Artigos de Revista
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Caractrização e propagação da agitação marítima na praia de Porto Santo, Madeira
N/A
Ano: 2004
Número Páginas:
17 p.
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Coli, A. B.
Editor: Artigo publicado da revista de Recursos Hídricos (APRH)
Volume:
vol. 25 nº 2, pp 25-42.
Info
Emissários Submarinos em Portugal
N/A
Ano: 2004
Número Páginas:
11 p.
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.; Neves, M. G.; Silva, L. G.
Editor: Artigo publicado na Revista da Associação de Recursos Hídricos
Info
Implementation of direct and iterative methods for a class of Helmholtz wave problems
N/A
Ano: 2004
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Santos, M. A. V.
Editor: Computers&Structures - Special Issue, Eds. Carlos Mota Soares
Info
Influência do espectro direccional incidente na propagação da agitação irregular com o modelo DREAMS_S. Caso da barra do Ancão
N/A
Ano: 2004
Número Páginas:
13 p.
Autor(es): Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.
Editor: Artigo publicado na Revista da Associção de Recursos Hídricos
Info
An Element-By-Element Mild-Slope Model For Wave Propagation Studies
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Fernandes, J. L. M.; Santos, M. A. V.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: Journal of Coastal Research, SI 39 (Proceedings of the 8th International Coastal Symposium). Itajaí, SC Brazil, ISSN 0749-0208
Info
Comparative analysis of numerical wave models for wave propagation over varying sloping bottoms
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Gil, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Didier, E.; Clemént, A.
Editor: ISOPE 2004. 23-28. Toulon, France, Maio de 2004
Info
Comparative analysis of wave regimes obtained with TRANSFER and MAR3G methodologies
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Carvalho, F.
Editor: ISOPE 2004. 23-28. Toulon, France, Maio de 2004
Info
Implementation of direct and iterative methods for a class of helmholtz wave problems
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Santos, M. A. V.
Editor: Computers&Structures
Info
Irregular wave propagation model application to an open coastal area
N/A
Ano: 2003
Número Páginas:
6 p.
Autor(es): Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Fernandes, J. L. M.; Ferreira, Ó.
Editor: Journal of Coastal Research, SI 39 (Proceedings of the 8th International Coastal Symposium). Itajaí, SC Brazil, ISSN 0749-0208
Info
Modelo de propagação e deformação da agitação marítima para estudos de agitação e ressonância
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Santos, M. A. V.; Fernandes, J. L. M.; Covas, J. A.
Editor: VETOR
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Comunicações
Info
O papel da modelação física no apoio aos estudos de engenharia costeira e portuária. Desafios e oportunidades
Neste artigo, apresenta-se uma descrição do papel da modelação física no apoio aos estudos de Engenharia Costeira e Portuária, ilustrando-se as suas potencialidades com exemplos de casos de estudo.Referem-se os contributos inovadores em conceitos, equipamentos, técnicas e procedimentos experimentais que têm sido desenvolvidos nos recentes anos. Assim, apresentam-se metodologias a explorar no futuro, tais como procedimentos destinados a facilitar, agilizar e automatizar as análises de estabilidade e galgamentos de quebra-mares, assim como dos danos no manto protetor, provocados pela agitação marítima nele incidente, e o acesso remoto a ensaios experimentais, e à informação associada à realização destes, a clientes/investigadores interessados.Por fim, são apontados cenários de desenvolvimento para a modelação física de modo a lidar com as consequências das alterações climáticas, e que incorporem: a) sequências de eventos de temporal, incluindo efeitos cumulativos, b) a subida do nível médio do mar; c) técnicas de medição não intrusivas que permitam obter a análise de fenómenos complexos, com características de grande variabilidade temporal e espacial, sem interferir nos mesmos ou no próprio sistema modelado.
Ano: 2016
Número Páginas:
13p.
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Reis, M. T. L. G. V.
Editor: LNEC
Keywords: Engenharia costeira e portuária; Desafios e oportunidades; Casos de estudo; Modelação física
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Otimização da arquitetura computacional do sistema HIDRALERTA
A presente comunicação descreve o conjunto de procedimentos adotados para tornar maisfuncional, eficiente e fidedigno o sistema de previsão e alerta de galgamentos em zonascosteiras e portuárias - HIDRALERTA. Estes procedimentos incidiram essencialmente emdois módulos do sistema: o módulo de caraterização da agitação marítima e o módulo dosistema de alerta, que inclui a plataforma Web.O módulo da agitação marítima requer maior capacidade de processamento, e, por isso, foimigrado para o Cluster MEDUSA possibilitando a execução paralelizada dos vários modelosnuméricos de geração, propagação e deformação da agitação marítima em zonas costeirase portuárias. A execução paralelizada permite um aumento da resolução temporal dasprevisões do sistema sem comprometer a rapidez de processamento.A plataforma Web permite dois tipos distintos de visualização diária de resultados: imagensestáticas, que contêm resultados dos modelos numéricos, e um WebGIS, que visa umarápida, eficiente e detalhada análise das previsões do HIDRALERTA. Nesta plataforma foiainda criada uma ferramenta de validação, acessível ao utilizador, que compara os dados daboia ondógrafo da Praia da Vitória (mantida parcialmente através do projecto ESTRAMARMAC/3/C177) com os valores calculados pelo sistema, conferindo uma maior confiança aosresultados do HIDRALERTA. O sistema de alerta foi também desenvolvido de forma aenviar alertas via E-mail. Nos casos que o justifiquem, um alerta emitido automaticamentepelo HIDRALERTA é enviado às entidades competentes, informando-as, com a maiorantecipação possível, das zonas/atividades em risco.
Ano: 2016
Número Páginas:
13p.
Autor(es): Lopes, P.; Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Garcia, T.; Azevedo, E. B.; Rodrigues, M. C.; Rodrigues, A.; Sabino, A.
Editor: APRH
Keywords: Sistemas de informação geográfica; Paralelização computacional; Sistema de alerta; Previsão em tempo real
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Overtopping risk evaluation at the portuguese coast: Leixões, Lisbon/Caparica and Sines study cases
To tackle recurrent emergency situations due to adverse sea wave conditions, often observed in Portuguese ports and coasts, a research project (HIDRALERTA) is underway to build a methodology and a system for long-term planning, wave climate forecast and early warning to be applied to those areas. This system deals with phenomena such as run-up, overtopping and flooding. lt wiII eventually empower the nationa! authorities with tools or systems that allow proper identification of risk areas and emergency situations and enable coastal and port authorities to select adequate and timely measures as to avoid Ioss of lives and minimize damages Iikely to arise from emergency situations. This system is now operative and has been already applied to several places along the coast of Portugal.
Ano: 2016
Número Páginas:
301-313pp.
Autor(es): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Poseiro, P.; Reis, M. T. L. G. V.; Pereira, T.
Editor: EdiBios
Keywords: Flooding; Wave climate; Risk; Overtopping
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Previsão e validação de galgamentos oceânicos no sistema HIDRALERTA.
São apresentadas algumas das técnicas de validação em curso para o sistema de previsãoe alerta de galgamentos oceânicos no porto e na baía da Praia da Vitória, Ilha Terceira,Açores. Através de hindcast, demonstra-se a capacidade do sistema HIDRALERTA emreproduzir eventos históricos responsáveis pela ocorrência de grandes galgamentos, comosucedido durante um grande temporal em 2001, em que as condições de agitação marítimae consequentes galgamentos originaram a destruição parcial do molhe Sul do porto. Atravésde forecast, comparam-se previsões diárias do sistema com dados de bóia-ondógrafo e cominformações in situ fornecidas por observadores locais, validando assim diariamente osistema. Este procedimento está em curso desde o início do Inverno marítimo de 2015/16. Acomparação dos resultados de hindcast e forecast com, respectivamente, dados históricos eobservações, permite concluir que o sistema representa uma ferramenta fiável no processode tomada de decisão relativamente à gestão de risco e intempéries em zonas costeiras eportuárias.
Ano: 2016
Número Páginas:
14p.
Autor(es): Garcia, T.; Reis, M. T.; Poseiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Lopes, P.; Lourenço, I.; Azevedo, E. B.; Rodrigues, M. C.
Editor: APRH
Keywords: Açores; Praia da Vitória; Validação; HIDRALERTA; Sistema de previsão e alerta; Galgamentos oceânicos
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Probability of failure of monopile foundations based on laboratory measurements
Monopile foundations are in the lead as the most common offshore substructure worldwide. Therefore, the study of their behaviour and the optimisation of their design represent important contributions, for the development of the offshore wind sector. In order to optimise the design process of monopiles in the marine environment, it is important to account for the uncertainties that can affect these structures, namely those relating to scour phenomena and the means of scour protection. Uncertainty relating to scour can be handled by means of statistical approaches. Probabilistic design methods may enable the optimisation of design procedures.This paper combines several results from physical modelling of scour development and a probabilistic model has been applied and extended to obtain probabilities of failure for the monopiles tested. This investigation will be used for comparison and calibration of the next phase of research, with a similar probabilistic approach being extended for waves and currents combined. The results presented are also used to provide an insight into future research concerning the failure of scour protection schemes. The relationship between safety factors and probabilities of failure of the monopiles is also presented.
Ano: 2016
Número Páginas:
10p.
Autor(es): Fazeres-Ferradosa, T.; Taveira-Pinto, F.; Simons, R.; Reis, M. T. L. G. V.; Neves, L.
Editor: University of Ottawa
Keywords: Safety factor; Probability of failure; Monopile foundations; Monte Carlo; Scour
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Propagação de ondas em canal de largura variável
O presente trabalho visa estudar numericamente a influência de uma alteração da configuração em planta de um canal na propagação de ondas. Para tal, foi utilizado o modelo OpenFOAM® baseado nas equações RANS (Reynolds
Ano: 2016
Número Páginas:
151-154pp.
Autor(es): Neves, D. R.; Pires Silva, A.; Fortes, C. J. E. M.; Matos, J.S.G.
Editor: Instituto Hidrográfico
Keywords: Estreitamento; RANS; OpenFoam; Canal de ondas numérico; Propagação de onda
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Recentes desenvolvimentos da base de dados ANOSOM - análise da observação sistemática de obras marítimas
Os quebra-mares de talude são estruturas normalmente utilizadas para proteção portuária eestão sujeitas durante a sua vida útil a diferentes solicitações (p.e., agitação marítima). Aavaliação do seu estado estrutural e a previsão do seu comportamento ao longo do tempotorna-se um assunto fundamental de modo a evitar significativos prejuízos materiais.É nesse âmbito que se insere o programa de observação sistemática, em curso no LNEC,desde 1986, para quebra-mares localizados em Portugal Continental, no qual o LNEC efetuainspeções periódicas e avalia as condições de segurança de cada quebra-mar, bem como oestado de risco da estrutura com vista à melhor gestão das operaçõesmanutenção/reparação.Para apoio a esse programa desenvolveu-se a aplicação informática ANOSOM, emMicrosoft Access
Ano: 2016
Número Páginas:
13p.
Autor(es): Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Lopes, P.
Editor: APRH
Keywords: Quebra-mares; Obras marítimas; Observação sistemática; Base de dados
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Run-up on a rubble mound breakwater: comparison of empirical formulae and physical model results
The present study focuses on the comparison of measured wave run-up values obtained in physical model tests with those predicted by different empirical formulae. Tests were carried out in a flume for a cross-section of a rubble mound breakwater with an armour layer of tetrapods and rock, and a recurved wave return wall. The model represents the cross-section of the south breakwater of Praia da Vitória harbour (Azores, Portugal) that directly protects quay 12. Two water levels and several incident wave conditions were tested. Empirical runup formulae from Van der Meer & Stam (1992), Pullen et al. (2007) and Bonakdar & Etemad- Shahidi (2011) were applied for the tested conditions and comparisons were made with experimental values of the two percent wave run-up, R2% . Generally, the agreement between predictions and measurements was better for mean low water than for mean high water springs, with all formulae over predicting measurements for the latter.
Ano: 2016
Número Páginas:
12p.
Autor(es): Poseiro, P.; Reis, M. T. L. G. V.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Garcia, T.
Editor: LNEC
Keywords: South breakwater of Praia da Vitória; Empirical formulae; Physical modelling; Run-up
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Ship movements
A set of physical model tests was run in to characterize the ship
Ano: 2016
Número Páginas:
492-501pp.
Autor(es): Pinheiro, L.; Simão, J.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
Keywords: WAMIT; Physical model; Ship movements
Info
Ship movements' analysis in a scale model
A set of physical model tests was run in order to characterize the ship
Ano: 2016
Número Páginas:
12p.
Autor(es): Simão, J.; Pinheiro, L.; Lesme, H.; Hinostroza , M.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: LNEC
Keywords: Maritime agitation; Movements of the ship; Experimental test
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Capítulos de Livros
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
153-210 pp.
Autor(es): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Teses de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Ano: 1999
Número Páginas:
159 p.
Autor(es): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
594 p.
Autor(es): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
346 p.
Autor(es): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Ano: 1973
Autor(es): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatórios
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D1.1: Analysis of past extreme events, lessons learned ans SoA models V1
C2IMPRESS is a multi-disciplinary project which aims to enhance understanding and public awareness on multi-hazard risk, based on innovative models, methods, frameworks, tools and technologies to develop decision-making platforms with a fine-grained spatio-temporal data to better assess impacts, vulnerability and resilience on natural hazards. This Report is the Deliverable 1.1 and belongs to Work Package 1, which is mainly addressed to identify the past climate and physical processes that underlie natural disaster events and their consequences
Ano: 2023
Autor(es): Moragues, A.; Estrany, J.; Alves, E.; Zózimo, A. C.; Leitão, T. E.; Ruiz, M.; Oliveira, M. M.; Sfetsos, A.; Fernandes, T. F.
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Demonstration and technical tours plan
A major objective of TRA LISBON 2022 Conference is to boost research and innovation capacity for the transport sector, throughout a full innovation cycle, from idea to market. Having this in view, the project
Ano: 2022
Autor(es): Batista, F. A.; Marecos, V.; Antunes, M. L.; Macedo, A. L.; Freire, A. C.; Capitão, R.; Arsénio, E.; Maia, L.
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Demonstration submission and selection guidelines
The demonstration area will be one of the main focus points of TRA LISBON 2022, presenting multifunctional spaces and being prepared to receive a large number of different types of on-site demonstrations (indoor and outdoor). On-line demonstrations will also be an option, allowing for the widest possible coverage of access for all the participants.The dedicated areas will allow for interactive demonstrations of technological innovations to be carried out by and for industry partners, researchers, and other stakeholders. Demonstrations are an excellent opportunity to introduce conference attendees in an engaging way, as well as to promote new contacts and promising business.
Ano: 2022
Autor(es): Freire, A. C.; Arsénio, E.; Macedo, A. L.; Antunes, M. L.; Capitão, R.; Belinha, M.
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Technical tours organization criteria and procedures report
According to the CSA project plan, WP5.2 task objective is to organize technical tours that feature attractive and interactive showcases aiming at engaging participants into novel technologies for all transport modes and enabling stakeholders and their companies to disseminate and even sell their products and applications to all interested parties.
Ano: 2022
Autor(es): Capitão, R.; Macedo, A. L.; Arsénio, E.; Antunes, M. L.; Freire, A. C.
Editor: TRA LISBON 2022
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Data Repository Rules. Deliverable 10.4
This report is part of HYDRALAB+ Work Package 10, which seeks to strengthen the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken by the HYDRALAB+ partner organisations. It outlines the work carried out by Samui Design & Management Ltd, supported by HR Wallingford, in relation to the development of a data repository structure that can be adopted by participants of the HYDRALAB+ project.
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data from physical modeling; Zenodo; Data repository structure
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Data Storage Report. RECIPE Task 8.2: Overtopping events in breakwaters under climate change scenarios
Reliable prediction of wave run-up/overtopping and structure damage is a key task in the design and safety assessment of coastal and harbor structures. Run-up/overtopping and damage must be below acceptable limits, both in extreme and in normal operating conditions, to guarantee the stability of the structure and the safety of people and assets on and behind the structure. The mean-sea-level rise caused by climate change and its effects on wave climate may increase the number and intensity of run-up/overtopping events and make the existing coastal/harbor structures more vulnerable to damage.Accurate estimates, through physical modelling, of the statistics of overtopping waves for a set of climate change conditions, are needed. The research project HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015) gathers an advanced network of environmental hydraulic institutes in Europe, which provides access to a suite of environmental hydraulic facilities. They play a vital role in the development of climate change adaptation strategies, by allowing the direct testing of adaptation measures and by providing data for numerical model calibration and validation. The use of physical (scale) models allows the simulation of extreme events as they are now, and as they are projected to be under different climate change scenarios.The enclosed dataset refers to the experimental work developed at LNEC within HYDRALAB+ and considers 2D damage and overtopping tests for a rock armor slope, with four different approaches to represent storms. Data of free surface elevation, overtopping and damage is presented.
Ano: 2018
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Capitão, R.
Keywords: Climate change; Overtopping; Data repository
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.1 Critical review. D10.2 Critical Review of data flux between laboratory models, numerical models and field case studies
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.2 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Field data; Numerical modeling data; Physical modeling data; Data flux
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.2 Data Standards and Licenses. D 10.3 Data Standards Report
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.3 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data management options; Experimental data; Data formats
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Protocols for representing variability and unsteadiness in flume facilities. Deliverable Number 8.2
This deliverable is related to task 8.2
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Extreme events; Climate change; Variability in flume facilities
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Sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima - Relatório inicial Arquitetura e características gerais do sistema para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pi
Neste relatório inicial são apresentadas a arquitetura e as caraterísticas gerais dos protótipos do sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pico e Praia da Vitória. Os três protótipos em desenvolvimento têm por base uma arquitetura semelhante, com características distintas, nomeadamente no que respeita à localização dos dados de base, às malhas computacionais utilizadas e às características físicas das fronteiras, tanto no plano horizontal (interface terra-mar), como no vertical (batimetria dos fundos). Caracteriza-se o layout geral dos portos, bem como a sua morfologia e operabilidade.
Ano: 2018
Autor(es): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.
Keywords: Porto de Praia da Vitória; Porto de São Roque do Pico; Porto de Madalena do Pico; Agitação marítima; Alerta e gestão de riscos; Sistema de previsão
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Outros
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Risk Perception of Coastal Flooding in Praia da Vitória, Azores
The project LIFEGARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal unicipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in Praia da Vitória, Terceira, Azores, to understand the civilians perception of coastal flooding events.
Ano: 2024
Autor(es): Lima, L.; Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.
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Social Surveys Indicating the Resilience of Urban Coastal Localities in Macaronesia to Coastal Flooding
The project LIFE-GARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal municipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in both localities in order to understand the civilians perception of coastal flooding events
Ano: 2024
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Lima, L.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; Modino, R.; Barroso, J. G.; Cruz, C. G.; Comes, L.
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Avaliação da Estabilidade do Quebra-Mar Destacado do Porto Inglês (Ilha do Maio
Realização de ensaios em modelo físico reduzido 3D para a avaliação da estabilidade do quebra-mar destacado do Porto Inlgês, Maio, Cabo-Verde
Ano: 2023
Autor(es): Soares, R. E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Neves, M. G.
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Physical modelling of wave-induced plant drag coefficient
N/A
Ano: 2019
Autor(es): Reis, R.; Suzuki , T.; LUBBERS, B.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.
Keywords: Flume experiments; Wave propagation; Plant flexibility; Vegetation
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Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment using ANP methodology
Adverse sea conditions can cause emergency situations associated to wave overtopping, which endanger the safety of people and goods, with negative impacts for society, the economy and the environment. Therefore, a methodology to assess the overtopping risk in port and coastal areas is essential for a proper planning and management of these areas.The Portuguese National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) has been developing the HIDRALERTA system, an integrated decision-support tool for port and coastal management, which focus in preventing and supporting the management of emergency situations and the long-term planning of interventions in the study areas. It enables the user to calculate the risk for various port and coastal activities, starting with the characterization of sea-waves, wind field and tide levels at the study regions.HIDRALERTA was already tested at different places in Portugal: Costa da Caparica beach, in Almada, and port of Praia da Vitória, in the Azores. However, in both cases, the evaluation of wave overtopping / flooding consequences was carried out using a quite simple approach. In fact, such consequences were assessed only at a global and qualitative level, based on information provided by the responsible authorities.This paper aims at testing a quantitative methodology to evaluate overtopping consequences: the Analytic Network Process (ANP). This methodology was proposed to solve complex decision-making problems and its objective is to calculate the priorities among decision elements which will define their final weights on the consequences. The ANP approach can produce interdependencies between criteria and compute the respective weight of each criterion. Such a network model with dependence and feedback improves the priorities derived from judgements and makes prediction more accurate. So, the ANP allows comparison among clusters of elements. Furthermore, in this methodology we take into account the impacts of alternatives on the importance of criteria, by normalizing the comparison matrix. Thus, the given alternatives can influence the ranking of criteria.Application of the ANP methodology to the case study of Praia da Vitória port is presented and a consequences level map is obtained.
Ano: 2016
Autor(es): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Keywords: Praia da Vitória port; Analytic Network Process (ANP); Risk; Wave overtopping
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Sistema de alerta para a navegação em portos
Apresenta-se um novo sistema de alerta para navios amarrados em portos que se encontra em desenvolvimento no Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O sistema SWAMS_ALERTA é um sistema de previsão e alerta baseado na avaliação do risco associado ao comportamento de navios amarrados em zonas portuárias.Os riscos associados a navios amarrados decorrem de movimentos excessivos, quer no plano horizontal, quer no plano vertical. Estes movimentos podem condicionar as atividades portuárias, nomeadamente cargas e descargas, mas em casos extremos podem levar à ocorrência de situações de emergência, tais como rotura de cabos, rotura de cabeços de amarração ou até colisões com o cais. As consequências deste tipo de situações envolvem sempre grandes prejuízos materiais e por vezes humanos.O sistema SWAMS_ALERTA utiliza as medições e previsões de agitação marítima para a determinação dos seus efeitos em termos de movimentos nos seis graus de liberdade e forças nas amarras e defensas quando o navio se encontra estacionado no cais. Para tal, o sistema recorre a uma série de modelos numéricos, interligados entre si. A comparação destes valores com valores máximos admissíveis pré-estabelecidos permite a avaliação, em tempo real, de situações de emergência e a emissão de alertas dirigidos às entidades portuárias.O sistema é constituído por 4 módulos:I
Ano: 2016
Autor(es): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Keywords: Navios amarrados; Riscos; Sistema de previsão e alerta
CONSTRUÇÃO DA EXPANSÃO DO PORTO DE SAL-REI 1ª FASE (ILHA DA BOAVISTA CABO VERDE) Ensaios bidimensionais em modelo reduzido Parecer Técnico
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Definição da Geometria para um Recife Artificial Multifuncional em Leirosa (Poster)
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
1.
Autor(es): Neves, M. G.; Antunes do Carmo, J.
Editor: Gestão Costeira: Vulnerabilidades e Riscos na Região Centro
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Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual Report of pOST-dOCTORAL rESEARCH
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
Info
Guidelines and Recommendations for River Information Services - PIANC
N/A
Ano: 2004
Autor(es): J.A Covas
Editor: ******
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