Artigos de Revista
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Caractrização e propagação da agitação marítima na praia de Porto Santo, Madeira
N/A
Ano: 2004
Número Páginas:
17 p.
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Coli, A. B.
Editor: Artigo publicado da revista de Recursos Hídricos (APRH)
Volume:
vol. 25 nº 2, pp 25-42.
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Emissários Submarinos em Portugal
N/A
Ano: 2004
Número Páginas:
11 p.
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.; Neves, M. G.; Silva, L. G.
Editor: Artigo publicado na Revista da Associação de Recursos Hídricos
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Implementation of direct and iterative methods for a class of Helmholtz wave problems
N/A
Ano: 2004
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Santos, M. A. V.
Editor: Computers&Structures - Special Issue, Eds. Carlos Mota Soares
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Influência do espectro direccional incidente na propagação da agitação irregular com o modelo DREAMS_S. Caso da barra do Ancão
N/A
Ano: 2004
Número Páginas:
13 p.
Autor(es): Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.
Editor: Artigo publicado na Revista da Associção de Recursos Hídricos
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An Element-By-Element Mild-Slope Model For Wave Propagation Studies
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Fernandes, J. L. M.; Santos, M. A. V.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: Journal of Coastal Research, SI 39 (Proceedings of the 8th International Coastal Symposium). Itajaí, SC Brazil, ISSN 0749-0208
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Comparative analysis of numerical wave models for wave propagation over varying sloping bottoms
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Gil, L.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.; Didier, E.; Clemént, A.
Editor: ISOPE 2004. 23-28. Toulon, France, Maio de 2004
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Comparative analysis of wave regimes obtained with TRANSFER and MAR3G methodologies
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.; Carvalho, F.
Editor: ISOPE 2004. 23-28. Toulon, France, Maio de 2004
Info
Implementation of direct and iterative methods for a class of helmholtz wave problems
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Santos, M. A. V.
Editor: Computers&Structures
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Irregular wave propagation model application to an open coastal area
N/A
Ano: 2003
Número Páginas:
6 p.
Autor(es): Zózimo, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Fernandes, J. L. M.; Ferreira, Ó.
Editor: Journal of Coastal Research, SI 39 (Proceedings of the 8th International Coastal Symposium). Itajaí, SC Brazil, ISSN 0749-0208
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Modelo de propagação e deformação da agitação marítima para estudos de agitação e ressonância
N/A
Ano: 2003
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Santos, M. A. V.; Fernandes, J. L. M.; Covas, J. A.
Editor: VETOR
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Comunicações
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Numerical simulation of low Reynolds number flows over two circular cylinders in tandem
Flow interference between two circularcylinders, with same diameter D, in tandemarrangement is investigated numerically using afully coupled resolution method. Numericalsimulations are performed for Reynolds numberRe=200, with centre-to-centre cylinder distance Lvarying from 1.5 to 10D. The two-dimensionalNavier-Stokes equations are written in integral formand discretized by the finite volume method forunstructured grids. Equations are solved using anoriginal fully coupled resolution method, withoutany transformation of continuity equation, thatallows obtaining simultaneously velocity andpressure fields. Results analysis shows that changein flow topology occurs at L=4D and manifests by alarge jump on mean and fluctuating forces andStrouhal number. Similar trend is observed forpresent results at Re=200 and that obtained in aprevious study at Re=100. It is show that maximumlift force is reached when vortex shedding of thetwo cylinders is in-phase and that forces acting oneach cylinder are influenced by the phase lag offluctuating lift between the two cylinders.
Ano: 2009
Número Páginas:
8p.
Autor(es): Didier, E.
Editor: The 14th International Conference on Fluid Flow Technologies
Keywords: Vortex shedding; Unstructured grid; Unsteady flow; Two tandem circular cylinders; Fully coupled resolution method; Finite volume
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Simulação numérica da interacção de uma onda regular com um cilindro submerso - Comparação de três códigos numéricos
Este artigo apresenta um estudo comparativo entre três códigos numéricos (CANAL, FLUENT e FLUINCO)com o objectivo de validar os dois últimos face a resultados experimentais. É simulada a interacção entre umaonda regular e um cilindro horizontal submerso perpendicularmente à direcção de propagação das ondas, como eixo a 3 raios de profundidade. O comprimento de onda utilizado corresponde a uma situação de grandeprofundidade.
Ano: 2009
Número Páginas:
9P.
Autor(es): Conde, J. M. P.; Didier, E.; Teixeira, P. R. F.
Keywords: Canal; Fluinco; Fluent; Vof; Interacção onda - cilindro submerso
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Simulação numérica de um dispositivo de aproveitamento da energia das ondas do tipo coluna de água oscilante
O potencial de utilização em grande escala da energia das ondas oceânicas tem a capacidade decobrir uma parcela considerável do consumo de energia eléctrica a nível mundial. O sistema decoluna de água oscilante (CAO) é considerado o tipo de dispositivo de aproveitamento da energia dasondas (DAEO) do oceano tecnicamente mais conhecido.No presente trabalho é aplicado o código comercial FLUENT que resolve as equações de Navier-Stokes utilizando a técnica VoF (Volume of Fluid) para simular a acção de uma onda regular sobreum DAEO-CAO. O objectivo do trabalho consiste na validação do código para este tipo deescoamentos, com o intuito de o aplicar de forma sistemática no projecto de sistemas deaproveitamento de energia das ondas.Neste artigo apresentam-se os resultados obtidos por simulação numérica para dois casos: ainteracção de uma onda regular com um cilindro horizontal totalmente submerso; e a interacção deuma onda regular com um DAEO-CAO. O primeiro caso, sendo bidimensional, permitiu determinarqual deveria ser o refinamento da malha a utilizar. A comparação dos resultados obtidos com dadosexperimentais e de outros códigos numéricos permitiu, face à boa qualidade dos resultados numéricos,optimizar a malha utilizada no segundo caso (tridimensional) de forma a obter resultados precisossem tempos de cálculo excessivos. O segundo caso simulado, que corresponde a um modelosimplificado de um DAEO-CAO, permitiu concluir da boa qualidade dos resultados obtidos, existindouma boa correspondência entre estes, os experimentais e os obtidos por outro código numérico.
Ano: 2009
Número Páginas:
8p.
Autor(es): Conde, J. M. P.; Didier, E.
Keywords: Fluent; Coluna de água oscilante; Energia das ondas; Propagação de ondas; Simulação numérica
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Simulação numérica não linear do escoamento gerado pela interacção entre a agitação marítima e conversores pontuais de energia das ondas
Neste trabalho apresentam-se os pormenores construtivos e valida-se um modelo numérico que tem por base ocódigo FLUENT-ANSYS. As equações da continuidade e de Navier-Stokes / Navier-Stokes-Reynolds sãoresolvidas numericamente utilizando-se uma técnica VoF na identificação da superfície livre. O modelo permiteassim simular escoamentos não lineares com superfície livre. Estuda-se a interacção não linear de uma ondamonocromática com um conversor de energia das ondas da família dos sistemas de corpos oscilantesaxissimétricos de absorção pontual.
Ano: 2009
Número Páginas:
10p.
Autor(es): Barreiro, T.; Didier, E.; Gil, L.; Alves, M.
Keywords: Vof; Superfície livre; Ceo; Energia das ondas
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Wave overtopping of a typical coastal structure of the Portuguese coast using a SPH model
Smoothed Particle Hydrodynamics (SPH) method is a mesh-free, Lagrangian, particle method for modeling freesurfaceflows. The potential range of applications is very wide (waves, impact on dams, offshore...) as the meshfreetechnique facilitates the simulation of highly distorted fluids/bodies, whereas Eulerian methods can bedifficult to apply. Models based on SPH are an option to address coastal processes, particularly the interactionbetween waves and coastal structures, i.e. wave overtopping, that is a practical problem in coastal engineering. Itinvolves complicated free surface deformations and SPH model is an ideal approach to simulate such a process.The paper presents an engineering application of SPH model to define the efficiency of a typical coastal structureof the Portuguese coast under stormy conditions. The model is used to characterize the run-up, free surfaceelevation near the structure and overtopping of the coastal structure, determining the maximum water velocityand water height over the structure. It is shown that numerical results, obtained for the prototype, present asimilar trend comparing with data from physical modeling performed in test flume, using a model scale of 1:40.
Ano: 2009
Número Páginas:
496-500.
Autor(es): Didier, E.; Neves, M. G.
Editor: Journal of Coastal Research
Keywords: Hydrodynamics; Lagrangian model; Interaction wave-coastal structure
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Previsão da Agitação Marítima no Estuário do Tejo utilizando o Modelo SWAN
N/A
Ano: 2006
Autor(es): Santos, J. A.; Capitão, R.; Coli, A. B.; Fortes, C. J. E. M.; Freire, P.
Editor: ******
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20 anos de ensaios em modelo reduzido para obras marítimas da Região Autónoma dos Açores
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Silva, L. G.
Editor: ******
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An operational tool for wave regime characterization and propagation. Application to the Port of Sines
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Análise do comportamento do modelo de propagação de ondas EpE_CG em grandes áreas costeiras: Barra do Anção e Porto de Sines
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.; Vaz dos Santos, M. A.
Editor: ******
Info
Análise do desempenho de filtros num modelo não-linear de propagação de ondas
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Fernandes, J. L. M.
Editor: ******
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Capítulos de Livros
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
153-210 pp.
Autor(es): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Teses de Doutoramento
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Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Ano: 1999
Número Páginas:
159 p.
Autor(es): Santos, J. A.
Editor: ******
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Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
594 p.
Autor(es): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
346 p.
Autor(es): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Ano: 1973
Autor(es): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatórios
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D1.1: Analysis of past extreme events, lessons learned ans SoA models V1
C2IMPRESS is a multi-disciplinary project which aims to enhance understanding and public awareness on multi-hazard risk, based on innovative models, methods, frameworks, tools and technologies to develop decision-making platforms with a fine-grained spatio-temporal data to better assess impacts, vulnerability and resilience on natural hazards. This Report is the Deliverable 1.1 and belongs to Work Package 1, which is mainly addressed to identify the past climate and physical processes that underlie natural disaster events and their consequences
Ano: 2023
Autor(es): Moragues, A.; Estrany, J.; Alves, E.; Zózimo, A. C.; Leitão, T. E.; Ruiz, M.; Oliveira, M. M.; Sfetsos, A.; Fernandes, T. F.
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Demonstration and technical tours plan
A major objective of TRA LISBON 2022 Conference is to boost research and innovation capacity for the transport sector, throughout a full innovation cycle, from idea to market. Having this in view, the project
Ano: 2022
Autor(es): Batista, F. A.; Marecos, V.; Antunes, M. L.; Macedo, A. L.; Freire, A. C.; Capitão, R.; Arsénio, E.; Maia, L.
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Demonstration submission and selection guidelines
The demonstration area will be one of the main focus points of TRA LISBON 2022, presenting multifunctional spaces and being prepared to receive a large number of different types of on-site demonstrations (indoor and outdoor). On-line demonstrations will also be an option, allowing for the widest possible coverage of access for all the participants.The dedicated areas will allow for interactive demonstrations of technological innovations to be carried out by and for industry partners, researchers, and other stakeholders. Demonstrations are an excellent opportunity to introduce conference attendees in an engaging way, as well as to promote new contacts and promising business.
Ano: 2022
Autor(es): Freire, A. C.; Arsénio, E.; Macedo, A. L.; Antunes, M. L.; Capitão, R.; Belinha, M.
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Technical tours organization criteria and procedures report
According to the CSA project plan, WP5.2 task objective is to organize technical tours that feature attractive and interactive showcases aiming at engaging participants into novel technologies for all transport modes and enabling stakeholders and their companies to disseminate and even sell their products and applications to all interested parties.
Ano: 2022
Autor(es): Capitão, R.; Macedo, A. L.; Arsénio, E.; Antunes, M. L.; Freire, A. C.
Editor: TRA LISBON 2022
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Data Repository Rules. Deliverable 10.4
This report is part of HYDRALAB+ Work Package 10, which seeks to strengthen the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken by the HYDRALAB+ partner organisations. It outlines the work carried out by Samui Design & Management Ltd, supported by HR Wallingford, in relation to the development of a data repository structure that can be adopted by participants of the HYDRALAB+ project.
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data from physical modeling; Zenodo; Data repository structure
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Data Storage Report. RECIPE Task 8.2: Overtopping events in breakwaters under climate change scenarios
Reliable prediction of wave run-up/overtopping and structure damage is a key task in the design and safety assessment of coastal and harbor structures. Run-up/overtopping and damage must be below acceptable limits, both in extreme and in normal operating conditions, to guarantee the stability of the structure and the safety of people and assets on and behind the structure. The mean-sea-level rise caused by climate change and its effects on wave climate may increase the number and intensity of run-up/overtopping events and make the existing coastal/harbor structures more vulnerable to damage.Accurate estimates, through physical modelling, of the statistics of overtopping waves for a set of climate change conditions, are needed. The research project HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015) gathers an advanced network of environmental hydraulic institutes in Europe, which provides access to a suite of environmental hydraulic facilities. They play a vital role in the development of climate change adaptation strategies, by allowing the direct testing of adaptation measures and by providing data for numerical model calibration and validation. The use of physical (scale) models allows the simulation of extreme events as they are now, and as they are projected to be under different climate change scenarios.The enclosed dataset refers to the experimental work developed at LNEC within HYDRALAB+ and considers 2D damage and overtopping tests for a rock armor slope, with four different approaches to represent storms. Data of free surface elevation, overtopping and damage is presented.
Ano: 2018
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Capitão, R.
Keywords: Climate change; Overtopping; Data repository
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.1 Critical review. D10.2 Critical Review of data flux between laboratory models, numerical models and field case studies
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.2 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Field data; Numerical modeling data; Physical modeling data; Data flux
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.2 Data Standards and Licenses. D 10.3 Data Standards Report
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.3 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data management options; Experimental data; Data formats
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Protocols for representing variability and unsteadiness in flume facilities. Deliverable Number 8.2
This deliverable is related to task 8.2
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Extreme events; Climate change; Variability in flume facilities
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Sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima - Relatório inicial Arquitetura e características gerais do sistema para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pi
Neste relatório inicial são apresentadas a arquitetura e as caraterísticas gerais dos protótipos do sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pico e Praia da Vitória. Os três protótipos em desenvolvimento têm por base uma arquitetura semelhante, com características distintas, nomeadamente no que respeita à localização dos dados de base, às malhas computacionais utilizadas e às características físicas das fronteiras, tanto no plano horizontal (interface terra-mar), como no vertical (batimetria dos fundos). Caracteriza-se o layout geral dos portos, bem como a sua morfologia e operabilidade.
Ano: 2018
Autor(es): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.
Keywords: Porto de Praia da Vitória; Porto de São Roque do Pico; Porto de Madalena do Pico; Agitação marítima; Alerta e gestão de riscos; Sistema de previsão
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Outros
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Risk Perception of Coastal Flooding in Praia da Vitória, Azores
The project LIFEGARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal unicipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in Praia da Vitória, Terceira, Azores, to understand the civilians perception of coastal flooding events.
Ano: 2024
Autor(es): Lima, L.; Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.
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Social Surveys Indicating the Resilience of Urban Coastal Localities in Macaronesia to Coastal Flooding
The project LIFE-GARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal municipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in both localities in order to understand the civilians perception of coastal flooding events
Ano: 2024
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Lima, L.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; Modino, R.; Barroso, J. G.; Cruz, C. G.; Comes, L.
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Avaliação da Estabilidade do Quebra-Mar Destacado do Porto Inglês (Ilha do Maio
Realização de ensaios em modelo físico reduzido 3D para a avaliação da estabilidade do quebra-mar destacado do Porto Inlgês, Maio, Cabo-Verde
Ano: 2023
Autor(es): Soares, R. E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Neves, M. G.
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Physical modelling of wave-induced plant drag coefficient
N/A
Ano: 2019
Autor(es): Reis, R.; Suzuki , T.; LUBBERS, B.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.
Keywords: Flume experiments; Wave propagation; Plant flexibility; Vegetation
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Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment using ANP methodology
Adverse sea conditions can cause emergency situations associated to wave overtopping, which endanger the safety of people and goods, with negative impacts for society, the economy and the environment. Therefore, a methodology to assess the overtopping risk in port and coastal areas is essential for a proper planning and management of these areas.The Portuguese National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) has been developing the HIDRALERTA system, an integrated decision-support tool for port and coastal management, which focus in preventing and supporting the management of emergency situations and the long-term planning of interventions in the study areas. It enables the user to calculate the risk for various port and coastal activities, starting with the characterization of sea-waves, wind field and tide levels at the study regions.HIDRALERTA was already tested at different places in Portugal: Costa da Caparica beach, in Almada, and port of Praia da Vitória, in the Azores. However, in both cases, the evaluation of wave overtopping / flooding consequences was carried out using a quite simple approach. In fact, such consequences were assessed only at a global and qualitative level, based on information provided by the responsible authorities.This paper aims at testing a quantitative methodology to evaluate overtopping consequences: the Analytic Network Process (ANP). This methodology was proposed to solve complex decision-making problems and its objective is to calculate the priorities among decision elements which will define their final weights on the consequences. The ANP approach can produce interdependencies between criteria and compute the respective weight of each criterion. Such a network model with dependence and feedback improves the priorities derived from judgements and makes prediction more accurate. So, the ANP allows comparison among clusters of elements. Furthermore, in this methodology we take into account the impacts of alternatives on the importance of criteria, by normalizing the comparison matrix. Thus, the given alternatives can influence the ranking of criteria.Application of the ANP methodology to the case study of Praia da Vitória port is presented and a consequences level map is obtained.
Ano: 2016
Autor(es): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Keywords: Praia da Vitória port; Analytic Network Process (ANP); Risk; Wave overtopping
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Sistema de alerta para a navegação em portos
Apresenta-se um novo sistema de alerta para navios amarrados em portos que se encontra em desenvolvimento no Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O sistema SWAMS_ALERTA é um sistema de previsão e alerta baseado na avaliação do risco associado ao comportamento de navios amarrados em zonas portuárias.Os riscos associados a navios amarrados decorrem de movimentos excessivos, quer no plano horizontal, quer no plano vertical. Estes movimentos podem condicionar as atividades portuárias, nomeadamente cargas e descargas, mas em casos extremos podem levar à ocorrência de situações de emergência, tais como rotura de cabos, rotura de cabeços de amarração ou até colisões com o cais. As consequências deste tipo de situações envolvem sempre grandes prejuízos materiais e por vezes humanos.O sistema SWAMS_ALERTA utiliza as medições e previsões de agitação marítima para a determinação dos seus efeitos em termos de movimentos nos seis graus de liberdade e forças nas amarras e defensas quando o navio se encontra estacionado no cais. Para tal, o sistema recorre a uma série de modelos numéricos, interligados entre si. A comparação destes valores com valores máximos admissíveis pré-estabelecidos permite a avaliação, em tempo real, de situações de emergência e a emissão de alertas dirigidos às entidades portuárias.O sistema é constituído por 4 módulos:I
Ano: 2016
Autor(es): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Keywords: Navios amarrados; Riscos; Sistema de previsão e alerta
CONSTRUÇÃO DA EXPANSÃO DO PORTO DE SAL-REI 1ª FASE (ILHA DA BOAVISTA CABO VERDE) Ensaios bidimensionais em modelo reduzido Parecer Técnico
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Definição da Geometria para um Recife Artificial Multifuncional em Leirosa (Poster)
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
1.
Autor(es): Neves, M. G.; Antunes do Carmo, J.
Editor: Gestão Costeira: Vulnerabilidades e Riscos na Região Centro
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Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual Report of pOST-dOCTORAL rESEARCH
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
Info
Guidelines and Recommendations for River Information Services - PIANC
N/A
Ano: 2004
Autor(es): J.A Covas
Editor: ******
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