Artigos de Revista
Info
Guardas, parapeitos e peitoris domésticos e qualidade arquitectónica
Na sequência de uma breve nota introdutória, que chama atenção para se privilegiar, neste artigo, uma abordagem do
Ano: 2019
Autor(es): Baptista Coelho, A.
Keywords: Varandas; Janelas de sacada; Parapeitos; Janelas; Guardas; Caraterísticas das janelas
Info
Increasing water and energy efficiency in university buildings: a case study
Nowadays, humanity is consuming unsustainably the planet
Ano: 2019
Número Páginas:
11p.
Autor(es): Rodrigues, F.; Afonso, A.; Pinto, A.; Macedo, J.; Santos, A.; Rodrigues, C.
Revista: Environmental Science and Pollution Research
Editor: Springer
Keywords: Sustainability; Buildings; Water efficiency; Water-energy nexus
Info
Influência da temperatura no controlo das soldaduras de geomembranas de PVC
As geomembranas de policloreto de vinilo (PVC) são as mais utilizadas em sistemas de impermeabilização de barragens. O sucesso destes sistemas depende da qualidade com que as soldaduras das geomembranas são executadas, as quais devem ser avaliadas no que se refere à estanqueidade e à resistência mecânica, a última geralmente através de ensaios de arranque e de corte. Neste trabalho, estudou-se a influênciada temperatura na resistência mecânica, em termos de força de arranque e de tipo de rotura das soldaduras. Foram usadas três geomembranas, com diferentes espessuras e tipos de soldadura. Realizaram-se ensaios laboratoriais segundo a norma ASTM D 6392, a 12 temperaturas, variando entre os 5ºC e os 41ºC. Os resultados obtidos indicaram que a força de arranque não variou significativamente com a temperatura e que os tipos de rotura definidos na norma não eram aplicáveis, no caso de duas das geomembranas estudadas.
Ano: 2019
Número Páginas:
3-13pp.
Autor(es): Sanfona, P.; Barroso, M. P.; Fontul, S.
Revista: Revista da Sociedade Portuguesa de Geotecnia
Editor: Sociedade Portuguesa de Geotecnia
Volume:
Nº 147.
Keywords: Temperatura; Força de arranque; Soldaduras; Geomembranas de PVC
Info
Influência dos sedimentos em suspensão no transporte e sobrevivência de E. coli no estuário do Tejo
Investigou-se a capacidade de sedimentos em suspensão no estuário do Tejo para co-transportar Escherichia coli, como indicador do comportamento das bactérias entéricas. Esta capacidade foi atestada i) pela correlação entre a concentração de sólidos suspensos totais e de E. coli em amostras de água colhidas na praia de Algés, cais de Alcântara e marina do Parque das Nações, à superfície (0,15 m) e próximo do fundo (1 - 9 m), na preia- e baixa-mar, bem como ii) pela co-deposição de E. coli e sedimentos em suspensão nas amostras. O co-transporte de E. coli foi particularmente significativo para os sedimentos com uma estrutura porosa rica em substâncias poliméricas extracelulares (Alcântara e Parque das Nações), cuja tendência para flocular foi evidenciada em ensaios de sedimentação em coluna. Considerando i) os valores dos coeficientes de atenuação da radiação ultravioleta das águas amostradas, ii) a sua dependência da concentração em sólidos suspensos e iii) os teores a que estes ocorrem no estuário, inferiu-se que neste a radiação UV-B extingue-se para valores próximos do nulo a menos de 1,5 m de profundidade e que, portanto, a influência da radiação solar no decaimento da contaminação bacteriana é apenas relevante em zonas pouco profundas do estuário do Tejo e com baixo teor em sólidos suspensos.
Ano: 2019
Número Páginas:
41-54.
Autor(es): Mendes, S.; Mesquita, E.; Rodrigues, M.; Menaia, J.
Revista: Águas & Resíduos
Editor: APESB
Volume:
IV.5.
Keywords: Radiação solar; Escherichia coli; Sedimentos em suspensão; Estuário do Tejo
Info
Instrumental study of the 16th century azulejo panel decorating a public fountain in Alcácer do Sal - Portugal
The public fountain at Largo Aragão Mascarenhas in the town of Alcácer do Sal (65 km SE of Lisbon) is adorned with a square panel of 81 azulejos with a heraldic symbol of the Municipality. The panel is particularly important in the Portuguese context for bearing a clearly inscribed date (1592), being the only Portuguese dated panel yet known from that decade. Another interesting feature is the text it bears: SALATIA UBRS IMPERATORIA referring to the Latin designation of the town in Roman times. The panel has been generally considered of Portuguese manufacture by art historians and in this paper we report the results of an analytical study that indicates that, indeed, it is a product of the workshops of Lisbon. Therefore, its micro-morphologic and compositional characteristics offer a chronologic anchor that may help to assign an approximate date to other azulejo panels or related archaeologic remains.
Ano: 2019
Número Páginas:
19-34 pp.
Autor(es): Mimoso, J.; Pais, A.; Ferreira, M.; Esteves, L.; Morais Pereira, S.; Antunes, M.; Valona, R.; Cardoso, A.; Candeias, A.
Revista: Studies in Heritage Glazed Ceramics
Editor: LNEC
Volume:
2.
Keywords: analytical study of majolica; Alcácer do Sal; Portuguese azulejos; Renaissance majolica
Info
Machine learning approach for pavement performance prediction
In recent years, there has been an increasing interest in the application of machine learning for theprediction of pavement performance. Prediction models are used to predict the future pavementcondition, helping to optimally allocate maintenance and rehabilitation funds. However, few studieshave proposed a systematic approach to the development of machine learning models for pavementperformance prediction. Most of the studies focus on artificial neural networks models that are trainedfor high accuracy, disregarding other suitable machine learning algorithms and neglecting theimportance of models
Ano: 2019
Número Páginas:
1-14pp.
Autor(es): Marcelino, P.; Antunes, M. L.; Fortunato, E.
Revista: International Journal of Pavement Engineering
Editor: Taylor & Francis Online
Keywords: predictive maintenance; international roughness index (IRI); Time series forecasts; Pavement management systems (PMS); Pavement performance models; Machine learning
Info
Measuring wave run-up, overtopping and damage of rubble-mound breakwaters in scale model tests
A set of scale-model tests was carried out at the wave basin of the Leibniz University Hannover to extend the range of wave steepness values analysed in run-up, overtopping and armour layer stability studies, focusing on oblique extreme wave conditions and on their effects on a gentler slope breakwater
Ano: 2019
Número Páginas:
118-129pp.
Autor(es): Santos, J. A.; Lemos, R.; Weimper, J.; Gronz, O.; Hofland, B.; Sande, J.; Pinheiro, L.; Spans, J.H.; Peña, E.; Reis, M. T. L. G. V.; Fortes, C. J. E. M.; Figuero, A.; Laiño, E.; Bornschein, A.; Kerpen
Editor: Hydralab+
Keywords: Rubble-mound breakwaters; Model tests; Overtopping; Wave run-up
Info
Mechanical behavior of inert steel slag ballast for heavy haul rail track: laboratory evaluation
The ballast mechanical behavior is one of most important aspects governing the performance and safety conditionsof railway track lines. Usually comprised of natural crushed rock, the research for alternative ballastmaterials becomes interesting both environmentally and economically. This paper presents a comparison betweenaggregates of steel slag and granite by means of monotonic and cyclic triaxial tests carried out on scaleddown ballast specimens. The monotonic triaxial tests were conducted at three different confining pressures tofailure and to critical state. The long-term cyclic tests (at least 106 cycles) were conducted in two stress pathscompatible with heavy haul loadings. The results showed that the steel slag aggregate has higher values ofstrength parameters compared to the granite aggregate and better long-term deformability behavior, expressedby lower degradation and particle breakage and a faster tendency for stabilization the permanent deformation.
Ano: 2019
Número Páginas:
1-10pp.
Autor(es): Delgado, B.; Fonseca, A.; Fortunato, E.
Revista: Transportation Geotechnics
Editor: Elsevier
Volume:
20.
Keywords: Heavy haul rail track; Triaxial tests; Steel slag ballast; Ballast behavior
Info
Mechanical characterization of clear wood from portuguese poplar
Poplar wood is a light, soft, and fast-growing timber from a hardwood species, characteristics that make it suitable for several applications. This study focused on the mechanical characterization of Portuguese poplar species, namely white poplar (Populus Alba) and black poplar (P. nigra), aiming for its structural use. Therefore, a sample of lamellae was assessed to determine its density and dynamic modulus of elasticity, using a non-destructive device, based on longitudinal vibrations. Clear wood specimens were obtained from a set of lamellae to perform tension and compression parallel-to-grain tests. These tests were used to determine the moduli of elasticity in tension and compression and the tensile and compressive strengths and strains. Also, typical stress-strain curves were identified for the sample studied. The results stressed the potential for structural applications of Portuguese poplar.
Ano: 2019
Número Páginas:
9.
Autor(es): Monteiro, S.; Martins, C.; Dias, A.; Cruz, H.
Revista: BioResources
Editor: North Carolina State University
Volume:
Vol. 14, nº 4.
Keywords: Ductile behavior; Tension and compression tests parallel-to-grain; Portuguese poplar; Clear wood; Mechanical characterization
Info
Modelação da fendilhação por origem térmica de uma barragem de betão em arco
No 14º Encontro Internacional de Modelação Numérica em Barragens, organizado pela ICOLD, foi proposta a análise numérica de uma barragem de betão em arco localizada na Suécia sujeita a gradientes térmicos significativos ao longo do ano. Neste artigo apresentam-se os resultados numéricos obtidos com basenuma discretização mais refinada do corpo da barragem, quando comparada com o modelo adotado no encontro internacional. Os resultados da análise mecânica realizada com um modelo de fenda discreta são comparados com as observações in situ. Verifica--se que o modelo estrutural mais refinado permite obter resultados mais próximos dos observados, nomeadamente a distribuição de fendilhação no paramento de jusante e o campo de deslocamentos. Analisa-se ainda o efeito das armaduras distribuídas colocadas juntoao paramento de montante e ao paramento de jusante no controlo de deformação e fendilhação.
Ano: 2019
Número Páginas:
8p.
Autor(es): Azevedo, N.; Santos, E.; Leitão, N. S.; Braga Farinha, M. L.; Câmara, R.
Revista: rpee
Editor: Revista Portuguesa de Engenharia de Estruturas (rpee)
Volume:
sIII , nº 9.
Keywords: Modelo de fenda discreta; Barragens de betão; Análise térmica
|