Artigos de Revista
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Hidrodinâmica, Dinâmica Sedimentar e Qualidade da Água do Estuário do Rio Ave
A morfologia, a hidrodinâmica, a dinâmica sedimentar e a qualidade da água do estuário do rio Ave foram caracterizadas através da compilação e análise de dados históricos, da colheita e análise de sedimentos de fundo e da aplicação de modelos numéricos.O caudal fluvial controla em grande parte a hidrodinâmica porque o prisma de maré é restringido pela reduzida dimensão do estuário, em largura e em comprimento (a propagação da maré é limitada por açudes). A fraca intensidade das correntes de maré provoca condições deficientes de auto-manutenção de profundidades na embocadura, agravadas pelo constante afluxo de areia proveniente da praia a sul. Na zona superior do estuário, os sedimentos predominantemente silto-argilosos são responsáveis por taxas de sedimentação moderadas em zonas abrigadas. A qualidade da água afluente ao estuário é má, com níveis muito elevados de coliformes, fosfatos e matéria orgânica (CBO5), o que é agravado pelo lançamento de águas residuais no próprio estuário.
Ano: 2001
Número Páginas:
7-22.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Freire, P.; Cardoso da Silva, M.; Oliveira, A.; Vicente, C.
Editor: Recursos Hídricos
Volume:
22(2).
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Modelação do Transporte de Sedimentos Coesivos em Ambientes Estuarinos e Costeiros
N/A
Ano: 2001
Número Páginas:
10 pp.
Autor(es): Portela, L. I.; Reis, M. M.
Editor: In Seminário sobre a Hidroinformática em Portugal
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On the Organic Micro-Pollutants and Heavy Metals in the Pearl River Estuary
N/A
Ano: 2001
Número Páginas:
165-178.
Autor(es): Cardoso da Silva, M.; Dai, M.; Hong, H.; Wang, X.; Martin, J. M; Trincherini, P.; Huang, B.; Zang, Z.
Editor: In Gawlik, B. M., B. Platzer e H. Muntau (Eds.) - Freshwater contamination in China. Current Topics of Research (EUR 19770),
Volume:
European Commission, Office for the Official Publications of the European Communities.
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Oscillation-removal schemes for salinity studies
Three alternative methods to remove oscillations in two-dimensional Eulerian-Lagrangian salt transport simulations are compared: a Flux-Corrected Transport (FCT) scheme, a non-linear filter (NLF) and the explicit introduction of diffusion. The three formulations are implemented in a high-accuracy Eulerian-Lagrangian model (ELM), and are applied to the salinity propagation in the Guadiana estuary (Portugal). This test allows both for a stringent comparison in a real setting where adequate field data is available, and to assess the practical consequences of the choice of the numerical scheme. The evaluation of the schemes confirms a previous analysis showing that the FCT-based method provides the best results, closely followed by the non-linear filter. For these methods, oscillations are removed with minimal numerical damping, and the agreement with field data is good. The performance of the base model with non-zero diffusion coefficients is case-dependent, improving its results as the mixing of the front increases due to larger river flows. For the Guadiana estuary, the choice of the numerical scheme is crucial: important indicators, such as the domain-integrated residence time and the limit of salinity intrusion, may have errors up to 25%, if an artificially diffusive method is used to avoid numerical oscillations.
Ano: 2001
Número Páginas:
501-518.
Autor(es): Oliveira, A.; Fortunato, A. B.
Editor: Estuarine and Coastal Modeling 7
Volume:
ASCE.
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A Tidal Model of the Iberian Atlantic Shelf: First Results
Barotropic tides in the Iberian Atlantic shelf were simulated using a finite element model. The model was validated with data from twelve coastal gauges. The model reproduces the known behavior of semi-diurnal tides, which propagate northward as Kelvin waves, and predicts the existence of amphidromes in the Strait of Gibraltar for the diurnal waves. Model results were then used to specify boundary conditions for a tidal model of the Guadiana estuary. Results show that the spatial variability of tidal boundary conditions in estuarine models can be necessary for the accurate representation of the mixing between estuarine and ocean waters.
Ano: 2000
Número Páginas:
41-47.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Ferreira, J. S.; Oliveira, A.
Editor: Thalassas
Volume:
16.
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Improvement on open boundaries on a time dependent numerical model of wave propagation in the nearshore region
An improvement on the simulation of outgoing waves on a time dependent numerical model for water wave propagation in the nearshore region is presented. The governing equations consist of a system of first order partial differential equations (PDEs), the equation of continuity and the equation of motion. A comparative study of first order radiation boundary conditions (BCs) and first order radiation BCs combined with sponge layers is presented for cases where outgoing waves leave the numerical domain of calculation through the open boundary. A reduction of spurious reflections from the numerical open boundaries can be obtained with an irrelevant increase in terms of computational cost.
Ano: 2000
Número Páginas:
95-115.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.
Editor: Ocean Engineering
Volume:
28.
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Mass Balance in Eulerian-Lagrangian Transport Simulations in Estuaries
This paper investigates the generation of flow mass errors in finite element shallow water models and the effect of these errors in the mass conservation of Eulerian-Lagrangian transport simulations. Flow mass errors are shown to be similar for several primitive and wave equation formulations. These errors occur primarily in areas of steep bathymetric gradients and near complex boundaries. Forcing Eulerian-Lagrangian transport simulations with nonconservative flow fields generates important mass imbalances, which can be mitigated by refining the flow grid.Comparatively, refining the transport grid only reduces marginally the mass errors.
Ano: 2000
Número Páginas:
126/8: 605-614.
Autor(es): Oliveira, A.; Fortunato, A. B.; Melo Baptista, A.
Editor: Journal of Hydraulic Engineering
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Metais Tóxicos e Micro-Poluentes Orgânicos no Estuário do Rio das Pérolas.
N/A
Ano: 2000
Número Páginas:
24-32.
Autor(es): Cardoso da Silva, M.
Editor: Lótus - Revista do Ambiente
Volume:
nº 14.
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Numerical simulation of wave propagation in the entrance of the Tagus estuary
A two-dimensional simulation of wave propagation is used to investigate wave transformation over the complex bottom geometry of the Tagus estuary entrance. The application of a hyperbolic numerical model based on the mild-slope equation in such large coastal area, where wave transformation is due to the simultaneous occurrence of the processes of refraction, diffraction, reflection and breaking, is done for the first time.Wave climate analysis is obtained for a vital area, the access to the port of Lisbon, where there is no field data available. Like in other coastal areas worldwide, navigation routes and strong currents are an obstacle to find strategic locations for wave-rider stations. Model results reveal the sheltering effects of the existent submerged sand bars in the estuary entrance against small frequency wave energy entering through the navigation channel. High frequency incoming waves are less susceptible to dissipate energy through the process of wave breaking over the bars, thus causing higher disturbance into the channel.
Ano: 2000
Número Páginas:
510-525.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.
Editor: Spaulding et al [Eds], Estuarine and Coastal Modeling VI
Volume:
ASCE.
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An adaptive grid technique for the vertical structure of hydrodynamic models
The efficient resolution of the boundary layers occurring in geophysical flows has motivated the search for criteria to optimize the vertical nodal placement in three-dimensional shallow water models. This paper describes the implementation and testing of an adaptive grid technique for the internal mode of shallow water models. The technique uses an r-method in which the nodes are moved vertically based on the velocity gradients between consecutive nodes. One-dimensional tests show that the method behaves well in tidal- and wind-driven flows, both in well-mixed and stratified conditions. Average accuracy improvements of 50% were obtained relative to uniform grids, with a 15% CPU time increase. The adaptive technique accounts accurately for the space and time variability of the flow, thus being attractive for any type of problem. Furthermore, the technique does not require an a priori knowledge of the flow conditions, thus simplifying greatly the modeling procedure. Keywords: adaptive grid, shallow water model, three-dimensional, vertical discretization.
Ano: 1999
Número Páginas:
23/8: 639-650.
Autor(es): Fortunato, A. B.; Oliveira, A.
Editor: Applied Mathematical Modelling
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Comunicações
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Assessment of soft coastal protection alternatives for Saint-Louis (Senegal)
The Barbarie spit (Langue de Barbarie) is a 100
Ano: 2024
Número Páginas:
225-226pp..
Autor(es): Sancho, F. E.; Oliveira , F.; Nahon, A.
Revista: Book of Abstracts of the 8th IAHR Europe Congress
Editor: IAHR
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Insights into modelling coastal spit evolution using "shoreline_s
ShorelineS is a recent coastline evolution model allowing for extreme coastline curvatures and spit formation at high-angle wave incidence. This paper investigates ShorelineS
Ano: 2024
Número Páginas:
33-34pp..
Autor(es): Sancho, F. E.; Nahon, A.
Revista: Livro de resumos da 7ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira - MEC2024
Editor: Universidade de Aveiro
Keywords: Inlet migration; Barrier island; Senegal; Langue de Barbarie
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Morphodynamic modelling of a tidal inlet during hurricane leslie (2018)
The XBeach modelling system was used to hindcast the morphological evolution of an ephemeral tidal inlet during Hurricane Leslie (2018). Simulations of morphological evolution were compared against daily observations from topographic surveys conducted at the Albufeira Lagoon during this event. On the one hand, numerical simulations successfully reproduced the observed accumulation pattern at the flood delta. On the other hand, numerical simulations displayed a slight tendency to overestimate the sediment erosion that took place at the transitional channel.
Ano: 2024
Número Páginas:
5-6pp..
Autor(es): Mendes, D.; Nahon, A.; Martins, K.; Fortunato, A. B.; Bertin, X.; Mengual , B.; Lauvaud, L.; Pezerat, M.; Pires Silva, A.
Revista: Livro de resumos da 7ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira - MEC2024
Editor: Universidade de Aveiro
Keywords: Field observations; Morphological modelling; XBeach
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Numerical modelling of infragravity waves in a tidal inlet during storm conditions
During storm conditions, infragravity (IG) waves with periods between 25 s and 300 s can dominate the seasurfaceoscillations near the shoreline. Through processes like wave run-up, overwash and wave overtopping,IG waves can hence become major drivers of coastal hazards. Although IG dynamics are relatively wellunderstood in open beaches, their contribution of the hydro-sedimentary dynamics of more complex coastalsettings, such as tidal inlets characterized by their ebb and flood deltas connected through a transitional channel, is not well understood. Here, we assess the performance of the widely used XBeach numerical model to predict IG wave dynamics through a comparison against field observations collected on an ephemeral tidal inlet (Albufeira Lagoon) during storm Leslie (2018). XBeach accurately predicted the observed IG significant wave heights reaching up to 1 m over a 2-day period. This performance is assessed at both the nearby beaches and the flood-delta.
Ano: 2024
Número Páginas:
173-174pp..
Autor(es): Mendes, D.; Nahon, A.; Martins, K.; Fortunato, A. B.; Bertin, X.; Mengual , B.; Lauvaud, L.; Pezerat, M.; Pires Silva, A.
Revista: Book of Abstracts of the 8th IAHR Europe Congress
Editor: IAHR
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On the relationship between the Óbidos lagoon inlet migration path and the offshore wave power
The inlet of the Óbidos Lagoon is a wave-dominated tidal inlet located on the Portuguese coast. It is known for its unstable behaviour, which often leads to erosion issues on its margin or to its complete closure. Over twenty years of satellite data were compiled to document this behaviour. The reconstructed behaviour was compared to the contemporary offshore wave climate. The comparison showed that the inlet
Ano: 2024
Número Páginas:
19-20pp..
Autor(es): Nahon, A.; Freire, P.; Bertin, X.; Fortunato, A. B.
Revista: Livro de resumos da 7ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira - MEC2024
Editor: Universidade de Aveiro
Keywords: satellite-derived shorelines; wave climate reanalisys; littoral drift; tidal inlets
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Sand wave morphometrics the main channel of the outer tagus estuary
The geometric characteristics of sand waves in the main channel of the outer Tagus estuary are investigated, using high-resolution surveys conducted in 2019 and 2020. The relationship between bedform height and spacing over a 1400 m transect, at ca. 20 m depth, is in good agreement with the global mean trend equation proposed by Flemming (1988). The consistent ebb-oriented asymmetry suggests that the direction of net sediment transport is seaward. The apparent direction of sand wave migration obtained from the comparison between surveys is more variable, but on average also ebb-oriented.
Ano: 2024
Número Páginas:
31-32pp..
Autor(es): Portela, L. I.
Revista: Livro de Resumos, 2024
Editor: Universidade de Aveiro
Keywords: Morphodynamics.; Ebb tidal delta; Bedform asymmetry; Bedform shape
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Evolução da cota de dragagem dos acessos marítimos aos portos de Portugal Continental
O aprofundamento dos canais de acesso por dragagem, associado ou não à construção de molhes e quebra-mares, tem sido uma característica da evolução dos portos nacionais nos últimos 100 anos. Nesta comunicação, analisa-se a evolução da cota de dragagem dos acessos marítimos aos portos do Continente com base em fontes documentais e levantamentos hidrográficos. No início do século XX verificava-se uma diferença apreciável entre as condições oferecidas pelos portos situados em estuários de maiores dimensões (Lisboa e Setúbal) e artificiais (Leixões), por um lado, e os portos situados em estuários e sistemas lagunares com menor prisma de maré, por outro. Entre 1920 e a atualidade, principalmente desde 1950, todos os portos comerciais em atividade (excetuando Sines) registaram um aumento da profundidade dos canais de acesso entre cerca de 5,5 m e 11,2 m. Considerando os portos no seu conjunto, estima-se que em média, entre 1950 e 2020, se tenha verificado um aumento da profundidade de dragagem na zona da barra de 1,0 m por década.
Ano: 2023
Número Páginas:
4p.
Autor(es): Portela, L. I.
Editor: PIANC Portugal
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Risco de inundação costeira: contributo para uma melhor gestão
As inundações costeiras afetam anualmente milhões de pessoas em todo o mundo, com grandes perdas socioeconómicas que irão aumentar face à subida do nível médio do mar e ao aumento dos níveis extremos de água. A extensa linha de costa continental portuguesa, caracterizada por grande diversidade natural e de ocupação, apresenta elevada exposição a fenómenos de galgamento e inundação costeira. Estima-se que o impacto da tempestade Hércules, no início do ano 2014, tenha sido cerca de 16 milhões de euros (Santos et al., 2015). As consequências do impacto de níveis extremos na zona costeira dependem das características do território, pelo que a capacidade de obter e integrar esse conhecimento em ferramentas de previsão que suportem adequadamente as necessidades da gestão do risco deve ser uma prioridade. No âmbito do projeto Mosaic.pt (http://mosaic.lnec.pt) desenvolveram-se ferramentas de avaliação do risco de inundação costeira, integrando a dimensão territorial. A complexidade e a diversidade da costa continental recomendam uma abordagem holística na identificação e diferenciação das características territoriais, que dependem da escala espacial considerada. Assim, a abordagem metodológica do projeto seguiu duas escalas espaciais de análise: a costa continental portuguesa e três observatórios representativos do trecho costeiro Ovar - Marinha Grande, onde se concentra o maior número de ocorrências de inundação costeira (Tavares et al., 2021). Estes observatórios são o setor Barra
Ano: 2023
Número Páginas:
276-277pp.
Autor(es): Freire, P.; Fortunato, A. B.; Tavares, A.; Oliveira, A.; Barros, J.; Nahon, A.; Santos, P.; Jesus, G.
Revista: Livro de Resumos do 16º Congresso da Agua
Editor: APRH - Associação Portuguesa dos Recursos Hídricos
Keywords: apoio à decisão; previsão e monitorização em tempo real; vulnerabilidade; tipologias críticas; ocorrências históricas
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Coastal territorial vulnerability index: the importance of a local approach in anticipating the impacts of coastal flooding
The continental coastal zone of Portugal is characterized by its morpho-sedimentary diversity. The high population density and range of land uses, occupation and activities make it an area of great national strategic value, and a multi-hazard zone. In this study, a multidimensional methodology to analyse, evaluate and interpret local vulnerability (Coastal Territorial Vulnerability Index - CTVI) has been developed and applied in three study areas.
Ano: 2022
Número Páginas:
83-84pp..
Autor(es): Barros, J.; Tavares, A.; Santos, P.; Freire, P.
Revista: Livro de Resumos da 6ª Conferência Morfodinâmica Estuarina e Costeira, LNEC, ISBN 978-972-49-2322-2
Editor: LNEC
Keywords: Multidimensional methodology; Vulnerabilities; Overtopping; Flood; Coastal zone
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Definition of coastal typologies considering territorial flooding ocurrences, impacts and the territorial complexity
Continental Portugal presents an extensive and diversified coastal zone. This diversity gives rise to the existence of different coastal typologies such as sand beaches, rocky, cliffed and artificialized coasts, which support distinct levels of human occupancy. To identify and distinguish the different coastal typologies, cluster analysis was used based on a set of variables, expressing the territorial complexity, as well as the occurrences and impacts resulting from coastal flooding.
Ano: 2022
Número Páginas:
85-86pp..
Autor(es): Barros, J.; Tavares, A.; Santos, P.; Freire, P.; Fortunato, A. B.; Rilo, Ana; Oliveira , F.
Revista: Livro de Resumos da 6ª Conferência Morfodinâmica Estuarina e Costeira, LNEC, ISBN 978-972-49-2322-2
Editor: LNEC
Keywords: territorial complexity; impacts; occurrences; cluster analysis; Coastal typologies
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Livros
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MEC2011 - Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira
N/A
Ano: 2011
Autor(es): Fortunato, A. B.; Freire, P.; Oliveira, A.
Editor: Laboratório Nacional de Engenharia Civil
Volume:
CD Room.
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Capítulos de Livros
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Evaluating the geomorphologic stability of an estuarine sandy beach. Integrated Coastal Zone Management
The hydrodynamics and sediment dynamics of a low energy estuarine beach was analysed. The beach is subjected to local wind waves generated in an area of restricted fetch, wake waves generated by catamarans and a semi diurnal meso-tidal regime. Only storm events of short duration modify the beach profile, which, once the normal hydrodynamic conditions are restored, naturally recovers its initial shape. The beach is characterised by having a steep upper slope until mean sea level, followed, seaward, by a low gradient terrace, and a bimodal sediment distribution. To investigate the hydro sedimentologic beach behaviour, wind, topo-hydrographic and sedimentologic data were used as input and validation of process based numerical modelling. Wave generation and transformation in an area of restricted fetch, nearshore circulation, sediment transport and morphological evolution were simulated for average annual conditions and storm conditions. The statistical analysis of a six-year wind data series allowed to derive the average wind regime, based on which, the average annual wave regime and the average annual longshore sediment budget, 14.5x103 m3year-1, were calculated. The contribution of the individual components of the representative wave regime, discretised by directional sector and height class of incidence, was evaluated as well as the spatial distribution of the longshore sediment transport in the active part of the beach profile. The characteristics of the wave groups generated by the passage of catamarans at different speeds were estimated and their action on the beach morphology was simulated. Although when the catamarans travel at 20 knots speed the average annual wake wave energy dissipated at the beach is 2.5 times higher than the average annual wind wave energy, the erosion effect on the beach profile is still not relevant for the present traffic. In opposition, short duration storm events generate the formation of an erosion scarp at the upper part of the beach face. The numerical modelling of this phenomenon allowed to acknowledge on the protective effect that the low gradient terrace has on the beach face.
Ano: 2009
Número Páginas:
pp. 35-49.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.; Vargas, C.
Editor: Wiley-Blackwell Publishing
Volume:
Integrated Coastal Zone Management.
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Teses de Doutoramento
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Modelos Matemáticos para Estudo da Propagação e Deformação das Ondas de Gravidade. O Cálculo Automático de Diagramas de Refracção
O objectivo do presente trabalho foi o estabelecimento de um modelo matemático do fenómeno da refracção das ondas de gravidade, apoiado num pro¬grama cálculo automático bastante aperfeiçoado e enquadrado por uma técnica de utilização prática que permitisse a resolução rápida dos problemasinerentes ao cálculo de um conjunto de diagramas de refracção, independentemente do número de ondas monocromáticas a analisar.Numa primeira parte, apresentam-se algumas considerações sumárias so¬bre o método de estabelecimento do programa de cálculo e sobre a necessidade de se dispor de um modelo matemático de refracção. A segunda parte é dedicada ao estudo do fenómeno da refracção das on¬das de gravidade e seu tratamento numérico. No Cap.3 indicam-se, de forma Muito sintética, os fundamentos da teoria das ondas de pequena amplitude sendo deduzidas as principais expressões utilizadas no estudo da refracção. É apresentada a teoria da refracção de uma onda sinusoidal, sendo abordado um vasto leque de problemas tais como os aspectos energético e geométrico da refracção, as soluções analíticas para fundos algébricos, as zonas de convergência e cáusticas, a refracção por efeito de correntes, e as aproximações da teoria da refracção. Por último criticam-se os métodos gráficos habituais de cálculo de planos de ondulação. No Cap. 4 são deduzidas as equações de base do tratamento numérico da refracção das ondas sinusoidais como um problema de valores iniciais. No Cap. 5 são apresentadas as dife¬rentes técnicas de cálculo e de interpolação das principais grandezas di¬rectamente ligadas a obtenção de uma ortogonal e dos sucessivos valores da amplitude relativa da onda. São indicados os métodos numéricos de integração das equações diferenciais do raio de onda e do coeficiente de afasta¬mento de ortogonais. E feita referencia a técnicas de alisamento da batimetria. Em todos os casos são apresentados os métodos utilizados no LNEC as¬sim como outros referidos na bibliografia. No Cap. 6 são indicadas, para os vários programas preparados no LNEC, as técnicas de cálculo e de inter¬polação e os métodos numéricos de integração usados. São apresentadas, de uma forma exaustiva, todas as verificações dos programas levadas a cabo após o seu estabelecimento, designadamente a verificação analítica e a comparação dos resultados obtidos com os métodos numéricos e gráficos para fundos ir¬regulares. No âmbito da verificação dos programas é ainda feita referência a resultados obtidos por outros autores e a ensaios em modelo reduzido. Por último tiram-se conclusões sobre a escolha dos programas a lançar em exploração.A terceira e última parte é consagrada à análise do actual programa de cálculo de diagramas de refracção. Assim, no Cap. 7 indicam-se, em li¬nhas muito gerais, o tipo de dados a fornecer, as hipóteses de exploração do programa e o seu modo de funcionamento; é ainda feita uma análise da estrutura do programa, relativamente pormenorizada. 0 Cap. 8 é consagrado à discrição da forma de utilização prática do programa, sendo discutidas as perspectivas de custo da sua utilização cobrindo todas as hipóteses de exploração do programa, ilustrados com os dados e resultados respectivos. No Cap. 9 apresentam-se as conclusões do trabalho e indicam-se as linhas de orientação a seguir no que respeita ao aperfeiçoamento do modelo matemático da refracção e ao estabelecimento de outros modelos matemáticos dependentes ou não daquele.0 texto principal de dissertação encerra-se com 96 referencias bibliográficas, correspondentes aos principais trabalhos consultados pelo autor, na realização do presente estudo; esta bibliografia refere-se a Abril de 1975. Em Anexo no Apêndice I, apresentam-se os elementos referentes aos programas inicialmente estabelecidos no LNEC e cujo aperfeiçoamento posterior conduziu ao programa actualmente em exploração. São indicados, em linhas gerais, as formas possíveis de exploração daqueles programas, o seu modo de funcionamento e os dados a fornecer. É feita uma análise de pormenor da es¬trutura dos programas, sendo descrita a sua forma de utilização prática, e apresentados vários exemplos de aplicação ilustrados com os dados e resul¬tados respectivos. São indicadas algumas verificações efectuadas a estes programas.
Ano: 1976
Autor(es): Covas, J. A.
Editor: ******
Transporte Sólido Litoral
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Transporte Sólido Litoral
0 caminhamento das areias ao longo das costas marítimas é regulado por leis ainda incompletamente apreendidas, mas cujo conhecimento cada vez mais perfeito se torna indispensável no projecto e ensaio em modelo reduzido de grande parte das obras destinadas a solucionar problemas de hidráulica marítima.Começa-se neste trabalho por caracterizar, sob os pontos de vista hidrodinâmico e de movimentação aluvionar, a orla costeira, zona em que o transporte litoral se processa, abordando-se a seguir o aspecto prático mais importante do fenómeno, ou seja, a previsão dos caudais sólidos a partir das características das ondas e do material móvel que forma a praia.Com este último objectivo analisa-se o conjunto dos dados experimentais disponíveis, segundo uma perspectiva baseada na análise dimensional do fenómeno, para a seguir se proceder a um estudo experimental focado sobre a influência do peso específico e do diâmetro do material móvel.Apresentam-se ainda, em anexo, os conceitos básicos respeitantes às correntes longitudinais, fenómeno que teve também de ser objecto de um estudo aprofundado, por estar intimamente relacionado com o transporte sólido litoral.
Ano: 1972
Autor(es): Vicente, C.
Editor: ******
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Características e Evolução do Perfil Transversal das Praias
Este trabalho constitui um estudo em extensão sobre as característi¬cas mais importantes dos perfis transversais das praias e sobre a evolução resultante da actuação da ondulação. Pretendeu-se assim obter um conhecimento geral sobre este assunto, de modo a permitir, por um lado, o melhor planeamento dos trabalhos marítimos e, por outro, uma melhor interpretação dos modelos reduzidos de fundo móvel.Utiliza-se neste trabalho uma nomenclatura original em língua portuguesa, na tentativa de estabelecer uma equivalência com os termos consagrados na literatura siglo-saxónica.Dentro do esquema geral acima enunciado, são estudadas com maior atenção: o mecanismo da movimentação dos materiais nos fundos; a evolução so¬frida pelos perfis em resultado da actuação das ondas e destas em conjugação com as marés; as características da faixa de rebentação das praias; e as variações da granulometria do material móvel.Quanto à movimentação dos materiais em fundos de maior profundidade, apresenta-se uma interpretação sobre as profundidades a que se inicia o transporte dos sedimentos e o sentido desse transporte.Em relação à evolução dos perfis descrevem-se as suas fases mais significativas, quer para o caso de ondas de período e altura crescentes como decrescentes. Introduzem-se os conceitos de perfis de máxima erosão e máximo enchimento.
Ano: 1968
Autor(es): Elias, N.
Editor: ******
Info
Esporões Marítimos
O presente trabalho baseia-se num estudo experimental sobre o funcionamento hidráulico de esporões marítimos no caso em que estes limitam troços de praia que se comportam, na sua evolução, como unidades fisiográficamente independentes. Pretende-se, com este estudo, contribuir para o conhecimento do mecanismo de evolução de praias em que são construídos campos de esporões, com vista ao projecto de dispositivos funcionais deste tipo de defesa costeira. Acessoriamente, tirando partido dos esporões como meio de medição do caudal sólido litoral, fa¬zem-se algumas considerações sobre as relações existentes entre o transporte litoral e as características da onda actuante.O relatório é constituído pelas seguintes partes : a Introdução, em que se define o objectivo do estudo e as suas características; o capítulo I, em que se apresentam noções gerais sobre esporões; o Capi¬tulo II, em que se dá conhecimento do estudo experimental realizado, definindo o seu planeamento, a tecnologia experimental, as características dos ensaios realizados, a interpretarão dos resultados obtidos e as conclusões; o Capitulo III, que diz respeito a casos reais de emprego de esporões, em que, após umas generalidades, se apresentam as principais características das obras de defesa da Cova do Vapor - Costa da Caparica, do campo de esporões da praia de Espinho e do esporão da praia do Estoril, finalizando com algumas conclusões; o Capítulo IV em que se apresentam considerações sumárias sobre caudal sólido litoral, as quais compreendem algumas generalidades, considerações teóricas, resultados experimen¬tais, observações na natureza e conclusões; finalmente, as Conclusões Finais, onde se agrupam todas as considerações do estudo que se julgam de primordial interesse.
Ano: 1966
Autor(es): Barceló, J. P.
Editor: ******
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Relatórios
Info
Extracção de areias na plataforma Continental Portuguesa: Impactos e evolução morfodinâmica - Evolução da linha de costa
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
51pp.
Autor(es): Proença, B.; Oliveira, F. S. B. F.
Editor: LNEC
Info
Impacte das alterações climáticas na embocadura da Lagoa de Óbidos - Relatório de actividades do Doutor Nicolas Bruneau no projecto G-CAST
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
27pp.
Autor(es): Bruneau, N.; Fortunato, A. B.; Oliveira, A.
Editor: LNEC
Info
Madycos
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
51pp.
Autor(es): Oliveira, A.
Info
Madycos
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
50pp.
Autor(es): Oliveira, A.
Info
MADYCOS
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
46pp.
Autor(es): Freire, P.
Editor: LNEC
Info
Caracterização hidrodinâmica e sedimentar do Esteiro dos Frades, Ria de Aveiro - Observações em 2009
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
31pp.
Autor(es): Portela, L. I.; Freire, P.
Info
Coluna de sedimentação - Velocidade de queda de sedimentos do Esteiro dos Frades, Ria de Aveiro
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
31pp.
Autor(es): Portela, L. I.; Brito, F.
Info
Modelação numérica de praias encaixadas
O objectivo do presente trabalho é o melhoramento da simulação do equilíbrio depraias encaixadas através da adaptação de um modelo de evolução de linhas decosta. Foram aperfeiçoadas as componentes do modelo que simulam a difracção emsaliências fixas e os seus efeitos sobre a movimentação das areias e morfologia dapraia.Com vista a aferir as melhorias obtidas recorreu-se à comparação dos resultados damodelação com a formulação semi-empírica de previsão da morfologia de praiasparabólicas e com casos reais de praias encaixadas da costa portuguesa.
Ano: 2009
Número Páginas:
39pp.
Autor(es): Vicente, C.; Pisco, V.
Info
MODELAÇÃO NUMÉRICA DE QUEBRA-MARES DESTACADOS
A crescente utilização internacional de quebra-mares destacados na estabilização deorlas costeiras levou à sua inclusão no modelo de evolução de linha de costa,Litmod, desenvolvido pelo LNEC.Foi introduzido no modelo este tipo de obras e simulados os efeitos da difracção eda variação da altura ao longo da linha de rebentação sobre a intensidade dotransporte das areias.Foram efectuados testes de desenvolvimento de salientes e formação de tômbolostendo-se verificado uma boa concordância entre os resultados obtidos e osprovenientes de dados da natureza e de modelos físicos, apresentados pordiferentes autores.
Ano: 2009
Número Páginas:
69pp.
Autor(es): Vicente, C.; Clímaco, M.; Pisco, V.
Info
HIDRODINÂMICA E DINÂMICA SEDIMENTAR DA ORLA COSTEIRA
O presente relatório refere-se ao estudo de investigação Hidrodinâmica e Dinâmica Sedimentar daOrla Costeira do projecto de investigação Morfodinâmica de Praias, enquadrado na área temática doDepartamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) Hidrodinâmica e Dinâmica Sedimentar em Sistemasde Águas Superficiais e na área temática do Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC)Ambiente e Sustentabilidade, do Plano de Investigação Programada (PIP) do LNEC para 2005-2008.
Ano: 2008
Número Páginas:
115pp.
Autor(es): Oliveira, F. S. B. F.; Freire, P.; Sancho, F. E.; Clímaco, M.; Trovisco, L.
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Outros
Info
Estuarine and coastal morphodynamics
N/A
Ano: 2015
Autor(es): Fortunato, A. B.; Bertin, X.; Coco , G.; Concejo, A.; Dias, J. M.; Fernandes, E.; Larson, M.; Matias, A.; Oliveira, A.; Silva, P. A.; Dias, J. A.; Azeiteiro, U.; Costa , M.; Boski, T.
Keywords: coastal; Estuarine
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