Artigos de Revista
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Espaços domésticos para trabalho profissional e passatempos
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Abordam-se as matérias espaciais e relacionais do trabalho profissional ou não-doméstico na habitação, numa perspectiva de forte associação do mesmo no espaço/ambiente doméstico, mas procurando atribuir-lhe as melhores condições de exercício, valorizando essa integração e reduzindo os eventuais conflitos gerados com as tradicionais funções domésticas. Trata-se, também, a matéria do recreio doméstico e designadamente desta actividade, quando desempenhada por crianças e idosos. Finalmente, abordam-se novidades, dúvidas, tendências e alguns aspetos motivadores ligados a espaços habitacionais para trabalhos não domésticos e para passatempos.
Ano: 2018
Número Páginas:
12p.
Autor(es): Baptista Coelho, A.
Revista: Infohabitar
Editor: Infohabitar - Revista semanal na WWW - http://infohabitar.blogspot.com/
Volume:
Infohabitar, Ano XIV, n.º 626.
Keywords: Trabalho e passatempos na habitação; Trabalho e habitação; Home office; Trabalho doméstico
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Estudos em modelo reduzido de obras marítimas da Região Autónoma dos Açores
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Atendendo ao seu caráter histórico, o presente artigo insere-se num conjunto de ações proposto pelo Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) do Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC) com vista à comemoração dos 70 anos da sua existência, efeméride que se comemora durante o presente ano de 2018, e visa a apresentação de uma resenha da atividade desenvolvida no âmbito de estudos em modelos físicos de obras marítimas, pelo DHA desde a sua fundação, e para a Região Autónoma dos Açores (RAA). Pela sua insularidade, as populações da (RAA) estão naturalmente ligadas ao mar, nas suas mais diversas vertentes, muito dependendo a sua qualidade de vida das infraestruturas portuárias existentes em cada ilha, que permitem os indispensáveis movimentos de pessoas e de mercadorias e que muito contribuem para a coesão social e económica do arquipélago.Em virtude do papel decisivo assumido pelos portos na RAA, foi ao longo dos anos dada especial atenção à concepção destes equipamentos infraestruturais, tendo o LNEC desempenhado um papel relevante no capítulo reservado à verificação de projetos de obras marítimas de proteção portuária, especialmente através da realização de estudos em modelo físico reduzido, enquanto ferramenta mais válida para a concretização daquele objetivo, quer no passado, quer também no presente. Desde a fundação do Serviço de Hidráulica do LNEC, em 1948, foram inúmeros os estudos em modelo físico reduzido realizados para obras marítimas da RAA. O primeiro estudo em modelo reduzido de que há registo foi iniciado na segunda metade da década de 50, tendo o respetivo relatório do estudo sido publicado em março de 1958. Tratou-se de um estudo em modelo reduzido tridimensional (3D) com vista à definição do lay-out das obras marítimas de proteção do porto de Vila do Porto (Ilha de Santa Maria), em estrito cumprimento de requisitos que haviam sido estabelecidos, do ponto de vista da agitação marítima no interior da bacia portuária.Desde então, o LNEC foi chamado a intervir com a realização de ensaios em modelo reduzido em múltiplas situações, tendo-se assistido a uma especial concentração de atividade a partir do início da década de 80, coincidindo com o grande desenvolvimento portuário registado na Região.Ao longo dos 70 anos de vida do Departamento de Hidráulica e Ambiente (DHA) foram então efetuados, no LNEC e sob a orientação dos seus técnicos, 50 estudos em modelo físico reduzido de obras projetadas para a RAA, para todas as ilhas do arquipélago, com exceção da Ilha do Corvo.
Ano: 2018
Número Páginas:
24-31pp.
Autor(es): Silva, L. G.
Revista: Construção Magazine
Editor: Engenho e Média, Lda
Volume:
85.
Keywords: Portos; Modelação física; Açores
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Evaluating the degree of gelation of PVC-U pipes. Comparison of currently available methods
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Health and Safety policies have led to the recommendation of alternative tests to evaluate the resistance to dichloromethane to estimate the degree of gelation of rigid PVC pipes (PVC-U).In this work, we confirm that DSC is the best alternative method for evaluating the degree of gelation of rigid PVC pipes, using the relation between the enthalpy of fusion of primary and secondary crystallites, which were measured from respective endotherms.The suitability of this method is established by comparison with experimental results obtained with the test for determining the resistance to dichloromethane. Indeed, this method has proven to be fairly reliable and is the only one that allows the quantification of the degree of gelation.
Ano: 2018
Número Páginas:
481-485pp.
Autor(es): Real, L. P.; João, I.; Pimenta, S.; Diogo, H.
Revista: Polymer Testing
Editor: ELSEVIER
Volume:
Volume 70.
Keywords: Tensile properties; Differential scanning calorimetry; Dichloromethane; Degree of gelation; PVC-U
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Evolution of the microstructure of lime based mortars and influence on the mechanical behaviour: The role of the aggregates
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The pore structure of air lime mortars, formulated with aggregates of different mineralogy and grain size distribution, was evaluated with the aim of studying the influence of sand type on the microstructural modification over time and of establishing the relationship between these modifications and the mechanical behaviour.The microstructure of the mortars was determined by mercury intrusion porosimetry at 28, 90 and 360
Ano: 2018
Número Páginas:
907-922pp.
Autor(es): Lopes dos Santos, A. R.; Veiga, M. R.; Santos Silva, A.; Brito, J.; J.I. Alvarez
Revista: Construction and Building Materials
Editor: Elsevier
Volume:
vol. 187.
Keywords: Microstructure; Mechanical characteristics; Pore size distribution; Aggregates; Lime mortar
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Experimental study on the aerodynamic sealing of air curtains
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Controlling the air quality is of the utmost importance in todays buildings. Vertical air curtains are often used to separate two different climatic zones with a view to reduce heat transfer. In fact, this research work proposes an air curtain aimed to ensure a proper separation between two zones, a clean one and a contaminated one. The methodology of this research includes: (i) small-scale tests on water models to ensure that the contamination does not pass through the air curtain, and (ii) an analytical development integrating the main physical characteristics of plane jets. In the solution developed, the airflow is extracted from the contaminated compartment to reduce the curtain airflow rejected to the exterior of the compartment. In this research work, it was possible to determine the minimum exhaust flow necessary to ensure the aerodynamic sealing of the air curtain. This article addresses the methodology used to perform the small-scale water tests and the corresponding results.
Ano: 2018
Número Páginas:
21p.
Autor(es): Viegas, J.; Fernando Oliveira; Aelenei, D.
Revista: Fluids
Editor: Fluids
Volume:
3, 49.
Keywords: Contamination; Indoor air quality; Aerodynamic sealing; Air curtain
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FEA model for the simulation of the hydration process and temperature evolution during the concreting of an arch dam
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Temperature plays a significant part in the cracking phenomenon of mass concrete structures, and thereforethermal analysis is of major importance, especially during construction, due to the heat of hydration of thecement. A transient coupled 3D finite element analysis of the thermal behaviour of Alqueva dam during con-struction is presented in this paper. The method used for the thermal analysis is described in detail, along with the simulation of the different actions. The thermal state of the dam is affected not only by climatic actions but also by concrete
Ano: 2018
Número Páginas:
165
Autor(es): Santos, E.; Leitão, N. S.; Tiago, C.; Braga Farinha, M. L.
Revista: Engineering Structures
Editor: ELSEVIER
Volume:
174.
Keywords: Solar radiation; Construction phase; Hydration heat; Concrete arch dam; Finite element chemo-thermal analysis
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Foresight study: future developments in physical modelling of climate change impacts
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The HYDRALAB+ Project is an advanced network of European research organisations that focus on physical modelling of environmental hydraulics. The aim is to develop and improve the experimental facilities for the investigation of expected climate change impacts to ensure that future management and adaptation measures are effective. An important aspect of this work is to identify new or alternative experimental methods and resources to better support future work in modelling climate change impacts and adaptation strategies.
Ano: 2018
Número Páginas:
52-55pp.
Autor(es): Mendonça, A. C.; Mclelland, S.; Evers, E.; Thom, M.; Rosa-Santos, P.
Revista: Hydrolink
Editor: IAHR
Volume:
Nº 2/2018.
DOI:
http://52.172.46.242/PDF/Journals/Hydrolink/2018%20issue2%20free%20access/FORESIGHT%20STUDY.pdf
Keywords: Climate change; Physical models; Foresight study
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Hydromechanical characterization of soil-rockfill mixtures
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In order to improve the rather insufficient knowledge about the hydromechanical behavior of soil
Ano: 2018
Número Páginas:
04018123p.
Autor(es): Brito, A.; Caldeira, L.; Maranha, J. R.
Revista: Journal of materials in civil engineering, ASCE, issue 7
Editor: Journal of materials in civil engineering, ASCE
Volume:
Vol. 30.
Keywords: permeability tests; hydromechanical behavior; mechanical tests; soil-rockfill mixtures
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Improved subloading thermo-viscoplastic model for soil under strictly isotropic conditions
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This paper presents a thermo-viscoplastic subloading soil model with a mobile centre of homothety. The model is formulated to describe the influence of non-isothermal conditions on the stress
Ano: 2018
Autor(es): Maranha, J.; Pereira, C.; Vieira, A.
Revista: Geomechanics for Energy and the Environment
Editor: Elsevier
Keywords: subloading model; thermal viscoplasticity; soil thermal behaviour
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Improving roadside design policies for safety enhancement using hazard-based duration modeling
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Roadway departure (RwD) crashes, comprising run-off-road (ROR) and cross-median/centerline head-on collisions, are one of the most lethal crash types. Nationwide, from 2014 to 2016, annual RwD crashes accounted for 53% of all motor vehicle traffic fatalities. Several factors may cause a driver leave the travel lane, including an avoidance maneuver and inattention or fatigue. Roadway and roadside geometric design features (e.g., lane widths and clear zones) play a significant role in whether human error results in a crash. In this paper, we present a hazard-based duration model to investigate the distance traveled by an errant vehicle in a run-off-road crash, the stopping hazard rates, and associated risk factors. For this study, we obtained five years' (2010
Ano: 2018
Número Páginas:
165-173pp..
Autor(es): Roque, C. A.; Jalayer, M.
Revista: Accident Analysis and Prevention
Editor: Elsevier
Volume:
120.
Keywords: Forgiving roadside; Roadside design; Cox model; Run-off-road crash; Hazard-based duration model
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