Capítulos de Livros
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Modelos de estimativa de frequência de acidentes rodoviários
Em Portugal, a investigação sobre o conhecimento dos fatores que afetam a probabilidade de ocorrência de acidentes tem-se centrado essencialmente nas estradas interurbanas. No entanto, as zonas urbanas, onde ocorrem elevadas percentagens de acidentes corporais requerem uma atenção prioritária. Com o presente estudo pretendeu contribuir-se para a melhoria da segurança rodoviária em meio urbano, através da criação de ferramentas que podem ser utilizadas em métodos de intervenção em que a segurança dos utentes vulneráveis seja considerada explicitamente nas fases de planeamento e gestão das redes viárias. Uma das referidas ferramentas resultou da elaboração de modelos de estimativa de frequência de acidentes para redes urbanas, segundo diversas desagregações, em função de características do elemento rodoviário: em intersecções (três ramos, quatro ramos e rotundas) e em segmentos; segundo o tipo de acidente (atropelamentos e restantes acidentes com vítimas); e segundo a inclusão de variáveis explicativas relacionadas com o ambiente rodoviário: simplificados (apenas com as variáveis de exposição) e globais (com todas as potenciais variáveis explicativas). O desenvolvimento destes modelos foi apoiado numa base de dados georreferenciada dos acidentes rodoviários ocorridos em Lisboa entre 2004 e 2007, com a qual foi possível explorar os dados de sinistralidade na área geográfica em análise. Estas ferramentas podem ser usadas diretamente na gestão das infraestruturas rodoviárias da cidade de Lisboa e, após pequenas adaptações, estendidas a outros municípios, dotando as respetivas entidades competentes em matéria de segurança rodoviária com informação rigorosa e detalhada sobre os fatores intervenientes na ocorrência de acidentes em meio urbano e a respetiva distribuição espacial.
Ano: 2021
Número Páginas:
71-96pp.
Autor(es): Vieira Gomes, S.; Cardoso, J. L.
Revista: Modelação Matemática em Engenharia de Transportes
Editor: LNEC
Keywords: Método empírico de Bayes; Acidentes rodoviários; Modelação linear generalizada; Zonas de acumulação de acidentes; Modelos de estimativa de frequência de acidentes
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Modelos Explicativos da Gravidade dos Acidentes Rodoviários
Os dados discretos ou em escala nominal desempenham um papel fundamental nos transportes porque muitas análises de políticas lidam com estes tipos de dados. Exemplos de dados discretos nos transportes incluem o modo de transporte (automóvel, autocarro, comboio), o tipo ou categoria de veículo e o tipo de acidente rodoviário (despistes, colisões frontais, colisões traseiras, etc.). O conhecimento do efeito das diferentes intervenções de segurança rodoviária na redução da gravidade das lesões resultantes de acidentes rodoviários exige uma avaliação empírica detalhada das interações, reconhecidamente complexas, entre veículos, estrada e fatores humanos.Os avanços mais recentes nas metodologias estatísticas aplicadas a dados discretos sobre sinistralidade rodoviária permitiram o desenvolvimento de modelos sofisticados capazes de serem usados para determinar com rigor a influência dos fatores acima referidos nos níveis de gravidade das lesões resultantes dos acidentes rodoviários.Neste contexto, a aplicação de modelos de resultado discreto permite identificar um conjunto de fatores, relacionados com a envolvente rodoviária, que são estatisticamente relacionáveis com a gravidade das lesões dos utentes envolvidos em acidentes rodoviários, permitindo aperfeiçoar a conceção e o dimensionamento das estradas, bem como orientar políticas conducentes à melhoria da segurança rodoviária. Este capítulo inclui um exemplo de aplicação do modelo logit multinomial usando a gravidade das lesões no condutor como variável de resposta.
Ano: 2021
Número Páginas:
97-108.
Autor(es): Roque, C. A.; Cardoso, J. L.
Revista: Modelação Matemática em Engenharia de Transportes. A Experiência do Departamento de Transportes do LNEC.
Keywords: Acidente rodoviário; Modelo de resultado discreto; Modelo logit multinomial
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Risk Analysis of Water Harvesting Systems
Rainwater harvesting systems (RWHS) can result in important benefits, but there are a number of potential negative risks. The risks associated with RWHS depend on several factors and duly consideration is required to ensure that risks associated with this type of solutions are low. Therefore, a generic and systematic approach to manage risk is required. This chapter introduces a brief overview of concepts and terminology adopted. Subsequently, an overview of common approaches to risk management is presented. The chapter focuses on specific aspects for the application of these approaches to RWHS, with emphasis on risk identification, specific risk treatment action, and monitoring. Different approaches on how to determine risks such as water safety plan (WSP), risk management process (RMP), and hazard analysis and critical control point (HACCP) can be used, but all of them have some common steps.
Ano: 2021
Número Páginas:
pp.179-192.
Autor(es): Almeida, M. C.; Santos, J.; Santos, J.; Eslamian, S.
Revista: Handbook of Water Harvesting and Conservation
Editor: John Wiley & Sons, Inc.
Volume:
Capitulo 12.
Keywords: Water safety plan; Risk management process; Risk analysis; Rainwater harvesting systems; Critical control point; Hazard analysis
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Structural Performance evaluation system for improved building resilience and reliability
The practical implementation of the performance-based building philosophy still depends on the resolution of inconsistencies of different natures, despite being a concept that has been under discussion for several decades. It highlights the difficulties in objectively measuring expectations on the
Ano: 2021
Autor(es): Falcão Silva, M. J.; Salvado, A.; Almeida, N.; Rodrigues, H.
Revista: Reliability-Based Analysis and Design of Structures and Infrastructure,
Editor: CRC Press (Taylor & Francis),
Keywords: RELIABILITY; BUILDING RESILIENCE; STRUCTURAL PERFORMANCE EVALUATION SYSTEM
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Técnicas de machine learning em sistemas de gestão de pavimentos
A utilização de machine learning tem despertado a curiosidade e o interesse do meio académico e empresarial. Com efeito, a aplicação de machine learning, baseada em técnicas capazes de aprender com os dados, tem sido efetuada com sucesso em diversos contextos. Este sucesso é particularmente evidente nas áreas que utilizam grandes volumes de dados e que procuram obter informação que permita alimentar modelos de previsão.Na área dos Transportes, para além da resolução de questões relacionadas com a mobilidade, é expectável que a aplicação de técnicas de machine learning venha a ser cada vez mais frequente em questões relacionadas com a gestão de infraestruturas, em particular no estabelecimento de modelos de previsão do comportamento.Neste capítulo procura-se evidenciar o potencial da aplicação de machine learning em sistemas de gestão de pavimentos, através da descrição de alguns dos trabalhos desenvolvidos pelos autores neste domínio, essencialmente relacionados com a aplicação de machine learning no desenvolvimento de modelos de previsão do desempenho dos pavimentos, uma das temáticas essenciais dos sistemas de gestão de pavimentos.
Ano: 2021
Número Páginas:
47-70.
Autor(es): Fortunato, E.; Antunes, M. L.; Marcelino, P.
Revista: Modelação Matemática em Engenharia de Transportes. A experiência do Departamento de Transportes do LNEC.
Editor: LNEC
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A hybrid approach for prioritising road safety interventions in urban areas
Spatial organization in cities has often given a special attention to the requirements of motorized vehicles, neglecting pedestrians and cyclists
Ano: 2020
Número Páginas:
204-208pp.
Autor(es): Vieira Gomes, S.; Roque, C. A.; Cardoso, J. L.
Revista: Proceedings of the XXIV International Conference on Living and Walking in Cities.
Editor: CRC Press, Taylor & Francis Group
Keywords: High crash risk sites; Empirical Bayes method; GIS; Accident prediction models
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BIM Applications to Pavements and Railways. Integration of Numerical Parameters,
Transport infrastructures such as roads, railways and runways are under increased traffic loading and their rehabilitation has to be performed in an efficient way, structurally and financially. In this process, monitoring of structural and functional capacity of transport infrastructures using non-destructive tests is performed in a systematic way. It is important to take the advantages of these measurements in order to plan a future rehabilitation. In this paper, four case studies of Building Information Modelling applied to transport infrastructures are presented. In case of road and airport pavements, the integration of structural capacity in the modelling was studied. Regarding the railways, a construction of a transition zone was addressed, as well as its behaviour during the first three years after entering in service. For both roads and railways, rehabilitation of existing infrastructures was modelled using BIM. In this way, it is possible to obtain a model that has information regarding the structural condition resulting from the continuous inspections. The BIM, being a relatively recent and innovative methodology, it is an important tool, with great potential when applied to transport infrastructures study. The main troubleshooting and consideration reached so far are presented herein, identifying the advantages of this approach.
Ano: 2020
Número Páginas:
69-74pp.
Autor(es): Falcão Silva, M. J.; Fontul, S.; Couto, P.
Revista: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 10.
Keywords: BIM; rehabilitation; roads, railways and runways; Transport infrastructures
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Building functional rehabilitation based on BIM methodology
The Architecture, Engineering, Construction, and Operations (AECO) sector has innovated in the design and construction methods using new technologies, with emphasis on the Building Information Modeling (BIM) methodology. However, it is still necessary to explore how this methodology can be applied to rehabilitation, in general, and to functional rehabilitation. BIM has as its main advantage, the possibility of an accurate representation of the geometry of the elements, integrating the information in several dimensions. The use of digital models is very important, since it allows optimizing the visualization and detail of these elements and their constructive processes, being a collaborative methodology. The present work intends to frame the BIM theme in the building
Ano: 2020
Número Páginas:
45-49pp.
Autor(es): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Pinho, F.; Gomes, J. L.
Revista: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Volume:
Capitulo 7.
Keywords: rehabilitation; Architecture, Engineering, Construction, and Operations (AECO); BIM
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Energetic Rehabilitation of Building Toward BIM Methodology,
The rehabilitation of buildings has been growing in the last few years, being one of the areas with greater investment by the public and private sectors. The challenge on the rehabilitation of buildings allows reducing the use of resources, trying to reduce the environmental impact and making the construction sector more efficient. The energy rehabilitation of buildings is an important aspect of building rehabilitation, assuming particular importance among this type of interventions, trying to integrate economical and rational measures. The adoption of BIM methodology is associated with project planning, cost or energy analysis of the construction and project deliveries of the building and constructed structures; as a result, nowadays there is a greater demand to adapt these tools in the early stages of existing building lifecycle. The emergence of BIM software that can combine the modeling with the energy assessments allows the designer to make more conscious, accurate and informed decisions about the projects under development. The main objective of the research study developed is to understand how the use of digital tools allows a more efficient approach in the energetic rehabilitation of a building. In this way, and considering different rehabilitation solutions, it is possible to perform an analysis of alternatives, comparing them with the base solution and thus being able to understand which are the energetic gains, as well as the optimal solution. The results will be presented making possible their comparison with real measurements and the standards reference parameters for thermal performance. The possibility of editing the thermal properties of the building materials considered allows the realization of various simulations with several combinations of possible improvements. The results obtained can be an integrant part of a cost
Ano: 2020
Número Páginas:
capitulo 13.
Autor(es): Falcão Silva, M. J.; Couto, P.; Pinho, F.; Silva, S.
Revista: Sustainability and Automation in Smart Constructions
Editor: Springer
Keywords: Buildings with public interest; Sustainable rehabilitation; Building rehabilitation; BIM
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Exploring co-creation as a learning process to (re)think public space from a transformative perspective
This chapter explores the potential of co-creation for the planning of public open spaces that could be more attentive to different, unequal and diverse social ideas, needs and desires. Co-creation is discussed as an innovative opportunity for learning and (re)thinking urban planning. Exploring ideas, literature and experiences (from the European Project C3Places), the chapter discusses the role of co-creation for involving citizens in placemaking. This reflection addresses co-creation as a collective, contextual and engaged process of learning. From this perspective, co-creation is discussed as an open process of learning about predictable ideas in the relationship between socio-spatial imaginary, requirements, needs and urban design procedures from a transformative perspective.
Ano: 2020
Número Páginas:
85-94pp..
Autor(es): Menezes, M.; Mateus, D.
Revista: Co-Creation of Public Open Places. Practice - Reflection - Learning
Editor: Edições Universitárias Lusófonas
Volume:
4.
Keywords: Cocreation; Urban public space; Learning process; Adaptive process; Open creative opportunity; Sharing knowledge
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