Relatórios
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Utilização da programação paralela
O Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) do LNEC tem sentido, desde há algum tempo, a necessidade de aumentar a precisão da simulação na modelação de determinados fenómenos e, simultaneamente, a necessidade de conseguir obter resultados de forma mais rápida. Tirando partido dos desenvolvimentos a nível de equipamento, através de máquinas multi-processador (super-computadores) ou através da ligação, via rede, de diversas máquinas mono- ou multi-processador, a programação paralela apresenta-se como uma forma de responder a estas necessidades. Os agregados de máquinas são usualmente chamados de clusters. O desempenho destes clusters é inferior ao dos super-computadores, mas o preço de um destes agregados é muitíssimo inferior ao de um super-computador. Tendo o LNEC adquirido recentemente um Cluster, era importante que se começasse a explorar as potencialidades da programação paralela com o objectivo de optimizar as simulações realizadas frequentemente nos seus estudos. Assim procedeu o DHA.Este relatório descreve parte da actividade, durante o ano de 2006, dum Bolseiro de Iniciação à Investigação Cientifica (BIIC), recrutado para apoiar os investigadores do Departamento a explorar modelos numéricos que usam o paradigma da programação paralela.
Ano: 2007
Número Páginas:
57 pp.
Autor(es): Lucas, B.
Keywords: Programação paralela
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UTILIZAÇÃO DA PROGRAMAÇÃO PARALELA NO DHA
O Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) do LNEC tem sentido, desde há algum tempo, anecessidade de aumentar a precisão da simulação na modelação de determinados fenómenos e,simultaneamente, a necessidade de conseguir obter resultados de forma mais rápida. Tirando partidodos desenvolvimentos a nível de equipamento, através de máquinas multi-processador (supercomputadores)ou através da ligação, via rede, de diversas máquinas mono- ou multi-processador, aprogramação paralela apresenta-se como uma forma de responder a estas necessidades. Osagregados de máquinas são usualmente chamados de clusters. O desempenho destes clusters éinferior ao dos super-computadores, mas o preço de um destes agregados é muitíssimo inferior ao deum super-computador. Tendo o LNEC adquirido recentemente um Cluster, era importante que secomeçasse a explorar as potencialidades da programação paralela com o objectivo de optimizar assimulações realizadas frequentemente nos seus estudos. Assim procedeu o DHA.Este relatório descreve parte da actividade, durante o ano de 2006, dum Bolseiro de Iniciação àInvestigação Cientifica (BIIC), recrutado para apoiar os investigadores do Departamento a explorarmodelos numéricos que usam o paradigma da programação paralela.
Ano: 2007
Número Páginas:
64pp.
Autor(es): Lucas, B.
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Dissemination to the Road Safety Information System. SafetyNet Deliverable D3.4.
Safety performance indicators (SPIs) can be used to improve our understanding of the causes of accidents, and they can be used to monitor policy interventions. In that sense, they are one of the elements of a safety management system. SafetyNet Work Package 3 deals with these indicators. On the basis of the ETSC report 'Transport Safety Performance Indicators' (2001) [1], seven domains for SPIs have been defined: 1. Alcohol and drug-use 2. Speeds 3. Protection systems 4. Daytime running lights 5. Vehicles (passive safety) 6. Roads 7. Trauma management In Work Package 3, seven tasks are defined that work on each of the respective SPI domains. Their findings are communicated through reports, presentations, conferences and a website. This deliverable deals with the communication of findings through the European Road Safety Observatory website (http://www.erso.eu). The report contains those web texts, published on the website, that are adapted from the contents of Deliverable 3.1 from SafetyNet WP3, the State-of-the-art report. The web text focuses on the explanation of the concept of SPIs, and gives background details of two SPI areas: alcohol & drugs, and speeds. In the future new web texts related to the subject of Road Safety Performance Indicators will be added to the ERSO website.
Ano: 2006
Autor(es): Hafen, K.; Hasse, A.; Allenbach, R.; Riguelle, F.; Verbeke, T.; Eksler, V.; Haddak, M.; Holló, P.; Arsénio, E.; Cardoso, J. L.; Vieira Gomes, S.; Papadimitriou, E.; Goldenbeld, C.; Mathijssen, R.; Lou
Keywords: European Road Safety Observatory; safety management system; Road safety; Safety performance indicators
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DSPACE - Projecto de repositório digital de documentos do LNEC
Este trabalho, realizado ao longo de 2006, apresenta o projecto piloto DSpace
Ano: 2006
Autor(es): Gamito, R.
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Enhancing seismic resistance and durability of natural masonry stone- Construction and 1st phase of the experimental program
The present report describes the construction of a model in limestone masonry for the user Group 3 oh the ECOLEADER Project, led by IRIDEX Construction Group, and the first phase of the experimental program developed in LNEC. The description of the construction, a photographic report and the results obtained on the characteristics tests made on the mortars used in the construction are presented.The construction was carried out by contractor José dos Santos Paixão on the basics of model details and materials specifications proposed by the User group 3, being NESDE/LNEC responsible for the guidance and supervision of the works.
Ano: 2006
Autor(es): Falcão Silva, M. J.; Candeias, P.; Campos Costa, A.; Bairrão, R.
Keywords: Ecoleader; Limestone masonry
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Geração de malhas de elementos finitos tridimensionais. Desenvolvimento e apresentação do módulo computacional GeTMEF1.0
A análise do comportamento de barragens de betão com base em modelos de elementos finitos tridimensionais exige a definição da discretização a adoptar para o conjunto barragem-fundação, ou barragem-fundação-albufeira. A realização desta tarefa sem o recurso a programas de geração automática é muito dispendiosa pelo que tem vindo a ser desenvolvido no NMMF um módulo computacional para geração automática de malhas de elementos finitos tridimensionais especialmente adaptado para a geração de malhas tridimensionais de barragens abóbada. Inicialmente desenvolvido em FORTRAN, o referido módulo computacional para geração de malhas de elementos finitos tridimensionais tem vindo a ser objecto de diversos melhoramentos, os mais recentes centrados ao nível da interface com o utilizador. Assim, apresenta-se neste relatório o módulo computacional
Ano: 2006
Autor(es): Dias, I. M.; Oliveira, S.
Keywords: Barragens; Hexaedros; Geração de malhas de elementos finitos
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Projecto MAGIC - Simulações Multi-Agente baseadas em Componentes Interoperáveis para a Análise Geográfica
N/A
Ano: 2006
Autor(es): Gonçalves, A.; Lucas, B.
Editor: ******
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Projecto Webpark - Informação Geográfica Relevante para Visitantes de Áreas Protegidas.
N/A
Ano: 2006
Autor(es): Gonçalves, A.
Editor: ******
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Road Safety Performance Indicators: Country Comparisons. SafetyNet Deliverable D3.7a
This report compares the safety performance of 27 European countries
Ano: 2006
Autor(es): Hafen, K.; Riguelle, F.; Eksler, V.; Haddak, M.; Holló, P.; Arsénio, E.; Cardoso, J. L.; Vieira Gomes, S.; Papadimitriou, E.; Amelink, M.; Goldenbeld, C.; Mathijssen, R.; Louwerse, R.; Morsink, P.; Sc
Keywords: Data collection; Country comparisons; Road safety; Safety performance indicator
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Road Safety Performance Indicators: Theory. SafetyNet Deliverable D3.6
This document provides details about the theory behind the development of Safety Performance Indicators (SPIs) in seven major areas which are central to the fields of activity in road safety in Europe. The fields of activity were selected as a result of reviews of national road safety plans in many of the EU countries and around the world and are considered the central themes of activity in road safety, necessary to bring about a significant improvement in road safety in the EU countries. Within each field SPIs were developed which are directly related to that field of activity, can be quantitatively measured, can provide the basis for the assessment of the level of road safety in each country and can serve as an indicator to describe the level of activity in that field and country and can provide a yardstick for comparison. Comparisons can be before and after certain actions are taken or can be comparisons between countries. As stated above, this document deals with the theory behind the development of each of the seven SPIs. It provides the rationale behind their development, the proofs for their relevance in the specific fields and the existing limitations that led to the adoption of the specific SPIs. The document provides also some recommendations for the possible improvements required to obtain better SPIs. Two companion documents are also being prepared. One is a manual which provides details on the procedures necessary to collects the required data for the development of each SPI in each country. The second document provides results on the data collected so far for each of the 25 EU countries and the SPIs developed so far, based on the data submitted by each of the countries. It can be seen that a lot of work still has to be done, both in collecting the necessary data and in improving the SPIs, once better and more detailed data becomes available.
Ano: 2006
Autor(es): Hafen, K.; Hasse, A.; Lerner, M.; Allenbach, R.; Riguelle, F.; Eksler, V.; Striegler, R.; Haddak, M.; Holló, P.; Arsénio, E.; Cardoso, J. L.; Vieira Gomes, S.; Papadimitriou, E.; Amelink, M.; Goldenbe
Keywords: Data collection; Road safety; Safety performance indicator
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