Relatório Científico
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UBEST field campaigns - 5th Campaign: Tagus Estuary, September 27, 2018
The present report summarizes the 5th field campaign of the project UBEST, performed in the Tagus estuary on September 27, 2018. This campaign was the second in the Tagus estuary and was representative of summer conditions. Seven stations were chosen along the estuary. In situ measurements of temperature, salinity, pH and dissolved oxygen (% and mg/L) were carried out and water samples were collected to determine in laboratory the concentration of nutrients, chlorophyll a, total suspended solids, and confirm dissolved oxygen and pH on samples where pH sensors were not available. The data acquired will contribute to a better understanding of the biogeochemical functioning of the Tagus estuary and to calibrate and validate numerical models (hydrodynamic and biogeochemical), that will attempt to predict the response of the estuary to future scenarios of climate change and anthropogenic inputs.
Year: 2018
Author(s): Santos, D.; Freire, P.; Rodrigues, M.; Cravo, A.
Keywords: Physico-chemical parameters; Water samples; Field campaign; Tagus estuary
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Ventilação das Termas Romanas de Chaves - Estudo de estratégias de ventilação e de aquecimento
A Câmara Municipal de Chaves solicitou ao Laboratório Nacional de Engenharia Civil, I. P. um estudo sobre o sistema de ventilação do Museu das Termas Romanas de Chaves (MTR) destinado a reduzir os problemas de ocorrência de condensações superficiais. No presente relatório apresentam-se os resultados do estudo sobre as diferentes soluções de ventilação e de aquecimento do MTR e definem-se os princípios base do anteprojeto a desenvolver pelos projetistas. Os resultados desta fase do estudo irão permitir ao dono-de-obra decidir sobre a solução a adotar e a detalhar em projeto de execução.
Year: 2018
Author(s): Pinto, A.
Keywords: Aquecimento geotérmico; Ventilação natural; Condensação
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WP1
This report stands for the project deliverable 1.1 and concerns the results from task 1.1 of the PROPERProject, namely literature review on road runoff pollution on Europe.This review presents the most relevant literature references on road runoff pollution and was mainlyfocused on references published since the year 2000. It aims at identifying the most important pollutantsin road runoff
Year: 2018
Author(s): Fernandes, J. N.; Barbosa, A. E.
Keywords: Road runoff pollution; Modelling; Prediction; Literature review; Data collection
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Application of the three-layer model questionnaire on policy and governance to the Portuguese research site of BINGO project
The BINGO project Work Package 5 envisages the understanding and improving of the decision making process at the individual, societal and institutional levels to cope with the expected impacts of climate change at six European research sites. The initial input of this work is based on interviews at each research site using the three-layer model questionnaire on water policy and governance from the Water Governance Centre
Year: 2017
Author(s): Rocha, F.; Viseu, T.
Keywords: Water resources governance; Water resources policy; BINGO
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Assessoria técnica ao processo de desativação dos pipelines do Cabrito e da Cova das Cinzas, Ilha Terceira, Açores - Relatório Final
Descrevem-se as atividades desenvolvidas pelo LNEC no âmbito do acompanhamento dos trabalhos de desativação dos pipelines do Cabrito e da Cova das Cinzas.
Year: 2017
Author(s): Jeremias, T.
Keywords: Lajes; Reabilitação ambiental; Pipeline
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Avaliação de incertezas de medição na Unidade Operativa de Pavimentos e Materiais para Infraestruturas de Transportes do LNEC Ensaios e metrologia - Ensaio para medição de deflexões com o defletómet
Este relatório descreve o processo de avaliação de incertezas de medição do ensaio para medição de deflexões com o defletómetro de impacto, realizado pela Unidade de Pavimentos e Materiais para Infraestruturas de Transportes do LNEC Ensaios e Metrologia (LNEC-EM | UPAVMAT). Este documento contém uma descrição sumária do ensaio normalizado estudado (ASTM 4694-09) e do respetivo equipamento de ensaio, bem como da sua caraterização metrológica. Contém, igualmente, a avaliação da incerteza de medição da deflexão suportada na aplicação do método ISO-GUM e na quantificação fundamentada das componentes de incerteza identificadas para esta grandeza.
Year: 2017
Author(s): Lages Martins, L.; Ribeiro, A.
Keywords: Incerteza de medição; Deflexão; Defletómetro de impacto; Pavimento
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Barragem do Cabril - Sistema para monitorização de vibrações em contínuo medição e análise automática da resposta dinâmica sob excitação ambiente/operacional e sob ações sísmicas
Neste trabalho apresenta-se o sistema para monitorização em contínuo do comportamento dinâmico da barragem do Cabril que foi instalado em 2008, pelo LNEC e pela EDP, referindo alguns dos principais resultados que têm sido obtidos a partir da análise dos dados recolhidos, quer sob excitação ambiente/operacional, quer sob ações sísmicas. Salienta-se a importância do desenvolvimento do software para tratamento, análise e gestão automática dos dados e apresentam-se os programas que têm vindo a ser desenvolvidos no LNEC, em MATLAB, para apoio a este tipo de sistemas, nomeadamente programas de identificação modal (Modal_ID2.0 e Modal_ID_Auto2.0) e programas de elementos finitos tridimensionais para análise do comportamento dinâmico de sistemas barragem-fundação-albufeira (DamDySSA2.0).
Year: 2017
Author(s): Oliveira, S.; Silvestre, A.
Keywords: Densidade espetral de potência; Amortecimentos modais; Comportamento dinâmico de barragens; Modos de vibração; Frequências naturais; Interação dinâmica barragem-albufeira; Análise espetral; Monitorização de vibrações em contínuo
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Benchmarking de la seguridad vial en América Latina
Este informe describe y compara la gestión y el desempeño de la seguridad vial en diez países de América Latina: Argentina, Brasil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, México, Paraguay y Uruguay.La evaluación comparativa es una herramienta útil para equiparar países y aprender unos de otros. Las comparaciones en este estudio permiten identificar similitudes y diferencias entre países en cuanto al número de accidentes y víctimas, pero también a los factores que influyen en el riesgo de colisiones y la gravedad de sus resultados.El proyecto se llevó a cabo durante un período de dos años en estrecha cooperación con el Observatorio Iberoamericano de Seguridad Vial (OISEVI) y la participación activa de expertos de los diez países. Se basa en el análisis de una gran cantidad de datos e información sobre el contexto general del transporte para cada país, sus prácticas de gestión de la seguridad vial y las tendencias en el desempeño de la seguridad vial. Los aspectos específicos que se revisaron en detalle fueron la seguridad de los motociclistas y los peatones, el comportamiento al conducir y beber, el uso de cinturones de seguridad y sistemas de retención de niños, gestión de la velocidad y la atención posterior al accidente.
Year: 2017
Author(s): Vieira Gomes, S.; Feypell, V.; Wegman, F.
Keywords: Víctimas; Accidentes; Evaluación comparativa; América Latina; Seguridad Vial
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Benchmarking road safety in Latin America
What we did This report describes and benchmarks road safety management and performance in ten Latin American countries: Argentina, Brazil, Chile, Colombia, Costa Rica, Cuba, Ecuador, Mexico, Paraguay and Uruguay. Country benchmarking is a useful tool to compare countries and learn from each other. The comparisons in this study allow identifying similarities and differences between countries in the number of crashes and casualties, but also in the factors that influence the risk of crashes and the severity of their outcomes.The project was conducted over a two-year period in close co-operation with the Ibero American Road Safety Observatory (OISEVI) and active involvement of experts from the ten countries. It is based on the analysis of a large amount of data and information on the general transport context for each country, their road safety management practices, and trends in road safety performance. Specific aspects that were reviewed in detail were motorcyclist and pedestrian safety, drinking and driving behaviour, seat belt and child restraint use, speed management and post-crash care. What we foundRoad safety is a major issue in Latin America and substantial actions are needed to reduce the road safety toll. There is a high road mortality rate (fatalities per 100 000 population) in all ten countries compared to the European Union average, except in Cuba, where motorisation is much lower. Across the ten countries, more than 78 000 people were killed on the road in 2014. Some countries have seen a significant increase in the number of road deaths in recent years. For others, the number of road deaths has slightly increased or has more or less stabilised, despite a strong increase in motorisation.In the absence of targeted policy interventions, significant investment and strong leadership, the number of traffic fatalities will grow across Latin America over the next decade. Motorisation has been rising in all countries and significantly increasing the exposure to traffic risks. The deteriorating safety of motorcyclists is a particularly acute problem in Latin America due largely to the dramatic increase in the fleets of powered two-wheelers. In three countries, motorcyclists represent more than 40% of the total number of road deaths. Pedestrians are the largest or second largest group of road deaths in seven countries. While adequate legislations exist in all countries, speeding, drink driving and low levels of seat belt use and wearing motorcycle helmets are common issues in all ten countries. Addressing these issues, and reducing the toll of road deaths and serious injuries, will require substantial efforts.
Year: 2017
Author(s): Vieira Gomes, S.; Feypell, V.; Wegman, F.
Keywords: Data collection; Latin America; Benchmarking; Road safety
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Betão de elevada densidade com agregados de minério de ferro de Moncorvo
Foi fabricado um betão com agregados de minério de ferro proveniente de jazida de Moncorvo, para avaliação do potencial destes agregados para o fabrico de betão de elevada densidade. Com base nos resultados obtidos são feitas considerações sobre a densidade do betão que será possível obter em função da massa volúmica do agregado.
Year: 2017
Author(s): Ribeiro, A. C.
Keywords: Agregado de elevada densidade; Minério de ferro; Betão de elevada densidade
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