Artigos de Revista
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Wave Run-Up and Overtopping Quantification at Different Coastal Structures
With the sea level rise and all the processes associated with wave action.
Ano: 2022
Autor(es): Mateus, R.; Carvalho, R.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.
Editor: IAHR2022 Abstract Book
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Análise de eventos de risco através de modelação numérica XBeach. Caso de Estudo - Costa da Caparica
É cada vez mais usual o recurso à modelação numérica para a simulação de eventos de galgamento, inundação e erosão em zonas costeiras. Neste estudo, recorre-se ao acoplamento de dois modelos, SWAN + XBeach (modo surf beat), para a propagação da agitação marítima do largo até à zona de espraio e para reproduzir a evolução morfodinâmica, a fim de avaliar a ocorrência de galgamento e erosão resultantes de eventos meteo-oceanográficos extremos. O local de estudo incide sobre o sector urbano artificializado da Costa da Caparica, que é composto por um campo de esporões e uma estrutura de proteção aderente em toda a extensão, formando seis células de praia arenosa. As simulações cobriram 96 h de forçamentos oceanográficos, representando, assim, a passagem da tempestade Hércules/Christine, entre os dias 3 e 7 de janeiro de 2014. O modelo SWAN propagou com sucesso as condições de agitação marítima para a área de estudo, quando comparado com os dados registados pela boia do Porto de Lisboa. Em relação ao modelo XBeach, este foi capaz de reproduzir alguma da evolução morfodinâmica espectável, contudo a erosão da praia emersa ficou aquém dos relatos documentados, não tendo sido possível avaliar quantitativamente os resultados. O alcance máximo do espraio obtido ao longo deste troço de costa foi inferior ao documentado, o que induz a falhas na previsão de inundações devido ao galgamento. Estes resultados podem ser devidos a uma parametrização inadequada do modelo e/ou à falta de levantamentos topo-batimétricos da praia. Esta abordagem metodológica representa um passo importante para uma melhor estimativa da evolução morfodinâmica na Costa da Caparica devido a eventos de tempestade e significa um importante esforço inicial para melhorar a avaliação dos eventos de galgamento e inundação.
Ano: 2021
Número Páginas:
51-63pp.
Autor(es): Ferreira, A. M.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Garzon, J.L.
Revista: Revista Recursos Hidricos
Editor: APRH
Volume:
Volume 41, Nº 2.
Keywords: Tempestade marítima; Espraiamento; Erosão; Inundação; Galgamento; Riscos costeiros
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Aplicação e validação do sistema HIDRALERTA em situações de tempestade
O HIDRALERTA é um sistema de avaliação, previsão e alerta do risco da ocorrência de situações de emergência associadas aos efeitos da agitação marítima (galgamento, inundação e navios amarrados) em zonas costeiras e portuárias. Sendo um sistema de alerta, é fundamental que funcione corretamente, quer em situações correntes (apenas emitindo alertas quando tal se justifique), quer em situações de tempestade. Neste trabalho são apresentados os desenvolvimentos efetuados até à data na validação do sistema em situações de tempestade, com a sua aplicação na simulação do furacão Lorenzo e das depressões Elsa e Fabien. Da análise efetuada pode concluir-se que os alertas emitidos pelo sistema estiveram em oncordância com os danos/ocorrências reportadas localmente, o que contribui para reforçar a confiança no sistema que está a ser desenvolvido. A característica diferenciadora deste trabalho é que a avaliação do risco é efetuada com base nos parâmetros específicos do risco que se pretende prever, como caudais de galgamento ou as forças nas amarrações, e não apenas em parâmetros meteorológicos e oceanográficos.
Ano: 2021
Número Páginas:
145-167pp.
Autor(es): Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; SANTOS, M.I.; Fortes, C. J. E. M.
Revista: Revista Territorium
Editor: Riscos
Volume:
28 (II).
Keywords: depressões Elsa e Fabien; HIDRALERTA; Furacão Lorenzo; Navios amarrado; Galgamento
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Comparison of existing equations for the design of crown walls: application to the case study of Ericeira breakwater (Portugal)
The correct calculation of forces and moments caused by wave action over crown wallstructures is critical for their design. There are several existing equations for this, some of which are sanctioned in practice as it is the case for Jensen (1984) and Bradbury et al. (1998), Günback and Gökce (1984), Martin et al. (1999), Berenguer and Baonza (2006), and Pedersen (1996) and Nørgaard et al. (2013). These equations are the main tool for the design of breakwater crown walls and their accuracy is crucial to ensure the stability of the crown wall, especially when considering the sea level rise due to climate change and the possible damage of the armor, since both aspects are not usually considered in most original design studies. In a scenario of climate change, it is very important to estimate the possible changes in security factors due to both these aspects, comparing the results with the original design ones. This paper has as main objective to analyze it for the case study of Ericeira rubble mound breakwater in Portugal. For this, a comparison of the results using those equations and different scenarios including the current, considering sea level rise and armor damage, were performed to extract some conclusions: the increase in the sea level in the case study was not significant and therefore its incidence is very small; and the damage to the main armor by losing pieces at the berm is much more important in this case study, so it is essential to carry out the proper maintenance of the design section. On the other hand, horizontal forces are more conservative using Pedersen and Nørgaard equations, obtaining the lowest value with Martin. Regarding uplift pressures, Martin gives the lowest value, while the most conservative values are given by Günbak and Gökce
Ano: 2021
Número Páginas:
25p.
Autor(es): Pereira, F.; Neves, M. G.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; ESTEBAN, M.D.; Negro, V.
Revista: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Volume 9, Issue 3.
Keywords: Ccrown wall; Armor damage; Climate change; Rubble mound breakwater
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Effects of varying the transmission coefficient in SNL-SWAN for a wave farm in Peniche
The effects of a farm of bottom-fixed oscillating flaps on the wave propagation in Almagreira beach (Portugal) are evaluated. The SNL-SWAN (Sandia National Laboratories, Simulating WAves Nearshore) numerical model is validated from 2010 to 2018 against Nazaré wave buoy data and run for 19 years to characterize the wave resource and identify the most common and energetic sea states. By varying number (10 to 100) and configuration of wave energy converters (WECs) an optimal array is identified. Model sensitivity to two methods of determining the transmission coefficient, OBCASEs 1 and 3, is studied by analyzing changes in significant wave height, period and direction. OBCASE 1 overestimates the effects of the farm on the waves and changes result higher in the lee of the array with an increasing number of devices. As a future work OBCASE 2 and 4 will be compared to OBCASE 1 and 3.
Ano: 2021
Número Páginas:
11-18pp.
Autor(es): FANTI; Jacob, J.; Pacheco, A.; Fortes, C. J. E. M.; Didier, E.
Revista: Marine Technology and Ocean Engineering Series
Editor: CRC Press
Volume:
Volume 5.
Keywords: SWAN; Modelação numérica; Aguçadora; Energia das ondas
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Experimental and numerical simulations of oblique extreme wave conditions in front of a breakwater
Climate change studies already reported sea level rise as an accepted scenario, which induces changes in nearshore wave conditions. A large range of new experiences including water level, run-up, overtopping, hydrodynamic data for different wave steepnesses and directions was performed in the Leibniz Universität Hannover (LUH) wave basin for a rubble mound breakwater with a slope of 1(V):2(H). This work presents, focusing on oblique extreme wave conditions, numerical simulations of the hydrodynamics in that experiment using OpenFOAM®. Results of the wave generation boundary conditions and their propagation, namely levation of the water level free-surface and velocity data at specific locations are compared and discussed with data from experimental measurements acquired by acoustic wave gauges and acoustic doppler velocimeter (ADV) / Vectrino equipment. Although an exact match between numerical and laboratory values was not reached, an appropriate incident wave angle and a reasonable amplitude of velocities and water depths was achieved and the same happened to the statistics of those values.
Ano: 2021
Número Páginas:
73-85pp.
Autor(es): Carvalho, R.; Santos, J. A.; BARAJAS, G.O.; Beg, Md. N.A.; LOPES, P.M.; Fortes, C. J. E. M.; Lara, J. L.
Revista: Revista de Gestão Costeira Integrada
Editor: APRH
Volume:
Volume 21, Número 2, 73-85.
Keywords: Oblique extreme wave conditions; Scale-model tests; OpenFOAM®; Wave generation; Breakwater
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Marine geohazards: Safeguarding society and the Blue Economy from a hidden threat
Marine geohazards pose a significant threat to the European coastal population and to the development of the Blue Economy. This Position Paper discusses the type (Chapter 2), distribution (Chapter 3) and impact (Chapter 4) of marine geohazards on the European coastal regions and the Blue Economy, as well as what and how novel scientific approaches may broaden our understanding of their trigger mechanisms and drive a risk-mitigating European policy (Chapter 5). This document focuses on short-onset geological hazards and does not deal with long-term processes such as coastal erosion, land subsidence, intrusion of salt water in coastal aquifers; or with hazards associated by atmospheric disturbances such as storm surges and meteo-tsunamis. This document is primarily aimed at local, regional, national and European institutions in charge of managing risk assessments & mitigation, land and sea management, funding research, monitoring and infrastructures, and public awareness of hazards. In addition, this document may also be relevant to the scientific community interested in, or exploring this subject, and to stakeholders outside Europe, in light of the United Nations Decade of Ocean Science for Sustainable Development (2021-2030).
Ano: 2021
Número Páginas:
100p.
Autor(es): KOPP, H.; CHIOCCI, F.L.; BERNDT, C.; ÇA
Revista: EUROPEAN MARINE BOARD
Editor: European Marine Board IVZW
Volume:
POSITION PAPER 26.
Keywords: Risk; Trigger mechanisms; Blue-economy; Marine geohazards
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Modelação física da resposta à agitação incidente de um trecho do quebra-mar do porto da Ericeira
Para caracterizar a resposta de um trecho do quebra-mar de taludes do porto da Ericeira à agitação marítima nele incidente, realizaram-se no canal de ondas irregulares do LNEC um conjunto de ensaios com um modelo reduzido desse mesmo trecho. Nesta comunicação descreve-se a instalação experimental, incluindo os diversos instrumentos utilizados para medir as séries temporais das várias grandezas de interesse e o programa de ensaios, apresentando-se as grandezas medidas num subconjunto dos ensaios considerado mais interessante. Nestas grandezas incluem-se a elevação da superfície livre associada à agitação incidente, o espraiamento ao longo do talude, o volume de água de água galgado, a pressão em vários pontos da superestrutura e a erosão do manto protetor utilizando um sensor cujo funcionamento se baseia na tecnologia Time of Flight.
Ano: 2021
Número Páginas:
91-100pp.
Autor(es): Santos, J. A.; Lemos, R.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Pinheiro, L.; Pinto, M.; Sanches, C.; Gueifão, J.; Zózimo, A. C.
Revista: Revista Recursos Hídricos
Editor: APRH
Volume:
Vol. 42, N.º 1.
Keywords: Dano; Superestrutura; Galgamento; Espraiamento; Agitação marítima
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Numerical and physical modelling of wave overtopping on a smooth impermeable dike with promenade under strong incident waves
This paper presents a study of run-up/overtopping over a smooth impermeable dike with promenade using 2D and 3D mesh-based and mesh-free numerical models and results from 2D physical modelling for strong energetic incident waves. These waves induce plunging wave breaking and a complex water/air mixture turbulent flow before overtopped the dike, a challenging configuration for numerical models. The analysis is structured in two phases: (i) evaluates the results of 2D numerical and physical models for run-up and overtopping; (ii) compares qualitatively the results of 3D numerical models for overtopping over a dike with promenade between groins located in front of a slope beach. The results indicate that the main differences obtained in run-up and overtopping are due to differences in wave generation and active absorption systems used in physical and numerical models and in turbulent models used by the numerical models. These differences lead to changes on incident wave height and on wave breaking and, consequently, on reflection, run-up and overtopping over the structure. For 3D simulation, even if larger discrepancies were found on overtopping along the dike, mean wave overtopping discharge and water flow height at the crest of the groin head show a similar order of magnitude.
Ano: 2021
Número Páginas:
29p.
Autor(es): Neves, M. G.; Didier, E.; Brito, M.; Clavero, M.
Revista: Journal of Marine Science and Engineering
Editor: MDPI
Volume:
Vol 9(8), 865.
Keywords: Mesh-free numerical model; Mesh-based numerical model; Physical modelling; Overtopping; Wave breaking
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Optimizing wave overtopping energy converters by ANN modelling: evaluating the overtopping rate forecasting as the first step
Artificial neural networks (ANN) are extremely powerful analytical, parallel processing elements that can successfully approximate any complex non-linear process, and which form a key piece in Artificial Intelligence models. Its field of application, being very wide, is especially suitable for the field of prediction. In this article, its application for the prediction of the overtopping rate is presented, as part of a strategy for the sustainable optimization of coastal or harbor defense structures and their conversion into Waves Energy Converters (WEC). This would allow, among others benefits, reducing their initial high capital expenditure. For the construction of the predictive model, classical multivariate statistical techniques such as Principal Component Analysis (PCA), or unsupervised clustering methods like Self Organized Maps (SOM), are used, demonstrating that this close alliance is always methodologically beneficial. The specific application carried out, based on the data provided by the CLASH and EurOtop 2018 databases, involves the creation of a useful application to predict overtopping rates in both sloping breakwaters and seawalls, with good results both in terms of prediction error, such as correlation of the estimated variable.
Ano: 2021
Número Páginas:
25p.
Autor(es): OLIVER, J.M.; ESTEBAN, M.D.; LÓPEZ-GUTIÉRREZ, J.S.; Negro, V.; Neves, M. G.
Revista: Journal Sustainability
Editor: MDPI
Volume:
Volume 13, Issue 3.
Keywords: Wave overtopping rate; Wave energy converters; Principal component analysis; Artificial neural network
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Comunicações
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Aplicação de um método Lagrangiano para a modelação de escoamento com superfície livre e de interacção onda-estrutura costeira
Diferentes modelos e métodos foram desenvolvidos, tendo como base a abordagem Lagrangiana, e sãogeralmente conhecidos genericamente como modelos SPH (Smoothed Particle Hydrodynamics). Neste artigoapresentam-se as potencialidades de um método Lagrangiano na modelação de escoamentos com superfícielivre, o modelo SPHysics, através da sua aplicação a diferentes casos de interacção entre ondas e estruturascosteiras.
Ano: 2009
Número Páginas:
10p.
Autor(es): Didier, E.; Neves, M. G.
Keywords: Estruturas marítimas; Smoothed particle hydrodynamics; Método lagrangiano; Cfd
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Coastal flow simulation using SPH: Wave overtopping on an impermeable coastal structure
Wave overtopping is a violent natural event thatinvolves highly complex phenomenon such as large deformationof free surface, turbulence and eddy vortices, strong interactionbetween the wave and the structure. Models based on SmoothedParticle Hydrodynamics (SPH), that used a mesh-free technique,are an option to address wave overtopping and other phenomenainvolved on the interaction between waves and coastal structures.In the present paper, SPHysics model is validated and applied forwave propagation and wave overtopping of an impermeableseawall. Validation and convergence study is carried outconsidering several parameters such as the initial particle densityand the eXSPH parameter. Free surface elevation in several gaugesand overtopping discharge over the structure are analyzed andcompared to experimental data and other numerical results. Avery satisfactory agreement is obtained with experimentalmeasurements. Finally, the numerical model is applied formodelling wave propagation with breaking and overtopping ofan impermeable sea wall coastal defence structure, a commonstructure employed at the Portuguese coast. Numerical resultsare compared with experimental data from model scale testscarried at the National Civil Engineering Laboratory (LNEC).Good agreement is obtained for both free surface elevation andovertopping discharge over the structure.
Ano: 2009
Número Páginas:
8p.
Autor(es): Didier, E.; Neves, M. G.
Keywords: Numerical models; Coulwave; Wave overtopping
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Colmatação de falhas em dados de agitação marítima. O caso de Faro.
Considera-se um conjunto de 10 anos de dados de parâmetros de agitação marítima provenientes da bóia de Faro, do Instituto Hidrográfico. Mau grado, esta colecção apresenta um razoável número de falhas ao longo desses dez anos, com variadas extensões, que se pretendem colmatar. Adoptaram-se duas formas distintas de tratamento do problema, uma mediante utilização de uma metodologia de colmatação com base em valores adjacentes dasérie existente (pequenas falhas), e outra mediante substituição dos valores em falta com observações colhidas em bóia-ondógrafo próxima (bóia-ondógrafo de Cádiz, dos Puertos del Estado, à cota -450 m Z.H.), após adequada validação dessas observações.Nesta comunicação dá-se conta da análise e processamento das séries temporais iniciais edescrevem-se os métodos utilizados para a colmatação dos registos em falha. Assim, faz-se uma descrição estatística dos dados brutos, constituída pelas séries temporais e histogramas dos parâmetros mais relevantes, procede-se à identificação dos registos em falha e descrevem-se e comparam-se métodos de colmatação de falhas das séries temporais.Para o presente conjunto de dados, conclui-se que a metodologia mais apropriada para acolmatação de falhas superiores a um dia é a que resulta da utilização de dados de uma bóia próxima.
Ano: 2009
Número Páginas:
12p.
Autor(es): Capitão, R.; Sancho, F. E.; Alenquer, N.; Proença, B.
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Desenvolvimento do modelo numérico AMAZON para o cálculo do galgamento de estruturas marítimas porosas
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
formato electrónico.
Autor(es): Reis, M. T.; Neves, M. G.; Silva, L. G.
Keywords: Cálculo do galgamento; Modelos numéricos; Amazon
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Estudio de la solución para la mejoría de la reflexión en el interior del puerto de Vila do Porto, Azores
En esta ponencia se ha presentado la solución de proyecto para la corrección delmuelle de atraque de los ferries del puerto de Vila do Porto. La estructura, que tienecomo principal objetivo disminuir la agitación y el rebase en la dársena sin ocupardemasiado espacio, está compuesta de una plataforma horizontal asentada enpilares rectangulares por encima de un talud de escollera. Se presentan los resultadosde ensayos en modelo físico 3D y los obtenidos con dos modelos numéricos RANS en lo que se refiere a presiones en la plataforma y reducción de la reflexión: el modeloCOBRAS-UC y el FLUENT.El modelado físico permitió verificar el comportamiento de la estructura: la agitación yel rebase son ahora menores en toda la dársena, o sea, entre el muelle comercial y lazona de atraque del Ferry, y las presiones máximas y la estabilidad han sidoverificadas. En cuanto al modelado numérico, el modelo FLUENT (2D), que seencuentra todavía en validación para aplicaciones de estudios de interacción olaestructura,se ha comparado con los resultados del modelo COBRAS-UC y se haverificado que presenta problemas de convergencia cuando se usa un esquema deintegración en el tiempo de segundo orden y difusión numérica de la fracción devolumen cuando se usa un esquema de primer orden (aunque resuelva los problemasde divergencia). El FLUENT 3D presenta, además, un elevado tiempo de cálculo,particularmente en 3D.
Ano: 2009
Número Páginas:
11p.
Autor(es): Neves, M. G.; Didier, E.; Robert, M.; Losada, I.
Keywords: Fluent; Cobras-uc
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Estudo numérico não linear da interacção onda cilindro
Neste trabalho estuda-se a interacção de ondas regulares com cilindros verticais fixos aofundo. Na simulação numérica deste problema tridimensional viscoso e com superfície livreutiliza-se o código FLUENT que resolve as equações de Navier-Stokes em valor médio(equações de Reynolds) e utiliza uma técnica VoF (Volume of Fluid) na identificação dasuperfície livre.Apresentam-se os parâmetros relativos à discretização e valida-se o modelo numérico porcomparação com resultados analítico-experimentais e obtidos com o código WAMITamplamente validado.As diferenças entre resultados são correlacionadas com os efeitos não lineares ligados àamplitude relativa (irrotacionalidade do escoamento) e à relação entre o diâmetro do cilindro e ocomprimento da onda.
Ano: 2009
Número Páginas:
12p.
Autor(es): Gil, L.; Barreiro, T.; Didier, E.; Alves, M.
Keywords: Vof; Fluent; Interacção de ondas regulares com cilindros
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Interacção não linear de grupos de ondas curtas
Neste trabalho testa-se a capacidade do código numérico COBRAS-UC,baseado nas equação RANS e utilizando uma técnica VOF, na simulação dos efeitos nãolineares resultantes da interacção de dois grupos de ondas. O caso de teste consiste napropagação, em sentidos opostos (interacção fraca) de dois grupos de ondas emcondições de água profunda. Estudos analíticos, experimentais e numéricos anteriorespermitiram identificar a variação da velocidade de fase como a única consequência dainteracção não linear. A comparação de anteriores resultados com os obtidos no âmbitodeste trabalho permitem concluir sobre a precisão e potencialidades do códigoCOBRAS-UC na simulação de fenómenos não lineares exigentes do ponto numérico.
Ano: 2009
Número Páginas:
16p.
Autor(es): Gil, L.; Neves, M. G.; Didier, E.
Editor: Congreso de Métodos Numéricos en Ingeniería 2009
Keywords: Interacção ressonante; Efeitos não lineares; Rans vof
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Método Lagrangiano para a modelação numérica da interacção entre uma onda e uma estrutura costeira
A análise da eficiência das estruturas costeiras em termos de galgamento, é classicamenterealizada através de estudos em modelo físico. No entanto, a modelação numérica podecomplementar estes estudos experimentais.A aplicação de dois tipos de modelos numéricos na simulação do galgamento de estruturacosteiras impermeáveis, cada modelo com as suas vantagens e limitações, é analisada nesteartigo: um modelo Eulariano, COBRAS-UC, e um modelo Lagrangiano, SPHysics.Os resultados de elevação de superfície livre e de caudal médio galgado obtido pelos doismodelos são comparados com dados de ensaios obtidos em modelo físico à escala 1:10, parao estudo do galgamento numa estrutura de protecção marginal impermeável.
Ano: 2009
Número Páginas:
14p.
Autor(es): Didier, E.; Neves, M. G.
Keywords: Estruturas costeiras; Sphysics; Cobras-uc
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Metodologia de cálculo do espraiamento e inundação em zonas costeiras recorrendo ao sistema Guiomar: Aplicação à praia de Vale do Lobo
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
formato electrónico.
Autor(es): Raposeiro, P.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Neves, D. R.; Ferreira, J.
Keywords: Loulé; Espraiamento; Risco e vulnerabilidade; Ordenamento do território; Zona costeira; Modelos numéricos; Sistemas de informação geográfica
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Numerical investigation of steady flow past an elliptic cylinder at various aspect ratios
The effect of aspect ratio on steady laminarfluid flow past an elliptical cylinder is investigatednumerically at two low Reynolds numbers, 20 and40. The two-dimensional Navier-Stokes equationsare solved using an original fully coupled resolutionmethod, without any transformation of continuityequation. The wake
Ano: 2009
Número Páginas:
8p.
Autor(es): Didier, E.
Editor: The 14th International Conference on Fluid Flow Technologies
Keywords: Fully coupled resolution method; Finite volume; Elliptic cylinder; Cfd
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Capítulos de Livros
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Multi-functional artificial reefs for coastal protection
N/A
Ano: 2009
Número Páginas:
153-210 pp.
Autor(es): Voorde, M.; Antunes do Carmo, J.; Neves, M. G.
Editor: Ch. A. Hudspeth, T. E. Reeve
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Teses de Doutoramento
Info
Trapped-mode propagation along irregular coasts
N/A
Ano: 1999
Número Páginas:
159 p.
Autor(es): Santos, J. A.
Editor: ******
Info
Probabilistic Assessment of the Safety of Coastal Structures
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
594 p.
Autor(es): Reis, M. T.
Editor: ******
Info
Unsteady Nearshore Currents on Longshore Varying Topographies
N/A
Ano: 1998
Número Páginas:
346 p.
Autor(es): Sancho, F. E.
Editor: ******
Info
Simulação da agitação irregular. Técnicas matemáticas
N/A
Ano: 1973
Autor(es): Carvalho, M. M.
Editor: ******
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Relatórios
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D1.1: Analysis of past extreme events, lessons learned ans SoA models V1
C2IMPRESS is a multi-disciplinary project which aims to enhance understanding and public awareness on multi-hazard risk, based on innovative models, methods, frameworks, tools and technologies to develop decision-making platforms with a fine-grained spatio-temporal data to better assess impacts, vulnerability and resilience on natural hazards. This Report is the Deliverable 1.1 and belongs to Work Package 1, which is mainly addressed to identify the past climate and physical processes that underlie natural disaster events and their consequences
Ano: 2023
Autor(es): Moragues, A.; Estrany, J.; Alves, E.; Zózimo, A. C.; Leitão, T. E.; Ruiz, M.; Oliveira, M. M.; Sfetsos, A.; Fernandes, T. F.
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Demonstration and technical tours plan
A major objective of TRA LISBON 2022 Conference is to boost research and innovation capacity for the transport sector, throughout a full innovation cycle, from idea to market. Having this in view, the project
Ano: 2022
Autor(es): Batista, F. A.; Marecos, V.; Antunes, M. L.; Macedo, A. L.; Freire, A. C.; Capitão, R.; Arsénio, E.; Maia, L.
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Demonstration submission and selection guidelines
The demonstration area will be one of the main focus points of TRA LISBON 2022, presenting multifunctional spaces and being prepared to receive a large number of different types of on-site demonstrations (indoor and outdoor). On-line demonstrations will also be an option, allowing for the widest possible coverage of access for all the participants.The dedicated areas will allow for interactive demonstrations of technological innovations to be carried out by and for industry partners, researchers, and other stakeholders. Demonstrations are an excellent opportunity to introduce conference attendees in an engaging way, as well as to promote new contacts and promising business.
Ano: 2022
Autor(es): Freire, A. C.; Arsénio, E.; Macedo, A. L.; Antunes, M. L.; Capitão, R.; Belinha, M.
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Technical tours organization criteria and procedures report
According to the CSA project plan, WP5.2 task objective is to organize technical tours that feature attractive and interactive showcases aiming at engaging participants into novel technologies for all transport modes and enabling stakeholders and their companies to disseminate and even sell their products and applications to all interested parties.
Ano: 2022
Autor(es): Capitão, R.; Macedo, A. L.; Arsénio, E.; Antunes, M. L.; Freire, A. C.
Editor: TRA LISBON 2022
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Data Repository Rules. Deliverable 10.4
This report is part of HYDRALAB+ Work Package 10, which seeks to strengthen the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken by the HYDRALAB+ partner organisations. It outlines the work carried out by Samui Design & Management Ltd, supported by HR Wallingford, in relation to the development of a data repository structure that can be adopted by participants of the HYDRALAB+ project.
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data from physical modeling; Zenodo; Data repository structure
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Data Storage Report. RECIPE Task 8.2: Overtopping events in breakwaters under climate change scenarios
Reliable prediction of wave run-up/overtopping and structure damage is a key task in the design and safety assessment of coastal and harbor structures. Run-up/overtopping and damage must be below acceptable limits, both in extreme and in normal operating conditions, to guarantee the stability of the structure and the safety of people and assets on and behind the structure. The mean-sea-level rise caused by climate change and its effects on wave climate may increase the number and intensity of run-up/overtopping events and make the existing coastal/harbor structures more vulnerable to damage.Accurate estimates, through physical modelling, of the statistics of overtopping waves for a set of climate change conditions, are needed. The research project HYDRALAB+ (H2020-INFRAIA-2014-2015) gathers an advanced network of environmental hydraulic institutes in Europe, which provides access to a suite of environmental hydraulic facilities. They play a vital role in the development of climate change adaptation strategies, by allowing the direct testing of adaptation measures and by providing data for numerical model calibration and validation. The use of physical (scale) models allows the simulation of extreme events as they are now, and as they are projected to be under different climate change scenarios.The enclosed dataset refers to the experimental work developed at LNEC within HYDRALAB+ and considers 2D damage and overtopping tests for a rock armor slope, with four different approaches to represent storms. Data of free surface elevation, overtopping and damage is presented.
Ano: 2018
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Mendonça, A. C.; Lemos, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.; Capitão, R.
Keywords: Climate change; Overtopping; Data repository
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.1 Critical review. D10.2 Critical Review of data flux between laboratory models, numerical models and field case studies
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.2 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Field data; Numerical modeling data; Physical modeling data; Data flux
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Facilitating the re-use and exchange of experimental data. Task 10.2 Data Standards and Licenses. D 10.3 Data Standards Report
The HYDRALAB+ project is aimed at strengthening the coherence of experimental hydraulic and hydrodynamic research undertaken across its partner organisations. This report is D10.3 of the HYDRALAB+ project, entitled
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Neves, M. G.; Capitão, R.; Lemos, R.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Data management options; Experimental data; Data formats
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Protocols for representing variability and unsteadiness in flume facilities. Deliverable Number 8.2
This deliverable is related to task 8.2
Ano: 2018
Autor(es): Mendonça, A. C.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Capitão, R.; Neves, M. G.; Reis, M. T. L. G. V.
Keywords: Extreme events; Climate change; Variability in flume facilities
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Sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima - Relatório inicial Arquitetura e características gerais do sistema para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pi
Neste relatório inicial são apresentadas a arquitetura e as caraterísticas gerais dos protótipos do sistema de previsão, alerta e gestão de riscos causados pela agitação marítima para os portos de Madalena do Pico, São Roque do Pico e Praia da Vitória. Os três protótipos em desenvolvimento têm por base uma arquitetura semelhante, com características distintas, nomeadamente no que respeita à localização dos dados de base, às malhas computacionais utilizadas e às características físicas das fronteiras, tanto no plano horizontal (interface terra-mar), como no vertical (batimetria dos fundos). Caracteriza-se o layout geral dos portos, bem como a sua morfologia e operabilidade.
Ano: 2018
Autor(es): Pinheiro, L.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T.; Poseiro, P.
Keywords: Porto de Praia da Vitória; Porto de São Roque do Pico; Porto de Madalena do Pico; Agitação marítima; Alerta e gestão de riscos; Sistema de previsão
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Outros
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Risk Perception of Coastal Flooding in Praia da Vitória, Azores
The project LIFEGARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal unicipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in Praia da Vitória, Terceira, Azores, to understand the civilians perception of coastal flooding events.
Ano: 2024
Autor(es): Lima, L.; Fortes, C. J. E. M.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.
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Social Surveys Indicating the Resilience of Urban Coastal Localities in Macaronesia to Coastal Flooding
The project LIFE-GARACHICO (LIFE20 CCA/ES/001641) proposes the creation of an effective flexible adaptation framework for the coastal municipalities of Macaronesia, making specific local interventions to increase their resilience against extreme coastal events resulting from climate change. Social surveys were applied in both localities in order to understand the civilians perception of coastal flooding events
Ano: 2024
Autor(es): Fortes, C. J. E. M.; Lima, L.; Zózimo, A. C.; Pinheiro, L.; Modino, R.; Barroso, J. G.; Cruz, C. G.; Comes, L.
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Avaliação da Estabilidade do Quebra-Mar Destacado do Porto Inglês (Ilha do Maio
Realização de ensaios em modelo físico reduzido 3D para a avaliação da estabilidade do quebra-mar destacado do Porto Inlgês, Maio, Cabo-Verde
Ano: 2023
Autor(es): Soares, R. E.; Fortes, C. J. E. M.; Lemos, R.; Costa, C.E.B.C.; Silva, L. G.; Pinheiro, L.; Neves, M. G.
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Physical modelling of wave-induced plant drag coefficient
N/A
Ano: 2019
Autor(es): Reis, R.; Suzuki , T.; LUBBERS, B.; Fortes, C. J. E. M.; Pires Silva, A.
Keywords: Flume experiments; Wave propagation; Plant flexibility; Vegetation
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Evaluation of wave overtopping consequences for risk assessment using ANP methodology
Adverse sea conditions can cause emergency situations associated to wave overtopping, which endanger the safety of people and goods, with negative impacts for society, the economy and the environment. Therefore, a methodology to assess the overtopping risk in port and coastal areas is essential for a proper planning and management of these areas.The Portuguese National Laboratory for Civil Engineering (LNEC) has been developing the HIDRALERTA system, an integrated decision-support tool for port and coastal management, which focus in preventing and supporting the management of emergency situations and the long-term planning of interventions in the study areas. It enables the user to calculate the risk for various port and coastal activities, starting with the characterization of sea-waves, wind field and tide levels at the study regions.HIDRALERTA was already tested at different places in Portugal: Costa da Caparica beach, in Almada, and port of Praia da Vitória, in the Azores. However, in both cases, the evaluation of wave overtopping / flooding consequences was carried out using a quite simple approach. In fact, such consequences were assessed only at a global and qualitative level, based on information provided by the responsible authorities.This paper aims at testing a quantitative methodology to evaluate overtopping consequences: the Analytic Network Process (ANP). This methodology was proposed to solve complex decision-making problems and its objective is to calculate the priorities among decision elements which will define their final weights on the consequences. The ANP approach can produce interdependencies between criteria and compute the respective weight of each criterion. Such a network model with dependence and feedback improves the priorities derived from judgements and makes prediction more accurate. So, the ANP allows comparison among clusters of elements. Furthermore, in this methodology we take into account the impacts of alternatives on the importance of criteria, by normalizing the comparison matrix. Thus, the given alternatives can influence the ranking of criteria.Application of the ANP methodology to the case study of Praia da Vitória port is presented and a consequences level map is obtained.
Ano: 2016
Autor(es): Lourenço, I.; Santos, J. A.; Fortes, C. J. E. M.; Reis, M. T. L. G. V.; Poseiro, P.; Craveiro, J.
Keywords: Praia da Vitória port; Analytic Network Process (ANP); Risk; Wave overtopping
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Sistema de alerta para a navegação em portos
Apresenta-se um novo sistema de alerta para navios amarrados em portos que se encontra em desenvolvimento no Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O sistema SWAMS_ALERTA é um sistema de previsão e alerta baseado na avaliação do risco associado ao comportamento de navios amarrados em zonas portuárias.Os riscos associados a navios amarrados decorrem de movimentos excessivos, quer no plano horizontal, quer no plano vertical. Estes movimentos podem condicionar as atividades portuárias, nomeadamente cargas e descargas, mas em casos extremos podem levar à ocorrência de situações de emergência, tais como rotura de cabos, rotura de cabeços de amarração ou até colisões com o cais. As consequências deste tipo de situações envolvem sempre grandes prejuízos materiais e por vezes humanos.O sistema SWAMS_ALERTA utiliza as medições e previsões de agitação marítima para a determinação dos seus efeitos em termos de movimentos nos seis graus de liberdade e forças nas amarras e defensas quando o navio se encontra estacionado no cais. Para tal, o sistema recorre a uma série de modelos numéricos, interligados entre si. A comparação destes valores com valores máximos admissíveis pré-estabelecidos permite a avaliação, em tempo real, de situações de emergência e a emissão de alertas dirigidos às entidades portuárias.O sistema é constituído por 4 módulos:I
Ano: 2016
Autor(es): Pinheiro, L.; Lopes, P.; Fortes, C. J. E. M.; Santos, J. A.
Keywords: Navios amarrados; Riscos; Sistema de previsão e alerta
CONSTRUÇÃO DA EXPANSÃO DO PORTO DE SAL-REI 1ª FASE (ILHA DA BOAVISTA CABO VERDE) Ensaios bidimensionais em modelo reduzido Parecer Técnico
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Definição da Geometria para um Recife Artificial Multifuncional em Leirosa (Poster)
N/A
Ano: 2010
Número Páginas:
1.
Autor(es): Neves, M. G.; Antunes do Carmo, J.
Editor: Gestão Costeira: Vulnerabilidades e Riscos na Região Centro
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Probabilistic Assessment of Hazards from Overtopping of Seawalls in Urban Environments: Annual Report of pOST-dOCTORAL rESEARCH
N/A
Ano: 2005
Autor(es): Reis, M. T. L. G. V.
Editor: ******
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Guidelines and Recommendations for River Information Services - PIANC
N/A
Ano: 2004
Autor(es): J.A Covas
Editor: ******
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