares e não lineares para representar o comportamento dos materiais da substrutura.Apresentam-se alguns resultados relativos a tensões e deformações nas diversas camadas da substrutura e discute se a adequação de distintas soluções estruturais.
Year: 2009
Number Pages:
136-146pp.
Author(s): Paixão, A.; Fortunato, E.
Keywords: Substrutura; Comportamento não-linear; Modelação numérica tridimensional; Via-férrea
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Assessment of stiffness and fatigue tests in Portugal
In the last decade, quality control of asphalt mixtures for pavement construction on the main Portuguese national road network used, most of the time, four-point bending beam tests (4pb) results as a reference. Stiffness modulus and fatigue laws established with samples prepared in the laboratory are usually used as a reference for behaviour/quality control analysis of the samples coming from the construction site. There is however, with this procedure, not only a problem of real world representation but also a question of the compatibility of results coming, again most of the time, from different laboratories using different equipments. Trying to address the second problem, this paper presents the results obtained from four-point bending tests carried out in three different laboratories in Portugal, owning three different 4pb equip-ments, concerning the performance characterization of a typical Portuguese base course asphalt mixture. The paper finally discusses the variability of the results obtained and underlines the main inferences that could be extracted.
Year: 2009
Number Pages:
105-112pp.
Author(s): Picado Santos, L.; Almeida, A.; Pais, J.; Antunes, M. L.; Batista, F. A.
Editor: University of Minho
Keywords: Fatigue resistance/resistência à fadiga; Stiffness modulus/módulo de rigidez; Four point bending/ensaios de flexão em quatro pontos; Asphalt mixtures/misturas betuminosas; Road pavements/pavimentos rodoviários
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Assessment of water sensitivity of asphalt rubber mixtures for wearing course
To assess the water sensitivity of asphalt rubber mixtures an experimental study was carried out, in which different types of gap-graded mixtures applied in wearing courses were used. The experimental study compares the results obtained by the test method traditionally used in Portugal - the American army standard MIL-STD-620A
Year: 2009
Number Pages:
323-330pp.
Author(s): Batista, F. A.; Antunes, M. L.; Fonseca, P.
Editor: Loizos, Partl, Scarpas & Al-Qadi
Keywords: Water sensitivity/sensibilidade à água; Asphalt rubber/misturas betuminosas com borracha; Road pavements/pavimentos rodoviários
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Caracterização de agregados reciclados produzidos em Portugal de acordo com o ACERVO Normativo Europeu
Atendendo à previsível escassez dos recursos naturais, e às vantagens ambientais da reutilização de materiais, a aplicação de agregados reciclados na construção rodoviária tem vindo a suscitar um interesse crescente por parte de diversos intervenientes.Com o objectivo de estudar a aplicabilidade das normas de ensaio existentes a agregados reciclados produzidos em Portugal, foi estabelecido um Protocolo de Cooperação entre a Estradas de Portugal, E.P., S.A. e o LNEC, no âmbito do qual se realizou um estudo laboratorial para caracterização de cinco tipos de materiais seleccionados, com a realização de ensaios de classificação dos constituintes, de avaliação das propriedades geométricas, físicas e mecânicas, e a caracterização química do eluato, no contexto da sua aplicação na construção rodoviária.Nesta comunicação apresentam-se os principais resultados obtidos e analisa-se a aplicabilidade da Norma EN 933-11 e dos restantes métodos de ensaio estudados à caracterização dos agregados reciclados. Apresenta-se ainda o enquadramento dos materiais estudados no contexto da especificação LNEC E 473, reeditada em 2009, e que constitui um guia para a aplicação de agregados reciclados em camadas não ligadas de base e de sub-base.
Year: 2009
Number Pages:
17.
Author(s): Freire, A. C.; Antunes, M. L.
Editor: Universidade de Aveiro/SPG CT-VROG
Keywords: Acervo normativo; Rcd - agregados reciclados
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Case-Study on Lime stabilization of soils for tracks: CIRCUITO de velocidad DE Los Arcos
Soil stabilization with lime has been assumed to be a good technique for constructing transportation infrastructures. In several conditions, it has been proved that the values of the deformation modulus obtained with these mixtures have greatly exceeded the minimum values specified in design criteria, resulting in supporting layers of roads and railway tracks with characteristics well above the ones necessary for such structures. In these situations, it would be more adequate to take into account this increase in stiffness in the design of upper-level layers, or, alternatively, to consider the decrease in the percentage of lime, in order to optimize the costs of the structural system. Usually, this is not possible since common technical specifications are prepared by default, without taking into consideration an adequate quality control of constructed layers. This optimization could turn this stabilization/treatment technique much more appealing and more economically competitive. Therefore, it seems to be adequate, for quality control purposes, to rely on performance based specifications dully supported by in situ tests aimed to evaluate the mechanical properties of compacted layers, in particular of lime-treated materials, hence enabling an optimization of track design. This paper presents the studies that have been done by taking into consideration in situ tests performed on soils stabilized with lime, during the recent construction of a specific race track in Spain:
Year: 2009
Author(s): Cruz, J.; Fortunato, E.; Viana da Fonseca, A.; López-Bachiller, M.
Keywords: Deformation modulus; Load test; Soil treatment; Lime
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Contributo para a formulação de misturas recicladas a semi-quente em central
A reciclagem de pavimentos não se pode considerar uma técnica recente em Portugaldado que a Estradas de Portugal (EP) já tem várias obras onde a executou e comresultados bastante satisfatórios. Na maioria dos casos consiste em reciclar o pavimentoexistente, à temperatura ambiente e adicionar emulsão betuminosa e/ou cimento. Foramessas experiências anteriores, que potenciaram esta nova experiência na EN 244 entrePonte Sôr e Gavião, e, esta sim, uma inovação a nível da reciclagem de pavimentos.A reciclagem semi-quente de misturas betuminosas em central é uma técnica ainda emdesenvolvimento que se tem revelado muito promissora, quer ao nível económico querambiental, ao permitir aproveitar as matérias-primas existentes no pavimentodegradado, e reduzir os gastos energéticos no fabrico da nova mistura.No entanto, ainda se levantam muitas questões quanto ao conhecimento da mistura, quese prendem, essencialmente, com a insuficiente informação acerca do desempenho dascamadas de materiais reciclados.Este trabalho apresenta os resultados do acompanhamento e execução da referida obra,permitindo estabelecer um estudo comparativo com resultados obtidos em laboratório eem obra em termos de formulação e de qualidade deste tipo de misturas.Pretende-se com este artigo contribuir para a definição e desenvolvimento de umametodologia de formulação de deste tipo de misturas, definindo parâmetros dedimensionamento, tendo em consideração a heterogeneidade do material fresado epermitindo um maior conhecimento do seu comportamento mecânico ao longo dotempo.
Year: 2009
Number Pages:
10 pp.
Author(s): Dinis, M. A.; Gomes, J.P. CASTRO; Antunes, M. L.
Editor: XV CILA
Keywords: Central; Semi-quente; Reciclagem
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Emerging Trends for High-Speed Rail Track Superstructures
The rising demands placed on rail transportation and the need to make it more competitive have led to the development of new railway track solutions. With the objective to rationalize track costs, new railway superstructure systems have emerged. These new track solutions are technological innovations that differ from ballasted track in that they use other materials and construction methods. They are aimed to reduce the need for track maintenance and renewal, which in turn, leads to reduced operation costs as well as to higher track availability. In evidence of these advantages, there has been an increasing ballastless track construction, mainly in high-speed lines of some European and East Asian countries. Within this context, and bearing in mind that Portugal will be joining the European high speed railway network, an overview aiming to address the emerging trends for high speed railway superstructures and to compare them with the traditional ballasted track was developed.
Year: 2009
Number Pages:
1231-1241pp.
Author(s): Paixão, A.; Fortunato, E.; Antunes, M. L.
Keywords: Ballastless track; Ballasted track; High-speed rail track
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Enquadramento Normativo da Valorização de Resíduos em Geotecnia
Uma vez que os resíduos valorizáveis em obras geotécnicas diferem dos materiais naturais correntemente utilizados, a avaliação da sua potencialidade de valorização exige, não só a caracterização geral do produto, como também a definição de algumas das suas propriedades. Para além disso, dada a especificidade destes materiais, torna-se necessário proceder a um controlo rigoroso da construção e do desempenho em obra. Embora inicialmente a valorização de resíduos em obras geotécnicas fosse avaliada, fundamentalmente, com base em normalização aplicável aos materiais geotécnicos tradicionais, o aparecimento constante de novos produtos levou à necessidade de desenvolvimento de normas específicas e/ou à aplicação de normalização tradicionalmente associada a outras áreas do conhecimento. Neste contexto, o presente trabalho procurará fazer o enquadramento da normalização aplicável na avaliação da potencialidade da valorização de resíduos em obras geotécnicas, bem como ao controlo de construção e avaliação do desempenho em obra.
Year: 2009
Author(s): Baptista, D.; Claro, E.; Lopes, M. L.; Fortunato, E.; Monteiro, B. P. B.
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Estudo do comportamento de misturas betuminosas resistentes aos carburantes
O derrame de carburantes sobre as misturas betuminosas aplicadas como camadas dedesgaste de pavimentos rodoviários ou aeroportuários pode comprometer seriamente oseu desempenho. A utilização de betumes modificados por forma a conferir às misturasuma melhor resistência à acção dos carburantes constitui uma solução interessante paraaplicação em áreas com exigências específicas deste ponto de vista.Com vista à avaliação do desempenho de misturas betuminosas resistentes aoscarburantes foi desenvolvido no LNEC um estudo promovido pela PETROGAL, noâmbito do qual se estudaram misturas fabricadas com três tipos de betume
Year: 2009
Number Pages:
9 p.
Author(s): Freire, A. C.; Antunes, M. L.; Maricato, S.; Moura, J.
Editor: XV CILA
Keywords: Carburantes; Misturas betuminosas
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Application of a gap-graded asphalt rubber wearing course in the rehabilitation of the pavement of two national road stretches (EN104 and EN105) located in the north of Portugal - Field and laboratory
This case study refers to the first significant experience with asphalt rubber, manufactured by the wetprocess, applied on a full scale rehabilitation project in Portugal. It concerns the application of a gapgradedasphalt rubber wearing course in the rehabilitation of the pavement of National road stretchesEN 104 between Azurara and Trofa and EN 105 between Travagem and Santo Tirso. / O presente caso de estudo refere-se à primeira experiência relevante, em Portugal, na qual seutilizaram misturas com betume modificado com borracha reciclada de pneus na reabilitação deestradas nacionais. Diz respeito, em particular, à aplicação de misturas betuminosas rugosas combetume modificado com borracha em camadas de desgaste, no âmbito da reabilitação do pavimento deum troço da estrada nacional EN 104, entre Azurara e Trofa, e da estrada nacional EN 105, entreTravagem e Santo Tirso.
Year: 2010
Number Pages:
23pp.
Author(s): Batista, F. A.; Antunes, M. L.; Santos, C.
Editor: LNEC
Volume:
NS 122
Keywords: Pt; Laboratory test; National road; Rubber; Recycled materials; Road pavement rehabilitation; Asphalt; In situ test; Asphaltic road pavement
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Application of an open-graded asphalt rubber wearing course in the rehabilitation of the pavement of a stretch of the National Road EN 14 located in the North of Portugal - Field and laboratory case s
This case study refers to a successful application of an asphalt rubber wearing course in the frame ofthe rehabilitation of the pavement of the National Road EN 14 between
Year: 2010
Number Pages:
20pp.
Author(s): Batista, F. A.; Antunes, M. L.
Editor: LNEC
Volume:
NS 123
Keywords: Pt; Laboratory test; In situ test; National road; Rubber; Recycled materials; Road pavement rehabilitation; Asphaltic road pavement; Asphalt
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Application of hot mix asphalt with 20% - 25% reclaimed asphalt in the rehabilitation of the pavement of the motorway A1 between Pombal and Condeixa (Portugal) - Field and laboratory case study
This case study refers to plant hot mix recycling works in the frame of the rehabilitation of a stretch ofthe motorway A1, located in the centre of Portugal.It concerns the use of 20% - 25% of Reclaimed Asphalt in the production of two different asphaltconcrete mixtures for application in binder courses. / O presente caso de estudo refere-se ao fabrico e aplicação de misturas betuminosas recicladas a quenteem central, num troço da auto-estrada A1 localizado no centro do País. Neste caso, foram utilizadas nofabrico de duas misturas diferentes, uma Mistura Betuminosa Densa e um Betão BetuminosoSubjacente à Camada Drenante, respectivamente, cerca de 20 % e 25 % de misturas betuminosasrecuperadas.
Year: 2010
Number Pages:
20pp.
Author(s): Batista, F. A.; Antunes, M. L.
Editor: LNEC
Volume:
NS 119
Keywords: In situ test; Laboratory test; Asphaltic cement road pavement; Recycled materials; Motorway; Road pavement rehabilitation; Hot mix asphalt
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Application of hot mix asphalt with 35% - 40% reclaimed asphalt in the rehabilitation of the pavement of the National road EN 105 between Travagem and Santo Tirso (Portugal) - Field and laboratory cas
This case study refers to the first known application of RAP in the production of hot mix asphaltconcrete in Portugal. It concerns the application of a plant hot mix recycled asphalt concrete as abinder course in a national road stretch located in the North of Portugal. / O presente caso de estudo refere-se à primeira obra realizada em Portugal, na qual se procedeu àreutilização de materiais betuminosos fresados na reabilitação de um pavimento flexível de um trechode uma estrada nacional (EN105), situada no Norte do País. Os materiais fresados foram reciclados emcentral mediante a incorporação de novos materiais, e posteriormente utilizados em camadas deregularização.
Year: 2010
Number Pages:
20pp.
Author(s): Batista, F. A.; Antunes, M. L.
Editor: LNEC
Volume:
NS 118
Keywords: In situ test; Laboratory test; Asphaltic cement road pavement; Recycled materials; National road; Road pavement rehabilitation; Hot mix asphalt
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Cold insitu recycling of the pavement of EN 260 between Serpa and Vila Verde de Ficalho (Portugal) - Field and laboratory case study
This case study refers to an application of cold in situ recycling of an old asphalt pavement usingbitumen emulsion.The rehabilitation works were performed in 2 phases: The first phase consisted in recycling theexisting asphalt and granular layers up to 120 mm deep and application of a slurry surfacing. Thesecond phase consisted in placing an asphalt cold mix binder course and a new slurry surfacing. / O presente caso de estudo refere-se à aplicação de misturas betuminosas recicladas a frio
Year: 2010
Number Pages:
20pp.
Author(s): Antunes, M. L.; Batista, F. A.
Editor: LNEC
Volume:
NS 120
Keywords: Pt; National road; Laboratory test; In situ test; Asphalt binder; Cold mix asphalt; Recycled materials; Road pavement rehabilitation; Asphaltic road pavement; Bitumen emulsion
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Rehabilitation of the IP2 pavement between Barragem do Fratel and EN 118 (Portugal) using cold insitu recycling of existing asphalt layers - Field and laboratory case study
This case study refers to a successful application of cold in situ recycling of asphalt layers from aheavily cracked pavement using bitumen emulsion.A new hot mix asphalt binder course and a new wearing course were placed on the recycled layer. / O presente caso de estudo refere-se a uma aplicação bem sucedida de reciclagem a frio
Year: 2010
Number Pages:
20pp.
Author(s): Antunes, M. L.; Batista, F.A.
Editor: LNEC
Volume:
NS 121
Keywords: Pt; Laboratory test; In situ test; Asphalt binder; Cracked road pavement; Cold mix asphalt; Recycled materials; Road pavement rehabilitation; Asphaltic road pavement; Bitumen emulsion
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Capítulo de Livro
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Case Study of an Inert Steel Aggregate in Road Construction: Characterization and Monitoring of the Structural Behaviour
The use of alternative materials, in particular industrial by-products and waste materials, in the construction oftransport infrastructures and geotechnical works, has been promoted across the world. Nonetheless, considering that, in most situations, the application of some of these materials is fairly recent, little information is available on the long-term performance of the infrastructures in which they were used. This work mentions some characteristics of the Inert Steel Aggregate for Construction (ISAC). It presents some results related to the evolution in the surface characteristics and the structural behaviour of a field trial built on a road section in Portugal. ISAC was used in the embankments and pavement layers. The visual inspection, the results of the mechanical tests performed, and the values of the settlements measured on the surface markings about ten years after the section is open to traffic led to conclude that the pavement in the zone where ISAC was used as a construction material is, in general, in a better condition and presents better structural performance than the adjacent areas built with natural materials. The embankment's maximum settlements in the areas with ISAC were similar to the ones observed in the adjacent areas.
Year: 2023
Number Pages:
5p.
Author(s): Fortunato, E.; Roque, A. J.; Gomes Correia, A.
: Advances in Geoengineering, Geotechnologies, and Geoenvironment for Earth Systems and Sustainable Georesources Management
Editor: Springer
Keywords: Long-term performance; Structural behaviour; Mechanical properties; Inert Steel Aggregate for Construction (ISAC)
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Testing and monitoring in railway tracks
Railway tracks may be perceived as simple physical structures, but in fact they entail a significant level of complexity as refers to the assessment and prediction of their transient and long-term behaviors. These mostly result from the intrinsic characteristics of their components and of the dynamic interaction with the suc-cessive passing trains at different speeds and with different loading characteris-tics. The railway industry
Year: 2022
Number Pages:
229-255.
Author(s): Fortunato, E.; Paixão, A.
: Advances on Testing and Experimentation in Civil Engineering
Editor: Springer
Keywords: Monitoring; Testing, Instrumentation; Railway Tracks
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Modelação numérica avançada do comportamento estrutural de vias-férreas
A via férrea balastrada é uma estrutura relativamente simples, mas exibe um comportamento complexo, nomeadamente devido às distintas solicitações dinâmicas a que está sujeita, e à forma como se comportam e interagem os seus diversos elementos. O método dos elementos finitos é particularmente adequado à análise do funcionamento destas estruturas, possibilitando a modelação das ações e a utilização de modelos constitutivos avançados para os diversos materiais que constituem o sistema, permitindo considerar a variação das características físicas e geométricas no espaço. Neste capítulo descreve-se e demonstra-se a aplicação de uma ferramenta de modelação numérica tridimensional, concebida especificamente para o cálculo da resposta dinâmica da via-férrea, cujo desenvolvimento, ao longo dos últimos anos, tem tido a contribuição dos autores. Para além da apresentação e validação da ferramenta de modelação, são apresentados estudos relativos à análise do comportamento da via em situações particulares.
Year: 2021
Number Pages:
1-32.
Author(s): Fortunato, E.; Paixão, A.; Varandas, J.
: Modelação Matemática em Engenharia de Transportes. A experiência do Departamento de Transportes do LNEC.
Editor: LNEC
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Técnicas de machine learning em sistemas de gestão de pavimentos
A utilização de machine learning tem despertado a curiosidade e o interesse do meio académico e empresarial. Com efeito, a aplicação de machine learning, baseada em técnicas capazes de aprender com os dados, tem sido efetuada com sucesso em diversos contextos. Este sucesso é particularmente evidente nas áreas que utilizam grandes volumes de dados e que procuram obter informação que permita alimentar modelos de previsão.Na área dos Transportes, para além da resolução de questões relacionadas com a mobilidade, é expectável que a aplicação de técnicas de machine learning venha a ser cada vez mais frequente em questões relacionadas com a gestão de infraestruturas, em particular no estabelecimento de modelos de previsão do comportamento.Neste capítulo procura-se evidenciar o potencial da aplicação de machine learning em sistemas de gestão de pavimentos, através da descrição de alguns dos trabalhos desenvolvidos pelos autores neste domínio, essencialmente relacionados com a aplicação de machine learning no desenvolvimento de modelos de previsão do desempenho dos pavimentos, uma das temáticas essenciais dos sistemas de gestão de pavimentos.
Year: 2021
Number Pages:
47-70.
Author(s): Fortunato, E.; Antunes, M. L.; Marcelino, P.
: Modelação Matemática em Engenharia de Transportes. A experiência do Departamento de Transportes do LNEC.
Editor: LNEC
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Análise comparada de um agregado de escória de aciaria como material alternativo para lastro de vias férreas do tipo heavy haul por meio de ensaios triaxiais
Este artigo apresenta uma etapa de uma pesquisa mais abrangente que está em andamento na Universidade do Porto, no âmbito do grupo de pesquisa Construct-Geo, que visa avaliar os aspectos geomecânicos de materiais alternativos para uso como camada de lastro em vias férreas do tipo heavy haul. São apresentados resultados de ensaios triaxiais monotônicos e cíclicos conduzidos em corpos de prova de 150 mm de diâmetro por 300 mm de altura, em escala reduzida numa proporção de 1:2,5 em relação à granulometriade lastro padrão AREMA N. 24. Analisou-se um agregado de escória de aciaria, quimicamente e ambientalmente, inerte comparativamente a um agregado de granito, relativamente à resistência e à deformabilidade. Os ensaios cíclicos foram conduzidos em dois escalões de carga de 500.000 ciclos, sendo cada escalão compatível com o carregamento imposto por vias do tipo heavy haul com, respectivamente,32,5 toneladas/eixo e 40 toneladas/eixo. Os resultados mostraram que o lastro de escória de aciaria apresentou parâmetros de resistência superiores comparativamente ao lastro de granito e um melhor comportamento quanto à deformabilidade, expresso por maiores valores de módulo de resiliência, menoresíndices de quebra e degradação de partículas e uma maior tendência de estabilização das deformações plásticas, fenômeno conhecido como shakedown e que também foi investigado.
Year: 2019
Number Pages:
55-70pp..
Author(s): Delgado, B.; Fonseca, A.; Fortunato, E.; Coelho, D.
: As Engenharias frente a Sociedade, a Economia e o Meio Ambiente 3
Editor: Atena
Volume:
3.
Keywords: Ensaios Triaxiais; Escória de Aciaria; Lastro Ferroviário
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Current state of the use of recycled materials in geotechnical works in Portugal
The reuse of recycled materials in geotechnical works has awakened a growing interest in the last few years in Portugal. A committee (GT-VROG) within the Portuguese Geotechnical Society (SPG) was created recently for analysing the current state of this kind of use and for promoting it nationwide. As part of the activities of the group, a national survey within producers of waste materials and potential users in geotechnical works was carried out, and a national seminar was organised within the framework of the activities of the TC-3 of the ISSMGE, in order to discuss the present situation in the country and the best ways to develop the reuse of this kind of materials in geotechnical applications. The seminar had the participation of representatives of the different entities interested on the subject (producers, users, administration and research centres), as well as of invited foreign specialists from other European countries. Taking advantage of the results of these activities, the current state of the use of recycled materials in geotechnical works in Portugal is briefly presented and analysed next.
Year: 2007
Author(s): Fortunato, E.; Santayana, F.
Editor: Taylor & Francis
Keywords: Geotechnical works; Recycled materials
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Tese de Doutoramento
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A New Approach for the Maintenance Management of Transportation Infrastructures using Machine Learning
Transportation infrastructures are vital to our society. These infrastructures naturally tend to deteriorate over time. A set of activities is then required to manage existing assets in accordance with sound management principles. These activities are usually integrated into systems that manage infrastructures according to technical, social and economic aspects. This research aims to examine the potential of applying machine learning techniques to current transportation infrastructure management systems. Machine learning is an application of artificial intelligence enabling systems to automatically learn and improve from experience (data), arriving at solutions not explicitly programmed. Powered by algorithms that can learn from data, machine learning leads to efficient and effective systems that improve over time. Over the last few years, the application of machine learning has transformed several industries and could do so for transportation infrastructure as well.To achieve the research objectives, a set of studies was performed. Each of these studies had a specific objective, the set of which can be expressed as follows: to define combined performance indicators for pavement condition assessment using machine learning; to develop machine learning models for pavement performance prediction; to formulate machine learning solutions to overcome pavement data issues, such as missing data; to integrate machine learning techniques into decision support systems for pavement maintenance management. Together these studies explored the development of machine learning applications for solving some standard pavement management problems, providing insights into the application of machine learning to transportation infrastructure management systems. The studies successfully demonstrated the potential of machine learning applications for pavement management systems. It showed that machine learning is applicable to various transportation asset management problems, such as condition assessment, performance prediction, and decision support, and that it is able to outperform some of the analytical techniques currently used. Overall, this research work finds that machine learning is a promising tool for transportation infrastructure management systems.
Year: 2020
Author(s): Marcelino, P.
Keywords: Pavement Management Systems.; Decision Support Systems; Prediction Models;; Machine Learning; Transportation Infrastructure Asset Management
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Transition zones in railway tracks: An experimental and numerical study on the structural behaviour
The railway track continually degrades over its life cycle. This has negative consequences for maintenance and availability of the lines and is particularly evident at locations with abrupt changes in the track
Year: 2014
Author(s): Paixão, A.
Keywords: Dynamic train-track interaction; Numerical modelling; Instrumentation and monitoring; Cyclic load triaxial tests; In situ characterisation; Degradation of the track geometric quality; Backfill design and construction; Under sleeper pads; Transition zones; Railway track
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Renovação de plataformas ferroviárias. Estudos relativos à capacidade de carga
Esta dissertação pretende ser um contributo para o desenvolvimento de uma metodologia de abordagem do problema da renovação de plataformas ferroviárias em serviço, em particular no que se refere à avaliação da capacidade de carga e técnicas de reforço. A referida metodologia foi desenvolvida com o objectivo de apoiar os projectos de renovação das vias férreas.Os principais aspectos abordados são os mecanismos que contribuem para a degradação das vias férreas, a caracterização
Year: 2005
Author(s): Fortunato, E.
Keywords: Ensaios in situ; Modelação física; Modelação numérica; Ensaios laboratoriais; Renovação de caminho de ferro; Capacidade de carga; Deformabilidade da via férrea; Fundação da via férrea; Balastro; Linha férrea
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Deformações permanentes de misturas betuminosas em pavimentos rodoviários
Nas últimas décadas tem vindo a verificar-se, em Portugal bem como no resto do mundo, umacentuado crescimento do volume de tráfego rodoviário e das cargas transportadas pelos veículospesados. Tem-se observado, igualmente, um aumento das exigências funcionais, relacionadas com asegurança e conforto do utente das infra-estruturas, a par das preocupações de carácter ambiental, oque conduz à necessidade de pavimentos rodoviários cada vez mais resistentes e duráveis.Consequentemente, tem-se vindo a recorrer a soluções de pavimentação que envolvem maioresespessuras de camadas betuminosas o que implica uma maior parcela de contribuição docomportamento deste tipo de materiais no desempenho das estruturas de pavimentos. Daqui decorre,entre outros aspectos, uma crescente preocupação com a deformação permanente deste tipo demateriais. Esta situação é também sentida em diversos países, nomeadamente nos países europeus,no Canadá e nos Estados Unidos da América.O presente trabalho tem como objectivo contribuir para um melhor conhecimento do comportamentoà deformação permanente de misturas betuminosas aplicadas em camadas de desgaste depavimentos rodoviários, possibilitando o estabelecimento de metodologias e de critérios de avaliação,que conduzam à selecção de materiais adequados às exigências actuais. Como principais aspectosabordados referem-se a caracterização do comportamento viscoelástico destes materiais, através daexecução e interpretação de ensaios laboratoriais com aplicação de cargas repetidas, que simulemas condições observadas in situ, e a modelação do comportamento à deformação permanente dasmisturas.É analisado o fenómeno da deformação permanente, bem como a sua forma de manifestação naestrutura do pavimento
Year: 2002
Author(s): Freire, A. C.
Keywords: Modelação do comportamento estrutrual; Ensaios de simulação em pista de laboratório; Ensaios decompressão uniaxial estático; Ensaio de compressão uniaxial de cargas repetidas; Modelos reológicos; Comportamento viscoelástico; Deformação permanente; Caracterização laboratorial; Misturas betuminosas
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Relatório Científico
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Contributos para o conhecimento das propriedades físicas e mecânicas de materiais de balastro e da sua relevância para o desempenho da via-férrea
No âmbito Programa de Investigação e Inovação do LNEC 2013-2020 (P2I) e inserido no Programa de ID&I do Departamento de Transportes (DT), o Núcleo de Infraestruturas de Transportes tem vindo a desenvolver um projeto de ID&I designado por
Year: 2021
Author(s): Fortunato, E.; Paixão, A.
Keywords: Deformação permanente; Via-férrea; Modelação numérica; Modelação física; Morfologia; Resistência Mecânica; Balastro
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CEDR Contractor Report 2016-1. Call 2012: Road owners adapting to Climate Change ROADAPT and CliPDaR projects
Executive SummaryInfrastructure is the backbone of our society. Citizens, companies and governments have come to rely on and expect uninterrupted availability of the road network. Climate change is an important topic within the context of designing, maintaining and operating traffic networks. Most transport infrastructure is intended to be available (in service) to the public for several decades. The life cycles of assets in transport are long enough to take the full strain that comes with climate change; however, climate impact is experienced on a small scale. Crops are destroyed by floods, timber is felled by heavy storms and infrastructure is devastated by various kinds of extreme events. The adaptation of road networks to a changing climate is one of the important issues that road authorities have begun to address and that needs to be further continued in the near future.The main objective of the Conference of European Directors of Roads (CEDR) Call 2012
Year: 2016
Author(s): Fortunato, E.
Keywords: CEDR; CliPDaR; ROADAPT; Climate Change
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Establishment of a Road Research Centre in Mozambique_Monthly Progress Report for Phase 2A
The Mozambican Roads Administration (ANE) has embarked on a project to establish a Road Research Centre (RRC) in Mozambique aiming to provide the basis for improving the long-term capacity to undertake relevant, high quality research relating to the road sector of Mozambique. This project forms part of the Africa Community Access Programme (AFCAP), which is a research programme supported by the Department of International Development (DFID) of the Government of the United Kingdom and managed by Crown Agents Ltd on behalf of DFID. CSIR, in association with LNEC has been commissioned by Crown Agents to provide Technical Assistance for phase 2 A of the project, which aims to address institutional issues relating to the RRC, draft a strategic research plan and develop a 5-year business plan for the RRC. This monthly progress report dated January 2014 summarises progress made with the identification of the road research needs of Mozambique; the production of recommendations on the institutional structure of the RRC; the establishment of the Road Research Technical Committee (RRTC) and the Road Research Steering Committee (RRSC); and the drafting of the business and strategic research plans for the RRC. The activities planned for February 2014 are also presented.
Year: 2014
Author(s): Verhaeghe, B.; Paige-Green, P.; Antunes, M. L.; Fortunato, E.
Keywords: Road Research; Mozambique; AFCAP
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Ensaios para caracterização laboratorial de misturas betuminosas para pavimentos Rodoviários e Aeroportuários - Relatório do curso realizado em São Tomé e Príncipe de 22 a 25 de outubro de 2012
N/A
Year: 2013
Number Pages:
23pp.
Author(s): Batista, F. A.; Nunes, N.
Editor: LNEC
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Establishment of a Road Research Centre in Mozambique. Recommendations on Institutional Structures for the Road Research Centre
The Mozambican Roads Administration (ANE) has embarked on a project to establish a Road ResearchCentre (RRC) in Mozambique aiming to provide the basis for improving the long-term capacity toundertake relevant, high quality research relating to the road sector of Mozambique. This project formspart of the Africa Community Access Programme (AFCAP), which is a research programme supported bythe Department of International Development (DFID) of the Government of the United Kingdom andmanaged by Crown Agents Ltd on behalf of DFID. CSIR, in association with LNEC has been commissionedby Crown Agents to provide Technical Assistance for phase 2 A of the project, which aims to addressinstitutional issues relating to the RRC, draft a strategic research plan and develop a 5-year businessplan for the RRC. In this report, appropriate institutional structures for undertaking research arepresented. It addresses the following: (i) the Terms of Reference for a functioning Road ResearchSteering Committee (RRSC) and Road Research Technical Committee (RRTC), as well as an overview ofthe outcomes of the inaugural meetings of both of these committees; (ii) the institutional location ofthe RRC within the structures of ANE; (iii) the physical location of the RRC in Mozambique; (iv)laboratory support for a functioning RRC; and (v) Staffing of the RRC. All items, with the exception of thelast item (
Year: 2013
Author(s): Verhaeghe, B.; Paige-Green, P.; Antunes, M. L.; Fortunato, E.
Keywords: Mozambique; Road Research Centre
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Inspeção, manutenção e reabilitação de pavimentos - Relatório do curso realizado em São Tomé de 21 a 24 de outubro de 2013
No âmbito do Convénio de Cooperação entre o Laboratório Nacional de Engenharia Civil(LNEC) e o Programa de Capacitação dos Laboratórios de Engenharia dos PALOP eAdministração Pública de Timor-Leste 2013, realizou-se no Laboratório de Engenharia Civilde São Tomé e Príncipe (LECSTP) um curso subordinado ao tema
Year: 2013
Number Pages:
32pp.
Author(s): Fontul, S.; Nunes, N.
Editor: LNEC
Keywords: Reabilitação; Manutenção; Inspeção visual; Misturas betuminosas; Avaliação de pavimentos
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SUPREMA
N/A
Year: 2013
Number Pages:
87pp.
Author(s): Freire, A. C.; Neves, J.; Roque, A. J.; Martins, I. M.; Antunes, M. L.; Ruas Faria, G.
Editor: LNEC
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SUPREMA
N/A
Year: 2012
Number Pages:
70pp.
Author(s): Freire, A. C.; Neves, J.; Roque, A. J.; Martins, I. M.; Antunes, M. L.; Ruas Faria, G.
Editor: LNEC
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Camadas de desgaste para a redução do ruído de tráfego - Avaliação do ruído em pavimentos em serviço
N/A
Year: 2011
Number Pages:
39pp.
Author(s): Antunes, M. L.; Coutinho, A. S.; Freitas, E.; Paulo, J.
Editor: LNEC
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Suprema
N/A
Year: 2011
Number Pages:
40pp.
Author(s): Freire, A. C.; Neves, J.; Roque, A. J.; Martins, I. M.; Antunes, M. L.; Ruas Faria, G.
Editor: LNEC
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ICT
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NOVAS SOLUÇÕES DE SUPERSTRUTURA DE VIA PARA A ALTA VELOCIDADE FERROVIÁRIA - Comparação com a via balastrada tradicional
As crescentes exigências impostas ao transporte ferroviário e a necessidade de o tornar num sistemade transporte mais competitivo, têm levado ao desenvolvimento de novas soluções de via-férrea.Estas novas soluções constituem inovações tecnológicas de via-férrea que diferem da via balastradatradicional na utilização de diferentes materiais e métodos construtivos. Apostam fortemente naredução da necessidade de conservação e renovação da via, o que se traduz na diminuição doscustos associados à sua operação, assim como no aumento da disponibilidade da linha.Assim, estas soluções apresentam uma melhor resposta a velocidades de circulação cada vez maiselevadas e a maiores volumes de tráfego, que tendem a conduzir a maior deterioração da via e aconsequentes maiores custos de conservação e renovação. Em comparação com a via tradicional,estas soluções podem ser mais vantajosas, no que se refere à segurança, a aspectos ambientais, àgestão da operação e a custos globais, quando se considera o ciclo de vida da infra-estrutura.Embora estas tecnologias tenham vindo a ser testadas e aplicadas em alguns países, desde há váriasdécadas, em particular no Japão, só mais recentemente diversos países demonstraram especialinteresse pela sua aplicação. Face a estas vantagens, tem-se verificado actualmente uma crescentetendência para a adopção destas novas soluções, sobretudo para as linhas de alta velocidade,particularmente na Europa e Ásia Oriental.Dentro deste contexto, e tendo em conta a previsível integração de Portugal na Rede Europeia de AltaVelocidade, desenvolveu-se o presente estudo com o objectivo de apresentar diversas soluções devia-férrea que estão disponíveis e compará-las com a solução tradicional de via balastrada.O estudo incide na descrição de concepções de via-férrea não tradicionais, como a via sem balastro ea via de apoio misto, fazendo-se especial referência às principais vantagens e desvantagens da viasem balastro, face à solução tradicional de via balastrada, e à experiência da sua aplicação.Apresenta-se ainda uma síntese da situação actual da aplicação destas novas soluções em paísesque apostaram fortemente nas redes de alta velocidade.Do estudo desenvolvido conclui-se que, para novas linhas de alta velocidade, estas soluções podemser bastante atractivas, como alternativa à via balastrada tradicional.Os autores agradecem a todas as entidades e pessoas a título individual a autorização expressa paraa publicação das ilustrações apresentadas neste estudo, encontrando-se estas devidamentereferenciadas.
Year: 2009
Author(s): Paixão, A.; Fortunato, E.
Keywords: Comboios de alta velocidade; Novas tecnologias; Infra-estrutura ferroviária; Via férrea
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Current state of the re-use of waste materials in geotechnical works in Portugal
The reuse of recycled materials in geotechnical works has awakened a growing interest in the last few years in Portugal. A committee (GT-VROG) within the Portuguese Geotechnical Society (SPG) was created recently for analysing the current state of this kind of use and for promoting it nationwide. As part of the activities of the group, a national survey within producers of waste materials and potential users in geotechnical works was carried out, and a national seminar was organised within the framework of the activities of the TC-3 of theISSMGE, in order to discuss the present situation in the country and the best ways to develop the reuse of this kind of materials in geotechnical applications. The seminar had the participation of representatives of the different entities interested on the subject (producers, users, administration and research centres), as well as of invited foreign specialists from other European countries. Taking advantage of the results of these activities, the current state of the use of recycled materials in geotechnical works in Portugal is presented and analysed next.
Year: 2006
Author(s): Fortunato, E.; Santayana, F.; Roque, A. J.
Keywords: Recycled waste materials; Reuse of materials; Geotechnical works
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Outro
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Guia para a reciclagem de misturas betuminosas a quente em central
N/A
Year: 2009
Number Pages:
4pp.
Author(s): DT / NIRA; DG / NGEA; DM / NB
Keywords: Reciclagem de material; Mistura betuminosa a quente
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Guia para a utilização de agregados reciclados em camadas não ligadas de pavimentos
N/A
Year: 2009
Number Pages:
4pp.
Author(s): DT / NIRA; DG / NGEA; DM / NB
Keywords: Reciclagem de material; Pavimento rodoviário; Camada do pavimento; Agregado para estrada
Info
Guia para a utilização de agregados reciclados grossos em betões de ligantes hidráulicos
N/A
Year: 2009
Number Pages:
8pp.
Author(s): DT / NIRA; DG / NGEA; DM / NB
Keywords: Reciclagem de material; Agregado grosso; Agregado para betão
Info
Guia para a utilização de materiais reciclados provenientes de resíduos de construção e demolição em aterro e camada de leito de infra-estruturas de transporte
N/A
Year: 2009
Number Pages:
4pp.
Author(s): DT / NIRA; DG / NGEA; DM / NB
Keywords: Aterro; Infra-estrutura de transporte; Reutilização de material de construção; Demolição de obra; Reciclagem de material; Agregado de detrito de obra
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MBR-BMB® MISTURAS BETUMINOSAS PARA PAVIMENTOS RODOVIÁRIOS E AEROPORTUÁRIOS
N/A
Year: 2008
Number Pages:
12pp.
Author(s): D. TRANSPORTES
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