Artigos de Revista
Info
Wave Run-Up and Overtopping Quantification at Different Coastal Structures
With the sea level rise and all the processes associated with wave action.
Ano: 2022
Autor(es): Mateus, R.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: IAHR2022 Abstract Book
Info
Análise de eventos de risco através de modelação numérica XBeach. Caso de Estudo - Costa da Caparica
É cada vez mais usual o recurso à modelação numérica para a simulação de eventos de galgamento, inundação e erosão em zonas costeiras. Neste estudo, recorre-se ao acoplamento de dois modelos, SWAN + XBeach (modo surf beat), para a propagação da agitação marítima do largo até à zona de espraio e para reproduzir a evolução morfodinâmica, a fim de avaliar a ocorrência de galgamento e erosão resultantes de eventos meteo-oceanográficos extremos. O local de estudo incide sobre o sector urbano artificializado da Costa da Caparica, que é composto por um campo de esporões e uma estrutura de proteção aderente em toda a extensão, formando seis células de praia arenosa. As simulações cobriram 96 h de forçamentos oceanográficos, representando, assim, a passagem da tempestade Hércules/Christine, entre os dias 3 e 7 de janeiro de 2014. O modelo SWAN propagou com sucesso as condições de agitação marítima para a área de estudo, quando comparado com os dados registados pela boia do Porto de Lisboa. Em relação ao modelo XBeach, este foi capaz de reproduzir alguma da evolução morfodinâmica espectável, contudo a erosão da praia emersa ficou aquém dos relatos documentados, não tendo sido possível avaliar quantitativamente os resultados. O alcance máximo do espraio obtido ao longo deste troço de costa foi inferior ao documentado, o que induz a falhas na previsão de inundações devido ao galgamento. Estes resultados podem ser devidos a uma parametrização inadequada do modelo e/ou à falta de levantamentos topo-batimétricos da praia. Esta abordagem metodológica representa um passo importante para uma melhor estimativa da evolução morfodinâmica na Costa da Caparica devido a eventos de tempestade e significa um importante esforço inicial para melhorar a avaliação dos eventos de galgamento e inundação.
Ano: 2021
Número Páginas:
51-63pp.
Autor(es): Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garzon, J.L.
Revista: Revista Recursos Hidricos
Editor: APRH
Volume:
Volume 41, Nº 2.
Keywords: Tempestade marítima; Espraiamento; Erosão; Inundação; Galgamento; Riscos costeiros
Info
Aplicação e validação do sistema HIDRALERTA em situações de tempestade
O HIDRALERTA é um sistema de avaliação, previsão e alerta do risco da ocorrência de situações de emergência associadas aos efeitos da agitação marítima (galgamento, inundação e navios amarrados) em zonas costeiras e portuárias. Sendo um sistema de alerta, é fundamental que funcione corretamente, quer em situações correntes (apenas emitindo alertas quando tal se justifique), quer em situações de tempestade. Neste trabalho são apresentados os desenvolvimentos efetuados até à data na validação do sistema em situações de tempestade, com a sua aplicação na simulação do furacão Lorenzo e das depressões Elsa e Fabien. Da análise efetuada pode concluir-se que os alertas emitidos pelo sistema estiveram em oncordância com os danos/ocorrências reportadas localmente, o que contribui para reforçar a confiança no sistema que está a ser desenvolvido. A característica diferenciadora deste trabalho é que a avaliação do risco é efetuada com base nos parâmetros específicos do risco que se pretende prever, como caudais de galgamento ou as forças nas amarrações, e não apenas em parâmetros meteorológicos e oceanográficos.
Ano: 2021
Número Páginas:
145-167pp.
Autor(es): Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; SANTOS, M.I.; Fortes, C. J. E. M.
Revista: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
28 (II).
Keywords: depressões Elsa e Fabien; HIDRALERTA; Furacão Lorenzo; Navios amarrado; Galgamento
Info
Comparison of existing equations for the design of crown walls: application to the case study of Ericeira breakwater (Portugal)
The correct calculation of forces and moments caused by wave action over crown wallstructures is critical for their design. There are several existing equations for this, some of which are sanctioned in practice as it is the case for Jensen (1984) and Bradbury et al. (1998), Günback and Gökce (1984), Martin et al. (1999), Berenguer and Baonza (2006), and Pedersen (1996) and Nørgaard et al. (2013). These equations are the main tool for the design of breakwater crown walls and their accuracy is crucial to ensure the stability of the crown wall, especially when considering the sea level rise due to climate change and the possible damage of the armor, since both aspects are not usually considered in most original design studies. In a scenario of climate change, it is very important to estimate the possible changes in security factors due to both these aspects, comparing the results with the original design ones. This paper has as main objective to analyze it for the case study of Ericeira rubble mound breakwater in Portugal. For this, a comparison of the results using those equations and different scenarios including the current, considering sea level rise and armor damage, were performed to extract some conclusions: the increase in the sea level in the case study was not significant and therefore its incidence is very small; and the damage to the main armor by losing pieces at the berm is much more important in this case study, so it is essential to carry out the proper maintenance of the design section. On the other hand, horizontal forces are more conservative using Pedersen and Nørgaard equations, obtaining the lowest value with Martin. Regarding uplift pressures, Martin gives the lowest value, while the most conservative values are given by Günbak and Gökce
Ano: 2021
Número Páginas:
25p.
Autor(es): Pereira, F.; Neves, M. G.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; ESTEBAN, M.D.; Negro, V.
Revista: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Volume 9, Issue 3.
Keywords: Ccrown wall; Armor damage; Climate change; Rubble mound breakwater
Info
Effects of varying the transmission coefficient in SNL-SWAN for a wave farm in Peniche
The effects of a farm of bottom-fixed oscillating flaps on the wave propagation in Almagreira beach (Portugal) are evaluated. The SNL-SWAN (Sandia National Laboratories, Simulating WAves Nearshore) numerical model is validated from 2010 to 2018 against Nazaré wave buoy data and run for 19 years to characterize the wave resource and identify the most common and energetic sea states. By varying number (10 to 100) and configuration of wave energy converters (WECs) an optimal array is identified. Model sensitivity to two methods of determining the transmission coefficient, OBCASEs 1 and 3, is studied by analyzing changes in significant wave height, period and direction. OBCASE 1 overestimates the effects of the farm on the waves and changes result higher in the lee of the array with an increasing number of devices. As a future work OBCASE 2 and 4 will be compared to OBCASE 1 and 3.
Ano: 2021
Número Páginas:
11-18pp.
Autor(es): FANTI; Jacob, J.; Pacheco, A.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.
Revista: Marine Technology and Ocean Engineering Series
Editor: CRC Press
Volume:
Volume 5.
Keywords: SWAN; Modelação numérica; Aguçadora; Energia das ondas
Info
Experimental and numerical simulations of oblique extreme wave conditions in front of a breakwater
Climate change studies already reported sea level rise as an accepted scenario, which induces changes in nearshore wave conditions. A large range of new experiences including water level, run-up, overtopping, hydrodynamic data for different wave steepnesses and directions was performed in the Leibniz Universität Hannover (LUH) wave basin for a rubble mound breakwater with a slope of 1(V):2(H). This work presents, focusing on oblique extreme wave conditions, numerical simulations of the hydrodynamics in that experiment using OpenFOAM®. Results of the wave generation boundary conditions and their propagation, namely levation of the water level free-surface and velocity data at specific locations are compared and discussed with data from experimental measurements acquired by acoustic wave gauges and acoustic doppler velocimeter (ADV) / Vectrino equipment. Although an exact match between numerical and laboratory values was not reached, an appropriate incident wave angle and a reasonable amplitude of velocities and water depths was achieved and the same happened to the statistics of those values.
Ano: 2021
Número Páginas:
73-85pp.
Autor(es): Carvalho, R.; Santos, J. A.; BARAJAS, G.O.; Beg, Md. N.A.; LOPES, P.M.; Fortes, C. J. E. M.; Lara, J. L.
Revista: Revista de Gestão Costeira Integrada
Editor: APRH
Volume:
Volume 21, Número 2, 73-85.
Keywords: Oblique extreme wave conditions; Scale-model tests; OpenFOAM®; Wave generation; Breakwater
Info
Marine geohazards: Safeguarding society and the Blue Economy from a hidden threat
Marine geohazards pose a significant threat to the European coastal population and to the development of the Blue Economy. This Position Paper discusses the type (Chapter 2), distribution (Chapter 3) and impact (Chapter 4) of marine geohazards on the European coastal regions and the Blue Economy, as well as what and how novel scientific approaches may broaden our understanding of their trigger mechanisms and drive a risk-mitigating European policy (Chapter 5). This document focuses on short-onset geological hazards and does not deal with long-term processes such as coastal erosion, land subsidence, intrusion of salt water in coastal aquifers; or with hazards associated by atmospheric disturbances such as storm surges and meteo-tsunamis. This document is primarily aimed at local, regional, national and European institutions in charge of managing risk assessments & mitigation, land and sea management, funding research, monitoring and infrastructures, and public awareness of hazards. In addition, this document may also be relevant to the scientific community interested in, or exploring this subject, and to stakeholders outside Europe, in light of the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030).
Ano: 2021
Número Páginas:
100p.
Autor(es): KOPP, H.; CHIOCCI, F.L.; BERNDT, C.; ÇA
Revista: EUROPEAN MARINE BOARD
Editor: European Marine Board IVZW
Volume:
POSITION PAPER 26.
Keywords: Risk; Trigger mechanisms; Blue-economy; Marine geohazards
Info
Modelação física da resposta à agitação incidente de um trecho do quebra-mar do porto da Ericeira
Para caracterizar a resposta de um trecho do quebra-mar de taludes do porto da Ericeira à agitação marítima nele incidente, realizaram-se no canal de ondas irregulares do LNEC um conjunto de ensaios com um modelo reduzido desse mesmo trecho. Nesta comunicação descreve-se a instalação experimental, incluindo os diversos instrumentos utilizados para medir as séries temporais das várias grandezas de interesse e o programa de ensaios, apresentando-se as grandezas medidas num subconjunto dos ensaios considerado mais interessante. Nestas grandezas incluem-se a elevação da superfície livre associada à agitação incidente, o espraiamento ao longo do talude, o volume de água de água galgado, a pressão em vários pontos da superestrutura e a erosão do manto protetor utilizando um sensor cujo funcionamento se baseia na tecnologia Time of Flight.
Ano: 2021
Número Páginas:
91-100pp.
Autor(es): Santos, J. A.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Pinto, M.; Sanches, C.; Gueifão, J.; Zózimo, A. C.
Revista: Revista Recursos Hídricos
Editor: APRH
Volume:
Vol. 42, N.º 1.
Keywords: Dano; Superestrutura; Galgamento; Espraiamento; Agitação marítima
Info
Numerical and physical modelling of wave overtopping on a smooth impermeable dike with promenade under strong incident waves
This paper presents a study of run-up/overtopping over a smooth impermeable dike with promenade using 2D and 3D mesh-based and mesh-free numerical models and results from 2D physical modelling for strong energetic incident waves. These waves induce plunging wave breaking and a complex water/air mixture turbulent flow before overtopped the dike, a challenging configuration for numerical models. The analysis is structured in two phases: (i) evaluates the results of 2D numerical and physical models for run-up and overtopping; (ii) compares qualitatively the results of 3D numerical models for overtopping over a dike with promenade between groins located in front of a slope beach. The results indicate that the main differences obtained in run-up and overtopping are due to differences in wave generation and active absorption systems used in physical and numerical models and in turbulent models used by the numerical models. These differences lead to changes on incident wave height and on wave breaking and, consequently, on reflection, run-up and overtopping over the structure. For 3D simulation, even if larger discrepancies were found on overtopping along the dike, mean wave overtopping discharge and water flow height at the crest of the groin head show a similar order of magnitude.
Ano: 2021
Número Páginas:
29p.
Autor(es): Neves, M. G.; Didier, E.; Brito, M.; Clavero, M.
Revista: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Vol 9(8), 865.
Keywords: Mesh-free numerical model; Mesh-based numerical model; Physical modelling; Overtopping; Wave breaking
Info
Optimizing wave overtopping energy converters by ANN modelling: evaluating the overtopping rate forecasting as the first step
Artificial neural networks (ANN) are extremely powerful analytical, parallel processing elements that can successfully approximate any complex non-linear process, and which form a key piece in Artificial Intelligence models. Its field of application, being very wide, is especially suitable for the field of prediction. In this article, its application for the prediction of the overtopping rate is presented, as part of a strategy for the sustainable optimization of coastal or harbor defense structures and their conversion into Waves Energy Converters (WEC). This would allow, among others benefits, reducing their initial high capital expenditure. For the construction of the predictive model, classical multivariate statistical techniques such as Principal Component Analysis (PCA), or unsupervised clustering methods like Self Organized Maps (SOM), are used, demonstrating that this close alliance is always methodologically beneficial. The specific application carried out, based on the data provided by the CLASH and EurOtop 2018 databases, involves the creation of a useful application to predict overtopping rates in both sloping breakwaters and seawalls, with good results both in terms of prediction error, such as correlation of the estimated variable.
Ano: 2021
Número Páginas:
25p.
Autor(es): OLIVER, J.M.; ESTEBAN, M.D.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; Negro, V.; Neves, M. G.
Revista: Journal Sustainability
Editor: MDPI
Volume:
Volume 13, Issue 3.
Keywords: Wave overtopping rate; Wave energy converters; Principal component analysis; Artificial neural network
|
Comunicações
Info
Ampliação do porto de pesca de Rabo de Peixe, são Miguel, Açores estudos, projetos e ensaios físicos tridimensionais
N/A
Ano: 2011
Número Páginas:
21p.
Autor(es): Luis, L.; Freire, S.; Reis, M. T.; Silva, L. G.; Rodrigues, E.
Info
Análise comparativa de modelos não lineares de Boussinesq e de Rans na simulação da rebentação de ondas num perfil de praia tipo barra-fossa
O objectivo desta comunicação é a análise comparativa dos modelos do tipoBoussinesq COULWAVE e BOUSS3W e do modelo baseado nas equações de Navier-Stokes FLUENT na simulação da rebentação de ondas num canal. As principaisdiferenças entre os modelos estão associadas às equações base, ao método numérico, àprecisão e ao domínio de aplicabilidade associados e ao custo computacional. O casoseleccionado consiste num estudo experimental da propagação de ondas num canal deondas cujo perfil de fundo é do tipo barra-fossa. Este caso envolve para além darebentação das ondas, diversos fenómenos físicos, nomeadamente, o empolamento, arefração, a difração e a dispersão não-linear. Por isso, constitui um óptimo teste para avalidação e comparação dos modelos aqui apresentados.O teste escolhido correspondeu a uma onda incidente de altura H=0.08m e períodoT=1.5 s. Foram comparados os valores numéricos dos três modelos numéricos eexperimentais correspondentes às séries temporais de elevação da superfície livre e davelocidade das partículas. Depois procedeu-se com base nessas séries à: a) análise notempo para determinação dos valores da altura de onda significativa, HS e velocidademáxima, mínima e média de cada registo; b) análise estatística com base nos valores deHS e das velocidades; c) análise espectral para avaliação do comportamento não-lineardos modelos. São, deste modo, avaliadas as capacidades e limitações de cada modelotestado
Ano: 2011
Número Páginas:
19p.
Autor(es): Teixeira, P.; Didier, E.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.; Okamoto, T.
Keywords: Modelos de rans; Modelos de boussinesq; Propagação não-linear de ondas
Info
Análise comparativa entre estimativas do modelo numérico SWAN e medições de agitação marítima efectuadas na praia da Amoreira
N/A
Ano: 2011
Número Páginas:
3p.
Autor(es): Capitão, R.; Fortes, C. J. E. M.
Info
Análise da evolução das ondas na praia da Cornélia, recorrendo a medições in situ e a modelação numérica
Nesta comunicação faz-se uma análise comparativa entre as medições efectuadas na Praiada Cornélia, na Costa da Caparica, durante os dias 11 a 15 de Maio de 2010, e os resultadosnuméricos da aplicação do modelo não linear COULWAVE para as condições de agitaçãoverificadas. Tem, portanto, como objectivo principal, a avaliação do desempenho do modelo nasimulação da hidrodinâmica da rebentação em condições reais.O modelo numérico COULWAVE (LYNETT e LIU, 2002), baseado nas equações do tipoBoussinesq, deduzidas a partir da integração em profundidade das equações de continuidade emovimento utilizando o conceito de camadas múltiplas (multi-layer), simula a propagação de ondasfortemente não-lineares e dispersivas, em zonas de profundidade variável. As condições de fronteiraforam geradas com base em séries temporais de elevação medidas a uma profundidadeaproximada de 9.4 m (abaixo do nível médio do mar).Os resultados numéricos são comparados com séries de elevação medidas por sensores depressão posicionados próximo da linha de costa. São apresentadas análises no domínio do tempo eestatísticas de conjunto, que têm como objectivo validar as simulações. Esta abordagem permiteavaliar o desempenho do modelo para simular as condições específicas do local, mas tambémpermite, de uma maneira geral, contribuir para uma maior confiança na sua utilização em escalastemporais e espaciais maiores, necessárias numa perspectiva de gestão operacional.
Ano: 2011
Número Páginas:
19p.
Autor(es): Rocha, M.; Moura, T.; Fortes, C. J. E. M.; Capitão, R.; Ferreira, Ó.
Keywords: Coulwave; Modelação numérica; Campanha de campo; Praia da cornélia
Info
Análise da interacção entre uma onda regular e um quebra-mar misto usando um modelo numérico SPH
De entre os vários tipos de estruturas de protecção costeira, o quebra-mar verticalé mais utilizado em Portugal em costas com fundos com grande declive, como é o caso dacosta da Madeira. Este tipo de estrutura é formado por uma parede vertical, impermeável,onde a onda é reflectida para o largo. Quando comparados com os quebra-mares de taludetradicionais, os quebra-mares verticais permitem uma economia substancial de material comimportantes consequências económicas e ambientais. No entanto, sofrem ruína abrupta e nãocontribuem para o amortecimento da agitação residual dentro da bacia abrigada, sendo oseu paramento interior muito reflector. O quebra-mar misto é, até determinada altura deonda, análogo ao quebra-mar vertical e para alturas superiores, ao provocar a rebentação,funciona em parte como quebra-mar de talude e em parte como quebra-mar vertical,agregando as vantagens (e alguns dos inconvenientes) dos dois tipos de estrutura.A interacção entre uma onda regular e um quebra-mar misto é estudado neste artigo usandoum modelo numérico SPH
Ano: 2011
Número Páginas:
20p.
Autor(es): Didier, E.; Martins, R.; Neves, M. G.
Keywords: Sph - smoothed particle hydrodynamics; Quebra-mar misto; Estruturas costeiras; Força
Info
Análise de dados a partir medições in situ no litoral setentrional do Rio Grande do Norte - Brasil
O litoral setentrional do Estado do Rio Grande do Norte, situado no nordeste do Brasil, é singular pelapresença de manguezal, ilhas barreiras, esporões e barras arenosas, estando sujeito a intensosprocessos costeiros, sobretudo resultantes dos processos físicos oceanográficos e climáticos,constantemente gerados pela ação das ondas e correntes, assim como, pela ação das maréssemidiurnas. Essa região ainda é incipiente no que se refere ao monitoramento sequencial deparâmetros oceanográficos. Tais informações são imprescindíveis para o conhecimento eentendimento do ambiente costeiro estudado, uma vez que nesta região a ocupação de atividadeseconómicas é fortemente atuante tanto pela extração do sal, como principalmente pela exploração dopetróleo. Sendo assim, essas atividades tornam a região com um alto grau de sensibilidade ambiental.Desta forma, campanhas experimentais de campo com fundeio de bóias oceanográficas e medidoresacústicos por efeito doppler, vem sendo ampliado, ainda que em pequenas dimensões, considerando otamanho do trecho litorâneo, com a finalidade de se estabelecer uma parametrização dos padrões deondas (momentos espectrais, variações, alturas significativas, períodos, direção e progagação), dosperfis de correntes e efeitos da maré atuantes na área. O foco deste trabalho discute e apresentar osresultados de dados obtidos por meio dos perfiladores acústicos de correntes e ondas Aquadopp eAwac, no sentido de contribuir para o estudo da hidrodinâmica e morfodinâmica da região.
Ano: 2011
Número Páginas:
13p.
Autor(es): Matos, M. F.; Fortes, C. J. E. M.; Amaro, V. E.; Scudelari, A. C.; Neves, C. F.
Keywords: Nordeste do brasil; Ondas e correntes; Medições in situ
Info
Aplicação de um método fotogramétrico na previsão da evolução da erosão em quebra-mares de talude
Os quebra-mares de taludes são estruturas de protecção portuária muitocomuns em Portugal e em cujo projecto se assume a necessidade de obras de manutençãoou reparação ao longo da sua vida útil. Uma das grandezas relevantes para a avaliaçãoda necessidade de realização de obras é o volume erodido do manto protector por acçãoda agitação marítima, o qual pode ser determinado a partir de levantamentosconsecutivos da envolvente dos taludes e com o qual se pode definir o dano da estrutura.Melby (1999) apresentou uma fórmula para previsão da evolução do dano emquebra-mares de taludes baseada nas características da agitação incidente.Neste estudo apresentam-se os resultados do trabalho realizado com o objectivo deavaliar a aplicabilidade daquela fórmula em condições de agitação diferentes dasconsideradas por Melby, tendo para isso sido reproduzidas as experiências descritas poraquele autor. Tratam-se de ensaios de longa duração em modelo físico reduzido em quesequências de estados de agitação estacionários vão atingindo o manto protector e semede a área erodida no final da actuação de cada estado de agitação.A medição da área erodida no final da actuação de cada estado de agitação foi realizadaa partir da reconstrução de pares estereoscópicos de fotografias em que a refracçãoinduzida pela interface ar água é corrigida. Tal permite a obtenção das fotografiasmantendo-se a água no canal. Pretendeu-se com este estudo, avaliar a operacionalidadedesta técnica em ensaios de longa duração, para os quais seja necessário o levantamentoexaustivo de perfis
Ano: 2011
Número Páginas:
17p.
Autor(es): Lemos, R.; Santos, J. A.
Keywords: Fotogrametria; Evolução do dano; Quebra-mar
Info
Aplicação de uma metodologia para avaliação do risco para a navegação e galgamentos no porto da Praia da Vitória
Descrevem-se as metodologias, desenvolvidas no LNEC, para a avaliação do risco associado ànavegação no interior dos portos e à ocorrência de galgamentos de estruturas portuárias.A determinação da agitação marítima é efectuada, em ambos os riscos, recorrendo a umametodologia de acoplamento de modelos numéricos de propagação de ondas, com base emdados de agitação marítima provenientes de bóias ou de modelos regionais de previsão daagitação. Para a navegação a avaliação do risco é feita com base na altura do movimentovertical de um navio induzido pela agitação incidente ao longo da sua trajectória no porto,enquanto o cálculo dos galgamentos é efectuado recorrendo a uma ferramenta baseada naanálise de redes neuronais.Estas novas metodologias foram aplicadas ao Porto da Praia da Vitória, localizado na costa Esteda Ilha Terceira, Açores. Avaliou-se o risco para a navegação ao longo de duas trajectórias deentrada de um navio no porto e o risco associado ao galgamento da secção do molhe Sul doporto que protege directamente o cais 12.
Ano: 2011
Número Páginas:
24p.
Autor(es): Santos, J. A.; Reis, M. T.; Neves, D. R.; Fortes, C. J. E. M.; Rodrigues, S.; Azevedo, E. B.; Rodrigues, M. C.; Simões, A.; Ramalleira , J.; Raposeiro, P.
Info
Aplicação do modelo numérico SWAN para o Lago de Ilha Solteira
O sistema em estudo é a barragem do Lago de Ilha Solteira, localizada no interior do estado de São Paulo-Brasil. Este trabalho aborda o comportamento de ondas geradas por ventos em recintos fechados utilizando-se do modelo espectral não-linear numérico SWAN, Booij et al. (1996). O trabalho apresentado neste artigo aborda, ou seja, primeiro e terceiro aspectos, a aquisição de dados de campo e de processamento e modelagem numérica de ondas geradas pelo vento. Para caracterizar a hidrodinâmica do sistema e seu impacto sobre as margens da albufeira da barragem de Ilha Solteira, é necessário avaliar o clima de ondas local. Assim, vários instrumentos foram implantados em locais diferentes para caracterizar as ondas e ventos. Estas medidas, apesar de ser muito útil para descrever características das ondas locais, têm uma duração muito curta para caracterizar o clima de ondas de longo prazo. Além disso, eles também sofrem de uma representação do espaço restrito das condições das ondas. A utilização de modelos numéricos de ondas de vento podem superar este aspecto.
Ano: 2011
Número Páginas:
12P.
Autor(es): Vieira, A. S.; Fortes, C. J. E. M.; Pinheiro, L.; Maciel, G.; Minussi, C.
Info
Avaliação do desempenho de modelos numéricos na simulação de ondas ao longo de um canal de ondas
Este trabalho analisa o desempenho do modelo do tipo Boussinesq COULWAVE emodelo RANS (Fluent, versão 6.3.26) na simulação das características das ondas (alturas evelocidade da onda) ao longo da sua propagação num canal com um fundo de batimetriavariável, para o qual existem resultados de ensaios experimentais. O modelo COULWAVE éum modelo de diferenças finitas para a propagação de ondas fortemente não-lineares edispersivas, em zonas de profundidade variável. O modelo RANS é um modelo de volumesfinitos que usa um método VOF na determinação da posição da superfície livre. Osresultados numéricos de ambos os modelos são comparados com os resultados experimentais,no que se refere às alturas de onda significativas, velocidades horizontais ao longo do canal(a meio da coluna de água), apresentando os valores mínimos, máximos e médios davelocidade das partículas ao longo do domínio. É, também, apresentada uma comparaçãocom perfis de velocidade para o modelo RANS. Determinaram-se parâmetros estatísticos demodo a quantificar a diferença entre os resultados numéricos e experimentais no caso daaltura de ondas e da velocidade horizontal. Finalmente, foi também realizada uma análiseespectral de modo a caracterizar o desempenho dos modelos e a sua capacidade nasimulação dos efeitos não lineares
Ano: 2011
Número Páginas:
24p.
Autor(es): Endres, L.; Neves, D. R.; Didier, E.; Fortes, C. J. E. M.; Okamoto, T.
Keywords: Fluent; Coulwave; Equações de rans; Equações de boussinesq; Modelação numérica; Rebentação de ondas
|
|
Capítulos de Livros
Info
Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
153-210 pp.
Autor(es): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
|
Teses de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Ano: 1999
Número Páginas:
159 p.
Autor(es): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
594 p.
Autor(es): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
346 p.
Autor(es): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Ano: 1973
Autor(es): Carvalho, M. M.
Editor: ******
|
|
Relatórios
Info
D1.1: Analysis of past extreme events, lessons learned ans SoA models V1
C2IMPRESS is a multi-disciplinary project which aims to enhance understanding and public awareness on multi-hazard risk, based on innovative models, methods, frameworks, tools and technologies to develop decision-making platforms with a fine-grained spatio-temporal data to better assess impacts, vulnerability and resilience on natural hazards. This Report is the Deliverable 1.1 and belongs to Work Package 1, which is mainly addressed to identify the past climate and physical processes that underlie natural disaster events and their consequences
Ano: 2023
Autor(es): Moragues, A.; Estrany, J.; Alves, E.; Zózimo, A. C.; Leitão, T. E.; Ruiz, M.; Oliveira, M. M.; Sfetsos, A.; Fernandes, T. F.
Info
Demonstration and technical tours plan
A major objective of TRA LISBON 2022 Conference is to boost research and innovation capacity for the transport sector, throughout a full innovation cycle, from idea to market. Having this in view, the project
Ano: 2022
Autor(es): Batista, F. A.; Marecos, V.; Antunes, M. L.; Macedo, A. L.; Freire, A. C.; Capitão, R.; Arsénio, E.; Maia, L.
Info
Demonstration submission and selection guidelines
The demonstration area will be one of the main focus points of TRA LISBON 2022, presenting multifunctional spaces and being prepared to receive a large number of different types of on-site demonstrations (indoor and outdoor). On-line demonstrations will also be an option, allowing for the widest possible coverage of access for all the participants.The dedicated areas will allow for interactive demonstrations of technological innovations to be carried out by and for industry partners, researchers, and other stakeholders. Demonstrations are an excellent opportunity to introduce conference attendees in an engaging way, as well as to promote new contacts and promising business.
Ano: 2022
Autor(es): Freire, A. C.; Arsénio, E.; Macedo, A. L.; Antunes, M. L.; Capitão, R.; Belinha, M.
Info
Technical tours organization criteria and procedures report
According to the CSA project plan, WP5.2 task objective is to organize technical tours that feature attractive and interactive showcases aiming at engaging participants into novel technologies for all transport modes and enabling stakeholders and their companies to disseminate and even sell their products and applications to all interested parties.
Ano: 2022
Autor(es): Capitão, R.; Macedo, A. L.; Arsénio, E.; Antunes, M. L.; Freire, A. C.
Editor: TRA LISBON 2022
Info
Data Repository Rules. Deliverable 10.4
This report is part of HYDRALAB+ Work Package 10, which seeks to strengthen the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken by the HYDRALAB+ partner organisations. It outlines the work carried out by Samui Design & Management Ltd, supported by HR Wallingford, in relation to the development of a data repository structure that can be adopted by participants of the HYDRALAB+ project.
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data from physical modeling; Zenodo; Data repository structure
Info
Data Storage Report. RECIPE Task 8.2: Overtopping events in breakwaters under climate change scenarios
Reliable prediction of wave run-up/overtopping and structure damage is a key task in the design and safety assessment of coastal and harbor structures. Run-up/overtopping and damage must be below acceptable limits, both in extreme and in normal operating conditions, to guarantee the stability of the structure and the safety of people and assets on and behind the structure. The mean-sea-level rise caused by climate change and its effects on wave climate may increase the number and intensity of run-up/overtopping events and make the existing coastal/harbor structures more vulnerable to damage.Accurate estimates, through physical modelling, of the statistics of overtopping waves for a set of climate change conditions, are needed. The research project HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015) gathers an advanced network of environmental hydraulic institutes in Europe, which provides access to a suite of environmental hydraulic facilities. They play a vital role in the development of climate change adaptation strategies, by allowing the direct testing of adaptation measures and by providing data for numerical model calibration and validation. The use of physical (scale) models allows the simulation of extreme events as they are now, and as they are projected to be under different climate change scenarios.The enclosed dataset refers to the experimental work developed at LNEC within HYDRALAB+ and considers 2D damage and overtopping tests for a rock armor slope, with four different approaches to represent storms. Data of free surface elevation, overtopping and damage is presented.
Ano: 2018
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Capitão, R.
Keywords: Climate change; Overtopping; Data repository
Info
Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.1 Critical review. D10.2 Critical Review of data flux between laboratory models, numerical models and field case studies
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.2 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Field data; Numerical modeling data; Physical modeling data; Data flux
Info
Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.2 Data Standards and Licenses. D 10.3 Data Standards Report
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.3 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data management options; Experimental data; Data formats
Info
Protocols for representing variability and unsteadiness in flume facilities. Deliverable Number 8.2
This deliverable is related to task 8.2
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Extreme events; Climate change; Variability in flume facilities
Info
Sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima - Relatório inicial Arquitetura e características gerais do sistema para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pi
Neste relatório inicial são apresentadas a arquitetura e as caraterísticas gerais dos protótipos do sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pico e Praia da Vitória. Os três protótipos em desenvolvimento têm por base uma arquitetura semelhante, com características distintas, nomeadamente no que respeita à localização dos dados de base, às malhas computacionais utilizadas e às características físicas das fronteiras, tanto no plano horizontal (interface terra-mar), como no vertical (batimetria dos fundos). Caracteriza-se o layout geral dos portos, bem como a sua morfologia e operabilidade.
Ano: 2018
Autor(es): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.
Keywords: Porto de Praia da Vitória; Porto de São Roque do Pico; Porto de Madalena do Pico; Agitação marítima; Alerta e gestão de riscos; Sistema de previsão
|
|
|
Outros
Info
Risk Perception of Coastal Flooding in Praia da Vitória, Azores
The project LIFEGARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal unicipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in Praia da Vitória, Terceira, Azores, to understand the civilians perception of coastal flooding events.
Ano: 2024
Autor(es): Lima, L.; Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.
Info
Social Surveys Indicating the Resilience of Urban Coastal Localities in Macaronesia to Coastal Flooding
The project LIFE-GARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal municipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in both localities in order to understand the civilians perception of coastal flooding events
Ano: 2024
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Lima, L.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; Modino, R.; Barroso, J. G.; Cruz, C. G.; Comes, L.
Info
Avaliação da Estabilidade do Quebra-Mar Destacado do Porto Inglês (Ilha do Maio
Realização de ensaios em modelo físico reduzido 3D para a avaliação da estabilidade do quebra-mar destacado do Porto Inlgês, Maio, Cabo-Verde
Ano: 2023
Autor(es): Soares, R. E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Neves, M. G.
Info
Physical modelling of wave-induced plant drag coefficient
N/A
Ano: 2019
Autor(es): Reis, R.; Suzuki , T.; LUBBERS, B.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.
Keywords: Flume experiments; Wave propagation; Plant flexibility; Vegetation
Info
Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment using ANP methodology
Adverse sea conditions can cause emergency situations associated to wave overtopping, which endanger the safety of people and goods, with negative impacts for society, the economy and the environment. Therefore, a methodology to assess the overtopping risk in port and coastal areas is essential for a proper planning and management of these areas.The Portuguese National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) has been developing the HIDRALERTA system, an integrated decision-support tool for port and coastal management, which focus in preventing and supporting the management of emergency situations and the long-term planning of interventions in the study areas. It enables the user to calculate the risk for various port and coastal activities, starting with the characterization of sea-waves, wind field and tide levels at the study regions.HIDRALERTA was already tested at different places in Portugal: Costa da Caparica beach, in Almada, and port of Praia da Vitória, in the Azores. However, in both cases, the evaluation of wave overtopping / flooding consequences was carried out using a quite simple approach. In fact, such consequences were assessed only at a global and qualitative level, based on information provided by the responsible authorities.This paper aims at testing a quantitative methodology to evaluate overtopping consequences: the Analytic Network Process (ANP). This methodology was proposed to solve complex decision-making problems and its objective is to calculate the priorities among decision elements which will define their final weights on the consequences. The ANP approach can produce interdependencies between criteria and compute the respective weight of each criterion. Such a network model with dependence and feedback improves the priorities derived from judgements and makes prediction more accurate. So, the ANP allows comparison among clusters of elements. Furthermore, in this methodology we take into account the impacts of alternatives on the importance of criteria, by normalizing the comparison matrix. Thus, the given alternatives can influence the ranking of criteria.Application of the ANP methodology to the case study of Praia da Vitória port is presented and a consequences level map is obtained.
Ano: 2016
Autor(es): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Keywords: Praia da Vitória port; Analytic Network Process (ANP); Risk; Wave overtopping
Info
Sistema de alerta para a navegação em portos
Apresenta-se um novo sistema de alerta para navios amarrados em portos que se encontra em desenvolvimento no Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O sistema SWAMS_ALERTA é um sistema de previsão e alerta baseado na avaliação do risco associado ao comportamento de navios amarrados em zonas portuárias.Os riscos associados a navios amarrados decorrem de movimentos excessivos, quer no plano horizontal, quer no plano vertical. Estes movimentos podem condicionar as atividades portuárias, nomeadamente cargas e descargas, mas em casos extremos podem levar à ocorrência de situações de emergência, tais como rotura de cabos, rotura de cabeços de amarração ou até colisões com o cais. As consequências deste tipo de situações envolvem sempre grandes prejuízos materiais e por vezes humanos.O sistema SWAMS_ALERTA utiliza as medições e previsões de agitação marítima para a determinação dos seus efeitos em termos de movimentos nos seis graus de liberdade e forças nas amarras e defensas quando o navio se encontra estacionado no cais. Para tal, o sistema recorre a uma série de modelos numéricos, interligados entre si. A comparação destes valores com valores máximos admissíveis pré-estabelecidos permite a avaliação, em tempo real, de situações de emergência e a emissão de alertas dirigidos às entidades portuárias.O sistema é constituído por 4 módulos:I
Ano: 2016
Autor(es): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Keywords: Navios amarrados; Riscos; Sistema de previsão e alerta
CONSTRUÇÃO DA EXPANSÃO DO PORTO DE SAL-REI 1ª FASE (ILHA DA BOAVISTA CABO VERDE) Ensaios bidimensionais em modelo reduzido Parecer Técnico
Info
Definição da Geometria para um Recife Artificial Multifuncional em Leirosa (Poster)
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
1.
Autor(es): Neves, M. G.; Antunes do Carmo, J.
Editor: Gestão Costeira: Vulnerabilidades e Riscos na Região Centro
Info
Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual Report of pOST-dOCTORAL rESEARCH
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
Info
Guidelines and Recommendations for River Information Services - PIANC
N/A
Ano: 2004
Autor(es): J.A Covas
Editor: ******
|