Artigos de Revista
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Equilíbrios dimensionais e de privacidade
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Desenvolvimento de algumas considerações sobre o equilíbrio com que se distribui o espaço na habitação e as respetivas consequências na adequação aos tipos de família e de modo de vida.
Ano: 2014
Número Páginas:
3 p.
Autor(es): Baptista Coelho, A.
Revista: Revista Infohabitar
Editor: Revista www
Volume:
Infohabitar, Ano X, n.º 494.
Keywords: Escolhas dimensionais na habitação; Equilíbrios de áreas na habitação; Dimensões da habitação; Arquitectura na ubi
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Equity in Public Transport: An intractable policy problem or a set of methodological challenges?
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Equity inclusion in transport policy and planning remains a complex and, often, it is considered an intractable problem. Indeed, addressing equity in transport decision making will require a multi-dimensional perspective in a dynamic socio-technical and political environments, where territorial and time variables play a role.Although all transport actions (programs, plans and projects) have equity impacts, the ex ante equity assessment of transport investments is rarely done in practice. As such, the distribution of transport impacts (benefits and costs) is often perceived as unfair across the population/territory (vertical and spatial equity issues), specially when transport investments exclude several groups (non-drivers, people with disabilities, lower-income, non-motorized users such as cyclists and pedestrians, etc.). On the other hand, policy makers claim for horizontal equity in public policies and, therefore, road transport users shall pay for the costs of infrastructures
Ano: 2014
Número Páginas:
16.
Autor(es): Arsénio, E.
Editor: Universidade de Cantabria
Keywords: Cost action tu1209; Transport planning; Transport economics and policies; Equity analysis; Accessibility; Public transport
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EROSÕES LOCALIZADAS EM PILARES COMPLEXOS DE PONTES: DESEMPENHO DE MODELOS DE PREVISÃO EXISTENTES
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A previsão rigorosa da profundidade de cavidades de erosão associadas a pilares complexos, utilizados como apoio de tabuleiros de pontes, pode não ser garantida pela utilização dos métodos actualmente existentes. De entre esses métodos, destacam-se os de Auckland, o HEC-18 e o do FDOT. Neste artigo, analisa-se o respetivo desempenho comparando as previsões que fornecem com conjuntos de dados obtidos em laboratório para seis modelos de pilares, cinco dos quais publicados em literatura da especialidade. A esses dados, adicionaram-se os de ensaios conduzidos no LNEC para um modelo de pilar de dimensões mais próximas de dimensões reais do que as dos outros pilares estudados. Os três modelos de cálculo apresentam desvios de previsão em relação às medições que dependem da posição do maciço de encabeçamento relativamente ao nível inicial do leito; em geral, os maiores desvios ocorrem quando o maciço se encontra parcialmente enterrado. Em face dos resultados da análise dos desvios, conclui-se que o modelo FDOT é aquele a que está associada uma menor probabilidade de previsões por defeito, ou seja, aquele que produz previsões seguras para uma maior percentagem de situações que podem ocorrer na prática da engenharia.
Ano: 2014
Número Páginas:
5-22.
Autor(es): Castiblanco, M.; Couto, L. T.; Maia, R.; Cardoso, A. H.
Revista: Revista Recursos Hídricos
Editor: Associação Portuguesa dos Recursos Hídricos
Volume:
Volume 35, Nº 1.
Keywords: Previsão da profundidade de erosão; Pilares complexos; Erosão localizada; Pontes em leitos fluviais
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Espaço público e identidade urbana. Qualificação do espaço público como fator de identidade e apropriação coletiva do espaço construído
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Requalificamos o espaço público para que este seja mais e melhor habitado e pensamos num rehabitar da cidade no sentido de a podermos ter mais viva e estimulante. Há que preservar e reconstruir, designadamente, nos seus aspetos orgânicos e ligados ao respetivo caráter do lugar.
Ano: 2014
Número Páginas:
6 p.
Autor(es): Baptista Coelho, A.
Revista: Revista Infohabitar
Editor: Revista www
Volume:
Infohabitar, Ano X, n.º 482.
Keywords: Reabilitação urbana; Imagem urbana; Identidade urbana; Espaço público
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Estudo da durabilidade de RCD e do ASIC para aplicação na camada de drenagem e recolha dos lixiviados em aterros de resíduos
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A valorização de resíduos em obras de engenharia civil representa uma importante vantagem ambiental e económica. Neste contexto, contribui-se com a avaliação da viabilidade técnica da aplicação de umagregado reciclado de betão britado
Ano: 2014
Número Páginas:
41-67pp.
Autor(es): Rodrigues, G.; Roque, A. J.; Silva, A. P.
Revista: Revista Geotecnia
Editor: Sociedade Portuguesa de Geotecnia
Volume:
n.º 132.
Keywords: reciclagem; durabilidade; resíduos de construção e demolição; escória de aciaria
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Estudos e projetos para o estrangeiro da engenharia portuguesa de barragens
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A engenharia portuguesa de barragens tem estado envolvida no projeto de grandes obras no estrangeiro, designadamente em Espanha, África e Américas Central e do Sul. Esta intervenção tem sido concretizada por empresas de projeto, em alguns casos associadas a empresas de construção, e muitas vezes apoiadas, na realização de estudos de âmbito mais específico, pelo Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC).A partir de meados do século passado foi projetada e construída no país a grande maioria das barragens integradas em aproveitamentos hidroelétricos e em sistemas de regadio e de abastecimento público. Esta experiência permitiu a exportação do conhecimento e de serviços de engenharia nesta área, apresentando-se de seguida, no que respeita ao estrangeiro, os projetos mais significativos de obras construídas até ao final do século XX e alguns estudos e projetos relevantes realizados nos últimos anos.
Ano: 2014
Número Páginas:
12-16pp.
Autor(es): Pina, C.; Batista, A. L.
Revista: Pedra e Cal
Volume:
56.
Keywords: Estrangeiro; Estudos e projectos; Barragens; Engenharia portuguesa
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First Infilling of the Venda Nova II Unlined High-Pressure Tunnel: Observed Behaviour and Numerical Modelling
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The underground structures of the Venda NovaII reversible hydroelectric power scheme present features that make it an interesting case study. Worthy of mention are the inclination and length of the unlined pressure tunnel, the high water head and the great depth of the powerhouse cavern. In projects of this type, the main effect ofthe internal water pressure in the pressure tunnel is the establishment of seepage from the tunnel into the rock mass, which can reach the adits and the powerhouse cavern.This seepage is influenced by several factors, such as the geometry of the underground openings, the rock massproperties
Ano: 2014
Número Páginas:
885
Autor(es): Lamas, L.; Leitão, N. S.; Esteves, C.; Plasencia, N.
Revista: Rock Mechanics and Rock Engineering, Special Issue: Water Issues in Underground Excavations
Editor: Springer
Volume:
Volume 47, Number 3.
Keywords: Hydromechanical analysis; Observed behaviour; First infilling; Unlined pressure tunnel
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Forest resources and sawmill structure of Kosovo. State of the Art and perspectives
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Kosovo, located in the heart of the Balkans, was formerly a part of Yugoslavia. The breakup of Yugoslavia led not only to the creation of new countries and borders; it also had a huge impact on the transportationand availability of raw materials and goods. Kosovo
Ano: 2014
Número Páginas:
323-327 pp.
Autor(es): Bajraktari, A.; Petutschnigg, A.; Ymeri, M.; Candan, Z.; Korkut, S.; Lina Nunes; Pereira, H.
Revista: Drvna Industrija
Volume:
65 (4).
Keywords: Kosovo; sawmills; forest resources
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GPR laboratory tests for railways materials dielectric properties assessment
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In railways Ground Penetrating Radar (GPR) studies, the evaluation of materials dielectric properties is critical as they are sensitive to water content, to petrographic type of aggregates and to fouling condition of the ballast. Under the load traffic, maintenance actions and climatic effects, ballast condition change due to aggregate breakdown and to subgrade soils pumping, mainly on existing lines with no sub ballast layer. The main purpose of this study was to validate, under controlled conditions, the dielectric values of materials used in Portuguese railways, in order to improve the GPR interpretation using commercial software and consequently the management maintenance planning. Different materials were tested and a broad range of in situ conditions were simulated in laboratory, in physical models. GPR tests were performed with five antennas with frequencies between 400 and 1800 MHz. The variation of the dielectric properties was measured, and the range of values that can be obtained for different material condition was defined. Additionally, in situ GPR measurements and test pits were performed for validation of the dielectric constant of clean ballast. The results obtained are analyzed and the main conclusions are presented herein.
Ano: 2014
Número Páginas:
9712-9728pp..
Autor(es): Chiara, F.; Fontul, S.; Fortunato, E.
Revista: Remote Sensing
Editor: MDPI
Volume:
6, 10.
DOI:
10.3390/rs6109712
Keywords: Railway materials; Fouling level; Laboratory tests; Ground Penetrating Radar
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How do the HSDM and Boyd
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Adsorption kinetics is a key-issue for a successfulactivated carbon selection and design of the treatmentsystem. Crucial predictive aspects are the determination ofthe diffusion coefficients and the establishment of the controllingadsorption step. Several kinetic models have beendeveloped and two of the most frequently used, the homogeneoussurface diffusion model (HSDM) and the Boyd
Ano: 2014
Número Páginas:
737-746pp.
Autor(es): Viegas, R.M. C. ?; Campinas, M.; Costa, H.; Rosa, M. J.
Revista: Water Research
Editor: IWA
Volume:
Volume 20, Issue 56.
Keywords: Microcystins; Intraparticle diffusion coefficient; Boyd model; Hsdm; Adsorption kinetic models
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