Artigos de Revista
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Hidrodinâmica, Dinâmica Sedimentar e Qualidade da Água do Estuário do Rio Ave
A morfologia, a hidrodinâmica, a dinâmica sedimentar e a qualidade da água do estuário do rio Ave foram caracterizadas através da compilação e análise de dados históricos, da colheita e análise de sedimentos de fundo e da aplicação de modelos numéricos.O caudal fluvial controla em grande parte a hidrodinâmica porque o prisma de maré é restringido pela reduzida dimensão do estuário, em largura e em comprimento (a propagação da maré é limitada por açudes). A fraca intensidade das correntes de maré provoca condições deficientes de auto-manutenção de profundidades na embocadura, agravadas pelo constante afluxo de areia proveniente da praia a sul. Na zona superior do estuário, os sedimentos predominantemente silto-argilosos são responsáveis por taxas de sedimentação moderadas em zonas abrigadas. A qualidade da água afluente ao estuário é má, com níveis muito elevados de coliformes, fosfatos e matéria orgânica (CBO5), o que é agravado pelo lançamento de águas residuais no próprio estuário.
Ano: 2001
Número Páginas:
7-22.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Freire, P.; Cardoso da Silva, M.; Oliveira, A.; Vicente, C.
Editor: Recursos Hídricos
Volume:
22(2).
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Modelação do Transporte de Sedimentos Coesivos em Ambientes Estuarinos e Costeiros
N/A
Ano: 2001
Número Páginas:
10 pp.
Autor(es): Portela, L. I.; Reis, M. M.
Editor: In Seminário sobre a Hidroinformática em Portugal
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On the Organic Micro-Pollutants and Heavy Metals in the Pearl River Estuary
N/A
Ano: 2001
Número Páginas:
165-178.
Autor(es): Cardoso da Silva, M.; Dai, M.; Hong, H.; Wang, X.; Martin, J. M; Trincherini, P.; Huang, B.; Zang, Z.
Editor: In Gawlik, B. M., B. Platzer e H. Muntau (Eds.) - Freshwater contamination in China. Current Topics of Research (EUR 19770),
Volume:
European Commission, Office for the Official Publications of the European Communities.
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Oscillation-removal schemes for salinity studies
Three alternative methods to remove oscillations in two-dimensional Eulerian-Lagrangian salt transport simulations are compared: a Flux-Corrected Transport (FCT) scheme, a non-linear filter (NLF) and the explicit introduction of diffusion. The three formulations are implemented in a high-accuracy Eulerian-Lagrangian model (ELM), and are applied to the salinity propagation in the Guadiana estuary (Portugal). This test allows both for a stringent comparison in a real setting where adequate field data is available, and to assess the practical consequences of the choice of the numerical scheme. The evaluation of the schemes confirms a previous analysis showing that the FCT-based method provides the best results, closely followed by the non-linear filter. For these methods, oscillations are removed with minimal numerical damping, and the agreement with field data is good. The performance of the base model with non-zero diffusion coefficients is case-dependent, improving its results as the mixing of the front increases due to larger river flows. For the Guadiana estuary, the choice of the numerical scheme is crucial: important indicators, such as the domain-integrated residence time and the limit of salinity intrusion, may have errors up to 25%, if an artificially diffusive method is used to avoid numerical oscillations.
Ano: 2001
Número Páginas:
501-518.
Autor(es): Oliveira, A.; Fortunato, A. B.
Editor: Estuarine and Coastal Modeling 7
Volume:
ASCE.
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A Tidal Model of the Iberian Atlantic Shelf: First Results
Barotropic tides in the Iberian Atlantic shelf were simulated using a finite element model. The model was validated with data from twelve coastal gauges. The model reproduces the known behavior of semi-diurnal tides, which propagate northward as Kelvin waves, and predicts the existence of amphidromes in the Strait of Gibraltar for the diurnal waves. Model results were then used to specify boundary conditions for a tidal model of the Guadiana estuary. Results show that the spatial variability of tidal boundary conditions in estuarine models can be necessary for the accurate representation of the mixing between estuarine and ocean waters.
Ano: 2000
Número Páginas:
41-47.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Ferreira, J. S.; Oliveira, A.
Editor: Thalassas
Volume:
16.
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Improvement on open boundaries on a time dependent numerical model of wave propagation in the nearshore region
An improvement on the simulation of outgoing waves on a time dependent numerical model for water wave propagation in the nearshore region is presented. The governing equations consist of a system of first order partial differential equations (PDEs), the equation of continuity and the equation of motion. A comparative study of first order radiation boundary conditions (BCs) and first order radiation BCs combined with sponge layers is presented for cases where outgoing waves leave the numerical domain of calculation through the open boundary. A reduction of spurious reflections from the numerical open boundaries can be obtained with an irrelevant increase in terms of computational cost.
Ano: 2000
Número Páginas:
95-115.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.
Editor: Ocean Engineering
Volume:
28.
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Mass Balance in Eulerian-Lagrangian Transport Simulations in Estuaries
This paper investigates the generation of flow mass errors in finite element shallow water models and the effect of these errors in the mass conservation of Eulerian-Lagrangian transport simulations. Flow mass errors are shown to be similar for several primitive and wave equation formulations. These errors occur primarily in areas of steep bathymetric gradients and near complex boundaries. Forcing Eulerian-Lagrangian transport simulations with nonconservative flow fields generates important mass imbalances, which can be mitigated by refining the flow grid.Comparatively, refining the transport grid only reduces marginally the mass errors.
Ano: 2000
Número Páginas:
126/8: 605-614.
Autor(es): Oliveira, A.; Fortunato, A. B.; Melo Baptista, A.
Editor: Journal of Hydraulic Engineering
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Metais Tóxicos e Micro-Poluentes Orgânicos no Estuário do Rio das Pérolas.
N/A
Ano: 2000
Número Páginas:
24-32.
Autor(es): Cardoso da Silva, M.
Editor: Lótus - Revista do Ambiente
Volume:
nº 14.
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Numerical simulation of wave propagation in the entrance of the Tagus estuary
A two-dimensional simulation of wave propagation is used to investigate wave transformation over the complex bottom geometry of the Tagus estuary entrance. The application of a hyperbolic numerical model based on the mild-slope equation in such large coastal area, where wave transformation is due to the simultaneous occurrence of the processes of refraction, diffraction, reflection and breaking, is done for the first time.Wave climate analysis is obtained for a vital area, the access to the port of Lisbon, where there is no field data available. Like in other coastal areas worldwide, navigation routes and strong currents are an obstacle to find strategic locations for wave-rider stations. Model results reveal the sheltering effects of the existent submerged sand bars in the estuary entrance against small frequency wave energy entering through the navigation channel. High frequency incoming waves are less susceptible to dissipate energy through the process of wave breaking over the bars, thus causing higher disturbance into the channel.
Ano: 2000
Número Páginas:
510-525.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.
Editor: Spaulding et al [Eds], Estuarine and Coastal Modeling VI
Volume:
ASCE.
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An adaptive grid technique for the vertical structure of hydrodynamic models
The efficient resolution of the boundary layers occurring in geophysical flows has motivated the search for criteria to optimize the vertical nodal placement in three-dimensional shallow water models. This paper describes the implementation and testing of an adaptive grid technique for the internal mode of shallow water models. The technique uses an r-method in which the nodes are moved vertically based on the velocity gradients between consecutive nodes. One-dimensional tests show that the method behaves well in tidal- and wind-driven flows, both in well-mixed and stratified conditions. Average accuracy improvements of 50% were obtained relative to uniform grids, with a 15% CPU time increase. The adaptive technique accounts accurately for the space and time variability of the flow, thus being attractive for any type of problem. Furthermore, the technique does not require an a priori knowledge of the flow conditions, thus simplifying greatly the modeling procedure. Keywords: adaptive grid, shallow water model, three-dimensional, vertical discretization.
Ano: 1999
Número Páginas:
23/8: 639-650.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Oliveira, A.
Editor: Applied Mathematical Modelling
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Comunicações
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Empolamento, rebentação e dissipação das ondas junto à costa
Resumo: A propagação das ondas junto à costa envolve processos como, por exemplo, oempolamento, rebentação e dissipação das ondas. A partir da teoria linear, podem-se estabelecerequações que descrevem o empolamento da onda através das características da onda ao largo (altura eperíodo). Recentemente foram propostas expressões que têm em consideração a amplitude finita daonda. Adicionalmente, o processo de rebentação da onda ocorre quando esta se torna instável, o quedepende da profundidade e do declive de fundo, e contribui de forma significativa para a dissipação daenergia da onda. Este trabalho pretende testar a validade de algumas equações encontradas naliteratura para o coeficiente de empolamento, rebentação e a dissipação da onda mediante acomparação com um conjunto de dados experimentais obtidos num canal de ondas.
Ano: 2012
Número Páginas:
5p.
Autor(es): Santos, D.; Abreu, T.; Silva, P. A.; Sancho, F. E.
Keywords: Dissipação; Ondulação; Rebentação
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Evolução morfológica recente da zona lagunar da Ria Formosa
A análise da evolução de um conjunto significativo de canais e barras da Ria Formosa, efectuada combase em levantamentos hidrográficos e em fotografia aérea, indica que, entre 1980 e 2011, nas áreas abrangidas,se verificou uma perda de sedimento da ordem de 12 x 106 m3, em resultado de dragagens realizadas quer noscanais de navegação, quer em outros canais do sistema lagunar. Os canais interiores aparentam, na ausência deintervenções, uma relativa estabilidade. Pelo contrário, as barras naturais, tendo sofrido ou não intervenções,estão sujeitas a rápidas alterações morfológicas que condicionam a evolução dos trechos dos canais de maré maispróximos. A barra da Armona constitui um caso particular, pela manutenção da tendência de forte redução delargura registada nas últimas décadas
Ano: 2012
Número Páginas:
291-294pp.
Autor(es): Portela, L. I.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Ria formosa; Morfodinâmica; Dragagens; Erosão; Deposição
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Evolução secular da superfície de sapais e do nível do mar no estuário do Tejo (Portugal)
O estuário do Tejo é o maior da Europa, com cerca de 320km2 de superfície e 80km decomprimento até ao limite da maré dinâmica. É composto por um domínio interno pouco profundo(<10m), dominado pela maré, conectado ao domínio externo, dominado pelas ondas, por um canalprofundo (cerca de 40m) controlado estruturalmente. Os sedimentos do estuário interno provêmmaioritariamente da erosão das rochas pré-mesozoicas (predominantemente granitóides, folhelhos,xistos, metagrauvaques) da bacia ibérica do Tejo (81000km2); constituem fonte secundária osmateriais sedimentares meso-cenozóicos de bacias hidrográficas menores e que drenamdirectamente para o estuário (calcários, margas e principalmente argilas e arenitos). Os sedimentosde fundo são essencialmente vasosos nas áreas subtidais e intertidais (incluindo sapais e rasos demaré) e arenosos nos canais e em algumas praias e restingas. O domínio intertidal ocupa 130km2,dos quais 20km2 correspondem a sapais colonizados por vegetação halófita característica (Spartinamaritima, Halimione portucaloides, Sarcocornia fruticosa e Sarcocornia perennis). Alguns destessapais são marginais, expostos a ondas de geração local (e.g. Pancas, Trancão), enquanto outrosse formaram ao abrigo de restingas (e.g. Corroios). O sapal de Pancas situa-se na margemesquerda do estuário, próximo da desembocadura do rio Sorraia, e o do Trancão na margem direita,mais para jusante, na desembocadura do rio Trancão; o sapal de Corroios situa-se também namargem esquerda, no interior de uma baía definida pelo vale colmatado do rio Judeu e por elealimentada em sedimentos finos.A acreção dos sapais é fortemente controlada pelos tempos de submersão, regulados pelasucessão de níveis da maré que, em ambientes confinados e rasos, pode apresentar distorções defase importantes. Com o objectivo de conhecer o historial de acreção recente e projectar no futuro aevolução morfológica das margens estuarinas num cenário de subida do nível do mar decorrente dealterações climáticas, determinaram-se as taxas de sedimentação em cada um destes locais. Paratal, colheram-se três testemunhos de sondagem curtos (1.2 a 1.65m) com amostrador van derHorst, que foram amostradas a cada centímetro para determinação do perfil de variação em 137Cse 210Pb, caracterização textural e composicional. Os resultados indicam tratar-se de sedimentossilto-argilosos com teores de matéria orgânica crescentes para o topo (de 5-7% para 10-17%) eteores de carbonato de cálcio (0 a 6%) relacionados com conchas e fragmentos de conchas. Astaxas de acreção determinadas excedem em todos os casos a taxa de subida do nível do mar noúltimo século (0.2 a 0.3 cm/ano - registo do marégrafo de Cascais) e são mais elevadas no sapallocalizado a montante: Pancas
Ano: 2012
Número Páginas:
1pp.
Autor(es): Freitas, M. C.; Andrade, C.; Silva,T.; Freire, P.; Schmidt , S.
Keywords: Alterações climáticas; Isótopos de pb e cs; Taxas de sedimentação
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Human effects on estuarine shoreline decadal evolution
Due to their sheltered conditions and natural resources, estuaries were always attractive to human activities (industrial,agriculture, residential and recreation). Consequently, the complex interactions between anthropogenicand natural drivers increase estuarine shoreline vulnerability to climate changes impacts. The environmental sustainabilityof these systems depends on a fragile balance between societal development and natural values thatcan be further disturbed by climate change effects. This challenging task for scientific community, managers andstakeholders can only be accomplished with interdisplinary approaches.In this context, it seems clear that estuarine management plans should incorporate the concept of change into theplanning of policy decisions since these natural dynamic areas are often under human pressure and are recognizedas sensitive to climate change effects. Therefore, the knowledge about historical evolution of estuarine shoreline isimportant to provide new insights on the spatial and temporal dimensions of estuarine change.This paper aims to present and discuss shoreline changes due to human intervention in Tagus estuary, located on thewest coast of Portugal. Detailed margins cartography, in a 550m fringe (drawn inland from the highest astronomicaltide line), was performed based on 2007 orthophotos (spatial resolution of 0.5 m) analysis. Several classificationcategories were considered, as urbanized areas, industrial, port and airport facilities, agriculture spaces, green areasand natural zones. The estuarine bed (area bellow the highest astronomical tide line) was also mapped (includinghuman occupation, natural habitats, morpho-sedimentary units) based on the geographic information above andLANSAT 7 TM+ images using image processing techniques. Aerial photographs dated from 1944, 1946, 1948,1955 and 1958 were analyzed for a set of pilot zones in order to fully understand the decadal shoreline change.Estuarine bed presents an extensive intertidal area (146 km2), that includes 13% of salt marshes and 1% of beaches.Anthropogenic structures such as salt pans, old tide mills or aquaculture installations cover 15% of the intertidalzone.Margins cartography indicates that natural areas (i.e regions that still preserve their natural characteristics) correspondto 1% of margins total area (130 km2), indicating that Tagus estuary has undergone great anthropogenicchange. The most important occupation types are the agriculture parcel (35%) and the urban area (34%). Industrialzones, ports and airports facilities cover 24% and green spaces (areas with vegetation in urban and non-urbanzones, gardens, and leisure facilities) extend for 6%.Preliminary results confirm that estuarine shoreline changes during the last 60 years are mainly related with thedirect effect of human activities in the intertidal zone, which promoted the loss of natural areas such as beachesand salt marshes. Nevertheless, few examples of natural recovery of abandoned areas by salt marshes can occurwithin the studied period.This paper brings to light the knowledge about the anthropogenic role in Tagus estuarine shoreline decadal evolution,providing valuable information in future climate change effects since it indicates that human occupation canbe a barrier to the estuarine system natural response. Furthermore it points out the relevance of planning occupationstrategies in these areas.
Ano: 2012
Número Páginas:
1pp.
Autor(es): Rilo, Ana; Freire, P.; Ceia , R.; Mendes, R.; Taborda, R.
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Impacte da dinâmica sedimentar litoral na sedimentação de um porto de pesca
Aplicouseuma metodologia de avaliação da dinâmica sedimentar de praias paradiagnosticar a causa do problema de sedimentação à entrada do porto de Vila Praia de Âncora einterpretar a sua evolução. Esta metodologia baseouseem monitorização e modelação matemática dadinâmica sedimentar das praias adjacentes a sul (praia de Âncora e praia da Gelfa). A monitorizaçãoda zona de estudo durante um período de 5 anos permitiu simular e interpretar, recorrendo a modelosde propagação da agitação marítima, transporte sedimentar, evolução da linha de costa emorfodinâmica, o funcionamento hidrosedimentarda zona de estudo, durante o período em apreço.As principais conclusões foram: o porto e praias adjacentes a sul constituem uma unidademorfológica, logo, requerem gestão integrada; a agitação marítima induz um padrão de transportesedimentar acentuadamente sazonal nesta unidade morfológica; a sedimentação à entrada do porto,localizada na zona ativa da praia, é irreversível sem intervenção humana
Ano: 2012
Número Páginas:
311-314pp.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.; Freire, P.
Keywords: Monitorização; Modelação matemática; Sazonalidade; Morfodinâmica; Praia
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Índice de suscetibilidade à ação marítima. Aplicação à Ria Formosa
Neste trabalho apresentaseuma nova metodologia de determinação da suscetibilidade àação marítima, aplicada à Ria Formosa. Definiuseum índice de suscetibilidade que se baseia em 3subíndices:i) suscetibilidade ao galgamento, determinado através da comparação dos níveis máximosestimados do espraiamento, para diferentes períodos de retorno, com a cota atual do cordão dunar; ii)suscetibilidade à rutura do cordão dunar, avaliado com base na largura das ilhas barreira; iii)suscetibilidade ao recuo da linha de costa, estabelecido através da taxa de evolução da mesma,corrigida de acordo com o recuo estimado da linha de costa face à subida do nível médio no mar. Aaplicação desta metodologia ao sistema de ilhas barreira da Ria Formosa conduziu à identificação dezonas críticas que ameaçam a continuidade da estrutura arenosa da barreira.
Ano: 2012
Número Páginas:
223-226pp.
Autor(es): Freire, P.; Sancho, F. E.; Oliveira, F. S. B. F.
Keywords: Nível médio do mar; Espraiamento; Parâmetros morfológicos; Ilhas barreira; Inundação; Erosão
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Influence of non-linear waves and undertow in sandbar development
As waves propagate from deep into shallow waters, they begin to interact with the sea floor and undergo through several changes due to non-linear effects. These interactions cause the waves to transform and become non-linear as they decelerate and finally break. These local nonlinearities are reflected on the near-bed oscillatory flow and are inextricably linked to sediment transport, causing erosion-accretion patterns and bar migration. In this work the ability of a practical transport model that includes the effects of velocity and acceleration skewness in the time-varying bed shear stress (Abreu et al., 2011) is assessed to predict sediment transport rates under oscillatory flows and currents. The results are compared with two different data sets obtained under sheet flow conditions, showing a good agreement with the measurements. Moreover, its performance to the undertow and to non-linear characteristics is further assessed. The practical sediment transport model is coupled to a simple bed-evolution model, enabling to evidence the relative strength of mechanisms associated with the wave and current induced sand transports. The results show that the formation of the bar and its migration is affected by a new term introduced in the bed shear stress predictor. This time-varying term accounts for the shape of the wave and is described through two non-linear parameters recently proposed in Abreu et al. (2010).This work provides further insights in the correct prediction of sediment transport modeling and sandbar developments, due to the combined influence of non-linear waves with undertow currents.
Ano: 2012
Número Páginas:
1-14pp.
Autor(es): Abreu, T.; Sancho, F. E.; Silva, P. A.
Keywords: Sandbar; Undertow; Asymmetry; Skewness; Non-linear waves
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Influence of the wave regime in coastal sediment budget: present and future scenarios
The wave regime has a strong influence on the sediment transport in coastal systems. Modifications in wave regimeinduced by climate changes can influence the sediment dynamics of those coastal systems. To access wave regimechanges it is crucial to analyse the future modifications in the wave height, period and direction. This work aims toanalyse the influence of a future wave regime in the sediment budget of a coastal lagoon inlet and at the nearshoreadjacent coast. To achieve this goal a morphodynamic modelling system was used, forced by present and futurewaves, corresponding to a typical year of present and future wave climates. A methodology to determine a typicalyear of each climate was developed based on the determination of correlation coefficients between each climate andcorresponding year data. The comparison between present and future wave climates evidences that wave period andheight are in general similar for both climates, and confirms the anticlockwise rotation of waves in the future. Themorphodynamic simulations revealed analogous results for both wave climates, resulting in similar patterns for theresidual sediment fluxes, but slightly more intense in the present. The consequent bathymetric changes show that thedeposition trend presently observed offshore the inlet tends to increase for future waves climate. The transportbudgets were also analysed for both wave regimes, evidencing that the alongshore transport slightly decreases (~1%)for future waves.
Ano: 2012
Número Páginas:
1-12pp.
Autor(es): Plecha, S.; Lopes, C. L.; Bruneau, N.; Ribeiro, N. A.; Silva, P. A.; Fortunato, A. B.; Dias, J. M.
Keywords: Ria de aveiro; Morphodynamics; Climate change; Wave climate
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Interactions vagues-courants dans une embouchure tidale dominée par la houle
Les embouchures tidales permettent les échanges d
Ano: 2012
Número Páginas:
41-50pp.
Autor(es): Dodet, G.; Bertin, X.; Bruneau, N.; Fortunato, A. B.; Nahon, A.; Taborda, R.
Keywords: Blocage des vagues; Modélisation numérique; Hydrodynamique côtière
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Modelação da inundação costeira na Ria de Aveiro
As inundações costeiras constituem uma preocupação crescente para as autoridades, o que temmotivado um esforço para simular estes acontecimentos extremos. Em suporte à futuraaplicação da nova directiva de avaliação e gestão dos riscos de inundações (2007/60/CE), foramdesenvolvidos mapas de inundação para a Ria de Aveiro. A Ria de Aveiro é uma laguna extensa(cerca de 45 por 10 km) e pouco profunda (profundidade média de 1 m), com pequenasafluências fluviais. No entanto, está exposta à agitação marítima intensa proveniente doAtlântico, assim como a sobre-elevações de origem meteorológica (storm surges), que podemexceder 1 m na embocadura. O presente artigo descreve a abordagem seguida nodesenvolvimento dos mapas de inundação.A primeira parte do artigo descreve a metodologia adoptada, incluindo as hipóteses de base e asua validação. Para definir as condições de fronteira para forçar um modelo de circulação, foidesenvolvido um novo método que permite determinar os níveis máximos e as séries temporaisassociadas para diferentes períodos de retorno, baseado na análise estatística de sériestemporais longas em estações costeiras. O método considera o efeito das marés, das stormsurges e do ciclo de 19 anos de variabilidade das marés, tendo em conta pequenas correlaçõesentre storm surges e marés. Os níveis extremos obtidos com este novo método convergem paraos 20 anos de dados disponíveis em Aveiro e são semelhantes aos produzidos por abordagensconvencionais. Relativamente a estas abordagens, o novo método tem a vantagem de produzirnão apenas os níveis extremos, mas também as séries temporais que os incluem, e que sãonecessárias para forçar o modelo de circulação.A segunda parte do artigo descreve a implementação e validação do modelo de circulação(SELFE) para a simulação da inundação na Ria de Aveiro. Salienta-se a construção semiautomáticade uma malha de elementos finitos que permite simular de forma eficiente umdomínio muito extenso e com a resolução adequada nos canais estreitos que controlam ahidrodinâmica da laguna. Os coeficientes de fricção nas zonas inundáveis são calculados a partirda ocupação dos solos definida na base de dados Corine Land Cover. A validação do modelo decirculação mostra uma precisão comparável ou superior a simulações anteriores para estesistema.Finalmente, apresentam-se os mapas de inundação para vários períodos de retorno, ecomparam-se com outros mapas desenvolvidos com base em abordagens alternativas.
Ano: 2012
Número Páginas:
1-15pp.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Rodrigues, M.; Dias, J. M.; Oliveira, A.
Keywords: Inundação; Malhas não estruturadas; Métodos estatísticos; Modelação numérica
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Livros
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MEC2011 - Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira
N/A
Ano: 2011
Autor(es): Fortunato, A. B.; Freire, P.; Oliveira, A.
Editor: Laboratório Nacional de Engenharia Civil
Volume:
CD Room.
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Capítulos de Livros
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Evaluating the geomorphologic stability of an estuarine sandy beach. Integrated Coastal Zone Management
The hydrodynamics and sediment dynamics of a low energy estuarine beach was analysed. The beach is subjected to local wind waves generated in an area of restricted fetch, wake waves generated by catamarans and a semi diurnal meso-tidal regime. Only storm events of short duration modify the beach profile, which, once the normal hydrodynamic conditions are restored, naturally recovers its initial shape. The beach is characterised by having a steep upper slope until mean sea level, followed, seaward, by a low gradient terrace, and a bimodal sediment distribution. To investigate the hydro sedimentologic beach behaviour, wind, topo-hydrographic and sedimentologic data were used as input and validation of process based numerical modelling. Wave generation and transformation in an area of restricted fetch, nearshore circulation, sediment transport and morphological evolution were simulated for average annual conditions and storm conditions. The statistical analysis of a six-year wind data series allowed to derive the average wind regime, based on which, the average annual wave regime and the average annual longshore sediment budget, 14.5x103 m3year-1, were calculated. The contribution of the individual components of the representative wave regime, discretised by directional sector and height class of incidence, was evaluated as well as the spatial distribution of the longshore sediment transport in the active part of the beach profile. The characteristics of the wave groups generated by the passage of catamarans at different speeds were estimated and their action on the beach morphology was simulated. Although when the catamarans travel at 20 knots speed the average annual wake wave energy dissipated at the beach is 2.5 times higher than the average annual wind wave energy, the erosion effect on the beach profile is still not relevant for the present traffic. In opposition, short duration storm events generate the formation of an erosion scarp at the upper part of the beach face. The numerical modelling of this phenomenon allowed to acknowledge on the protective effect that the low gradient terrace has on the beach face.
Ano: 2009
Número Páginas:
pp. 35-49.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.; Vargas, C.
Editor: Wiley-Blackwell Publishing
Volume:
Integrated Coastal Zone Management.
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Teses de Doutoramento
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Three-dimensional modelling of cohesive sediment transport in estuarine environments
N/A
Ano: 1995
Autor(es): Costa, R.
Editor: ******
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A Two-Dimensional Hydrodynamic Model Using a Finite-Volume Approach
A two-dimensional model of wind-driven circulation in a closed basin was developed using a finite-volume technique for generalized curvilinear grids and applying some of the recent developments in hydrodynamic modeling. The terms in the Navier¬Stokes equations were treated separately according to the fractional step method and the propagation step, including the continuity equation and the pressure and stress terms in the momentum equations, was solved using a conjugate gradient method.The model was then applied to a number of test cases to examine the feasibility of the approach used by comparing with results obtained with the two-dimensional version of the three-dimensional model CH3D. These included a square basin with constant slope and with a V-shaped bottom and Lake Okeechobee, in South Florida. To evaluate the long-term numerical stability of the model, a ten-day model simu¬lation with varying wind was also run for Lake Okeechobee.
Ano: 1989
Autor(es): Capitao, J.
Editor: ******
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Flow-Fine Sediment Hysteresis in Sediment-Stratified Coastal Waters
An examination of the causes for generation and dynamics of turbidity maxima in estuaries reveals the critical role of sediment tidal pumping phenomenon and, to a lesser extent, of the well-known effect of residual gravitational circulation due to salt water penetration. Both phenomena depend on the vertical sediment concentration profile and, consequently, on the magnitude of the vertical mass transport fluxes. Where high concentration suspensions occur regularly, the erosion/deposition fluxes can be drastically modified by sediment stratification, consequently influencing sus¬pended sediment response to currents and wave action. This influence is inherent in flow-sediment hysteresis, which therefore reflects the role of vertical mass transport in the estuarine and coastal suspended fine sediment regime.A vertical transport numerical model was used to investigate the influence of several key parameters describing sediment settling, bed properties and stabilized diffusion on the concentration profile. The model was also applied to simulate the influence of the same parameters on the time-lagged sediment response to flow variations, reflected in the characteristics of flow-sediment hysteresis loops.Field data obtained in Hangzhou Bay (People´s Republic of China), a high concentration environment, showed typical features of flow-sediment hysteresis and confirmed the importance of the vertical mass fluxes in contributing to sediment transport in the bay. A qualitative simulation provided by the numerical model, using settling parameters corresponding to local sediment, while confirming the importance of the hysteresis phenomenon, also revealed the critical need to use algorithms describing adequately stabilized diffusion and bed fluxes.Additional evidence of hysteresis was obtained through analysis of microscale variables, such as the Reynolds stresses and the variances of the velocity components resulting from combined effects of wave action and turbulence. Spectral analysis of the measured random variations did not support the commonly accepted hypothesis of similarity between the responses to turbulent flow of sediment concentration and temperature. The normalized turbulent intensities for all the measured veloc¬ity components showed their highest values during the period of lowest sediment concentration; this result is consistent with the hypothesis of turbulent intensity damping by suspended sediment.
Ano: 1989
Autor(es): Costa, R.
Editor: ******
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Alimentação artificial de praias
A contribution to increased use and development of the method of artificial nourishment of beaches is the main objective of this thesis. It also aims at being a guide for the design of the reconsctrution or outright creation of beaches.In the first chapter, the subject is introduced and the objectives of the thesis are outlined. The second chapter cover´s some general considerations on littoral dynamics, beach equilibrium and sediment budget.Since the theoretical foundations of the artificial nourishment of beaches still leave much to be desired, a description of this method and its principles are presented in the third chapter. Important technical and economic aspects are included, such as: sampling, analysis and characterization of native and borrow material; selection Of nourishment sources; extraction and transport of borrow sand; and characteristics of the theoretical final beach profile. Such problems as the integration of ecological aspects, and cost-benefit analysis are also treated.in the fourth chapter, the Portuguese experience in this domain is described. The experience of such countries as France and the U.S., where this method has frequently been used is also mentioned. In this way a considerable amount of hitherto scattered information is presented in a unified way.The fifth chapter, treats briefly the problem of coastal model similitude, both as a support for the experimental work: which was carried out and to help engineers in the design of a coastal physical model or in merely assessing the possibilities of such a model.In the sixth chapter, an experimental study is described of the influence of both the grain size of borrow material and the nourishment method on the redistribution of sediments after the nourishment. The obtained results are compared with existing theoretical methods and some prototype results.Finally, in the last chapter the main conclusions and recomendations of the thesis are presented.
Ano: 1987
Autor(es): Clímaco, M.
Editor: ******
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Solution of Advection-Dominated Transport by Eulerian-Lagrangian Methods Using Backwards Method of Characteristics
We provide a systematic analysis of the consistency, stability, convergence and accuracy of the numerical solution of the transport equation by a general Eulerian-Lagrangian Method (ELM). The method involvesthree basic steps: the backwards tracking of characteristic lines following the flow, the interpolation of concentrations at the feet of these lines, and the solution of dispersion taking such concentrations as initial conditions. The first two steps constitute the Backwards Method of Characteristics (BMC); the third step involves a time-discretization along the characteristic lines, and a spatial discretization of the dispersion operator, both based on conventional techniques (e.g.. Euler or Crank¬Nicholson for time; finite-elements or finite-differences for space).The choice of the spatial interpolator is shown to impact the consistency, stability and convergence, as well as the accuracy of the BMC. Most interpolators ensure consistency, but only a few ensure stability, hence convergence; stability criteria are derived from a newly developed generalized Fourier analysis, which can account for non-linearities introduced by quadratic grids. The comparison of formally derived propagation and truncation errors, complemented by numerical experimentation, provides a reference for the choice of the interpolator, given a specific transport problem characterized by prevailing concentration gradients.The BMC potentiates the use of large time-steps, well above Courant number of order one. In the limiting case of pure advection, optimal accuracy would be obtained for a At close to the total time of interest; the presence of dispersion constrains, however, the size of At, especially in the case of non-uniform flows. The comparison of the truncation errors for the three basic steps of ELM provides a reference to select At. as a function of Ax, of the spatial interpolators and time-discretization schemes, and of the gradients of flow and concentrations.
Ano: 1987
Autor(es): Melo Baptista, A.
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Accurate Numerical Modeling of Advection-Dominated Transport of Passive Scalars. A Contribution
Apresenta-se um estudo sistemático, baseado simultaneamente em análises formais e em experimentação numérica, da precisão e estabilidade da solução da equação de transporte por um método Euleriana-Lagrangeana (MEL). 0 método decompõe a equação de transporte em equações separadas de advecção e de difusão, resolvendo a primeira pelo método das características regressivas no tempo (MCR), e a segundo por um método de elementos finitos, do tipo Galerkin.Mostra-se que as interpolações no espaço requeridas pelo MCR são um factor limitativo da precisão global do MEL, e comparam-se diversas técnicas alternativas de interpolação, algumas das quais originais. A combinação de esquemas compactos e não-compactos de interpolação, baseados em polinómios de Lagrange, é apontada como uma potencial solução óptima.Demonstra-se que, para uma adequada escolha do esquema de interpolação, o MCR é consistente, estável e convergente e tem boas características de precisão. Escolhas inadequadas do esquema de interpolação podem, no entanto, causar instabilidade e inconsistência.Estabelece-se a dependência da precisão do MCR no passo de cálculo, mostrando-se que essa precisão aumenta, em geral (para um tempo total fixo), quando se reduz o número de passos de cálculo, isto é, quando se aumenta o passo de cálculo (uma propriedade simultaneamente pouco habitual e muito conveniente). No entanto, na gama de valores muito pequenos do Número de Courant, a precisão é praticamente independente do passo de cálculo, o que evita que o método se torne divergente.Analisa-se brevemente o efeito de malhas irregulares e pluridimensionais sobre a aplicabilidade e precisão do MCR. Apesar de sensível à irregularidade da malha, o método mantém boas características de precisão desde que as distorções geométricas não sejam excessivas. Malhas pluri-dimensionais, quando simultaneamente irregulares, levantam problemas específicos de aplicabilidade de esquemas não-compactos de interpolação; esses problemas poderão se resolvidos através da utilização conjugada de esquemas compactos e não-compactos, para um mesmo problema. Investigação adicional a ainda requerida nestas áreas.Mostra-se ainda que a presença de mecanismos físicos de difusão beneficia tanta a precisão da solução da equação de advecção como a precisão global do MEL.Finalmente, demonstra-se a eficácia da aplicação do MEL (numa forma particular, restricta a esquemas de interpolação compactos) à simulação do transporte de poluentes em águas costeiras. 0 método permite, em particular, realizar simulações longas (várias marés) a custos moderados, mesma para malhas irregulares com elevado número de nós, e, também, evitar a necessidade do uso de difusividades artificiais como garante de estabilidade; em geral, e nestes dois aspectos em particular, o método revela-se superior a métodos Eulerianos, mais convencionais (por exemplo, métodos de elementos finitos, do tipo Galrkin ou Petrov-Galerkin, aplicados à equação de transporte indivisa).
Ano: 1986
Autor(es): Melo Baptista, A.
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Sobre a Avaliação de Parâmetros de Qualidade de Água por Detecção Remota: Suspensões
No âmbito de um projecto de investigação intitulado caracterizarão de Formações Estuárias e do Meio Marítimo Litoral Por Técnicas de Detecção Remota , insere-se o estu¬do da avaliação de suspensões na água do mar com recurso à aplicação de técnicas de detecção remota como meio de caracterização de parâmetros de qualidade de água. 0 trabalho que se apresenta foi desenvolvido com os seguintes objectivos:1- Desenvolvimento de metodologias de análise e quantificação de suspensões na água do mar a partir de dados de satélite;2- Implementação sob forma de programas para computador de modelos de quantificação de suspensões orgânicas e inorgânicas na água do mar, a aplicar aos dados do radiómetro CZCS do satélite NIMBUS-7;3- Aplicação e verificação do modelo ao litoral português.Corn vista à consecussão destes objectivos, começa-se por apresentar uma extensa análise das formas de abordagem do problema, enumerando-se os diversos métodos actualmente seguidos, nomeadamente o Empírico, o Teórico e, neste, os métodos microscópico e macroscópico.Com base nesta análise, propõe-se um modelo numérico de quantificção das suspensões a partir dos dados do radiómetro CZCS do satélite NIMBUS-7, o qual, embora empírico na sua formulação como a maioria dos actualmente existentes, se apoia no comportamento radiomótrico da água do mar e dos seus constituintes típicos, cujas características se apresentam também.A implementação prática do modelo exige a filtragem da componente atmosférica presente nos dados rediométricos. Com este objectivo, apresenta-se um modelo baseado na metodo¬logia correntemente utilizada. Consiste na consideração da difusão simples, causada pelos constituintes básicos da atmosfera (moléculas gasosas, aerosóis e ozono) na gama de comprimentos de onda considerada (440, 520, 550 e 670nm). Esta metodologia conduz, porém, a um sistema de equações indeterminado e que é resolvido pela consideração de uma equação ´exterior´ ao processo de transferência radiativa que tem lugar na atmasfera. Para este efeito, utilizou-se a equação de Smith e Wilson por ser a mais divulgada, ressalvando-se, contudo, a necessidade de verificação da sua efectiva aplicação às águas do litoral português, o oqe não foi possível concretizar dada a inexistência de dados.
Ano: 1986
Autor(es): Oliveira, E. M.
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Eulerian-Lagrangian Analysis of Pollutant Transport in Shallow Water
A numerical method for the solution of the two-dimensional, unsteady, transport equation is formulated, and its accuracy is tested.The method uses a Eulerian-Lagrangian approach, in which the transport equation is divided into a diffusion equation (solved by a finite element method) and a convection equation (solved by the method of characteristics). This approach leads to results that are free of spurious oscillations and excessive numerical damping, even in the case where advection strongly dominates diffusion. For pure diffusion problems, optimal accuracy is approached as the time-step, At, goes to zero; conversely, for pure-convection problems, accuracy improves with increasing At; for convection-diffusion problems the At leading to optimal accuracy depends on the characteristics of the spatial discretization and on the relative importance of convection and diffusion.The method is cost-effective in modeling pollutant transport in coastal waters, as demonstrated by an illustrative application to a case study (sludge dumping in Massachusetts Bay). Numerical diffusion is eliminated or greatly reduced, raising the need for realistic estimation of dispersion coefficients. Costs (based on CPU time) should not exceed those of conventional Eulerian methods and, in some cases (e.g., problems involving predictions over several tidal cycles), considerable savings may even be achieved.
Ano: 1984
Autor(es): Melo Baptista, A.
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Sobre a Propagação de Ondas do Mar em Regiões Costeiras. Análise pelo Método dos Elementos Finitos
0 principal objectivo desta tese é mostrar a habilidade do métodos dos elementos finitos e do método dos elementos de fronteira na modelação das ondas gravíticas de superfície.Na análise linear, as equações reduzidas do movimento ondulatório são resolvidas pelo método dos elementos finitos, levando em linha de conta a reflexão parcial, a radiação e o atrito de fundo. A modelação da radiação é feita com elementos infinitos ou com elementos de radiação, sendo estes encarados como um caso particular dos elementos de reflexão. 0 atrito de fundo é introduzido após a discretização e é levado a efeito através de um coeficiente empírico que se pode relacionar com o coeficiente de Chezy.Quer o modelo determinístico quer o modelo estocástico, obtido do primeiro com base na noção do estimador natural, permitem a realização de ensaios de ressonância ou de agitação. Nos ensaios de ressonância de uma bacia portuária tem particular interesse o conhecimento do espectro de resposta ao ruído bran¬co de banda limitada.A título de exemplo de aplicação mostram-se alguns aspectos do estudo das condições de ressonância do porto de Leixões.Logo que não sejam válidas as hipóteses simplificativas que permitem uma abordagem linear das ondas gravíticas de superfície, são resolvidas as equações não lineares do movimento ondulatório com superfície livre, pelo método dos elementos de fronteira. As suas peculiaridades permitem, sem qualquer dúvida, considerar o método dos elementos de fronteira como o mais vocacionado para este tipo de análise.Os programas de cálculo automático para o estudo da análise não linear estão ainda em fase de teste, pelo que não se apresentam exemplos de aplicação.
Ano: 1982
Autor(es): Portela, A.
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Numerical simulation of the tidal flow in homogeneous estuaries
Este trabalho é dirigido principalmente para o uso da simulação numérica dos escoamentos em estuários como uma ferramenta pa¬ra estudos de engenharia. Fazem-se algumas considerações gerais sobre a definição e classificação de estuários seguidas por uma descrição sumária da hidrodinâmica dos estuários. Descrevem-se e comparam-se as várias técnicas utilizadas na solução de problemas de hidradinâmica de stuários.Faz-se a dedução formal de um modelo matemático do escoamento em estuários homogéneos e integram-se verticalmente as suas e¬quações, obtendo-se as conhecidas equações do escoamento em águas pouco profundas ("shallow water equations"). Estas equações são discretizadas utilizando os métodos dos elementos finitos e das diferenças finitas, respectivamente no espaço e no tempo.Faz-se a descrição de um sistema de cálculo para determinar a solução do modelo matemático discretizado e tecem-se várias considerações acerca do seu desenvolvimento e uso.Finalmente apresentam-se os resultados de alguns testes utilizados para verificar o funcionamento do sistema de cálculo.
Ano: 1981
Autor(es): Figueira, P.
Editor: ******
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Relatórios
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Soft coastal protection measures for Langue de Barbarie and Saint Louis, Senegal - Dynamics and potential long-term evolution of the proposed solutions
This report presents the methodology and results of a study of the sediment dynamics and potential medium-term coastline evolution induced by hybrid-type coastal protection solutions for the Langue de Barbarie and the city of Saint-Louis, Senegal. The analysed solutions considered four designs of an artificial island, or a peninsula/spit connected to the mainland. The study includes gathering of study site data, preparation of model inputs, set-up and calibration of the shoreline evolution model ShorelineS, simulations of the potential coastal evolution for the proposed interventions, and critical and comparative analysis. The model succeeded in reproducing the main coastline modifications observed during the calibration period (2015 to 2019). It was found that any of the proposed hybrid solutions are likely to trigger substantial instabilities in the delicate sediment dynamics of Langue de Barbarie, eventually breaching this spit not far from the city of Saint-Louis. The analysis of alternative soft solutions led to similar conclusions.
Ano: 2024
Autor(es): Sancho, F. E.; Nahon, A.; Oliveira, F. S. B. F.
Keywords: Erosion; breaching; Shoreline evolution; Spit; Sand barrier; ShorelineS model
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Programa de monitorização da hidrodinâmica das dragagens da zona superior da Lagoa de Óbidos - Relatório 3
O Programa de Monitorização das Dragagens da Zona Superior da Lagoa de Óbidos, promovidas pelaAgência Portuguesa do Ambiente, destina-se a acompanhar a evolução das condições hidrodinâmicas e da morfologia da lagoa. Apresentam-se neste relatório os resultados relativos à fase de pós-obra. Na zona inferior da lagoa, entre abril de 2022 e outubro de 2023, o canal da embocadura manteve uma posição relativamente estável no terço central do cordão litoral, sem situações de fecho da embocadura. Na zona superior da lagoa, a comparação dos levantamentos hidrográficos de pós-dragagem (março de 2022) e de monitorização após 20 meses (novembro de 2023) indicam que a zona intervencionada de canais (braço da Barrosa, foz do rio Real e braço do Bom Sucesso) e bacias (braço da Barrosa e foz do rio Real) apresentou uma taxa de assoreamento moderada (0,23 m ano-1). Assim, estima-se que os efeitos da intervenção de dragagem na redução da acumulação sedimentar na zona superior da lagoa sejam relativamente duradouros.
Ano: 2023
Autor(es): Portela, L. I.; Freire, P.; Fortunato, A. B.; Azevedo, A.
Keywords: Lagoa costeira; Assoreamento; Hidrodinâmica; Evolução morfológica
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Project Mosaic.PT
The final technical report of the project Mosaic.pt
Ano: 2023
Autor(es): Freire, P.; Fortunato, A. B.; Oliveira, F. S. B. F.; Azevedo, A.; Nahon, A.; Rilo, Ana; Oliveira, A.; Jesus, G.; Martins, R.; Fortes, C. J. E. M.; Henriques, M. J.; Tavares, A.; Santos, P.; Barros, J.
Keywords: WebGIS platform for multi-source data; Territorial vulnerability; Coastal flooding; Real-time prediction and monitoring; Critical typologies
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Estudo de caracterização e viabilidade de um quebra-mar destacado multifuncional em frente à Praia da Vagueira - (T2) Estudos em modelo físico reduzido: Resultados do modelo Relatório 13
Apresenta-se neste relatório os principais resultados dos ensaios em modelo físico reduzido referentes ao Estudo de caracterização e viabilidade de um quebra-mar destacado multifuncional em frente à Praia da Vagueira. Os ensaios, realizados à escala 1:65 com fundo móvel, permitiram analisar o efeito do quebra-mar destacado (QMD) na dinâmica sedimentar próxima e na geração de ondas para o surf. No que se refere à dinâmica sedimentar, verificou-se a reprodução de fenómenos de evolução morfológica no modelo físico, com predominância de movimentos sedimentares transversais na ausência do QMD e quase inexistência de transporte longilitoral. A implantação de um QMD paralelo à praia induziu a formação de células de circulação na zona abrigada que conduziram à formação de um saliente de pequenas dimensões, centrado com o eixo transversal do QMD. A implantação de um QMD 45º oblíquo à costa provocou a formação de dois salientes, de dimensões semelhantes aos da configuração anterior. No que se refere à geração de ondas para surf comparam-se os resultados obtidos sem QMD, com QMD paralelo e com QMD oblíquo à costa. Analisam-se os índices de agitação, localização, comprimento e tipo de rebentação para cada situação. Para todas as condições de agitação ensaiadas, a rebentação na situação atual (sem QMD) ocorre a sotamar da posição de implantação prevista para o QMD, próxima da linha de costa. O QMD provoca alteração das condições de rebentação, levando a que esta ocorra na zona próxima ou sobre o QMD. Da observação da posição e comprimento da linha de rebentação, assim como do tipo e forma de rebentação pode concluir-se que, dos casos ensaiados, no caso sem QMD e no caso com QMD oblíquo se obtiveram condições de rebentação adequadas à prática de surf. Apresenta-se a calibração realizada com o modelo numérico COULWAVE para o caso do QMD oblíquo, para uma condição de agitação regular. O modelo numérico permite calcular alguns parâmetros importantes para a verificação das condições de rebentação e da sua adequabilidade para a prática do surf, tais como o comprimento da linha de rebentação, a direção da onda no ponto de rebentação, o ângulo de rebentação e o número de Iribarren. Com base nos resultados obtidos é possível concluir que o QMD oblíquo gera uma onda de boa qualidade para o surf, já que se obtém uma rebentação mergulhante e um ângulo de rebentação adequado para surfistas standard/profissionais. Realizaram-se ensaios de galgamento e, para as condições de agitação ensaiadas, não se verificou galgamento da estrutura de defesa longitudinal aderente nem no caso dos ensaios sem QMD nem com QMD, quer paralelo à costa quer oblíquo.
Ano: 2022
Autor(es): Mendonça, A. C.; Sancho, F. E.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Freire, P.
Keywords: Dinâmica sedimentar; Fundo móvel; Surf; Ensaios em modelo físico
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Estudo de caracterização e viabilidade de um quebra-mar destacado multifuncional em frente à Praia da Vagueira - Relatório final síntese
Apresenta-se neste documento um texto integrador e conclusivo dos trabalhos executados no
Ano: 2022
Autor(es): Sancho, F. E.; Freire, P.; Neves, M. G.; Oliveira, F. S. B. F.; Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Roebeling, P.; Baptista, R. P.
Keywords: Alimentação artificial; Surf; Quebramar destacado submerso; Proteção costeira; Galgamento; Viabilidade técnica e económica
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Estudo de caracterização e viabilidade de um quebra-mar destacado multifuncional em frente à praia da Vagueira - (T1) Estudos em modelo matemático: Efeito do quebra-mar destacado nas correntes e morfo
O presente estudo é constituído por duas componentes. Na primeira analisa-se, com recurso a modelação numérica, o efeito da morfologia da praia da Vagueira na resposta de um quebra-mar destacado submerso implementado na frente marítima. Para isso, utilizam-se dois levantamentos topo-batimétricos recentes, de verão marítimo, que evidenciam grandes diferenças de elevação do fundo. Concluiu-se que a implementação do quebra-mar favorece a geração de elevados gradientes de fundo, incluindo a geração de novos canais, devidos às correntes divergentes, cuja mobilidade constrange a formação de um saliente estável que permita um aumento permanente da largura de praia. Na segunda componente do estudo, desenvolvida para apoiar o estudo em modelo físico, testou-se em modelo numérico o efeito do quebra-mar destacado submerso nas correntes e morfologia adjacentes, em condições hidro-morfológicas representativas. Concluiu-se que os padrões de erosão-acumulação gerados pelo quebra-mar (canais de erosão divergentes, enraizados nos extremos do quebra-mar, que geram a fuga de sedimentos locais e crescimento de um saliente não simétrico relativamente ao eixo transversal do quebra-mar) são mais regulares do que os previstos em condições de topo-batimetria real, pelo facto da batimetria inicial ser mais uniforme e, por isso, permitir um efeito mais destacado (menos difuso) dos mecanismos de resposta do fundo ao forçamento hidrodinâmico.
Ano: 2021
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.
Keywords: Morfodinâmica; Saliente; Proteção costeira
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Estudo de caracterização e viabilidade de um quebra-mar destacado multifuncional em frente à praia da Vagueira - (T2) Estudos em modelo físico reduzido: Estabelecimento do modelo físico
Apresenta-se neste relatório o estabelecimento do modelo físico reduzido e as condições de ensaio referentes ao
Ano: 2021
Autor(es): Sancho, F. E.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Oliveira, F. S. B. F.; Silva, L. G.
Keywords: Fundo móvel; Escala do modelo reduzido; Surf; Condições de agitação
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Estudo de caracterização e viabilidade de um quebra-mar destacado multifuncional em frente à praia da Vagueira - (T4) Análise custo-benefício da melhor solução técnica e conjunto de soluções alternati
No âmbito do contrato de prestação de serviços para o
Ano: 2021
Autor(es): Pombo, R.; Roebeling, P.; Coelho, C.; Sancho, F. E.
Keywords: Viabilidade económica; Valor do território; Uso do solo; Proteção costeira
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Modelação para apoio às intervenções nas praias da Costa da Caparica
Procede-se à comparação de levantamentos topo-hidrográficos a escalas espaciais e temporais alargadas (desde 1980-1982) com o objetivo de apoiar a interpretação da evolução morfológica do sistema Bugio-Caparica e, em particular, contribuir para: (a) a identificação do destino das areias utilizadas na alimentação das praias da Costa da Caparica; (b) a avaliação da importância dos fluxos sedimentares entre as praias da Caparica e o banco do Bugio; e (c) a apreciação dos efeitos das intervenções estruturais e não-estruturais. Identifica-se uma área de acumulação sedimentar parcialmente no exterior da célula de monitorização, com cotas da ordem de -4 a -2 m ZH, no bordo meridional do banco do Bugio, que poderá estar associada quer às alimentações artificiais realizadas na Caparica, quer a alterações morfológicas ocorridas na envolvente da Cova do Vapor.
Ano: 2020
Autor(es): Portela, L. I.
Keywords: Embocadura; Dinâmica sedimentar; Levantamentos topo-hidrográficos; Costa da Caparica
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MOSAIC.pt field campaigns - Cova-Gala beach, March 2020
The present report describes a fieldwork campaign that took place within the scope of the project MOSAIC.pt. The campaign was performed in March 2020 at Cova-Gala beach. Cova-Gala beach is located south of the entrance to Figueira da Foz harbour, along central Portugal western coast. The campaign aimed to acquire hydrodynamic and topographic data on the subaerial beach cells between the groynes in front of Cova ur anization
Ano: 2020
Autor(es): Nahon, A.; Fortunato, A. B.; Freire, P.; Oliveira, F. S. B. F.; Oliveira, J. N.; Pedro, L.; Rogeiro, J.; Jesus, G.; Oliveira, A.; Azevedo, A.; Henriques, M. J.; Silva, P. A.; Baptista, R. P.; Oliveira
Keywords: Hydrodynamic measurements; Photogrammetric survey; Topographic survey
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Outros
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Estuarine and coastal morphodynamics
N/A
Ano: 2015
Autor(es): Fortunato, A. B.; Bertin, X.; Coco , G.; Concejo, A.; Dias, J. M.; Fernandes, E.; Larson, M.; Matias, A.; Oliveira, A.; Silva, P. A.; Dias, J. A.; Azeiteiro, U.; Costa , M.; Boski, T.
Keywords: coastal; Estuarine
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