Relatórios
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Assessoria técnica à IP Infraestruturas de Portugal, S.A. para a conclusão do empreendimento do Túnel do Marão no âmbito dos equipamentos e sistemas de segurança - Relatório de síntese do acompanham
O presente relatório sintetiza a atividade da assessoria prestada pela equipa do LNEC à IP durante a fase de instalação dos equipamentos e sistemas de segurança ativa do túnel rodoviário do Marão. Este trabalho insere-se no âmbito da assessoria do LNEC à IP - INFRAESTRUTURAS DE PORTUGAL, S.A. para a conclusão deste empreendimento. Nele se incluem em anexo os pareceres e outros documentos que foram elaborados pela equipa do LNEC no decurso desta fase.
Ano: 2016
Autor(es): Oliveira Costa, C.; Palma, J.; Viegas, J.
Keywords: Equipamentos e sistemas de segurança; Túnel do Marão; Túnel rodoviário
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Avaliação da qualidade dos solos, das águas subterrâneas e das espécies hortícolas em hortas urbanas de Lisboa - Identificação de medidas de mitigação visando a proteção da saúde pública relatório fin
No âmbito do protocolo de colaboração entre a Junta de Freguesia de Alvalade (JFA) e o Laboratório Nacional de Engenharia Civil (LNEC), assinado em abril de 2015, apresenta-se o relatório final da "Avaliação da qualidade dos solos, das águas subterrâneas e das espécies hortícolas em hortas urbanas de Lisboa. Identificação de medidas de mitigação visando a proteção da saúde pública". O relatório foi estruturado nos seguintes capítulos: 1) Introdução; 2) Objetivos; 3) Metodologia de abordagem; 4) Caracterização global do contexto das hortas urbanas em Lisboa e das áreas de estudo; 5) Caracterização da qualidade dos solos em áreas hortícolas de Lisboa; 6) Caracterização da qualidade da água em áreas hortícolas de Lisboa; 7) Caracterização de metais pesados em espécies vegetais das áreas hortícolas de Lisboa; 8) Medidas de mitigação e recomendações visando a proteção da saúde pública e 9) Conclusões.Neste relatório final apresenta-se a análise dos resultados obtidos para a qualidade dos solos, das águas subterrâneas e das espécies vegetais em seis hortas urbanas localizadas em Lisboa. Para essa análise foram tidos em consideração o contexto da localização das hortas e respetivas pressões da cidade, as práticas agronómicas utilizadas e a natureza intrínseca da qualidade dos solos.
Ano: 2016
Autor(es): Leitão, T. E.; Henriques, M. J. A.; Cameira, M.; Mourato, M.; Rodrigo, I.; Martins, L.; Costa, H.; Pacheco, J.
Keywords: Lisboa; Hidrocarbonetos; Hortas urbanas; Metais pesados; Espécies hortícolas; Águas subterrâneas; Solos; Qualidade
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Benchmarking PAC/MF and PAC/CFS technologies
This document constitutes a Technical report of Action C1
Ano: 2016
Autor(es): Silva, C.; Campinas, M.; Rosa, M. J.
Keywords: Emerging contaminants; Conventional water treatment; Hybrid membrane process; PAC/CFS; PAC/MF; Benchmarking; LIFE Hymemb
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Caraterização metrológica de um alongâmetro
Este relatório descreve as atividades experimentais associadas à caraterização metrológica de um alongâmetro utilizado no contexto da observação de barragens de betão, que permitiram avaliar o seu nível de exatidão mediante quantificação da sua incerteza de medição instrumental e integração numa cadeia de rastreabilidade dimensional do Sistema Internacional (SI) de Unidades.
Ano: 2016
Autor(es): Lages Martins, L.; Ribeiro, A.
Keywords: Barragem de betão; Caraterização metrológica; Alongâmetro
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CEDR Contractor Report 2016-1. Call 2012: Road owners adapting to Climate Change ROADAPT and CliPDaR projects
Executive SummaryInfrastructure is the backbone of our society. Citizens, companies and governments have come to rely on and expect uninterrupted availability of the road network. Climate change is an important topic within the context of designing, maintaining and operating traffic networks. Most transport infrastructure is intended to be available (in service) to the public for several decades. The life cycles of assets in transport are long enough to take the full strain that comes with climate change; however, climate impact is experienced on a small scale. Crops are destroyed by floods, timber is felled by heavy storms and infrastructure is devastated by various kinds of extreme events. The adaptation of road networks to a changing climate is one of the important issues that road authorities have begun to address and that needs to be further continued in the near future.The main objective of the Conference of European Directors of Roads (CEDR) Call 2012
Ano: 2016
Autor(es): Fortunato, E.
Keywords: CEDR; CliPDaR; ROADAPT; Climate Change
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Characterization of the hydro-agricultural development of the Lezíria Grande de Vila Franca de Xira and of the Mouchão de Alhandra
The agricultural area of the Lezíria Grande de Vila Franca de Xira is part of one of the case studies at the Tagus Research Site, in the scope of the BINGO project (Horizon 2020). Thus, as a support for the characterization of this area, three exploratory visits were performed to the agricultural area of the upper Tagus estuary, and in particular to the irrigation area of the Lezíria Grande de Vila Franca de Xira (Aproveitamento Hidroagrícola da Lezíria Grande de Vila Franca de Xira) and to one of the adjacent
Ano: 2016
Autor(es): Rodrigues, M.; Freire, P.; Fortunato, A. B.; Alves, E.
Keywords: Droughts; Floods; Mouchão de Alhandra; Lezíria Grande de Vila Franca de Xira; Exploratory visits
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Contingency plan
The Contingency Plan describes general and specific risks related to three mainactivities of RESCCUE project: research activities, project management anddissemination and exploitation of results. The corresponding prevention actions, asmechanisms to partially or completely prevent these risks, as well as contingencyplans to solve them in case of their occurrence, have been carefully elaborated anddetailed in the document.The main risks identified correspond to issues such as: lack of source data orintermediate results hindering the proper evolution of the project; insufficientcommitment/collaboration of partners or stakeholders; high complexity of theproject due to the interconnections and interdependencies of the analysed domains(urban services); conflicts within the consortium; financial deviations or laxity ofpartners; IPR issues; involvement of critical infrastructures, which make difficult thedissemination of particular results; or lack of visibility and impacts of project results.This Contingency Plan will be updated in months: 24, 36 and 48 and thoroughlyapplied throughout the RESCCUE project life cycle under the supervision of theCoordination Team.
Ano: 2016
Autor(es): Vendrell, E.; Monjo, R.; Cardoso, M. A.; Russo, B.; Buskute, A.
Keywords: Identification of risks; RESCCUE
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Deliverable D.1.1 Data collection and quality control. Summary of studies on climate variables at the research citi
Exhaustive climate hazard identification was performed for Barcelona, Lisbon and Bristol in order to properly drive the research about possible climate change impacts on their urban areas. In particular, past climatic trends and future projections were examined according to previous studies. Climate change drivers and their related climate variables were evaluated taking into account several risk matrixes. Therefore, a level of importance was proposed for each climate variable for ordering priority and efforts in the climate module (Work Package 1) of the RESCCUE project.Once identified all climate variables, data collection was performed for the three cities. CMIP5 data and observed data were considered for both atmospheric and oceanic variables. Climate change simulations, decadal outputs and seasonal models have been collected for the project. For the observed variables, the greatest database collected consists of temperature, precipitation, humidity, pressure, wave height and tide.Before the beginning of the study about the climate change in the studied areas, we have carried out an analysis of the provided observed data in those areas to ensure that the quality of those data is good enough for subsequent studies and conclusions. For this purpose, a set of tests were applied over all time series: general consistency, outliers and inhomogeneities. The results of the tests showed an acceptable quality for most of the datasets.
Ano: 2016
Autor(es): Monjo, R.; Pórtoles, J.; Velasco, M.; Russo, B.; Jennings-Howe, A.; David, L. M.; Gabas, A.; Gaitán, E.; Matos, R. S.; Stevens, J. R.; Vela, S.; Paradinas, C.; Silva, I.C.; Telhado, M.; Coelho, L.; Mo
Keywords: Rescue
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Determinação de deslocamentos com geodesia InSAR para o controlo de segurança de estruturas - Plano de tese de doutoramento da bolseira Dora Roque
O relatório apresenta uma proposta de plano de estudos para a tese de doutoramento da bolseira Dora Roque, a realizar no Núcleo de Geodesia Aplicada do Departamento de Barragens de Betão do Laboratório Nacional de Engenharia Civil. O objetivo principal do estudo é contribuir para a operacionalização da geodesia InSAR na determinação de deslocamentos para o controlo de segurança de estruturas.
Ano: 2016
Autor(es): Roque, D.; Fonseca, A. M.; Lemos, J. V.; Falcão, A. P.
Keywords: Sistemas de observação; Geodesia InSAR; Plano de tese
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Discrete element modelling of rock engineering structures for seismic safety analyses - PhD thesis research plan of Margarida Espada
This document presents the research plan for the doctoral thesis of LNEC's Junior Research Fellow Margarida Espada. This work, to be submitted to the Faculty of Engineering of the University of Porto (FEUP), will be developed in the Modelling and Rock Mechanics Unit of the Concrete Dams Department, and it is part of the on-going P2I research project DEMRock6m. This work aims at developing more efficient methodologies to perform safety studies and seismic analysis of rock engineering structures, based on discrete element models and in the integrated use of probabilistic models for the geometric and shear strength parameters and for the water pressures in rock discontinuities. This will allow a more realistic definition of the rock mass in discrete element models and an adequate identification of the potential failure mechanisms.
Ano: 2016
Autor(es): Espada, M.; Muralha, J.; Lemos, J. V.; Couto Marques, J.
Keywords: Dam foundations; Rock discontinuities; Seismic analysis; Probabilistic analysis; Safety analysis; Discontinuities generation tool; Discrete element models
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