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Galgamento de uma estrutura portuária protegida por um quebra-mar submerso: o caso do Porto de Leixões, Portugal
O galgamento de estruturas portuárias consiste na passagem de água sobre o coroamento da estrutura pela ação da agitação marítima e é um dos fenómenos com maior impacto na integridade da estrutura e na segurança da zona por ela protegida. O principal objetivo deste trabalho é estudar o galgamento num quebra-mar de taludes, com um importante muro cortina, protegido por um quebra-mar submerso. Em particular, pretende-se otimizar a geometria do quebra-mar submerso situado a barlamar do quebra-mar de taludes, no qual se pretende diminuir o galgamento.A estrutura marítima em estudo é o molhe norte do Porto de Leixões, em frente ao qual já existe um quebra-mar submerso na zona da cabeça. Pretende-se estender a zona do molhe protegida pelo quebra-mar submerso e, para tal, é necessário estudar qual a melhor geometria e posição a adotar para este quebra-mar.Para estudar a influência da geometria e da posição do quebra-mar submerso no galgamento do molhe norte, utilizou-se o modelo numérico IH2VOF. Simularam-se três condições de agitação regular, que diferem somente na altura de onda, e sete geometrias do quebra-mar submerso, que diferem da configuração original (a existente atualmente) em três características: a distância entre o quebra-mar submerso e o molhe, a cota de coroamento do quebra-mar submerso e a sua largura de coroamento.Com a realização deste estudo, para as condições de agitação consideradas, verificou-se que as características com maior impacto na redução do galgamento no molhe norte do Porto de Leixões são: o aumento da distância entre o quebra-mar submerso e o molhe e o aumento da cota de coroamento do quebra-mar submerso. O caudal médio de galgamento para as condições de agitação em estudo reduziu-se de um valor máximo de 0,71 l/s/m para a configuração original para 0,02 l/s/m em duas das novas configurações analisadas, ou seja, uma redução de 97% face à configuração original.
Ano: 2016
Número Páginas:
121-131pp.
Autor(es): Bairrão, M.; Neves, M. G.; Reis, M. T.; Taveira-Pinto, F.
Revista: Revista de Gestão Costeira Integrada / Journal of Integrated Coastal Zone Management
Editor: APRH
Volume:
16 (2).
Keywords: Modelação física; IH2VOF; Modelação numérica
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Improving the aerodynamic performance of Vila-Real Bridge deck-section
The susceptibility of bridge decks to vortex induced oscillations can b eaddressed through wind-tunnel testing. This paper considers the case of the Vila-Real Bridge, in the north of Portugal, which has the highest deck above ground (230m), among concrete-deck bridges cable-stayed in the central plane. It has a single-cell rectangular box girder with a wide top flange supported by regularly spaced inclined struts. Aeroelastic studies of this precise type of deck seem nonexistent in the literature.Results of sectional model tests are presented for a selection of three distinct angles of attack and three deck configurations, including a solution, alternative to the usual mitigation measures, that solved the susceptibility to vortex induced vibration of the deck and that has no relevant additional design or building costs.With the proposed approach, bridge designers may be able to relegate the use of sections with high aerodynamic performance
Ano: 2016
Número Páginas:
72-83pp.
Autor(es): Vaz, D.; Almeida , R.A.S.B; Didier, E.; Urgueira, A.P.V.; Borges, A.R.J.
Revista: Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics
Editor: Elsevier
Volume:
Volume 156.
Keywords: Box girder; Wind tunnel testing; Sectional model; Oscillations mitigation; Bridge aeroelasticity
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Mechanics of the scouring and sinking of submerged structures in a mobile bed: A physical model study
Wave-induced flow velocity and turbulence may cause scouring in the seabed around coastal structures depending on the wave climate and tidal water depth. A 3-D physical modelling study was conducted to investigate the possible causes of the sinking of two submerged coastal structures on the Santa Maria del Mar (SMM) beach, Spain. The experimental investigation was conducted by employing a Froude similarity law with a geometric scale of 1:20, and the submerged modular structure was subjected to different wave climates and tidal water levels. The combinations of the significant wave height and peak period were chosen from in-situ real wave conditions thatwere monitored during the sinking of the prototype structures. Linking and unlinking conditions for the modules in the structure were investigated in this study. The results show that the modules sank to approximately 48% of their height at the end of the tests with storm waves and semi-linking conditions of low water depth. Most of the experimental results were compatible with the prototype monitoring results. Tests with proper linking among themodules and testswith an appropriate gravel foundation resulted in a sustainable solution because they presented much less or almost no scouring and sinking.
Ano: 2016
Número Páginas:
50
Autor(es): Khan-Mozahedy, A.B.M.; Muñoz-Perez, J.; Neves, M. G.; Sancho, F. E.; Cavique, R.
Revista: Coastal Engineering
Editor: Elsevier
Volume:
110.
Keywords: Gravel bed; Sandy bed; Pumice stone; Submerged modular structure; Sinking; Scour
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Numerical simulation of flow interaction between stationary and downstream elastically mounted cylinders in tandem at low Reynolds numbers
Despite the simplicity of the geometry of the circular cylinders, the uniform flow around them is complex,since it may induce unsteady forces on structures associated with vortex shedding. This paper describes the study of two circular cylinders (the downstream one is elastically mounted in transversal direction) in tandem arrangement subject to bi-dimensional uniform laminar flows at low Reynolds numbers. The academic numerical model Ifeinco, which is based on the finite element method and uses a partitioned scheme that considers two-way interaction of fluid flow and structure, has been employed to the analysis.Firstly, both stationary cylinders in tandem arrangement for Re = 100 are analysed for center to center distance between the cylinders, L/D, from 1.5 to 6.0. Results of lift and drag coefficients and Strouhal number are compared with other numerical results and good agreement is found. Secondly, numerical results for L/D = 5.25, considering downstream elastically mounted cylinder, are analysed for Reynolds numbers ranging from 100 to 140. It shows that the resonance occurs for Reynolds numbers between 115 and 120 and the maximum dimensionless amplitude of oscillation is 0.721 for Re = 118.
Ano: 2016
Número Páginas:
11p.
Autor(es): Teixeira, P.; Didier, E.
Revista: Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering
Editor: Springer
Keywords: Wake interference; Tandem arrangement; Circular cylinders; Flow-induced vibration; Finite element method
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Numerical simulation of wave interacting with a submerged cylinder using a 2D RANS model
A 2D RANS numerical model (IH2VOF) is employed to study wave interacting with a circular cylinder with a diameter of 0.02 m in a water depth of 0.27 m, with a wave period of 1.08 s and a wave height of 0.047 m. The influence of the wall proximity on the forces is analyzed for ratiosbetween the pipe (i.e. circular cylinder) distance from the bottom and the pipe diameter varying from 0.04 to 1.5. Results of lift forces and streamlines are compared with the experimental results of Jarno-Druaux et al. (1995) and good agreement is found. Lift, drag and inertia coefficients are also compared with experimental results and the same trend of fundamental quantities with the gap between the cylinder and the bottom was obtained with the model giving slightly larger values. Finally, the influence of the method to estimate the drag and inertia coefficients in the force calculated using Morison equation is analyzed and Morison method shows the better agreement.
Ano: 2016
Número Páginas:
1
Autor(es): Inverno, J.; Neves, M. G.; Didier, E.; Lara, J. L.
Revista: Journal of Hydro-environment Research
Editor: Elsevier
Volume:
12.
Keywords: Hydrodynamic forces; Submerge circular cylinder; Drag and inertia coefficients; RANS modeling
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Performance of a fuzzy ARTMAP artificial neural network in characterizing the wave regime at the Port of Sines (Portugal)
Techniques based on artificial neural networks (ANNs) have been increasingly applied to predict emergency situations, such as extreme wave conditions, wave overtopping or flooding, and damage to maritime structures, in coastal and port areas. In this work, a fuzzy adaptive resonance theory with mapping (FAM) ANN was trained to predict the wave regime both inside and at the entrance to the Port of Sines, one of the major trade and economic gateways of the Iberian Peninsula, located on the Portuguese west coast. In situ measurements using pressure sensors, wave buoy data, and results from two numerical wave propagation models
Ano: 2016
Número Páginas:
1362
Autor(es): Santos, F.; Reis, M. T. L. G. V.; Fortes, C. J. E. M.; Lotufo, A.; Neves, D. R.; Poseiro, P.; Maciel, G.
Revista: Journal of Coastal Research
Editor: Coastal Education and Research Foundation
Volume:
Volume 32, Issue 6.
Keywords: Artificial neural network (ANN) training and validation; In situ measurements; Wave buoy data; Numerical wave propagation modeling
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Photogrammetric analysis of rubble mound breakwaters scale model tests
The main goal of this paper is to develop a photogrammetric method in order to obtain arobust tool for damage assessment and quantification of rubble-mound armour layers during physicalscale model tests. With the present work, an innovative approach based on a reduced number ofdigital photos is proposed to support the identification of affected areas. This work considers twosimple digital photographs recording the instants before and after the completion of the physicaltest. Mathematical techniques were considered in the development of the procedures, enabling thetracking of image differences between photos. The procedures were developed using an open-sourceapplication, Scilab, nevertheless they are not platform dependent. The procedures developed enablethe location and identity of eroded areas in the breakwater armour layer, as well as the possibilityof quantifying them. This ability is confirmed through the calculation of correlation coefficients ineach step of the search for the more damaged area. It is also possible to make an assessment of themovement of armour layer units.
Ano: 2016
Número Páginas:
541
Autor(es): Lemos, R.; Loja, M.A.R.; Rodrigues, J.; Rodrigues, J.A.S.
Revista: AIMS Environmental Science
Editor: AIMS Press
Volume:
3(3).
Keywords: Scale model tests; Pphotogrammetric analysis; Rubble-mound breakwaters
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Smoothed particle hydrodynamics numerical model for modelling an oscillating water chamber
This paper presents theapplicatio nand thevalidation of the SPH numerical model SPHyCE, based on astandard Smoothed Particle Hydrodynamics formulation, for modeling anonshore oscillating waterchamber, comparing results of amplification factor and phase lag with those obtained by a mesh-basedRANS model .Firstly, ananalysis of the results for differentre solutions (i.e.particle dimension) showedthe independence of results with refinement. Secondly, the amplification factor of mean free surfaceelevation inside th eoscillating water chamber and the phase lag between time series of free surfaceelevation outside and inside the water chamber were analysed. A good agreement was achieved between the mesh free SPHyCE model and the mesh-based RANS model. SPHyCE model was finally applied to analyse the hydrodynamic fluid flow inside and outside the water chamber and to quantify the forces onthe vertical wall and the amplification factor for different incident wave heights for a rough sea state with complex wave breaking, impact loads and overtopping, contributing to the future applications ofSPH models for development and studies of OWC devices.
Ano: 2016
Número Páginas:
397
Autor(es): Didier, E.; Neves, D. R.; Teixeira, P.; Dias, J.; Neves, M. G.
Revista: Ocean Engineering
Editor: Elsevier
Volume:
123.
Keywords: Coastal engineering; Hydrodynamic forces; Wave
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Study of the turbine power output of an oscillating water column device by using a hydrodynamic - aerodynamic coupled model
The availability of clean energy of wind waves is enough to meet current demand of the world, attracting researches to find devices with good performance to extract this type of energy. The oscillating water column converter is a type of device that has been extensively studied for this purpose. This paper describes a numerical analysis of an onshore oscillating water column device taking into account hydrodynamic and aerodynamic coupling, performance curves of the turbine and air pressure control by a relief valve. The numerical analyses are carried out by the Fluinco model, based on slightly compressible flow method to solve the Navier-Stokes equations, and employing the two-step semi-implicit Taylor-Galerkin method. The aerodynamic model is based on the first law of thermodynamics applied to the air column inside the chamber and on turbines similar to Pico
Ano: 2016
Número Páginas:
147
Autor(es): Torres, F.; Teixeira, P.; Didier, E.
Editor: Elsevier
Volume:
125.
Keywords: Air pressure control; Turbine model; Oscillating water column; Wave energy; Finite element method
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Força de impacto num quebra-mar vertical: comparação entre um modelo numérico SPH e formulações empiricas
O conhecimento dos esforços resultantes da interacção de uma onda com um quebra-mar verticaltorna-se essencial no dimensionamento deste tipo de estruturas. No presente trabalho, o modelo numérico SPHyCE, baseado numa metodologia de tipo SPH - Smoothed Particle Hydrodynamics, é utilizado para o cálculo das forças num quebra-mar vertical. Para analisar a evolução das forças de impacto foram consideradas várias condições de profundidade no pé da estrutura e de altura de onda incidente abrangendo diferentes regimes de forças. A comparação dos resultados do modelo numérico com os das formulações empíricas permitiu verificar que as forças previstas são semelhantes para os casos de regime de onda parcialmente estacionária. No entanto, para o regime de forças de impacto, existem diferenças que se devem a diversos factores: i) a rebentação da onda no modelo SPHyCE pode não corresponder necessariamente à forma de rebentação prevista nas formulações empíricas; ii) no caso da rebentação com aprisionamento de ar, cuja influência no valor das forças é relevante, o modelo numérico atinge o seu limite de aplicação, pois não integra o ar e não existem formulações aplicáveis; iii) as formulações empíricas aplicáveis com rebentação dão valores claramente por excesso.
Ano: 2015
Número Páginas:
3-26pp.
Autor(es): Didier, E.; Rodrigues, A.; Neves, M. G.; Neves, D. R.; Dias, J.
Revista: Revista Iberoamericana de Ingeniería Mecánica
Editor: UNED
Volume:
Vol. 19, N.º 2.
Keywords: Formulações empíricas; Interacção onda-estrutura; Modelação numérica; Quebra-mar vertical; Smoothed Particle Hydrodynamics; Forças de impacto
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Comparison of two wave overtopping calculation tools based on neural network analysis
Two tools based on neural network analysis of wave overtopping, NN_OVERTOPPING2(Coeveld et al., 2005) and OVERTOPPING (Verhaeghe, 2005) were applied to the cross-sectionof the Sines West breakwater stretch that protects berth 2 of the liquid bulk terminal. Since thiscross-section does not fit the model of those tools, a sensitivity analysis was carried out on boththe position of a fictitious berm and the parameter used to describe the armor layerroughness/permeability. The performance of the two tools is assessed by comparing their resultswith physical model values. From such comparison it became evident that the OVERTOPPINGtool produced the best estimates of the mean overtopping discharge and the geometry that gavebest results has the fictitious berm at tide level. However, incident wave conditions that producedno overtopping in physical model tests led to non-zero overtopping discharge estimates with theOVERTOPPING tool.
Ano: 2013
Número Páginas:
11p.
Autor(es): Bravo, A.; Santos, J. A.; Reis, M. T.
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Contribuição para a caracterização da agitação marítima na Praia da Galé com base em dados de campo e modelação numérica
Esta comunicação apresenta uma análise comparativa entre os dados medidos por diferentesequipamentos, durante uma campanha realizada na Praia da Galé, Algarve, de 6 a 12 demarço de 2012 e os resultados obtidos com o modelo espectral SWAN e com o modelo do tipoBoussinesq COULWAVE. Usando os dados da boia do Instituto Hidrográfico (IH) fundeada aolargo de Faro como condições de fronteira do modelo SWAN, os resultados numéricos foramcomparados com os dados medidos por um perfilador acústico (ADP) situado a z=-6.5 m,referido ao nível médio do mar. Por outro lado, os dados do ADP foram usados comocondições de fronteira do modelo COULWAVE e os respetivos resultados numéricos, emtermos de altura significativa de onda (Hs), período de pico (Tp) e velocidade horizontal dacorrente, foram comparados com os dados medidos por transdutores de pressão ecorrentómetros eletromagnéticos colocados na zona intertidal. O objetivo final deste trabalho foiavaliar o desempenho de ambos os modelos na simulação das características de agitaçãomarítima na zona em estudo, de modo a utilizar os referidos modelos na previsão de estadosde agitação marítima para períodos de tempo maiores. Os modelos SWAN e COULWAVEforam capazes de simular os dados de agitação marítima medidos durante a campanha,tendendo o desempenho destes a piorar para locais mais próximos ca costa. O parâmetro Hsfoi melhor simulado pelos modelos, comparando com o Tp e a direção média de onda (Dir).Pela aplicação do COULWAVE, a velocidade horizontal foi satisfatoriamente simulada, tendoseobtido melhores resultados quanto à magnitude dos valores do que à sua variação ao longodo tempo.
Ano: 2013
Número Páginas:
20p.
Autor(es): Reis, R.; Gabriel. S.; Fortes, C. J. E. M.; Moura, D.
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Contribution for the assessment of the wave characteristics at Galé Beach: evaluation of two modeling approaches
This paper presents a comparative analysis between field data collected in Galé Beach,Algarve, from March 6th to 12th 2012 and numerical results obtained with the spectral wavemodel SWAN and the time-domain COULWAVE model considering the observed wave climate.Using Faro wave buoy data as boundary conditions of SWAN model, numerical results werecompared with data from an Acoustic Doppler Profiler, at z=-6.5m, below Mean SeaLevel (MSL). In other way, the ADP data was used as boundary conditions of COULWAVEmodel and numerical results in terms of significant wave heights and peak periods werecompared with data from two Pressure Transducers at z=-0.179m and z=-0.190m (MSL). Theultimate aim of this work is to evaluate the capacity and ability of both models to simulateboth the measured wave climate conditions.
Ano: 2013
Número Páginas:
12p.
Autor(es): Reis, R.; Gabriel. S.; Fortes, C. J. E. M.; Moura, D.
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Coupling of FLUINCO mesh-based and SPH mesh-free numerical codes for the modeling of wave overtopping over a porous breakwater
A numerical coupling technique between a wave propagation model, FLUINCO, and a wavestructureinteraction model, SPHyCE, is here presented and applied for modeling theinteraction between an incident regular wave and a porous coastal structure at a scale 1:30.Numerical results of the free surface elevation before and over the rock armor layer and of therun-up/run-down present a good agreement with the experimental data and show that thecoupling method is an interesting approach that allows using each model to its better domainof application and consequently to obtain an accurate 2D integrated tool for coastalapplications.
Ano: 2013
Número Páginas:
10p.
Autor(es): Didier, E.; Neves, D. R.; Teixeira, P.; Neves, M. G.; Soares, H.; Viegas, M.
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Determinação dos galgamentos utilizando o modelo numérico IH-2VOF para diferentes geometrias dos quebra-mares do Porto de Leixões
No âmbito do projeto de investigação DESTAQ (DESenvolvimento de Técnicas Avançadas demedição de velocidades para o estudo da interação entre Quebra-mares destacados e obrasportuárias), estudou-se o comportamento hidrodinâmico de um quebra-mar submerso navizinhança de uma obra portuária a defender. Este estudo contemplou quer a realização deensaios em canal na Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, quer a aplicação domodelo numérico IH-2VOF pelo Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O caso de estudo éo quebra-mar norte do porto de Leixões.Nesta comunicação apresenta-se um resumo dos caudais de galgamento sobre o quebra-marNorte do porto de Leixões obtidos nos ensaios em modelo físico e em modelo numéricorealizados para diferentes configurações do quebra-mar submerso proposto para mitigar algunsproblemas operacionais aí existentes.
Ano: 2013
Número Páginas:
13p.
Autor(es): Neves, M. G.; Gadelho, J.; Reis, M. T.; Lopes, H. -; Taveira-Pinto, F.; Gomes, F.; Pereira, R.
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Ensaios experimentais de ondas bicromáticas com e sem rebentação
O conhecimento das características de propagação, transformação e rebentação das ondas próximo da costa é fundamental para estudos de hidrodinâmica e para o projeto de estruturas costeiras e portuárias. Nesta comunicação, é descrito o vasto conjunto de ensaios em canal de ondas realizado no Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) cujo objetivo foi a análise da hidrodinâmica da propagação de onda sobre um fundo de batimetria variável, para várias condições de agitação incidente. Nesse sentido, descrevem-se as condições experimentais, os equipamentos de medição, as características das ondas, os tipos de medições (elevação da superfície livre e velocidade) efetuadas e os dados obtidos. Descrevem-se, também, as análises temporais e espectrais realizadas com os dados recolhidos. Em particular, são apresentados e comentados os resultados obtidos pelas diferentes análises efetuadas para três situações: a) situação sem rebentação, considerando uma onda bicromática resultante da sobreposição de duas ondas regulares de altura 5 cm e períodos de 1,5 s e 1,1 s; b) 2 situações com rebentação com uma onda bicromática resultante da sobreposição de duas ondas regulares de altura 8 cm e períodos de 1,5 s e 1,1 s. No primeiro caso a profundidade à saída do gerador é de 1,15 m, enquanto que para o segundo caso se considerou 0,95 m e 1,15m.
Ano: 2013
Número Páginas:
20p.
Autor(es): Conde, J. M.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.; Lemos, R.; Reis, R.
Keywords: Análise temporal; Análise espetral; Onda bicromática; Propagação de onda; Canal de ondas; Modelação física
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Ensaios experimentais de ondas irregulares com rebentação
O conhecimento das características de propagação, transformação e rebentação das ondaspróximo da costa é fundamental para estudos de hidrodinâmica e dinâmica sedimentar e, emparticular, para o projeto de estruturas costeiras e portuárias.Neste artigo é descrito o vasto conjunto de ensaios realizados em canal de ondas noLaboratório Nacional de Engenharia Civil, cujo objetivo foi a análise da hidrodinâmica dapropagação e rebentação das ondas sobre um fundo de batimetria variável, para váriascondições de agitação incidente. Neste artigo são estudadas, em particular, ondas irregulares(espectro JONSWAP): com Tp=1,5 s e quatro diferentes alturas de onda (Hs=0,12 m; 0,14 m,0,16 m e 0,18 m); Tp=2,0 s e Hs=0,14 m; e Tp=2,5 s e Hs=0,14 m.Apresentam-se as seguintes análises dos dados experimentais: análise temporal e espectral(espectro de amplitude e wavelets) dos valores de elevação da superfície livre ao longo docanal; análise temporal da velocidade das partículas ao longo do canal, no centro da coluna deágua; e análise temporal dos perfis de velocidade das partículas, em posições selecionadas aolongo do canal.
Ano: 2013
Número Páginas:
14p.
Autor(es): Conde, J. M.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Reis, M. T.
Keywords: Rebentação; Análise temporal; Análise espectral; Propagação de onda; Ondas irregulares; Canal de ondas; Modelação física
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Estudo de galgamentos utilizando redes neurais artificiais do tipo ARTMAP com lógica fuzzy
Esta comunicação analisa a aplicabilidade de uma rede neural artificial do tipo ARTMAP comlógica Fuzzy ao estudo do galgamento num trecho do molhe Oeste do Porto de Sines. Osresultados produzidos pela ferramenta foram comparados com dados de galgamento obtidos emensaios em modelo físico bidimensional realizados no LNEC (2008), para o perfil em estudo. Osresultados da nova ferramenta foram ainda comparados com os provenientes de duasferramentas neuronais do tipo multi-layer feed-forward: NN_OVERTOPPING2 (Coeveld et al.,2005) e OVERTOPPING (Verhaeghe, 2005). Verifica-se que a rede ARTMAP-Fuzzy é capaz deestimar valores de galgamento próximos dos valores observados no modelo físico, emboraconsistentemente superiores, apesar de, em geral, apresentar resultados menos satisfatórios quea ferramenta OVERTOPPING. Estes resultados foram obtidos utilizando para parâmetros detreino da nova rede valores ainda não otimizados, pelo que será necessário realizar uma análisede sensibilidade a estes parâmetros para garantir que a rede ARTMAP-Fuzzy gere os melhoresresultados possíveis.
Ano: 2013
Número Páginas:
16p.
Autor(es): Santos, F.; Reis, M. T.; Fortes, C. J. E. M.; Lotufo, A.; Maciel, G.
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Estudo experimental de forças sobre um emissário submarino: influência da direcção da agitação incidente, da presença dos anéis de estabilização e da distância da conduta ao fundo
Na presente comunicação descreve-se e apresentam-se os principais resultados de um estudo de modelação do decaimento do cloro residual realizado em parte do sistema adutor da Águas do Algarve, S.A.. O estudo compreendeu a realização de ensaios laboratoriais, medições de campo e modelação matemática em EPANET. Foram testados três modelos da cinética do decaimento do cloro no seio do escoamento, tendo-se concluído que qualquer um deles descreve com exactidão o decaimento desde que o coeficiente de parede seja devidamente calibrado. Contudo o coeficiente de parede toma valores diferentes consoante o modelo da cinética considerado.Neste estudo foram ainda identificados alguns factores que influenciam decisivamente o rigor do modelo de decaimento de cloro residual. Destes salientam-se a fiabilidade das medições online de cloro, a variação da taxa de decaimento com a temperatura da água e a calibração do coeficiente de parede.Foi ainda testado o novo EPANET Java, uma aplicação que incorpora as capacidades de modelação hidráulica e de qualidade da água do EPANET num ambiente gráfico e interactivo. A sua utilização facilitou a execução e visualidação dos resultados das simulações.
Ano: 2013
Número Páginas:
15p.
Autor(es): Neves, M. G.; Figueira, P.; Afonso, C.; Mendonça, A. C.; Solis, M.; Didier, E.; Reis, M. T.; Clavero, M.; Ortega-Sánchez, M.; Losada, M. A.
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Estudos de ressonância na bacia do terminal XXI do Porto de Sines
Nos últimos anos, têm sido realizados no LNEC estudos de ressonância na bacia portuária doTerminal XXI do porto de Sines. Estes estudos incluem a análise das ondas de longo período eestudos em modelo numérico.Para o estudo das ondas de longo período, analisaram-se as séries temporais de registos deum marégrafo colocado na bacia do Terminal XXI e os dados recolhidos pela boia-ondógrafodirecional do largo de Sines. O estudo em modelo numérico, realizado com o modeloDREAMS, envolveu a caracterização da forma de oscilação ressonante da bacia portuária, aatual e as de diferentes soluções para a extensão do cais do Terminal XXI, e a comparaçãodos resultados com dados medidos in situ, para situações em que houve registo deressonância no interior do porto.No artigo são apresentados o ponto de situação do estudo de análise das ondas de longoperíodo na bacia portuária do Terminal XXI e os resultados da análise das características deressonância dessa bacia para a geometria portuária correspondente à situação em que foramefetuadas as medições no marégrafo, e são discutidos esses resultados, quando confrontadoscom os problemas de ressonância ora identificados.
Ano: 2013
Número Páginas:
15p.
Autor(es): Capitão, R.; Neves, M. G.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.
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Capítulos de Livros
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
153-210 pp.
Autor(es): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Teses de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Ano: 1999
Número Páginas:
159 p.
Autor(es): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
594 p.
Autor(es): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
346 p.
Autor(es): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Ano: 1973
Autor(es): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatórios
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D1.1: Analysis of past extreme events, lessons learned ans SoA models V1
C2IMPRESS is a multi-disciplinary project which aims to enhance understanding and public awareness on multi-hazard risk, based on innovative models, methods, frameworks, tools and technologies to develop decision-making platforms with a fine-grained spatio-temporal data to better assess impacts, vulnerability and resilience on natural hazards. This Report is the Deliverable 1.1 and belongs to Work Package 1, which is mainly addressed to identify the past climate and physical processes that underlie natural disaster events and their consequences
Ano: 2023
Autor(es): Moragues, A.; Estrany, J.; Alves, E.; Zózimo, A. C.; Leitão, T. E.; Ruiz, M.; Oliveira, M. M.; Sfetsos, A.; Fernandes, T. F.
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Demonstration and technical tours plan
A major objective of TRA LISBON 2022 Conference is to boost research and innovation capacity for the transport sector, throughout a full innovation cycle, from idea to market. Having this in view, the project
Ano: 2022
Autor(es): Batista, F. A.; Marecos, V.; Antunes, M. L.; Macedo, A. L.; Freire, A. C.; Capitão, R.; Arsénio, E.; Maia, L.
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Demonstration submission and selection guidelines
The demonstration area will be one of the main focus points of TRA LISBON 2022, presenting multifunctional spaces and being prepared to receive a large number of different types of on-site demonstrations (indoor and outdoor). On-line demonstrations will also be an option, allowing for the widest possible coverage of access for all the participants.The dedicated areas will allow for interactive demonstrations of technological innovations to be carried out by and for industry partners, researchers, and other stakeholders. Demonstrations are an excellent opportunity to introduce conference attendees in an engaging way, as well as to promote new contacts and promising business.
Ano: 2022
Autor(es): Freire, A. C.; Arsénio, E.; Macedo, A. L.; Antunes, M. L.; Capitão, R.; Belinha, M.
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Technical tours organization criteria and procedures report
According to the CSA project plan, WP5.2 task objective is to organize technical tours that feature attractive and interactive showcases aiming at engaging participants into novel technologies for all transport modes and enabling stakeholders and their companies to disseminate and even sell their products and applications to all interested parties.
Ano: 2022
Autor(es): Capitão, R.; Macedo, A. L.; Arsénio, E.; Antunes, M. L.; Freire, A. C.
Editor: TRA LISBON 2022
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Data Repository Rules. Deliverable 10.4
This report is part of HYDRALAB+ Work Package 10, which seeks to strengthen the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken by the HYDRALAB+ partner organisations. It outlines the work carried out by Samui Design & Management Ltd, supported by HR Wallingford, in relation to the development of a data repository structure that can be adopted by participants of the HYDRALAB+ project.
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data from physical modeling; Zenodo; Data repository structure
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Data Storage Report. RECIPE Task 8.2: Overtopping events in breakwaters under climate change scenarios
Reliable prediction of wave run-up/overtopping and structure damage is a key task in the design and safety assessment of coastal and harbor structures. Run-up/overtopping and damage must be below acceptable limits, both in extreme and in normal operating conditions, to guarantee the stability of the structure and the safety of people and assets on and behind the structure. The mean-sea-level rise caused by climate change and its effects on wave climate may increase the number and intensity of run-up/overtopping events and make the existing coastal/harbor structures more vulnerable to damage.Accurate estimates, through physical modelling, of the statistics of overtopping waves for a set of climate change conditions, are needed. The research project HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015) gathers an advanced network of environmental hydraulic institutes in Europe, which provides access to a suite of environmental hydraulic facilities. They play a vital role in the development of climate change adaptation strategies, by allowing the direct testing of adaptation measures and by providing data for numerical model calibration and validation. The use of physical (scale) models allows the simulation of extreme events as they are now, and as they are projected to be under different climate change scenarios.The enclosed dataset refers to the experimental work developed at LNEC within HYDRALAB+ and considers 2D damage and overtopping tests for a rock armor slope, with four different approaches to represent storms. Data of free surface elevation, overtopping and damage is presented.
Ano: 2018
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Capitão, R.
Keywords: Climate change; Overtopping; Data repository
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.1 Critical review. D10.2 Critical Review of data flux between laboratory models, numerical models and field case studies
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.2 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Field data; Numerical modeling data; Physical modeling data; Data flux
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.2 Data Standards and Licenses. D 10.3 Data Standards Report
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.3 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data management options; Experimental data; Data formats
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Protocols for representing variability and unsteadiness in flume facilities. Deliverable Number 8.2
This deliverable is related to task 8.2
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Extreme events; Climate change; Variability in flume facilities
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Sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima - Relatório inicial Arquitetura e características gerais do sistema para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pi
Neste relatório inicial são apresentadas a arquitetura e as caraterísticas gerais dos protótipos do sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pico e Praia da Vitória. Os três protótipos em desenvolvimento têm por base uma arquitetura semelhante, com características distintas, nomeadamente no que respeita à localização dos dados de base, às malhas computacionais utilizadas e às características físicas das fronteiras, tanto no plano horizontal (interface terra-mar), como no vertical (batimetria dos fundos). Caracteriza-se o layout geral dos portos, bem como a sua morfologia e operabilidade.
Ano: 2018
Autor(es): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.
Keywords: Porto de Praia da Vitória; Porto de São Roque do Pico; Porto de Madalena do Pico; Agitação marítima; Alerta e gestão de riscos; Sistema de previsão
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Outros
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Risk Perception of Coastal Flooding in Praia da Vitória, Azores
The project LIFEGARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal unicipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in Praia da Vitória, Terceira, Azores, to understand the civilians perception of coastal flooding events.
Ano: 2024
Autor(es): Lima, L.; Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.
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Social Surveys Indicating the Resilience of Urban Coastal Localities in Macaronesia to Coastal Flooding
The project LIFE-GARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal municipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in both localities in order to understand the civilians perception of coastal flooding events
Ano: 2024
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Lima, L.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; Modino, R.; Barroso, J. G.; Cruz, C. G.; Comes, L.
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Avaliação da Estabilidade do Quebra-Mar Destacado do Porto Inglês (Ilha do Maio
Realização de ensaios em modelo físico reduzido 3D para a avaliação da estabilidade do quebra-mar destacado do Porto Inlgês, Maio, Cabo-Verde
Ano: 2023
Autor(es): Soares, R. E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Neves, M. G.
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Physical modelling of wave-induced plant drag coefficient
N/A
Ano: 2019
Autor(es): Reis, R.; Suzuki , T.; LUBBERS, B.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.
Keywords: Flume experiments; Wave propagation; Plant flexibility; Vegetation
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Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment using ANP methodology
Adverse sea conditions can cause emergency situations associated to wave overtopping, which endanger the safety of people and goods, with negative impacts for society, the economy and the environment. Therefore, a methodology to assess the overtopping risk in port and coastal areas is essential for a proper planning and management of these areas.The Portuguese National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) has been developing the HIDRALERTA system, an integrated decision-support tool for port and coastal management, which focus in preventing and supporting the management of emergency situations and the long-term planning of interventions in the study areas. It enables the user to calculate the risk for various port and coastal activities, starting with the characterization of sea-waves, wind field and tide levels at the study regions.HIDRALERTA was already tested at different places in Portugal: Costa da Caparica beach, in Almada, and port of Praia da Vitória, in the Azores. However, in both cases, the evaluation of wave overtopping / flooding consequences was carried out using a quite simple approach. In fact, such consequences were assessed only at a global and qualitative level, based on information provided by the responsible authorities.This paper aims at testing a quantitative methodology to evaluate overtopping consequences: the Analytic Network Process (ANP). This methodology was proposed to solve complex decision-making problems and its objective is to calculate the priorities among decision elements which will define their final weights on the consequences. The ANP approach can produce interdependencies between criteria and compute the respective weight of each criterion. Such a network model with dependence and feedback improves the priorities derived from judgements and makes prediction more accurate. So, the ANP allows comparison among clusters of elements. Furthermore, in this methodology we take into account the impacts of alternatives on the importance of criteria, by normalizing the comparison matrix. Thus, the given alternatives can influence the ranking of criteria.Application of the ANP methodology to the case study of Praia da Vitória port is presented and a consequences level map is obtained.
Ano: 2016
Autor(es): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Keywords: Praia da Vitória port; Analytic Network Process (ANP); Risk; Wave overtopping
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Sistema de alerta para a navegação em portos
Apresenta-se um novo sistema de alerta para navios amarrados em portos que se encontra em desenvolvimento no Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O sistema SWAMS_ALERTA é um sistema de previsão e alerta baseado na avaliação do risco associado ao comportamento de navios amarrados em zonas portuárias.Os riscos associados a navios amarrados decorrem de movimentos excessivos, quer no plano horizontal, quer no plano vertical. Estes movimentos podem condicionar as atividades portuárias, nomeadamente cargas e descargas, mas em casos extremos podem levar à ocorrência de situações de emergência, tais como rotura de cabos, rotura de cabeços de amarração ou até colisões com o cais. As consequências deste tipo de situações envolvem sempre grandes prejuízos materiais e por vezes humanos.O sistema SWAMS_ALERTA utiliza as medições e previsões de agitação marítima para a determinação dos seus efeitos em termos de movimentos nos seis graus de liberdade e forças nas amarras e defensas quando o navio se encontra estacionado no cais. Para tal, o sistema recorre a uma série de modelos numéricos, interligados entre si. A comparação destes valores com valores máximos admissíveis pré-estabelecidos permite a avaliação, em tempo real, de situações de emergência e a emissão de alertas dirigidos às entidades portuárias.O sistema é constituído por 4 módulos:I
Ano: 2016
Autor(es): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Keywords: Navios amarrados; Riscos; Sistema de previsão e alerta
CONSTRUÇÃO DA EXPANSÃO DO PORTO DE SAL-REI 1ª FASE (ILHA DA BOAVISTA CABO VERDE) Ensaios bidimensionais em modelo reduzido Parecer Técnico
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Definição da Geometria para um Recife Artificial Multifuncional em Leirosa (Poster)
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
1.
Autor(es): Neves, M. G.; Antunes do Carmo, J.
Editor: Gestão Costeira: Vulnerabilidades e Riscos na Região Centro
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Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual Report of pOST-dOCTORAL rESEARCH
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
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Guidelines and Recommendations for River Information Services - PIANC
N/A
Ano: 2004
Autor(es): J.A Covas
Editor: ******
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