Relatório Científico
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Assessoria técnica ao processo de desativação dos pipelines do Cabrito e da Cova das Cinzas, Ilha Terceira, Açores - Relatório Final
Descrevem-se as atividades desenvolvidas pelo LNEC no âmbito do acompanhamento dos trabalhos de desativação dos pipelines do Cabrito e da Cova das Cinzas.
Year: 2017
Author(s): Jeremias, T.
Keywords: Lajes; Reabilitação ambiental; Pipeline
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Avaliação de incertezas de medição na Unidade Operativa de Pavimentos e Materiais para Infraestruturas de Transportes do LNEC Ensaios e metrologia - Ensaio para medição de deflexões com o defletómet
Este relatório descreve o processo de avaliação de incertezas de medição do ensaio para medição de deflexões com o defletómetro de impacto, realizado pela Unidade de Pavimentos e Materiais para Infraestruturas de Transportes do LNEC Ensaios e Metrologia (LNEC-EM | UPAVMAT). Este documento contém uma descrição sumária do ensaio normalizado estudado (ASTM 4694-09) e do respetivo equipamento de ensaio, bem como da sua caraterização metrológica. Contém, igualmente, a avaliação da incerteza de medição da deflexão suportada na aplicação do método ISO-GUM e na quantificação fundamentada das componentes de incerteza identificadas para esta grandeza.
Year: 2017
Author(s): Lages Martins, L.; Ribeiro, A.
Keywords: Incerteza de medição; Deflexão; Defletómetro de impacto; Pavimento
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Barragem do Cabril - Sistema para monitorização de vibrações em contínuo medição e análise automática da resposta dinâmica sob excitação ambiente/operacional e sob ações sísmicas
Neste trabalho apresenta-se o sistema para monitorização em contínuo do comportamento dinâmico da barragem do Cabril que foi instalado em 2008, pelo LNEC e pela EDP, referindo alguns dos principais resultados que têm sido obtidos a partir da análise dos dados recolhidos, quer sob excitação ambiente/operacional, quer sob ações sísmicas. Salienta-se a importância do desenvolvimento do software para tratamento, análise e gestão automática dos dados e apresentam-se os programas que têm vindo a ser desenvolvidos no LNEC, em MATLAB, para apoio a este tipo de sistemas, nomeadamente programas de identificação modal (Modal_ID2.0 e Modal_ID_Auto2.0) e programas de elementos finitos tridimensionais para análise do comportamento dinâmico de sistemas barragem-fundação-albufeira (DamDySSA2.0).
Year: 2017
Author(s): Oliveira, S.; Silvestre, A.
Keywords: Densidade espetral de potência; Amortecimentos modais; Comportamento dinâmico de barragens; Modos de vibração; Frequências naturais; Interação dinâmica barragem-albufeira; Análise espetral; Monitorização de vibrações em contínuo
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Benchmarking de la seguridad vial en América Latina
Este informe describe y compara la gestión y el desempeño de la seguridad vial en diez países de América Latina: Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, México, Paraguay y Uruguay.La evaluación comparativa es una herramienta útil para equiparar países y aprender unos de otros. Las comparaciones en este estudio permiten identificar similitudes y diferencias entre países en cuanto al número de accidentes y víctimas, pero también a los factores que influyen en el riesgo de colisiones y la gravedad de sus resultados.El proyecto se llevó a cabo durante un período de dos años en estrecha cooperación con el Observatorio Iberoamericano de Seguridad Vial (OISEVI) y la participación activa de expertos de los diez países. Se basa en el análisis de una gran cantidad de datos e información sobre el contexto general del transporte para cada país, sus prácticas de gestión de la seguridad vial y las tendencias en el desempeño de la seguridad vial. Los aspectos específicos que se revisaron en detalle fueron la seguridad de los motociclistas y los peatones, el comportamiento al conducir y beber, el uso de cinturones de seguridad y sistemas de retención de niños, gestión de la velocidad y la atención posterior al accidente.
Year: 2017
Author(s): Vieira Gomes, S.; Feypell, V.; Wegman, F.
Keywords: Víctimas; Accidentes; Evaluación comparativa; América Latina; Seguridad Vial
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Benchmarking road safety in Latin America
What we did This report describes and benchmarks road safety management and performance in ten Latin American countries: Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, Mexico, Paraguay and Uruguay. Country benchmarking is a useful tool to compare countries and learn from each other. The comparisons in this study allow identifying similarities and differences between countries in the number of crashes and casualties, but also in the factors that influence the risk of crashes and the severity of their outcomes.The project was conducted over a two-year period in close co-operation with the Ibero American Road Safety Observatory (OISEVI) and active involvement of experts from the ten countries. It is based on the analysis of a large amount of data and information on the general transport context for each country, their road safety management practices, and trends in road safety performance. Specific aspects that were reviewed in detail were motorcyclist and pedestrian safety, drinking and driving behaviour, seat belt and child restraint use, speed management and post-crash care. What we foundRoad safety is a major issue in Latin America and substantial actions are needed to reduce the road safety toll. There is a high road mortality rate (fatalities per 100 000 population) in all ten countries compared to the European Union average, except in Cuba, where motorisation is much lower. Across the ten countries, more than 78 000 people were killed on the road in 2014. Some countries have seen a significant increase in the number of road deaths in recent years. For others, the number of road deaths has slightly increased or has more or less stabilised, despite a strong increase in motorisation.In the absence of targeted policy interventions, significant investment and strong leadership, the number of traffic fatalities will grow across Latin America over the next decade. Motorisation has been rising in all countries and significantly increasing the exposure to traffic risks. The deteriorating safety of motorcyclists is a particularly acute problem in Latin America due largely to the dramatic increase in the fleets of powered two-wheelers. In three countries, motorcyclists represent more than 40% of the total number of road deaths. Pedestrians are the largest or second largest group of road deaths in seven countries. While adequate legislations exist in all countries, speeding, drink driving and low levels of seat belt use and wearing motorcycle helmets are common issues in all ten countries. Addressing these issues, and reducing the toll of road deaths and serious injuries, will require substantial efforts.
Year: 2017
Author(s): Vieira Gomes, S.; Feypell, V.; Wegman, F.
Keywords: Data collection; Latin America; Benchmarking; Road safety
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Betão de elevada densidade com agregados de minério de ferro de Moncorvo
Foi fabricado um betão com agregados de minério de ferro proveniente de jazida de Moncorvo, para avaliação do potencial destes agregados para o fabrico de betão de elevada densidade. Com base nos resultados obtidos são feitas considerações sobre a densidade do betão que será possível obter em função da massa volúmica do agregado.
Year: 2017
Author(s): Ribeiro, A. C.
Keywords: Agregado de elevada densidade; Minério de ferro; Betão de elevada densidade
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Deliverable 4.5 - Managed aquifer recharge as a solution to water scarcity and drought. Mar to improve the groundwater status in south Portugal
This report integrates an update of all the relevant work done for WP4
Year: 2017
Author(s): Leitão, T. E.; Lobo Ferreira, J. P. C.; Martins, T.; Oliveira, M. M.; Henriques, M. J. A.; Mota, R.; Carvalho, T.; Carvalho, J.M.; Agostinho, R.; Carvalho, R.; Sousa, R.; Monteiro, J. P.; Costa, L. R.
Keywords: South Portugal; Groundwater Status; MARSOL
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Deliverable D2.3 - Prototype air - curtains system units in three different protrection modes: "air-free"; "adjusted to the wall" and "directed over object"
This deliverable is integrated in the
Year: 2017
Author(s): Viegas, J.; Dias, J.; Oliveira, F.; Balitskiy, V.; Zozulia, Y.; Zahorodna, V.; Gogotsi, O.; Kaluzny, P.; Pastor, P.
Keywords: IAQ; Air curtains; Ventilation
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Deliverable D3.2 - Report on common research challenges regarding safety and security
This report is a deliverable of USE-iT (Users, Safety, Security and Energy in Transport Infrastructure); a Horizon 2020 Coordination and Support Action (CSA) project managed by the Forum of European Highway Research Laboratories (FEHRL). The aim of USE-iT is to better understand the common challenges facing transport modes and in conjunction with stakeholders to produce a multi-modal research roadmap to develop technologies and approaches to addressing these challenges. In addition to a work package on management (WP1) and a work package on dissemination activities (WP5), USE-iT is divided into three technical Work Packages addressing important challenges facing all modes; providing better customer information (WP2); improving safety and security (WP3) and reducing carbon emissions and energy consumption (WP4). This report summarises the results of WP3.
Year: 2017
Author(s): Erdelean, I.; Rebelo, M.; Ambros, J.; Andriejauskas, T.; Bermejo, J.M.; Bodea, G.; Capitão, R.; Cardoso, J. L.; Fortes, C. J. E. M.; Vieira Gomes, S.; Ihs, A.; Neves, M. G.; Pressley, A.; Steinicke, W
Keywords: energy consumption; carbon emissions; Security; customer information; multi-modal research; transport modes; Road safety
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Estação Meterológica do LNEC Compilação de dados Ano 2016 - Edifício Principal Terraço da Ala Nascente
No presente relatório apresentam-se os dados meteorológicos do ano de 2016 recolhidos na estação meteorológica existente no Núcleo de Materiais Orgânicos do Departamento de Materiais do LNEC, em Lisboa
Year: 2017
Author(s): Cabral-Fonseca, S.
Keywords: Ano 2016; Dados meteorológicos; LNEC
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